Gå til innhold

Sen positiv = stor sjanse for SA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt noe om det

Anonymkode: f7906...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner!😊 da krysser jeg alt jeg har av fingrer og tær for at spira sitter hos deg denne gang❤️ Gratulerer med graviditet!

Takk for langt og utfyllende svar☺️ jeg vil tro at dattera mi festet seg tidlig, da jeg i tillegg til tidlig positiv test ble fremskyndet i forhold til mens-termin også(?). Men det kommer da an på selve egget, fremfor min kropp/mine egg, om jeg forstår deg riktig? 

Er det slik at om egget fester seg sent, så har man større sjanse for SA/MA, eller er det totalt urelevant, at det kun går på hcg-stigning?

Og så var det dette med ulik lutealfase og IKM da: om jeg tester positivt på 14 dpo, som for mange er IKM men for meg er 3 dager etter, vil du si at jeg har sen positiv test? At det vil være på lik linje som de som tester positivt på 17dpo når IKM er 14 dpo? Om du skjønner hvor jeg vil😅

beklager mange dumme spørsmål! Og enig med du, hadde vært fantastisk med en fasit som var lik for alle😄

Nei, inntil i dag så har jeg tenkt at jeg var gjennomsnittlig, siden jeg har normal sykluslengde😅 merker jeg må lese meg litt opp på dette! Vil dette bare ha noe å si for om egget greier å feste seg før menstruasjon, eller kan det spille inn på sjansene for SA/MA? Av de to graviditetene som var planlagt, brukte vi 3- og 6mnd på å bli gravide. Den på 3mnd endte i SA, og så har jeg i tillegg en uplanlagt graviditet som endte i MA.

Nå har vi prøvd i 4mnd, men jeg begynner å nærme meg 35år, så har vurdert å dra til gynekologen for en sjekk og da kan jeg ta opp dette med kort lutealfase😊

(og jeg vet at dette er ingenting i forhold til hva langtidsprøvere må gjennom av prøvelser, mener på ingen måte å fremstå respektløs her jeg kommer med uvitheten min og bare antar at jeg er gravid)

Anonymkode: 4f7b9...a01

Hva som avgjør når egget fester seg akkurat når det gjør er nok vanskelig å vite - vanskelig å undersøke også siden de ikke kan fysisk se og overvåke det - vil jeg tro. Iallefall ikke klart å finne noe konkret når jeg har lest om det. 

Det er jo sent for DIN syklus. Men sånn gjennomsnittlig sett i forhold til implantasjon og "normalen" som de bruker så er det jo helt normalt. 

Er det jeg syns kan være så forvirrende- det som er min normal - er ikke alle andres normal - og det er veldig fort gjort å sammenligne seg med andre prøvere. 

Tenker som så at det er variabler innenfor alt med fertilitet, graviditet etc.. Og man må nesten bare stole på sin egen normal. 

Ved IVF f.eks så har man gjerne test dag  14 dager etter innsett - som ved 5 dagers blasto vil være dpo 19.. Innen ivf er det STORE forskjeller også både innen offentlig og privat og på kryss og tvers. 

Har aldri hørt noe om at sen feste øker sjansen for SA/MA.    

Skader aldri med en sjekk og kontroll hos gyn tenker jeg 😉 Og er noe med at for kort lutealfase heller ikke er optimalt - men mener å huske at det regnes som kortere enn 10 dager (?). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, inntil i dag så har jeg tenkt at jeg var gjennomsnittlig, siden jeg har normal sykluslengde😅 merker jeg må lese meg litt opp på dette! Vil dette bare ha noe å si for om egget greier å feste seg før menstruasjon, eller kan det spille inn på sjansene for SA/MA? Av de to graviditetene som var planlagt, brukte vi 3- og 6mnd på å bli gravide. Den på 3mnd endte i SA, og så har jeg i tillegg en uplanlagt graviditet som endte i MA.

Nå har vi prøvd i 4mnd, men jeg begynner å nærme meg 35år, så har vurdert å dra til gynekologen for en sjekk og da kan jeg ta opp dette med kort lutealfase😊

(og jeg vet at dette er ingenting i forhold til hva langtidsprøvere må gjennom av prøvelser, mener på ingen måte å fremstå respektløs her jeg kommer med uvitheten min og bare antar at jeg er gravid)

Anonymkode: 4f7b9...a01

Jeg kan dessverre ikke svare på det du lurer på om lutealfaselengde og spontanabort. 

Jeg vet bare at da jeg tok enkel dose letrozol og hadde lutealfase på 11 dager, synes gynekologen min at det var for kort. Det finnes vel medisiner som kan gjøre lutealfasen lengre mener jeg på.

Anonymkode: 282f7...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet veldig tidlig positivt i mitt forrige svangerskap, var rundt 9 dpo. Det endte dessverre med SA i uke 12. 

Denne gangen testet jeg ikke positivt før mensdagen (og jeg ble flyttet frem flere dager på ul, så må ha hatt eggløsning før jeg trodde). Så kanskje 14 dpo... Bikker uke 28 straks❤️

Lykke til!

Anonymkode: 569c4...7ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...