AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Skrevet 20. januar 2024 Kvinne på 28, snart 29 her. Har de siste årene drømt om barn. Pga psykisk sykdom (depresjon, ikke alvorlig) og ikke mulighet til å ha partner har det ikke blitt noe av. Fremtiden ser jeg på som bekmørk, og jeg ser virkelig ikke for meg at jeg noen gang skal få barn. Likevel er jo drømmen der og tankene. Burde jeg fryse ned egg? Det koster jo mye penger. Hva går hele prosessen ut på? Jeg er forferdelig usikker. Tenker ofte at det er best jeg ikke får barn, men hva om ting kanskje plutselig er helt forandret og bedre om 5 år? Jeg tviler sterkt, men vet jo aldri. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kjempe usikker. Trenger at noen drøfter sammen med meg. Ikke et alternativ å få barn alene. Anonymkode: a618d...789 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 Hei! Tror det første du må tenke på er at du fortsatt er ung. Mange får første barn når de er 40 nå. Sier ikke at det er lurt å vente så lenge, men poenget er at du fortsatt er ung. Ingen vet hva fremtiden bringer, kanskje du er bedre i formen/frisk om bare noen år. Jeg ville begynt å tenke i de banene du tenker på når jeg var 35. Det er dyrt, mye hormoner som kan gjøre tilstanden din verre og en psykisk påkjenning hele greia. Både ved uttak og innsett. Jeg ville lagt alt på is og tenkt at hovedmålet ditt nå er å ta vare på kroppen, lytte til hva den forteller deg og jobbe med å bli bedre stå på, du er sterkere en du tror 💪🥰 Anonymkode: 1206e...b89 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Hadde ventet noen år før jeg tok den beslutningen. Når du er 33-34, synes jeg du skal tenke på det på nytt. Du har fortsatt god tid. Hilsen hun som fikk dårlig tid med barn nr 1 som 41-åring. Jeg hadde frosset egg da jeg var rundt 34-35om tilbudet hadde eksistert i min tid. Men jeg var psykisk frisk og helt sikker på at jeg kom til å ville ha barn. Anonymkode: da46a...3e7 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hadde ventet noen år før jeg tok den beslutningen. Når du er 33-34, synes jeg du skal tenke på det på nytt. Du har fortsatt god tid. Hilsen hun som fikk dårlig tid med barn nr 1 som 41-åring. Jeg hadde frosset egg da jeg var rundt 34-35om tilbudet hadde eksistert i min tid. Men jeg var psykisk frisk og helt sikker på at jeg kom til å ville ha barn. Anonymkode: da46a...3e7 Enig. Anonymkode: 47279...3ab
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Kanskje du skal ta deg en time til gynekolog å se hvordan det står til med eggene før du bestemmer deg? Det er jo veldig individuelt hvor mange egg vi har, om vi sliter med noe med eggledere osv, som kan skape komplikasjoner men ikke trenger å gjøre det. Da får du mer klarhet og kan planlegge utifra det, om det betyr å vente med å tenke på det også. Anonymkode: afd50...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 Jeg vil fraråde deg å gjøre dette når du fortsatt er ung. Har gjennomgått IVF og den hormonstimuleringen er ikke noe jeg ville gjort med mindre jeg absolutt måtte. Og jeg hadde en støttende partner og visste at jeg gjorde det fordi jeg ønsket å bli gravid, ikke fordi det var en mulighet langt frem i tid. Har lest at svært få av de som fryser ned egg faktisk bruker dem. Så tenker du trygt kan vente 5-6 år og tro meg, MYE kan skje på de årene. Anonymkode: 93cf4...1a1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde ventet noen år før jeg tok den beslutningen. Når du er 33-34, synes jeg du skal tenke på det på nytt. Du har fortsatt god tid. Hilsen hun som fikk dårlig tid med barn nr 1 som 41-åring. Jeg hadde frosset egg da jeg var rundt 34-35om tilbudet hadde eksistert i min tid. Men jeg var psykisk frisk og helt sikker på at jeg kom til å ville ha barn. Anonymkode: da46a...3e7 Dette 😊 Mye kan ha endret seg på 5 år! Da jeg var 20 var jeg på psykiatrisk etter et selvmordforsøk. Da jeg var 25 hadde jeg fast jobb, samboer, fått betalt ned alt jeg hadde slitt med av inkasso, tatt opp fag fra videregående og startet på en bachelorgrad. Det er håp ❤️ Anonymkode: afdf2...359 2
Sovushka Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 Jeg hadde ikke begynt å tenke på det før i midten av 30 årene. Det er også den alderen i følge google de fleste som velger å gjennomføre prosedyren. Det å få barn var veldig fjernt for meg i din alder, men mye endret seg på 5 år.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 Ta kontakt med en klinikk så får du råd fra dem Anonymkode: e259e...41b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå