ella morax Skrevet 22. januar 2024 #21 Del Skrevet 22. januar 2024 Lillix skrev (2 minutter siden): Ja, absolutt. Altså jeg har fullstendig respekt for antibiotika. Men nå snakker vi om et krigsscenario der det ikke er helsevesen til stedet. Hvor man ikke kan ringe legen eller ambulanse. Jeg hadde heller «tatt sjansen» på å bruke en antibiotika kur (mot sår infeksjon) om jeg hadde fått et sår som ble ekstremt betent og feberen min skjøt til himmels, og jeg lå der fullstendig ubrukelig og kroppen nærmest brant. Sorry, men da spiller jeg heller rulett med antibiotikaen og håper på at den klarer å kjempe mot infeksjonen jeg har. Vi snakker ikke om uskyldige sår, eller et lite skrubbsår som sikker noen går å får antibiotika for nå til dags, men et scenario hvor antibiotika virkelig står mellom liv og død. Hvor det kun brukes når alt annet er prøvd. Da man har mangel på det så klart. Jeg skjønner oppriktig ikke hva du mener ifh til felleskapet. Altså tanken skjønner jeg, men renner litt kort/ Hvis jeg f.eks har vært hos legen fordi jeg har hatt urinveisinfeksjon hyppig på tre år. Da gjør jeg ikke verden en uting ved å spørre om å få en ekstra antibiotika kur for dette, for jeg vet at jeg kommer til å få det igjen. Så fordi det evt kunne blitt krig så skal jeg la meg selv få nyrebekken betennelse og potensielt nyresvikt? For å være helt ærlig, hvis man skal tenke slik. Så vil jeg faktisk si at det nesten er egoistisk å ikke være «føre var», når panikken setter inn og alle hamstrer som galinger, det er da det blir det mangel for resten av befolkningen, eller for de som «virkelig trenger det». Det er bedre å gjøre det nå (altså en viss prepping generelt) enn å være med på å lage kaos om det skulle gått så galt at det ble krig. Nå kan de medisinske selskapene justere seg etter forespørsler. Det kan de ikke når det er krig. Og en ting til, jeg tror de aller fleste hadde hjulpet familie eller venner om man skulle ha noe på lager som var livsviktig ved et slikt tilfellet. Utgangspunktet for denne tråden, og grunnen til at jeg skriver her, er ikke et pågående krigsscenario. Det er snakk om å ha antibiotika liggende i et nødkit. Antibiotika som forhåpentligvis aldri vil bli brukt, men dersom det blir brukt vet man ikke om det blir brukt på riktig måte og med hensikt - i en krise. Eller om man føler seg litt skral en helg, det er kø på legevakten, og det er enklere å bare åpne pakken med antibiotika i nødkittet og la det stå til. Hadde jeg vært svært syk eller skadet i krig eller en stor krise med manglende infrastruktur ville jeg også vurdert å takke ja til antibiotika uten at det er foreskrevet av lege. Men det er altså ikke situasjonen til ts slik den er beskrevet. Ts vil ha antibiotika liggende just in case. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #22 Del Skrevet 22. januar 2024 3 minutter siden, ella morax said: Her må du nesten komme med en kilde. Akutt ukomplisert uvi (en betydelig andel av urinveisinfeksjoner) er ofte selvbegrensende, og egenbehandling med rikelig væske og ibuprofen kan være nok. Antibiotika kan lindre og forkorte symptomer. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-primaerhelsetjenesten/urinveisinfeksjoner#akutt-cystitt-hos-ikke-gravid-kvinne-15-65-ar-begrunnelse Det kan være flere faktorer som gjør at antibiotikabehandling er aktuelt ved uvi, bl.a alder og underliggende sykdom, men det er opp til en LEGE å vurdere. Ikke preppere. Jeg har aldri hatt urinveisinfeksjon hvor jeg ikke har trengt antibiotika. En gang gikk jeg så lenge uten antibiotika at jeg ikke likte synet når jeg tittet ned i doen, for å si det sånn. Da var det rett til legen. Og ja, unrinveisinfeksjon kan gå over av seg selv, men personlig har jeg aldri opplevd det. Heller ikke en risk jeg vil ta. https://www.helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/blarekatarr/ Infeksjonen går ofte over av seg selv innen tre dager, men behandles ofte med antibiotika. Noen ganger kan urinveisinfeksjonen spre seg til nyrene. Dette kalles øvre urinveisinfeksjon eller nyrebekkenbetennelse (pyelonefritt). Dette er en mer alvorlig tilstand, og du bør oppsøke lege omgående dersom du også har symptomer på nyrebekkenbetennelse. Vanlige symptomer er feber, smerte i siden, kvalme og oppkast. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 22. januar 2024 #23 Del Skrevet 22. januar 2024 (endret) Man får sikkert heller ikke morfin Endret 22. januar 2024 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #24 Del Skrevet 22. januar 2024 1 minutt siden, ella morax said: Utgangspunktet for denne tråden, og grunnen til at jeg skriver her, er ikke et pågående krigsscenario. Det er snakk om å ha antibiotika liggende i et nødkit. Antibiotika som forhåpentligvis aldri vil bli brukt, men dersom det blir brukt vet man ikke om det blir brukt på riktig måte og med hensikt - i en krise. Eller om man føler seg litt skral en helg, det er kø på legevakten, og det er enklere å bare åpne pakken med antibiotika i nødkittet og la det stå til. Hadde jeg vært svært syk eller skadet i krig eller en stor krise med manglende infrastruktur ville jeg også vurdert å takke ja til antibiotika uten at det er foreskrevet av lege. Men det er altså ikke situasjonen til ts slik den er beskrevet. Ts vil ha antibiotika liggende just in case. Nei, da har du misforstått tråden. TS skriver : «Vi holder på å forberede nød kit i tilfelle krig». Jeg er likevel veldig uenig med deg. Et krigsscenario er noe helt annet enn hva noen av oss kan tenke seg. Føler vi diskuterer kun for å diskutere, men som sagt hadde noen i min familie brent opp med feber og med ekstrem (flytende gult) betennelse fra kutt hadde jeg gitt dem antibiotika. Da hadde jeg ikke gått rundt å være redd for at den «ikke fungerte». Da prøver man jo alt fordi man ikke har noe valg. Og noen infeksjoner er ganske åpenlyste. Som betennelse i sår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 22. januar 2024 #25 Del Skrevet 22. januar 2024 Lillix skrev (16 minutter siden): Jeg har aldri hatt urinveisinfeksjon hvor jeg ikke har trengt antibiotika. En gang gikk jeg så lenge uten antibiotika at jeg ikke likte synet når jeg tittet ned i doen, for å si det sånn. Da var det rett til legen. Og ja, unrinveisinfeksjon kan gå over av seg selv, men personlig har jeg aldri opplevd det. Heller ikke en risk jeg vil ta. https://www.helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/blarekatarr/ Infeksjonen går ofte over av seg selv innen tre dager, men behandles ofte med antibiotika. Noen ganger kan urinveisinfeksjonen spre seg til nyrene. Dette kalles øvre urinveisinfeksjon eller nyrebekkenbetennelse (pyelonefritt). Dette er en mer alvorlig tilstand, og du bør oppsøke lege omgående dersom du også har symptomer på nyrebekkenbetennelse. Vanlige symptomer er feber, smerte i siden, kvalme og oppkast. Dette handler ikke om deg og hvorvidt infeksjonen gikk over eller ikke. Ja, uvi er vondt og dritt. Ja, noen kan få alvorlig infeksjon. Ja, noen er ofte plaget og må ha flere antibiotikakurer jevnlig. Men det er langt fra det til at alle skal ha antibiotika mot uvi liggende i beredskap i tilfelle krig og samtidig uvi. For øvrig har jeg selv hatt uvi 4 ganger. Den ene gangen gikk det over av seg selv før jeg rakk å starte på antibiotika (lang ventetid på legekontoret). