Gå til innhold

Helfo, 16 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om 16 åringens legetimer etc blir registrert på mitt frikort?

Anonymkode: 5b545...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de går på egen kvote.

Anonymkode: 3e51e...a8e

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar:)

Er det samme sum som for voksen for å få frikort?

Er jo litt rart at ikke det går på forelder sitt, er jo jeg som betaler.

Skrevet

Fra 16 er man helsemessig myndig. En 16-åring kan gå til legen uten at foreldre trenger å få vite om det. 

Anonymkode: a8d32...29c

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar:)

Er det samme sum som for voksen for å få frikort?

Er jo litt rart at ikke det går på forelder sitt, er jo jeg som betaler.

Enig med deg. Synes nå grensen skulle vært 18 år og ikke 16. 

Anonymkode: c3dda...2ea

• Liker 1
Skrevet

Fra 16 er man helsemessig myndig. En 16-åring kan gå til legen uten at foreldre trenger å få vite om det. 

Anonymkode: a8d32...29c

Det tenkte jeg ikke på.. men da burde det vært gratis. Tenk på alle som ikke har penger selv, og ikke vil si det til foreldrene.

Og litt kjedelig at jeg som forelder må betale for legeerklæring, røntgen etc uten at det blir registrert på meg.

• Liker 2
Skrevet

Det blir jo registrert på barnet så om dere når taket får barnet frikort. Det er ikke mer grunn til at 16-åringens egenandeler skal registrertes på deg enn at din manns egenandeler skal registreres på deg. Begge deler betales av familiens økonomi, men alle over 16 har rett til å holde helsen sin privat.

Anonymkode: 1cdd3...08c

• Liker 8
Skrevet

Det blir jo registrert på barnet så om dere når taket får barnet frikort. Det er ikke mer grunn til at 16-åringens egenandeler skal registrertes på deg enn at din manns egenandeler skal registreres på deg. Begge deler betales av familiens økonomi, men alle over 16 har rett til å holde helsen sin privat.

Anonymkode: 1cdd3...08c

Skal jo være mye syk for å få frikort. Har ikke mann, så det problemet ser jeg ikke. 
Det står jo uansett ikke på Helfo hva 16 åringen har gjort hos legen..

Og p-piller, klamydiatest og sånn er jo gratis på Helsestasjonen for Ungdom.

Jeg har fint råd til å betale legetimer og sånn, men kan jo være vanskelig økonomisk for noen. Det hadde jo da kanskje hjulpet at den som fikk regningen også potensielt fikk frikort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det tenkte jeg ikke på.. men da burde det vært gratis. Tenk på alle som ikke har penger selv, og ikke vil si det til foreldrene.

Og litt kjedelig at jeg som forelder må betale for legeerklæring, røntgen etc uten at det blir registrert på meg.

Sånn er det.. Forstår argumentet ditt, har også en 16 åring som jeg betaler helsekostnader for nå i tillegg til meg selv. Samtidig så tenker jeg at behovet deres for å få holde helsen privat må veie høyere enn kostnadsspørsmålet for meg, og de får vel ikke til å lage et system som kun registrerer de timene de ønsker at vi skal vite på oss, og de andre på dem. 

Enten får de frikort da og kan benytte seg av det resten av året, og hvis ikke så har ikke utgiftene vært så alt for store, tenker jeg. 

Det som ER synd, uavhengig av hvem som får det på sitt frikort, er kostnaden når de bekker 16 år og ikke lengre har rett til gratis lege, og som møter krav om dokumentasjon på all mulig fravær på videregående hvor ingen har råd til å betale slik at de får attester. Det er kanskje en gruppe som fra før vil ha større sjanse for å falle ut, så står de i fare for å miste karaktergrunnlag uten å ha vært mer bort enn de andre, de har bare ikke attester på sin covid og influensa. Selvsagt kan ikke lege være gratis for alltid, og studentøkonomien er ikke bedre når de blir 18, men politikerne maler de inn i et hjørne når de krever dokumentasjon av noen uten inntekt, samtidig som de ønsker at de skal bestå og få karakterer. Jeg betalte 300 kr for siste attest her, og det er ikke den første.

Og til dere som mener at man kan ha "normalt sykefravær" før fraværsgrensa blir et problem; ikke nødvendigvis. Det går ut varsel etter 5% fravær, og i første halvår av et vgs-år kan èn dag (fagdag) utgjøre hele 5% i et lite fag om man er maks uheldig. Det finnes masse unntaksregler osv, men de krever også dokumentasjon, som gjerne er problemet til de overnevnte i første omgang. 

Anonymkode: 48651...fbe

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

16-åringer kan fint betale selv. Få seg jobb, eller få stipend fra Lånekassen. 

Anonymkode: 3ec73...8eb

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det.. Forstår argumentet ditt, har også en 16 åring som jeg betaler helsekostnader for nå i tillegg til meg selv. Samtidig så tenker jeg at behovet deres for å få holde helsen privat må veie høyere enn kostnadsspørsmålet for meg, og de får vel ikke til å lage et system som kun registrerer de timene de ønsker at vi skal vite på oss, og de andre på dem. 

Enten får de frikort da og kan benytte seg av det resten av året, og hvis ikke så har ikke utgiftene vært så alt for store, tenker jeg. 

Det som ER synd, uavhengig av hvem som får det på sitt frikort, er kostnaden når de bekker 16 år og ikke lengre har rett til gratis lege, og som møter krav om dokumentasjon på all mulig fravær på videregående hvor ingen har råd til å betale slik at de får attester. Det er kanskje en gruppe som fra før vil ha større sjanse for å falle ut, så står de i fare for å miste karaktergrunnlag uten å ha vært mer bort enn de andre, de har bare ikke attester på sin covid og influensa. Selvsagt kan ikke lege være gratis for alltid, og studentøkonomien er ikke bedre når de blir 18, men politikerne maler de inn i et hjørne når de krever dokumentasjon av noen uten inntekt, samtidig som de ønsker at de skal bestå og få karakterer. Jeg betalte 300 kr for siste attest her, og det er ikke den første.

Og til dere som mener at man kan ha "normalt sykefravær" før fraværsgrensa blir et problem; ikke nødvendigvis. Det går ut varsel etter 5% fravær, og i første halvår av et vgs-år kan èn dag (fagdag) utgjøre hele 5% i et lite fag om man er maks uheldig. Det finnes masse unntaksregler osv, men de krever også dokumentasjon, som gjerne er problemet til de overnevnte i første omgang. 

Jeg er enig med deg i det. Er bare litt rart system, kjedelig for en 16 åring å potensielt måtte bruke ukelønnen på legeerklæring hvis familiens økonomi er dårlig:/

Var pga legeattest jeg  begynte å tenke på det. Har allerede brukt en del hundrelapper på det.. 

Synes det er unødvendig å måtte blande inn legen for norovirus fravær. At ikke det er godt nok for skolen med beskjed fra meg. Men det er en helt annen debatt😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enig med deg. Synes nå grensen skulle vært 18 år og ikke 16. 

Anonymkode: c3dda...2ea

Nei det er veldig fint at en sekstenåring  kan få løsrive seg fra foreldrene når det kommer til egen helse.

Anonymkode: 89a24...75a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er faktisk foreldrenes ansvar å betale for sånt.

For å få stipend må foreldrene ha veldig lav inntekt, tenker da en 16 åring lett dropper den legetimen hvis han må bruke av det lille han har i stipend. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var faktisk ikke klar over at de måtte betale allerede fra de er 16, kanskje fordi jeg har yngre barn.

Men legeregningen til en 16 åring kan vel uansett ikke gå til inkasso? Siden de er under 18?

Anonymkode: d710f...21e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er veldig fint at en sekstenåring  kan få løsrive seg fra foreldrene når det kommer til egen helse.

Anonymkode: 89a24...75a

Ja, det er det. Men burde vel vært gratis fram til myndighetsalder. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mye en 16-åring får i stipend, kun til utstyr om de bor hjemme. Har foreldrene veldig lav inntekt kan de få mer, men da skal det fortsatt dekke ganske mye.

Anonymkode: 5d3b6...1ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig med deg i det. Er bare litt rart system, kjedelig for en 16 åring å potensielt måtte bruke ukelønnen på legeerklæring hvis familiens økonomi er dårlig:/

Var pga legeattest jeg  begynte å tenke på det. Har allerede brukt en del hundrelapper på det.. 

Synes det er unødvendig å måtte blande inn legen for norovirus fravær. At ikke det er godt nok for skolen med beskjed fra meg. Men det er en helt annen debatt😅

Helt enig!

Det er nok mange ungdommer som ikke leverer dokumentasjon av denne grunn, og derfor i realiteten mister karaktergrunnlag som de med økonomisk mulighet ikke trenger å tenke på. 

Jeg synes vi foreldre burde fått lov å validere fravær innenfor en normal mengde. F.eks dersom man antar at et student i gjennomsnitt har 10 dager fravær i løpet av et år (tok bare et rundt tall ut av det blå, ingen vits å diskutere hvorvidt dette er reellt,) så kunne vi foreldre fått godkjenne 10 dager. Fravær utover "normalt" må attesteres av lege. Her er det muligheter for at foreldre dokumenterer uekte fravær, men det er det strengt tatt mulig at legen også gjør, all den tid de snakker med ungdommen i telefonen i 2 minutter og de sier "ja, jeg kastet opp." Det bør uansett være bedre at det eventuelt kan skje, enn at fastlegene bruker masse tid på slikt tull, så presset situasjon de er i. 

Et tips; nettelegevakt.no og andre digitale tjenester skriver ut fraværsattester, så slipper man legetime i tillegg. Det koster 299 og gjelder kun for få dager, men man slipper legetimen og det blir litt billigere iallefall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De kan absolutt få seg jobb, men det bør ikke være slik at man må få seg jobb på videregående skole for å ha råd til å dekke nødvendige kostnader forbundet med grunnutdanningen sin (attestering.) Jobb er fin erfaring og mange på videregående har absolutt jobb, men mange har også mer enn nok med skolen. Det er gjerne de som overhodet ikke har kapasitet til en ekstrajobb som kanskje har mest behov for legehjelp. Nå som vi snakker så mye om å få ungdom gjennom videregående er dette et stort paradoks, hvor vi spenner bein fremfor å hjelpe dem gjennom.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var faktisk ikke klar over at de måtte betale allerede fra de er 16, kanskje fordi jeg har yngre barn.

Men legeregningen til en 16 åring kan vel uansett ikke gå til inkasso? Siden de er under 18?

Anonymkode: d710f...21e

Vet ikke med legeregning, men leste nylig om at barn under 18 kunne få inkasso for netthandel.

Anonymkode: c81dd...7f2

Skrevet

Har en datter som ikke er 16 år før om noen  år, men  jeg har allerede tenkt på det, hun er kronisk syk og vi må i dag ikke betale noen utgifter til det. Men, de medisinene henne må bruke, vet jeg at henne må betale egenandel på, har også mye ekstra utgifter til Diverse tilknyttet sykdommen,  noe er dekket i dag, men noe må vi nå allerede betale selv ( apotekvarer) men , går ikke under helfo... 

Jeg selv har en kronisk sykdom, men mine medisiner må jeg ikke betale for, har og dog visse utgifter jeg må betale knyttet til, men får stort sett frikort 20 desember , eller ikke hvert år.. og med nye legetime( spesialist) fra januar av. 

Ser for meg at min datter kommer kanskje rett over frikort grensen henne og på tampen av året, men blir jo likevel en kjempestor utgift hvert eneste år. Og siden henne er syk, så vet jeg jo at det dessverre ikke blir aktuelt med noen jobb når henne blir 16-18 år, jeg håper bare på at henne klarer å få en jobb når henne blir voksen. 

Anonymkode: 39227...2b9

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...