Gå til innhold

Glatt føre mandag - stengte skoler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ebbeliten skrev (2 minutter siden):

Det mangler ressurser til å gjøre veiene trygge for bilistene. 

Men er dette noe anderledes fra tidligere? 

Anonymkode: 15857...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anononyma skrev (1 minutt siden):

De hadde gjort om på værmeldingen for Oslo nå så jeg, skal slutte å regne kl 09 - da blir det strålende sol. 

Synes det er på tide å avblåse krise.

Finnes en annen tråd om dette. Gå inn på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Finnes en annen tråd om dette. Gå inn på den

Den har jeg allerede vært på, jeg og du er 100% uenig om stengte skoler eller ei. Her lurer ts på om det skal bli så ille som spådd og jeg svarte på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er blitt ett land som ikke takler vinter, og vær som ikke følger normalen de siste årene blir til ekstremvær

Anonymkode: 620db...916

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (8 minutter siden):

Den har jeg allerede vært på, jeg og du er 100% uenig om stengte skoler eller ei. Her lurer ts på om det skal bli så ille som spådd og jeg svarte på det.

Ja det kommer til å bli ille...her har det begynt å regne alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (9 minutter siden):

Allerede en tråd om dette

Syns ikke den svarte helt.. 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Ja det kommer til å bli ille...her har det begynt å regne alt...

Men er det unormalt ille? Vi har vinter hvert år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er grunn til at de har sendt ut oransje varsel.. stenger skoler og busser som ok går. Her vi bor er det så mye snø ..og med all det regnet har vannet ikke noe sted å gå... da legger det seg på veiene og blir is.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt sånn vær før det er helt riktig, barna mine har sittet i skolebussen som har sklidd ut av veien, ned i grøft og velter to ganger. De er nå livredde for å ta buss på sånt føre så jeg ønsker stenging velkommen. Vi som bor her kjører ikke pigg, det blir vi straffet for så veiene er allerede polert og klar for vanner som kommer. Det er ikke lite regn som skal komme, det er del og værskifte er ganske heftig på et døgn. 
Hvorfor synes folk at det er forsvarlig å sende skolebarn på en buss som ikke klarer å holde seg på veien? Har dere mottatt telefoner fra barna deres som tror de skal dø i det bussen seiler i veien? Og hva hjelper det å strø når det skal regne bøtter og spann på kort tid med bakke som er på -20? Dere forstår da at det fryser ikkesant? Det vil ikke hjelpe, og har dere stått på is som er dekket av vann? 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det blir unormalt ille på mandag. Det er en grunn til at det er oransje farevarsel, og at det står "svært mye is". Det er unormalt.

Anonymkode: 5636b...208

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (8 timer siden):

Det er grunn til at de har sendt ut oransje varsel.. stenger skoler og busser som ok går. Her vi bor er det så mye snø ..og med all det regnet har vannet ikke noe sted å gå... da legger det seg på veiene og blir is.

Nå er det gult farevarsel for is i Oslo,altså det samme farevarselet som det er i Ålesund. Og der stenges hverken skoler eller barnehager eller resten av samfunnet ned.

Anonymkode: 8c540...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2024 den 19.34):

Hos oss blir alle barne-og ungdomsskoler, samt sfo også stengt. 

Anonymkode: f2a32...331

Med gult farevarsel for is som det faktisk er nå i Oslo ?

Anonymkode: f72cc...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er det gult farevarsel for is i Oslo,altså det samme farevarselet som det er i Ålesund. Og der stenges hverken skoler eller barnehager eller resten av samfunnet ned.

Anonymkode: 8c540...749

Nå er det gult, i morgen er det oransje. Og det er i morgen det er snakk om i denne tråden. 

Anonymkode: f72ac...eda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være et nytt fenomen. Har vokst opp med holke, og  hyppige temeperatursvingninger/underkjøling, stort sett hele vinteren på kysten, aldri opplevd at det blir unntakstilstand på grunn av det.

Anonymkode: 8c928...4f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor ofte kan du huske tidligere at det går fra -30 til pluss 5 og regn på noen få timer? Er det noe du kalle normalt? 

Anonymkode: 50b74...c4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her jeg bor (Lillestrøm kommune) kjører de rundt og skraper is og snø av veiene. Antar det er forberedelse for mandag. 

Anonymkode: 136e7...e75

vært rundt både på eidsvoll og ullensaker i går og fredag. Ikke noe antydning til skraping av isete/humpete/sporete veier eller fjerning av snø langs veikanter etc...det synes jeg er for dårlig med det været som er meldt. Må jo gå ann å forberede seg litt for å gjøre problemene minst mulig.

Anonymkode: 4002d...f67

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte kan du huske tidligere at det går fra -30 til pluss 5 og regn på noen få timer? Er det noe du kalle normalt? 

Anonymkode: 50b74...c4d

Kommer sikker bak en idiot i morgen også som har dårlig vinterdekk å sniker seg frem 20 km i 80 sonene😔😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 7.48):

Altså, vi bor i Norge… vinter er noe vi bør være vant til…

begynner å bli amerikanske tilstander nå. Er det is så kan man ta spark til skolen, opplevelse for livet. 

Anonymkode: de8c7...033

Du tenker på sånn spark som sikkert veldig mange har bakerst i boden klar til den ene gangen i tiåret den trengs?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men er dette noe anderledes fra tidligere? 

Ja, det er noe annerledes fra tidligere.

For det første, farevarselet viser potensiell fare, hva som kan komme, ikke hva som vil komme.

For det andre, det er ikke regnet som er det potensielle problemet, men:

1: veldig rask temperaturstigning.  Bakketemperaturen følger ikke lufttemperaturen, det vil fremdeles være minusgrader i bakken når regnet kommer, og regnet fryser til is. 

2: regnet har ikke avløp, og vil legge seg på allerede islagt bakke før det fryser. Når det kommer vann på is hjelper ikke salt eller strøing med sand, det blir vasket bort umiddelbart.

Anonymkode: 6bbfe...3c6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...