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 22. januar 2024 #26 Del Skrevet 22. januar 2024 Vedder på dette våset kommer fra amerikanske preppere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #27 Del Skrevet 22. januar 2024 (endret) 10 minutter siden, ella morax said: Dette handler ikke om deg og hvorvidt infeksjonen gikk over eller ikke. Ja, uvi er vondt og dritt. Ja, noen kan få alvorlig infeksjon. Ja, noen er ofte plaget og må ha flere antibiotikakurer jevnlig. Men det er langt fra det til at alle skal ha antibiotika mot uvi liggende i beredskap i tilfelle krig og samtidig uvi. For øvrig har jeg selv hatt uvi 4 ganger. Den ene gangen gikk det over av seg selv før jeg rakk å starte på antibiotika (lang ventetid på legekontoret). Selvfølgelig handler det ikke kun om meg. Jeg tror du helt ærlig ikke forstår hva jeg mener, og jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal krangles om at noen ønsker å ha en ektra pakke antibiotika på lager, spesielt hvis de er utsatt for noe gang på gang. Eller f.eks hvis de har barn. Altså, hvis legen sier «ok», så er det legens valg. Og ja, urinveisinfeksjon kan gjøre vondt, men det var jo ikke poenget. Du har vært heldig som ikke har trengt antibiotika til urinveisinfeksjon. Og urinveisinfeksjon var kun et eksempel som var relevant som et eksempel for min del. Endret 22. januar 2024 av Lillix Rettskriving 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 22. januar 2024 #28 Del Skrevet 22. januar 2024 Lillix skrev (22 minutter siden): Nei, da har du misforstått tråden. TS skriver : «Vi holder på å forberede nød kit i tilfelle krig». Jeg er likevel veldig uenig med deg. Et krigsscenario er noe helt annet enn hva noen av oss kan tenke seg. Føler vi diskuterer kun for å diskutere, men som sagt hadde noen i min familie brent opp med feber og med ekstrem (flytende gult) betennelse fra kutt hadde jeg gitt dem antibiotika. Da hadde jeg ikke gått rundt å være redd for at den «ikke fungerte». Da prøver man jo alt fordi man ikke har noe valg. Og noen infeksjoner er ganske åpenlyste. Som betennelse i sår. Ts skrev: Vi holder på å forberede nød kit i tilfelle krig Jeg skrev: ...ikke et pågående krigsscenario. Det er snakk om å ha antibiotika liggende i et nødkit. Er ikke dette det samme, og det jeg forsøker å svare på? Er det mer relevant med dine erfaringer med uvi? Diskuterer kun for å diskutere, på et diskusjonsforum faktisk... jeg diskuterer for å prøve å forklare hvorfor det er en dårlig ide at befolkningen skal ha antibiotika liggende i nødkit. Hvis jeg fortsatt hadde selexid liggende fra den gangen jeg ikke trengte behandling for uvi, ville jeg ikke satset stort på at dette hjalp på et infisert sår. men i nøden spiser fanden fluer, eller noe sånt? (Bacimycin som noen nevnte her, er et greit tips for øvrig. Reseptfritt er det også) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #29 Del Skrevet 22. januar 2024 2 minutter siden, ella morax said: Ts skrev: Vi holder på å forberede nød kit i tilfelle krig Jeg skrev: ...ikke et pågående krigsscenario. Det er snakk om å ha antibiotika liggende i et nødkit. Er ikke dette det samme, og det jeg forsøker å svare på? Er det mer relevant med dine erfaringer med uvi? Diskuterer kun for å diskutere, på et diskusjonsforum faktisk... jeg diskuterer for å prøve å forklare hvorfor det er en dårlig ide at befolkningen skal ha antibiotika liggende i nødkit. Hvis jeg fortsatt hadde selexid liggende fra den gangen jeg ikke trengte behandling for uvi, ville jeg ikke satset stort på at dette hjalp på et infisert sår. men i nøden spiser fanden fluer, eller noe sånt? (Bacimycin som noen nevnte her, er et greit tips for øvrig. Reseptfritt er det også) Ja, og du har gjort det klinkende klart at du er imot antibiotika i nødkit ved en krig (som er scenarioet ts snakker om). Og det skal du få lov til å mene og stå for. Det ingen som tvinger noen til å ha en antibiotika kur på lager. Du forklarer hvorfor du er i mot, jeg forklarer hvorfor jeg kan forstå hvorfor man ønsker å ha en ektra pakke. Jeg tenker folk kan få bestemme selv hva som er viktig for dem. Og er man så uheldig , så kan man redde et liv eller hjelpe noen som skulle trenge det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 22. januar 2024 #30 Del Skrevet 22. januar 2024 Lillix skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig handler det ikke kun om meg. Jeg tror du helt ærlig du ikke forstår hva jeg mener, og jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal krangles om om at noen ønsker å ha en ektra pakke antibiotika på lager, spesielt hvis de er utsatt for noe gang på gang. Eller f.eks hvis de har barn. Altså, hvis legen sier «ok», så er det legens valg. Og ja, urinveisinfeksjon kan gjøre vondt, men det var jo ikke poenget. Du har vært heldig som ikke har trengt antibiotika til urinveisinfeksjon. Og urinveisinfeksjon var kun et eksempel som var relevant som et eksempel for min del. Jeg tror jeg forstår hva du mener. Jeg skal ikke krangle på at det i noen tilfeller kunne vært kjekt å ha antibiotika liggende, spesielt i krise (krisesituasjon er utgangspunkt for tråden?). Men det er noe som heter antibiotikastyring. Som sikrer at antibiotika ikke brukes unødvendig. Unødvendig bruk kan ramme oss alle ved at infeksjonene ikke lenger kan behandles. Et viktig tiltak er at antibiotika ikke skrives ut uten indikasjon/grunn for det. At en person har uvi-symptomer kan være grunn for å skrive resept på antibiotika. At en frisk person ønsker å ha antibiotika liggende i et nødkit er, meg bekjent, ikke en medisinsk grunn. Det handler om å være restriktive slik at medisinen fungerer når man faktisk har bruk for den. Om man ikke forstår konseptet med antibiotikastyring, eller ikke ønsker å forstå det, så er det uansett reellt og noe man må forholde seg til. I alle fall i Norge, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KraKriAm Skrevet 22. januar 2024 #31 Del Skrevet 22. januar 2024 (endret) Lillix skrev (7 minutter siden): Ja, og du har gjort det klinkende klart at du er imot antibiotika i nødkit ved en krig (som er scenarioet ts snakker om). Og det skal du få lov til å mene og stå for. Det ingen som tvinger noen til å ha en antibiotika kur på lager. Du forklarer hvorfor du er i mot, jeg forklarer hvorfor jeg kan forstå hvorfor man ønsker å ha en ektra pakke. Jeg tenker folk kan få bestemme selv hva som er viktig for dem. Og er man så uheldig , så kan man redde et liv eller hjelpe noen som skulle trenge det. Du skjønner vel at tilfeldige preppepersoner her og der ikke kan tuske til seg antibiotika til nødkit, sånn helt random? Hvis myndigheter (ikke crazy preppefolk i USA) anbefaler det i nødkit for hele befolkningen, så må det sørges for felles utdeling fra et lager de har kjøpt inn ekstra til dette. Men hvis hele verden skal gjøre det mer eller mindre samtidig, så må dette planlegges pga produksjon og tilgjengelighet ellers. Så er det jo utløpsdato på dette, så felles utbytting må også planlegges. Samt kast og destruering av antibiotikaen som ble for gammel, fordi det aldri ble krig. Så om att og om att. Endret 22. januar 2024 av KraKriAm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #32 Del Skrevet 22. januar 2024 (endret) 18 minutter siden, KraKriAm said: Du skjønner vel at tilfeldige preppepersoner her og der ikke kan tuske til seg antibiotika til nødkit, sånn helt random? Hvis myndigheter (ikke crazy preppefolk i USA) anbefaler det i nødkit for hele befolkningen, så må det sørges for felles utdeling fra et lager de har kjøpt inn ekstra til dette. Men hvis hele verden skal gjøre det mer eller mindre samtidig, så må dette planlegges pga produksjon og tilgjengelighet ellers. Så er det jo utløpsdato på dette, så felles utbytting må også planlegges. Samt kast og destruering av antibiotikaen som ble for gammel, fordi det aldri ble krig. Så om att og om att. Selvfølgelig. Igjen, jeg kan fortsatt forstå hvorfor man ønsker å ha en ekstra pakke på lager. Jeg har selv opplevd at lege har skrevet ut ekstra antibiotika. Så da er det legen som må vurdere det. Det er ganske åpenlyst i denne tråden av 50% tenker det ikke er nødvendig. Så om det skulle bli voldsomt mangel nå, ja da ligger det på staten og ikke på enkelt personer som ønsker å være «føre var» eller beskytte familie. De må sørge for at det produseres nok om det ser ut til at ting kan eskaleres. Det blir andre ting enn antibiotika det nærmest vil være krig over. F.eks p-piller. Er jeg egoistisk hvis jeg spør legen om jeg kan få p-piller for 1-2 år stedet for 3 mnd? For hva hvis alle gjør det samtidig, da vil det være mangel og mange kvinner og barn vil ikke overleve fødsel. Man kan dra denne ganske langt. Endret 22. januar 2024 av Lillix Rettelse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Burk Skrevet 22. januar 2024 #33 Del Skrevet 22. januar 2024 4 hours ago, Lillix said: Om man kjenner kroppen sin og vet hva man har opplevd tidligere (f.eks urinveisinfeksjon, infeksjon pga sår), skader det absolutt ikke å ha ekstra av antibiotika av dette. Heldigvis fra et forsyningssikkerhet perspektiv så skriver ikke leger ut antibiotika som føre var uten det foreligger medisinske grunner til det. Skulle vi dele ut antibiotika til gud og hvermansen som har hatt urinveisinfeksjon som er noe av det vanligste hadde vi fort hatt manko i en normalsituasjon og i hvert fall i en krisesituasjon fordi folk sitter og ruger på noe de ikke trenger og dermed blir det press på andre typer som igjen forplanter seg. Idiotisk råd spør du meg å ha antibiotika som "beredskap" når det allerede er mangel på enkelte typer i dag og det bare vil bli verre i en krisesituasjon. Kanskje har vi nok/kan rasjonere oss gjennom en krisesituasjon men skal vi hive antibiotika til alle som er hysteriske i tillegg så blir det bare en forsterket krise når det øker mangelen og effekten folk har om antibiotika er gammel eller helt utgått på dato. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 22. januar 2024 #34 Del Skrevet 22. januar 2024 Vi har ikke vurdert antibiotika. Det har så kort holdbarhet at det føles unødvendig. Vi har kortisonsalve, bacimycin og krystallfiolett i tillegg til Paracet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 22. januar 2024 #35 Del Skrevet 22. januar 2024 6 hours ago, Maskinfører said: Man får sikkert heller ikke morfin 🤭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 22. januar 2024 #36 Del Skrevet 22. januar 2024 Jeg hadde lagret litt sprit og klorhexidin Istedefor antibiotika jeg da. Det har du nok mere bruk for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 22. januar 2024 #37 Del Skrevet 22. januar 2024 Rullerusk skrev (11 minutter siden): 🤭 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 22. januar 2024 #38 Del Skrevet 22. januar 2024 Troyamin skrev (11 timer siden): Amerikanske preppere anbefaler det. Har du en god, norsk kilde å vise til? Men da vet du jo hvor du skal henvende deg... I Amerika anbefaler de vel og å anskaffe seg våpen i nødutstyret ditt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå