Gå til innhold

Spørsmål til dere med evnerike barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør ikke om dette fordi jeg vil ha en diagnose på barnet eller et evnerikt barn. Jeg spør fordi jeg er utslitt og lurer på hva det er med barnet mitt.

Siden fødsel har det vært ekstremt krevende og jeg kan huske av på samtlige punkter på "high need babyer" og det er ikke noe enklere nå som det akkurat har fylt 2 år. Har lest at high need babyer kan være evnerike barn og lurer på om det er det som er med barnet mitt.

Spørsmålet til dere er hvordan deres barn var som 1 åring og 2 åring? 

Var det andre trekk/annen atferd en at barnet var tidlig ute med språk? (Min er ikke det, er helt normalt utviklet i språket, så antar det taler mot og at det er noe annet med barnet). Men krever oppmerksomhet og stimulering KONSTANT, legger merke til alt i omgivelsene og er veldig selvbevisst, klarer ikke sove alene, jeg må være der. Kjeder seg med en gang i bil, så prøver på korte turer bare. Mye annet også, men ser dette blir lang. 

Anonymkode: 71cb5...cca

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo mer ut som starten på ADHD enn "evnerik"... 

Anonymkode: cf8e3...bcf

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette høres jo mer ut som starten på ADHD enn "evnerik"... 

Anonymkode: cf8e3...bcf

Ja tiden vil jo vise hva det er, eller om det bare trenger tid på å "finne ut av verden".

Barnet er veldig oppmerksom da, trodde ikke det var typisk for barn med adhd. Kan konsentrere seg lenge dersom noe er interessant også, men vi helst ha med voksne hele tiden, det vil kanskje alle barn😅

Skrevet

Har en nevø som er evnerik. Han var high need baby. Han har ikke vært spesielt krevende etter at babyperioden var over. Krever absolutt ikke oppmerksomhet konstant. Heller en type som liker å leke for seg selv, gjerne med utfordrende leker (som kompliserte Lego greier for aldersgrupper langt over hans egen alder etc)

Han går nå på barneskolen. Etter som han vokste til har han vist seg å være mer introvert enn ekstrovert. Han var ikke spesielt tidlig ute med språk, men ligger nå langt foran andre på skolen, både i norsk og engelsk. Det gjelder for øvrig alle andre fag også.

En trivelig liten fyr som alle liker. 

Anonymkode: df4fa...ddb

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

De fleste som mener de har evnerike barn har en helt ordinær dyktig unge.

Anonymkode: efa88...979

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det relevant for det TS spør om? Hvis du vil diskutere det kan du heller lage din egen tråd. 

Anonymkode: df4fa...ddb

• Nyttig 1
Skrevet

Evnerike barn pleier å finne på ting selv, og kjeder seg aldri, bortsett fra når de blir tvunget til å følge flokken.

Anonymkode: fc0fc...943

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De barna som får toppkarakterer uten å gjøre mye lekser er vel evnerike?

Anonymkode: ea255...3a3

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja tiden vil jo vise hva det er, eller om det bare trenger tid på å "finne ut av verden".

Barnet er veldig oppmerksom da, trodde ikke det var typisk for barn med adhd. Kan konsentrere seg lenge dersom noe er interessant også, men vi helst ha med voksne hele tiden, det vil kanskje alle barn😅

Vårt barn var slik som liten, som du beskriver. Veldig oppmerksom, høyt og lavt og High need. Hun skårer høyt på wisc-test så er jo ei smart jente i tillegg. Hun har adhd. Hun kan konsentrere seg lenge av gangen om det er noe hun interesserer seg for. Det kalles hyperfokus og er vanlig ved adhd.

Anonymkode: a332a...459

• Liker 3
Skrevet

Har et barn som ligger foran jenvaldrende, men er nok innenfor normalen. Han var ganske rolig som baby og småbarn. 

Har et barn som er evnerik. Var også ganske rolig som baby. Kanskje litt mer aktiv enn storebroren. Men absolutt ikke en "high need" baby. 

Anonymkode: b1e94...b6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Evnerike barn pleier å finne på ting selv, og kjeder seg aldri, bortsett fra når de blir tvunget til å følge flokken.

Anonymkode: fc0fc...943

Selv når de er babyer og 1 og 2 år også?

Selv som baby var ikke ungen interessert i noen leker, var aldri i ro, konstant misfornøyd, ville bare bli bært høyt og pekte rundt på ring jeg skulle bære det til. Søker sosial kontakt hele tiden, vil bare samhandle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vårt barn var slik som liten, som du beskriver. Veldig oppmerksom, høyt og lavt og High need. Hun skårer høyt på wisc-test så er jo ei smart jente i tillegg. Hun har adhd. Hun kan konsentrere seg lenge av gangen om det er noe hun interesserer seg for. Det kalles hyperfokus og er vanlig ved adhd.

