AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #21 Skrevet 22. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er og har barnet alltid vært veldig sosialt kompetent? Min er det selv som veldig liten og du ser det også har masse empati forut for sin alder. Anonymkode: 71cb5...cca Masse empati og god sosial helt fra svært liten, så det tok en stund før vi fattet mistanke om add. Anonymkode: a332a...459
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #22 Skrevet 22. januar 2024 Følger denne. Er for tiden gravid med tvillinger. Begge foreldrene er profesjonelt (altså av psykolog) testet over topp 2% av befolkningen i IQ. Jeg ønsker ikke at dette overføres til barna, da det kommer med mange ulemper. Jeg tror det aller beste er å ligge på snittet+. Men jeg er redd for at de fort kan arve dette. Ser det er flere her som blander skoleflink og gode karakterer med evnerik. Det er ikke det samme. På grunn av måten skolen fungerer, er det langt mellom evnerike som får tatt ut sitt potensiale. De blir ofte fallende etter av ren kjedsomhet. https://evnerikeelever.no/hvem/ Anonymkode: b7179...2fc
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #23 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor er det relevant for det TS spør om? Hvis du vil diskutere det kan du heller lage din egen tråd. Anonymkode: df4fa...ddb Absolutt relevant for å finne ut hvor problemet ligger. Har barnet noen fysiske problemer eller noe annet galt, noe i oppdragelsen man kan endre på? Å anta at det er fordi barnet er evnerik er ikke sikkert korrekte veien å gå. Anonymkode: c2c97...cdd
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #24 Skrevet 22. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Masse empati og god sosial helt fra svært liten, så det tok en stund før vi fattet mistanke om add. Anonymkode: a332a...459 Unnskyld. Jeg var litt rask der. Jeg er ikke moren til barnet med Asperger. Jeg er mor til henne med add. Sorry😬 Har add selv også så går litt fort innimellom🫣 Anonymkode: a332a...459 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #25 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er og har barnet alltid vært veldig sosialt kompetent? Min er det selv som veldig liten og du ser det også har masse empati forut for sin alder. Anonymkode: 71cb5...cca Meg du siterte her Barnet har snakket i lange setninger lenge før det kunne gå på føttene. Men sosialt kompetent.... hm. Flink til å snakke med voksne, men allerede fra tidlig alder merket jeg at det var noe "kleint" og klosset over måten barnet lekte med andre på. Var helt greit å blende inn i en gruppe, men når jeg observerte topersonslek, var det tydelig at det ble litt verre, når det ble stilt krav til mer aktive samtaler og samhandling. Anonymkode: c3938...57f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #26 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor er det relevant for det TS spør om? Hvis du vil diskutere det kan du heller lage din egen tråd. Anonymkode: df4fa...ddb Fordi den krevende babyen HI etter alle solemerker ikke er et evnerikt barn Anonymkode: efa88...979 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #27 Skrevet 22. januar 2024 Kort fortalt: Min datter ble fanget opp av PPT i barnehagen da hun var 3 år. De oppdaget at hun allerede da blandt annet brukte ironi, hun hadde et bredt oppmerksomhetsspenn, evne til å reflektere langt over sin alder, hun utførte flere oppgaver samtidig mm. Hun ble, etter WISC-test, satt som evnerik/høyintelligent. Nå er hun på ungdomsskolen og er endel som hospitant på vgs. Anonymkode: c6b04...a63 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #28 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette anonym 43a skriver her beskriver egentlig de fleste 2-åringene vi hadde på vår avdeling, men..🤔 Anonymkode: f5bb0...b09 43a her😊👋 Jeg tror vår er gjennomsnittlig på språk og forståelse. Kan telle til 14, snakker i forståelige setninger, synger enkle sanger. Mye herming for tiden😂 Men barnet var tidlig ute motorisk. Husker ikke alle milepælene nå, men h*n gikk 10 måneder gammel. Var tidlig ute med det meste; rulle rundt, krabbe, sette seg opp, vinke, pinsettgrep osv. Har skrevet datoene ned i en bok, men klarer ikke å huske i farta. MEN dette trenger jo ikke å bety særlig mye i det lange løp. Det jevner seg jo ofte ut. Stolt er man uansett😊 Anonymkode: f59d1...43a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #29 Skrevet 22. januar 2024 ingen av mine var spesielt "needy" som barn, de hadde normalt aktivitetsnivå etter alderen, men begge viste tidlig at de lærte raskt, husket alt og pratet tidlig og tydelig, lærte R og F osv veldig tidlig og satte sammen setninger, skjønte og brukte ting som for eksempel ironi langt før det var "aksetabelt" for alderen - og gjorde det veldig bra i skolen fra dag en - satt med mye døtid og fikk generelt dårligere oppfølging enn såkallede "problemelever" i barneskolen spesielt men også på ungomsskolen. Begge gikk ut med topp karakterer etter fullført ungdomsskole, og fortsatte med dette gjennom vgs og inn på universitetet. Viser stor emosjonell kapasitet, har stor rettferdighetssans, omsorg for andre og stor sosialt nettverk. Begge er i dag voksne og har etablert seg med jobb og familie. Ingen av dem har noen spesielle utfordringer og er ganske "normale" ut over at de rett og slett scorer høyt på ulike "IQ"tester også i jobbsammenheng.. Anonymkode: 04764...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #30 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette anonym 43a skriver her beskriver egentlig de fleste 2-åringene vi hadde på vår avdeling, men..🤔 Anonymkode: f5bb0...b09 Snakker de fleste som akkurat har fylt 2 i setninger og kan telle? I så fall henger jo min etter.. Anonymkode: 71cb5...cca
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #31 Skrevet 22. januar 2024 Hm... har ei som muligens er evnerik, muligens bare kjapp i læringen. Vet ikke hva forskjellen er egentlig. Samtidig har hun litt medisinsk historikk som jeg tror har mer å gjøre med at hun var en klengete baby som trengte mye stimuli for feks å sove, og trengte mye nærhet. Det ble hun vant med så det har ikke akkurat gått over. Men vet ikke om det har med den kjappa hjernen å gjøre. Kanskje en kombinasjon. Om jeg sjekker lista for tegn på evnerike barn så kan jeg huke av på de fleste allikevel. Tror kanskje de to mest påfallende er en veldig sterk emapti, og det at å få være med voksne og gjøre voksenting alltid har vært så mye mer interessant enn å leke. Til min irritasjon selvsagt, fordi hun alltid vil være med meg. Men det samme skjer både i bhg og skole også. Hun kunne hevet lønn der tidvis. Det jevnaldrende gjør gir henne lite, fordi det ikke utfordrer antagelig. Hun er halvveis i 2.klasse men egentlig utlært, de driver fortsatt med ting hun kunne før hun gikk ut av barnehage. Det sa lærer også på samtale i november, at hun er jo "ferdig" med 2.klasse allerede. Så hun får jo ekstra utfordringer, får lese bøker fra biblioteket mens andre fortsatt strever seg gjennom siden i leseboka osv. Hun leser jo flytende osv, leste før hun ble 5 år... jeg kaller henne ikke evnerik, jeg kaller henne heldig Jeg var slik selv. Trengte jo så lite tid til lekser, hadde masse tid til annet gøy. Det var veldig fint. Tenker man kan jo ha både evnerikt barn og et barn som er plaget av nye fysisk feks. Eller barn med adhd og fysiske plager. Det ene utelukker ikke det andre. Mi var nok high-need baby pga melkeproteinallergi, stramt tungebånd og den låsningen i nakken vi fant da hun var 11 mnd...ikke rart hun hadde stort behov for oss... stakkars liten. Mye vi ikke visste som førstegangsforeldre... Anonymkode: a3ba0...84d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #32 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør ikke om dette fordi jeg vil ha en diagnose på barnet eller et evnerikt barn. Jeg spør fordi jeg er utslitt og lurer på hva