Gå til innhold

Plutselig ekstreme ryggsmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri prøvd fysio, så det er kanskje en annen mulighet jeg får prøve ut hvis kiropraktoren ikke får lettet det noe! Tenker jeg kontakter legen min hvis det ikke blir noe lettet etter imorgen, også får han eventuelt bestemme hva som er lurt videre! Men prøver kiropraktoren først, det har pleid å hjelpe på mine «vanlige» vondter før ihvertfall😊 

Anonymkode: eedb0...f79

Satser på at du får hjelp hos kiropraktoren da, men vær obs på at hvis det er prolaps, så er ikke nødvendigvis kiropraktor det beste. Men h*n du går til kjører vel en diagnostikk først :) 

Anonymkode: 1faaa...fde

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være så "enkelt" som en låsning. Det kan gjøre helt hinsides vondt. Jeg hadde så vondt at legen sendte meg i røntgen og mr med mistanke om brudd... Var bare en låsning... det gikk over etter en del timer hos manuellterapeut, noen ukers sykemelding, og flere måneder med øvelser.

Hos meg kom det også uten forvarsel.

Anonymkode: 3fb74...03d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun på legevakten mente at det ikke er noen faresignaler som bekymret henne, men at jeg skulle ta kontakt med en gang hvis noe endrer seg eller hvis jeg føler meg verre❤️

hun mente at jeg kanskje har irritert på meg noe i ryggen, og at kroppen min er i såppass stor forandring at det kan komme av en lengre belastning som har «smelt opp». Jeg ble i allefall mer beroliget av å være der, alle prøver som ble tatt var også plettfrie - så skal ta Paracet og se det ann. 

Skal til kiropraktoren imorgen, så da får jeg jo også sett om det hun gjør kanskje kan bedre ting! Hvis ikke ringer jeg legen min👏🏻 Kan jo ikke leve sånn her over tid, våkner jo å griner om natten når jeg skal reise meg opp fordi det er så vondt🤷🏽‍♀️

Så bra, da vet du i hvert fall at det ikke var noe som krevde akutt behandling nå!

Bra du har den kiropraktortimen i morgen, så får du sjekket ut det ledd/muskulatur i ryggen. Det er jo store sjanser for at det kan være noe slikt også. Men det var viktig at du i dag fikk utelukket andre, mer alvorligere ting på legevakten.

I forrige uke hadde jeg gjort noe som jeg ikke en gang tenkte kunne bli en overbelastning. Likevel våknet jeg neste morgen med store smerter i helt bestemt muskel på ryggen. Jeg kunne knapt ta på huden. Forstod ikke noe før jeg innså at det lille jeg hadde gjort dagen før belastet veldig spesifikt akkurat den muskelen akkurat i det nivået. Det sammen med at min kropp ikke er helt i balanse for tiden, så var det tydeligvis nok til å gi meg akutt betennelse der. Jeg ble hjulpet av akupunkturnåler i muskulaturen, så er allerede helt bra igjen nå. Men jeg må tydeligvis trene litt mer målrettet for å bygge opp styrke i ryggen igjen etter lang tids sykdom, slik at jeg slipper dette flere ganger.

Anonymkode: 572c5...bf4

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan være så "enkelt" som en låsning. Det kan gjøre helt hinsides vondt. Jeg hadde så vondt at legen sendte meg i røntgen og mr med mistanke om brudd... Var bare en låsning... det gikk over etter en del timer hos manuellterapeut, noen ukers sykemelding, og flere måneder med øvelser.

Hos meg kom det også uten forvarsel.

Såppass ja😳😳 Ja, får håpe det er så enkelt! Tror mer på at det sitter muskulært nå. Hvis jeg bruker knoken og trykker på området jeg har vondt, så letter smerten litt der og da - men kommer tilbake igjen når jeg slipper. Men det sitter for høyt og dypt til at jeg klarer å få noe tak selv så får håpe jeg får noen flere svar og forhåpentligvis en lettelse Ila dagen, for det er rett og slett helt grusomt å våkne sånn her.. Er som sagt gravid også, så jeg tenker med gru på hvordan det kommer til å bli hvis jeg skal ha en liten baby på armen med så vondt, det går jo ikke🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såppass ja😳😳 Ja, får håpe det er så enkelt! Tror mer på at det sitter muskulært nå. Hvis jeg bruker knoken og trykker på området jeg har vondt, så letter smerten litt der og da - men kommer tilbake igjen når jeg slipper. Men det sitter for høyt og dypt til at jeg klarer å få noe tak selv så får håpe jeg får noen flere svar og forhåpentligvis en lettelse Ila dagen, for det er rett og slett helt grusomt å våkne sånn her.. Er som sagt gravid også, så jeg tenker med gru på hvordan det kommer til å bli hvis jeg skal ha en liten baby på armen med så vondt, det går jo ikke🫣

Låsninger i ryggen kan være like mye muskulært. Hvis musklene er for stramme, eller feilbelastet, så kan leddene låse seg for å kompensere. På samme måte kan muskler stivne hvis leddet er låst, for å kompensere. 

Hovedbehandlingen (og forebygging) for låsninger i ryggen går på å jobbe med musklene. 
Muskler og ledd jobber sammen som en helhet, den ene fungerer ikke uten den andre, og de støtter opp og hjelper hverandre, noe som også betyr at det kan være vanskelig å skille på hvor symptomene egentlig kommer fra. 

Jeg har slitt en del med nakken, det er skjelett som er "problemet", men både symptomer, behandling og forebygging handler om musklene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...