Hva gjorde at dere fikk utredning og når hvor gammelt var barnet?

Skrevet

Dette er interessant. Har samme opplevelse som deg, ts. Min er også akkurat 2 år. Det er slitsomt.

Var tidlig ute med det meste, motorisk sett. Det finmotoriske er imponerende. Vil ikke si h*n er unormalt tidlig ute med språk, men ligger godt an! Teller og snakker i setninger. 

Faren til barnet er medlem av Mensa, så han er jo over gjennomsnittet smart. Men han har også ADHD-tendenser (aldri blitt forsøkt diagnosert).

Vanskelig å si hvordan barnet vil utvikle seg videre. Interessant å se hva andre svarer 😊

Anonymkode: f59d1...43a

• Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn er evnerikt (score på wisc-test hos Bup), men det blir litt vanskelig å svare på noe her, fordi barnet has Aspergers og da er det vanskelig å vite hva som skyldes evnen og hva som skyldes diagnosen, når det gjelder våkenhet, lite søvnbehov osv. Gikk fra å være en high need baby som flere her nevner, til en veldig behagelig og rolig småbarnsfase, til high need igjen når puberteten nærmet seg.

Anonymkode: c3938...57f

Skrevet

Dette er interessant. Har samme opplevelse som deg, ts. Min er også akkurat 2 år. Det er slitsomt.

Var tidlig ute med det meste, motorisk sett. Det finmotoriske er imponerende. Vil ikke si h*n er unormalt tidlig ute med språk, men ligger godt an! Teller og snakker i setninger. 

Faren til barnet er medlem av Mensa, så han er jo over gjennomsnittet smart. Men han har også ADHD-tendenser (aldri blitt forsøkt diagnosert).

Vanskelig å si hvordan barnet vil utvikle seg videre. Interessant å se hva andre svarer 😊

Anonymkode: f59d1...43a

Din høres jo intelligent ut, min er langt i fra å kunne telle og snakke i setninger. Når far i tillegg er medlem av Mensa er jo det en indikasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn er evnerikt (score på wisc-test hos Bup), men det blir litt vanskelig å svare på noe her, fordi barnet has Aspergers og da er det vanskelig å vite hva som skyldes evnen og hva som skyldes diagnosen, når det gjelder våkenhet, lite søvnbehov osv. Gikk fra å være en high need baby som flere her nevner, til en veldig behagelig og rolig småbarnsfase, til high need igjen når puberteten nærmet seg.

Anonymkode: c3938...57f

Er og har barnet alltid vært veldig sosialt kompetent?

Min er det selv som veldig liten og du ser det også har masse empati forut for sin alder. 

Skrevet

Vil ikke tro at high need har noe med evnerik å gjøre.  Har selv hatt en high need unge som var helt gjennomsnittlig på skolen men selv nå i voksen alder urolig av type. Barn nr 2 er evnerik, toppkarakterer på skolen/universitet uten alt for stor innsats) men utrolig lite krevende som barn.  Snakket så sent at jeg nesten trodde han var det motsatte som baby.... 

JEg fikk god hjelp av helsestasjonen med min gjennomsnittlige high need baby. Anbefaler å søke hjelp der.

Anonymkode: c2c97...cdd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Stemmer ikke, det har vist seg at de som mener de har ett evnerikt barn ofte har det. 

Mine to er sannsynligvis begge evnerike. En enkel baby, en intens har ikke tid å sove baby. For barnet som var enkelt som baby vurderer man nå utredning ADHD. Den intense er fremdeles svært aktiv, men ikke noe mistanke om ADHD. Begge var normalt utviklet både motorisk og språklig som babyer. 

Toåringer er ofte intense og krever oppmerksomhet hele tiden. Det er bare å holde ut og gi dem den tryggheten de har behov for. 

Anonymkode: cc109...47a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjorde at dere fikk utredning og når hvor gammelt var barnet?

Det var i 3.klasse. Hun fikk diagnosen adhd uoppmerksom type (tidligere kalt add). Hun drømte seg bort, husket ikke beskjeder med flere enn ett ledd, fikk ikke sove på kvelden og sovnet alltid sent. Dette var et stort problem for oss helt til hun fikk melatonin av legen på bup. Gjorde lite eller ingenting på skolen (heller ikke bråk, men sonet bare helt ut.) Hun kunne bli fryktelig frustrert og sint over de enkleste ting dersom hun var sulten, trøtt, sliten. Følelser som ikke stod til situasjonen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din høres jo intelligent ut, min er langt i fra å kunne telle og snakke i setninger. Når far i tillegg er medlem av Mensa er jo det en indikasjon. 

Dette anonym 43a skriver her beskriver egentlig de fleste 2-åringene vi hadde på vår avdeling, men..🤔

Anonymkode: f5bb0...b09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...