det er med barnet mitt. Siden fødsel har det vært ekstremt krevende og jeg kan huske av på samtlige punkter på "high need babyer" og det er ikke noe enklere nå som det akkurat har fylt 2 år. Har lest at high need babyer kan være evnerike barn og lurer på om det er det som er med barnet mitt. Spørsmålet til dere er hvordan deres barn var som 1 åring og 2 åring? Var det andre trekk/annen atferd en at barnet var tidlig ute med språk? (Min er ikke det, er helt normalt utviklet i språket, så antar det taler mot og at det er noe annet med barnet). Men krever oppmerksomhet og stimulering KONSTANT, legger merke til alt i omgivelsene og er veldig selvbevisst, klarer ikke sove alene, jeg må være der. Kjeder seg med en gang i bil, så prøver på korte turer bare. Mye annet også, men ser dette blir lang. Anonymkode: 71cb5...cca Ikke akkurat det du spør om, men jeg har et barn som var akkurat slik som liten. Går på skolen nå, og er helt normal, verken ADHD eller evnerik. Så det går an det også. Anonymkode: 59eed...915
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #33 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vil ikke tro at high need har noe med evnerik å gjøre. Har selv hatt en high need unge som var helt gjennomsnittlig på skolen men selv nå i voksen alder urolig av type. Barn nr 2 er evnerik, toppkarakterer på skolen/universitet uten alt for stor innsats) men utrolig lite krevende som barn. Snakket så sent at jeg nesten trodde han var det motsatte som baby.... JEg fikk god hjelp av helsestasjonen med min gjennomsnittlige high need baby. Anbefaler å søke hjelp der. Anonymkode: c2c97...cdd Har snakket med helsestasjonen, de har tydelig vis ikke kompetanse på noe som går ut over normalen. Anonymkode: 71cb5...cca
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #34 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hm... har ei som muligens er evnerik, muligens bare kjapp i læringen. Vet ikke hva forskjellen er egentlig. Samtidig har hun litt medisinsk historikk som jeg tror har mer å gjøre med at hun var en klengete baby som trengte mye stimuli for feks å sove, og trengte mye nærhet. Det ble hun vant med så det har ikke akkurat gått over. Men vet ikke om det har med den kjappa hjernen å gjøre. Kanskje en kombinasjon. Om jeg sjekker lista for tegn på evnerike barn så kan jeg huke av på de fleste allikevel. Tror kanskje de to mest påfallende er en veldig sterk emapti, og det at å få være med voksne og gjøre voksenting alltid har vært så mye mer interessant enn å leke. Til min irritasjon selvsagt, fordi hun alltid vil være med meg. Men det samme skjer både i bhg og skole også. Hun kunne hevet lønn der tidvis. Det jevnaldrende gjør gir henne lite, fordi det ikke utfordrer antagelig. Hun er halvveis i 2.klasse men egentlig utlært, de driver fortsatt med ting hun kunne før hun gikk ut av barnehage. Det sa lærer også på samtale i november, at hun er jo "ferdig" med 2.klasse allerede. Så hun får jo ekstra utfordringer, får lese bøker fra biblioteket mens andre fortsatt strever seg gjennom siden i leseboka osv. Hun leser jo flytende osv, leste før hun ble 5 år... jeg kaller henne ikke evnerik, jeg kaller henne heldig Jeg var slik selv. Trengte jo så lite tid til lekser, hadde masse tid til annet gøy. Det var veldig fint. Tenker man kan jo ha både evnerikt barn og et barn som er plaget av nye fysisk feks. Eller barn med adhd og fysiske plager. Det ene utelukker ikke det andre. Mi var nok high-need baby pga melkeproteinallergi, stramt tungebånd og den låsningen i nakken vi fant da hun var 11 mnd...ikke rart hun hadde stort behov for oss... stakkars liten. Mye vi ikke visste som førstegangsforeldre... Anonymkode: a3ba0...84d Det du beskriver er ikke high need baby, ser mange misforstår det til å tro det er barn som krever mye pga div plager. Det er det ikke. Det er friske barn uten plager med spesifikke personlighetstrekk som gir utslag i bestemt atferd. Du kan søke det opp og lese om det. De sliter foreldrene sine ut fullstendig. Anonymkode: 71cb5...cca
solsolsol Skrevet 22. januar 2024 #35 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Evnerike barn pleier å finne på ting selv, og kjeder seg aldri, bortsett fra når de blir tvunget til å følge flokken. Anonymkode: fc0fc...943 Hæ? Jeg har flere, noen er testet, men ppt mener det er helt tydelig at alle ungene har såkalt ekstraordinært høyt læringspotensiale. De var ærlig talt veldig ulike som babyer og småbarn. Felles var vel at alle var relativt tidlig ute med å snakke mye og avansert (men ikke spesielt tidlig ute med de første ordene). En var helt grusom som baby, krevde alt absolutt hele tiden og hylte mer enn hen ikke hylte. Har i ettertid tenkt at det handlet om feil amming, for mye formelk og vondt i magen 🤷♀️ Den ene (en av de som er testet) var verdens mest bedagelige unge. Fulgte fulltidsstudium på nett og fikk A i alle fagene 😆 Hen bare lå der og pludret for seg selv. Ingen av mine har vært sånn som du beskriver etter babytida. Er vel generelt veldig mye forskjellig. Og mange med adhd er også evnerike (virker sikkert som mer enn det egentlig er fordi mistanke om adhd er en ganske vanlig grunn til å ta evnetest).
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #36 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Snakker de fleste som akkurat har fylt 2 i setninger og kan telle? I så fall henger jo min etter.. Anonymkode: 71cb5...cca Vet ikke hva som er normalen, bare lagt merke til at dette var noe de fleste av barna gjorde på vår avdeling. Ikke alle selvfølgelig. Anonymkode: f5bb0...b09
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #37 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vet ikke hva som er normalen, bare lagt merke til at dette var noe de fleste av barna gjorde på vår avdeling. Ikke alle selvfølgelig. Anonymkode: f5bb0...b09 Da regner jeg med du ikke var ped.leder eller førskolelærer,for de må vite hva som er normalt for å kunne vurdere når det er behov for henvisning videre der ting ikke er normalt. Anonymkode: 71cb5...cca
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #38 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): 43a her😊👋 Jeg tror vår er gjennomsnittlig på språk og forståelse. Kan telle til 14, snakker i forståelige setninger, synger enkle sanger. Mye herming for tiden😂 Men barnet var tidlig ute motorisk. Husker ikke alle milepælene nå, men h*n gikk 10 måneder gammel. Var tidlig ute med det meste; rulle rundt, krabbe, sette seg opp, vinke, pinsettgrep osv. Har skrevet datoene ned i en bok, men klarer ikke å huske i farta. MEN dette trenger jo ikke å bety særlig mye i det lange løp. Det jevner seg jo ofte ut. Stolt er man uansett😊 Anonymkode: f59d1...43a Selvfølgelig skal man være stolt! Barn vokser på positivitet og oppmuntring. Kan være noe av grunnen til at barnet ditt var tidlig ute og, og gener. Jeg vet ikke hva normalen er, kommenterte utifra mine egne observasjoner. Vår krabbet ved 5 mnd, og gikk 10 mnd alder. Snakker i setninger (2 år), teller til 20 (ikke alltid) og kan 20-30 sanger/regler. Har lagt merke til at dette kunne de fleste andre også. Kan være de lærer fortere pga hverandre, jeg vet ikke. Anonymkode: f5bb0...b09
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #39 Skrevet 22. januar 2024 Limer inn denne om high need babyer for de som måtte være i tvil😊 https://www.healthline.com/health/baby/high-need-baby#characteristics Anonymkode: 71cb5...cca
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #40 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da regner jeg med du ikke var ped.leder eller førskolelærer,for de må vite hva som er normalt for å kunne vurdere når det er behov for henvisning videre der ting ikke er normalt. Anonymkode: 71cb5...cca Du kan jo høre med din ped.leder om ditt barn har noe utfordringer dere må jobbe med? Vil tro at ditt barn er helt normalt. Anonymkode: f5bb0...b09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå