Gå til innhold

Gamle folk og teknologi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i servicebransjen, og irriterer meg over gamle folk sin mangel på teknisk teft. Vipps kan se ikke. Mobilen kan de knapt bruke

Anonymkode: b5b70...1e9

Rettet skrivefeil i overskriften for å unngå forvirring. Tråden handler om gamle folk, ikke game folk. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber i servicebransjen, og irriterer meg over gamle folk sin mangel på teknisk teft. Vipps kan se ikke. Mobilen kan de knapt bruke

Anonymkode: b5b70...1e9

Fuck off og nyt at du selv er perfekt. Finn en annen jobb. 

Anonymkode: 25aa0...deb

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jobber i servicebransjen, og irriterer meg over gamle folk sin mangel på teknisk teft. Vipps kan se ikke. Mobilen kan de knapt bruke

Anonymkode: b5b70...1e9

Da har du kanskje ikke noe i sørvisbransjen å gjøre. :)  Det du ser der kan godt være deg selv om x antall tiår. Da har verden gått videre fra der du er i dag og du opplever at "de nye tingene" er litt vanskelige og at du egentlig klarer deg godt med det du har brukt i alle år. Det er bra nok for deg til ditt bruk. Evt. har du ingen å lære av, så da blir det utilgjengelig. Til og med du kommer til å bli gammel hvis du er heldig. Gå noen sørvis og smilekurs med trykk på forståelse for dine omgivelser, så blir det bedre for alle parter forhåpentligvis. 

Måtte bare innom igjen og nevne trådstarters skrivefeil i  flertall. Vi er ikke perfekte noen av oss. ;) 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare bruke KI for å kommunisere med dem som har et enkelt problem?

Anonymkode: ec889...dd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "gamle folk" i trådstarters øyne?  

Anonymkode: b0e97...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor på 85 år bruker vipps, mens min far klarer ikke å sende en sms

Anonymkode: 55cd3...017

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som er gamle laget internet lenge før dere ble født. Vi vet hvordan mobiler fungerer. De har gjort alt klart slik at dere har noe å leke dere med mens dere vokser opp.

Anonymkode: 43bcd...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 10.01):

Fuck off og nyt at du selv er perfekt. Finn en annen jobb. 

Anonymkode: 25aa0...deb

En gammel person som følte seg krenket? 🙂 Det er faktisk DERE som må tilpasse dere samfunnet, ikke omvendt. TS nevnte Vipps og mobil (apper?). Disse er nå en integrert del av samfunnet.

Anonymkode: 91905...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

De som er gamle laget internet lenge før dere ble født. Vi vet hvordan mobiler fungerer. De har gjort alt klart slik at dere har noe å leke dere med mens dere vokser opp.

Anonymkode: 43bcd...5e2

DU lagde ikke internett 😆 Jeg vet om mange oldinger som drev med programmering og IKT arbeid så langt tilbake som på 60-70-tallet. Felles for dem er at de er drevne på moderne teknologi, fordi de alltid har visst at man må tilpasse seg ny teknologi. Gamlinger som er teknologiske analfabeter er det av egen fri vilje.

Anonymkode: 91905...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da. Jeg irriterer meg over folk som knapt kan skrive en setning uten feil. Hersens autokorrekt-teknologi som gjør at folk skrur av hjernen. 

Anonymkode: 7fcbe...736

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde først at det var snakk om gamere forresten. 😄

Selv gidder jeg ikke kjøpe smarttelefon før det blir påbudt ved lov så da får dere heller bli irritert over at jeg og de få andre gamlingene det gjelder ikke vippser. 

Anonymkode: 7fcbe...736

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det mange "gamle folk" som lever det virkelige, manuelle jobbe-hardt-livet og som ikke sitter med nesa i tekniske duppeditter og leker seg. Derfor blir det mer ukjent for dem det gjelder. Ingenting å irritere seg over og se ned på folk for det. 

Anonymkode: da56c...e37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En gammel person som følte seg krenket? 🙂 Det er faktisk DERE som må tilpasse dere samfunnet, ikke omvendt. TS nevnte Vipps og mobil (apper?). Disse er nå en integrert del av samfunnet.

Anonymkode: 91905...58f

Samfunnet er til for alle. Det blir som å irritere seg over mennesker med nedsatt mobilitet som bruker lang tid på å gå over gangfeltet. Skal de tilpasse seg og bare få fart på ræva, liksom?

Anonymkode: aec9f...c4e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En gammel person som følte seg krenket? 🙂 Det er faktisk DERE som må tilpasse dere samfunnet, ikke omvendt. TS nevnte Vipps og mobil (apper?). Disse er nå en integrert del av samfunnet.

Anonymkode: 91905...58f

Da har jeg en sjokkerende opplysning til deg. ALLE må faktisk tilpasse seg samfunnet. Ikke bare eldre. ;)

Anonymkode: 8f385...ef2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En gammel person som følte seg krenket? 🙂 Det er faktisk DERE som må tilpasse dere samfunnet, ikke omvendt. TS nevnte Vipps og mobil (apper?). Disse er nå en integrert del av samfunnet.

Anonymkode: 91905...58f

Nei, jeg er en som snakker på vegne av gamle. Unge folk er nødt til å ha tålmodighet, eldre lærer senere enn unge. Teknologien forandres alt for fort! 

Anonymkode: 25aa0...deb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

DU lagde ikke internett 😆 Jeg vet om mange oldinger som drev med programmering og IKT arbeid så langt tilbake som på 60-70-tallet. Felles for dem er at de er drevne på moderne teknologi, fordi de alltid har visst at man må tilpasse seg ny teknologi. Gamlinger som er teknologiske analfabeter er det av egen fri vilje.

Anonymkode: 91905...58f

Nei, feil! Det er fordi noen har interesse og andre ikke. Har man ikke genuin interesse og er gammel så trenger man tid og forståelse. 

Anonymkode: 25aa0...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoppetaujenta skrev (På 20.1.2024 den 10.03):

Da har du kanskje ikke noe i sørvisbransjen å gjøre. :)  Det du ser der kan godt være deg selv om x antall tiår. Da har verden gått videre fra der du er i dag og du opplever at "de nye tingene" er litt vanskelige og at du egentlig klarer deg godt med det du har brukt i alle år. Det er bra nok for deg til ditt bruk. Evt. har du ingen å lære av, så da blir det utilgjengelig. Til og med du kommer til å bli gammel hvis du er heldig. Gå noen sørvis og smilekurs med trykk på forståelse for dine omgivelser, så blir det bedre for alle parter forhåpentligvis. 

Måtte bare innom igjen og nevne trådstarters skrivefeil i  flertall. Vi er ikke perfekte noen av oss. ;) 

Hvorfor prøver du å rette på noe som er skrevet korrekt? Det heter service 

Screenshot_2024-01-23-14-12-31-419_com.android.chrome-edit.jpg

Anonymkode: 310df...ab2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En gammel person som følte seg krenket? 🙂 Det er faktisk DERE som må tilpasse dere samfunnet, ikke omvendt. TS nevnte Vipps og mobil (apper?). Disse er nå en integrert del av samfunnet.

Anonymkode: 91905...58f

Absolutt elendig svar. Man skal forsøke å være INKLUDERENDE. Hva om personen ikke har råd til dyr mobil? Ha om de har hatt negative erfaringer med apper som er false? Blitt ranet over nett? Har hender som er vanskelig å bruke på touch-skjerm? Ja, det er for deres egen fordel å lære seg ting, men det kommer alltid til å være noen som trenger ekstra hjelp, og hvorfor skal ikke de YNGRE lære seg at de kan havne i samme posisjon selv senere??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor prøver du å rette på noe som er skrevet korrekt? Det heter service  Anonymkode: 310df...ab2

    Det var bare for å gi deg en mulighet til å rette på skrivemåten. ;)  ALT for deg! 
    (i utgangspunktet ble det skrevet noe annet som en mod. rettet på )
 

"Hvordan skrive sørvis?
Med støtte fra Kulturdepartementet ble det vedtatt prinsipper for hvordan importord kan få norsk skrivemåte, ved at ord som polish og service også skal kunne skrives polisj og sørvis. – Et viktig poeng er at alle de fornorskede formene kan brukes som alternativ til de opprinnelige formene.29. okt. 2010"
Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så arrogant og lite empatisk! Ja, så er det noen som sliter med "ny" teknologi. So what? Min gamle mor på 83 håndterer vipps og nettbank og nedlasting av lydbøker, for ikke snakke om at dama ruler på Facebook. Men alle er ikke sånn, og det må vi respektere. 

Husk det var noen som måtte lære deg å bruke bestikk en gang også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...