Gå til innhold

Har noen spørsmål til dette med «hvit mnd»….

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er en greie. Kjenner også folk som kan uttale at «vi har hvit mnd nå i januar». Altså, sikkert fint det! Men… min tanke er jo da først og fremst hvor mye drikker disse egentlig til vanlig? Jeg tenker jo at om hvit mnd skal ha noe for seg/ha effekt må man jo ha ett ganske stort alkoholkonsum til vanlig….? Selv drikker jeg kanskje 1 alkoholenhet i mnd nå på vinterhalvåret (litt mer på sommeren), og jeg kan ikke se at det ene glasset i mnd gjør noe fra eller til. Hvor mye må man drikke for at hvit mnd skal ha noe for seg? 

Anonymkode: bee19...81b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er de som drikker hver fredag og lørdag..mye...og eks mye i jula, nyttårsaften, bursdager etc...

• Liker 2
Skrevet

Og verre enn det, en "hvit måned" her og der har lite å si i det lange løp for en som har et så stort alkoholforbruk at en "hvit måned" kjennes som en stor oppofrelse.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

De som drikker daglig har størst utbytte helsemessig av hvit måned❤️

Anonymkode: 89750...fc1

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hva det er du stusser på her, forstår du ikke at ikke alle har samme alkoholvaner som deg selv?

Anonymkode: a5c27...7a2

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis man drikker så mye at hvit måned faktisk merkes og føles som at man forsaker noe da drikker man for mye. 

Anonymkode: 99a59...7c5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er klart at jo mer du drikker, desto mer merker du det på kroppen. Akkurat som at en som spiser mye sukker merker det bedre når de kutter sukker. Eller en som ikke trener får mye ut av den første turen. 

For noen er det en helsemessig viktig ting, for andre er det kanskje bare noe de slenger seg på.

Ser ikke problemet, fint for dem uansett?

Anonymkode: 9c358...fab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke hva det er du stusser på her, forstår du ikke at ikke alle har samme alkoholvaner som deg selv?

Jo, så klart jeg forstår det. Det jeg kanskje har reflektert over pga «hvit mnd» konseptet er hvor mye vanlige folk kanskje drikker. Jeg har nok aldri tenkt over hvor mye som antagelig er vanlig for mange siden dette konseptet er en greie.

HI

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS er nok overrasket over at det er så mange i samfunnet som har et så stort alkoholforbruk at de føler et behov for en hvit måned i januar. Jeg må nemlig si at jeg er overrasket. Jeg drikker stort sett under 4 enheter i uka (1-2 halvlitere med øl), og jeg vil si at det bare er omtrent annenhver måned jeg drikker mer enn det, og da blir det særdeles sjeldent mer enn 6 halvlitere. Da snakker vi en til to ganger i året. Det forbruket krever ikke hvit måned.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, så klart jeg forstår det. Det jeg kanskje har reflektert over pga «hvit mnd» konseptet er hvor mye vanlige folk kanskje drikker. Jeg har nok aldri tenkt over hvor mye som antagelig er vanlig for mange siden dette konseptet er en greie.

HI

Det er nok store forskjeller her kulturelt, fra miljø til miljø, by og bygd.

Jeg bor i Oslo og de jeg kjenner som drikker desidert mest er 28-35, single uten barn. De som jobber i utelivsbransjen drikker nesten daglig. Jeg har en venninne som er ute nesten hele tiden, og har såpass høy toleranse at det går store mengder hver gang hun er sosial. Disse har riktignok ikke hvit måned. De har ingen interesse av det, og hvis de var mer opptatt av helsen enn moro, så hadde de jo tatt grep når som helst, og ikke ventet på "hvit måned".

Så er det en ganske stor øvre middelklasse som har litt over snittet alkoholkonsum, som gjerne deler en flaske rødvin midt i uken. Eller som rett og slett har inntatt mye i desember, som følge av mange juleselskaper og julebord. Det er jo derfor man snakker om hvit januar og ikke hvit mars eller oktober - at de aller fleste har drukket mer enn de pleier i desember, og vil markere at denne perioden er over. 

Hvis du drikker kanskje én gang i måneden, så er det nok mange som drikker mer enn deg ja. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg drikker ikke veldig mye, kanskje 2-3 ganger i måneden. Drikker ikke store mengder da heller, men drikker nok til at det går ut over lommebok samt fysisk og psykisk helse. blir sliten i hvert fall et par dager etterpå, som jeg da føler at jeg mister (går på jobb og får gjort ting jeg skal, men får ikke trent og energien og humøret er på bånn). og særlig om vinteren, hvor jeg har lavt immunforsvar fra, så blir jeg ofte forkjøla eller hanglete etterpå, noe som også påvirker livskvaliteten, da jeg egentlig er en person som liker å være aktiv.

så for meg å gå f.eks. to måneder uten å drikke, har stor innvirkning på livskvaliteten min, selv om jeg ikke drikker fryktelig mye til vanlig heller.

Anonymkode: 9cb1c...83b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette har det vært 2-3 tråder om på kosthold og kropp forumet. Skjønner ikke hvorfor så mange som har en hvit måned må legge seg så mye opp i grunnen til andre. Det er er jo ikke så komplisert tenker jeg.

For min del

Gjerne pga desember er det en del drikking (ikke nødvendigvis grøftefylla) men julebord, vennesamenkomster med alkokol, familieselskap med alkokol og et vinglass her og der. En ønsker gjerne en annen hverdag når januar kommer. Jeg spiser heller ikke mye fet mat eller sjokolade til vanlig men det blir litt ekstra til jul og da spiser jeg heller ikke skjokolade og annet snop i januar. Advent hat vanligvis betyd faste men i den tiden vi lever i betyr advent mindre og mindre for folk, og jeg skal ikke si noe på det, jeg verken faster eller lever sparsommelig i advent jeg heller. Men jeg synes det er en fin tradisjon å begynne det nye året sparsommelig etter den store festmåneden og ha en måned med faste både fra alkokol, snop, shopestop og annet jeg tenker jeg kan ha godt av å holde tilbake på, uten at jeg er overvektig, luksusfelledeltaker eller alkoholiker til vanlig. Det er min grunn. Men jeg også drikker ikke mye i året men i desember blir det mer enn vanlig og ergo er det godt å begynne med en hvit måned. Jeg bruker januar som en faste måned 

Anonymkode: d429a...396

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har det vært 2-3 tråder om på kosthold og kropp forumet. Skjønner ikke hvorfor så mange som har en hvit måned må legge seg så mye opp i grunnen til andre. Det er er jo ikke så komplisert tenker jeg.

For min del

Gjerne pga desember er det en del drikking (ikke nødvendigvis grøftefylla) men julebord, vennesamenkomster med alkokol, familieselskap med alkokol og et vinglass her og der. En ønsker gjerne en annen hverdag når januar kommer. Jeg spiser heller ikke mye fet mat eller sjokolade til vanlig men det blir litt ekstra til jul og da spiser jeg heller ikke skjokolade og annet snop i januar. Advent hat vanligvis betyd faste men i den tiden vi lever i betyr advent mindre og mindre for folk, og jeg skal ikke si noe på det, jeg verken faster eller lever sparsommelig i advent jeg heller. Men jeg synes det er en fin tradisjon å begynne det nye året sparsommelig etter den store festmåneden og ha en måned med faste både fra alkokol, snop, shopestop og annet jeg tenker jeg kan ha godt av å holde tilbake på, uten at jeg er overvektig, luksusfelledeltaker eller alkoholiker til vanlig. Det er min grunn. Men jeg også drikker ikke mye i året men i desember blir det mer enn vanlig og ergo er det godt å begynne med en hvit måned. Jeg bruker januar som en faste måned 

Manglet en ikke.

"Skjønner ikke hvorfor så mange som ikke har en hvit måned.."

Skrevet

Kan du ikke bare lese litt her?

Hvit måned er ikke akkurat en ny oppfinnelse, det er et begrep jeg har hørt brukt i over 20 år, og jeg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i det, ts?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hvit måned. Det ble mye i jula, og jeg drikker vin sikkert hver helg resten av året også. Så for min del er hvit måned en fin øvelse ifht. å ikke bare "ikke drikke" men også reflektere over egne drikkervaner som jeg gjerne har lyst til å endre. Håper å forlenge denne hvite måneden da :) da den bare har positivt for seg. 

Anonymkode: 460a0...3a5

• Liker 2
Skrevet
Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke bare lese litt her?

Hvit måned er ikke akkurat en ny oppfinnelse, det er et begrep jeg har hørt brukt i over 20 år, og jeg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i det, ts?

Som jeg nevnte over; neppe begrepet TS henger seg oppi, men at så mange i samfunnet drikker så mye (spesielt i desember) til at de føler et reelt behov for en hvit mnd...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Krever og krever en hvit måned. Jeg har hvit måned som den av kickstart på New me. Jeg trenger å gå ned noen kilo, og derfor har jeg kickstartet januar med p kutte ut alkohol, godteri, chips etc, samtidig som jeg spiser sunt og trener. 

Siden jeg ikke drikker ekstreme mengder går jeg tilbake til normalt alkoholforbruk i februar. Godteri/chips og usunn mat er er et større problem, så det kutter jeg ut videre også. 

Man trenger virkelig ikke ha et ekstremt alkoholforbruk for å tenke at det er ok med fire uker med totalavhold. Jeg drikker kanskje en flaske vin i uka, og det er ikke er problematisk alkoholforbruk, men mht kalorier merkes det absolutt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva hvit måned er..

Anonymkode: 7cf94...73b

Skrevet
kaarebjarne skrev (6 minutter siden):

Som jeg nevnte over; neppe begrepet TS henger seg oppi, men at så mange i samfunnet drikker så mye (spesielt i desember) til at de føler et reelt behov for en hvit mnd...

Jeg mente virkelig ikke at ts henger seg opp i begrep, men årsak!

Når det er sagt så leste jeg forrige innlegget ditt og kan opplyse at jeg drikker atskillig mindre enn deg, og velger allikevel å ta en hvit måned eller to innimellom, nettopp derfor.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vet ikke hva hvit måned er..

Anonymkode: 7cf94...73b

Dry January ;) 

Anonymkode: d213a...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...