Gå til innhold

Georgineknoller utsatt for frost

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har drøssevis flotte georgineknoller som skulle overvintre frostfritt i garasjen. Det viste seg i løpet av kuldeperioden at det ble ned mot -7 der inne, noe vi ikke så for oss.

Har hentet inn knollene nå, så de ligger i mellom 5-7 grader, men er de allerede døde/ødelagt?

Anonymkode: c4b10...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt være de er døde ja, men kan være vanskelig å se nå. 

Anonymkode: cfdb3...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde meg meg, mine ser ikke ut til å ha overlevd. 

Anonymkode: da2d9...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig. Jeg har masse forskjellige løkplanter i potter på terrassen under et bord, de er vel død de og. 

Anonymkode: 37303...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Vi har drøssevis flotte georgineknoller som skulle overvintre frostfritt i garasjen. Det viste seg i løpet av kuldeperioden at det ble ned mot -7 der inne, noe vi ikke så for oss.

Har hentet inn knollene nå, så de ligger i mellom 5-7 grader, men er de allerede døde/ødelagt?

Anonymkode: c4b10...b14

Det vil du se etterhvert. Vil bli myke gå i oppløsning etterhvert om det har vært for kaldt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spirer de med litt varme og lett fukt lever de. Blir de myke og råtner er de døde. Men tipper det første. Georginer er sarte.  
Andre løk og knoller kan fint ha overlevd avhengig av hva det er. 

Anonymkode: 02bc7...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 19.03):

Kjedelig. Jeg har masse forskjellige løkplanter i potter på terrassen under et bord, de er vel død de og. 

Anonymkode: 37303...db2

Andre løkplanter tåler gjerne frost mye bedre, det er georgineknoller som er veldig sarte.

Anonymkode: cfdb3...72e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker

Hvordan gikk det med georgineknollene, var det noen som overlevde?

Til vinteren har jeg tenkt til å overvintre knoller i uoppvarmet garasje. Har noen prøvd å ha frostvakt i garasje, sånn at temperaturen ikke faller under 2-3 grader? Eller kan man ha dem i en isolert kasse, i garasjen, med frostvakt?

Har ikke mulighet for å lagre dem riktig innendørs.

Anonymkode: 6a043...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde mine i garasje i fjor vinter. Ble uvanlig kaldt her jeg bor, så temperaturen var på et tidspunkt så vidt under 0. Jeg dekket knollene med gamle tepper og pledd (hadde de i avispapir). Vil si at omtrent 50% overlevde.

Isolert kasse som du nevner kan kanskje være noe. Men de kan være litt lunefulle de knollene. Har lett for å råtne også dersom de ligger for tett er min erfaring.. Vet også at noen har de i sagflis dersom du har tilgang på det, men vet ikke hvor mye det eventuelt isolerer mot kulde.

Anonymkode: f6129...f86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...