Aanonym1 Skrevet 19. januar 2024 #1 Del Skrevet 19. januar 2024 (endret) Jeg har fått antidepressiva hos legen for å prøve om det kan hjelpe på depresjon / ocd. Men jeg er livredd for å begynne. Lest så mye bivirkninger hos andre. Er livredd for å bli verre, eller bli gal / psykose! Eller få mani. Jeg har lenge tenkt at jeg har bipolar, men har ikke fått sjekket det. Har gått til psykolog i mange år tidligere men fikk bare diagnosen angst og depresjon, men jeg tror det er noe mer. Humøret mitt svinger hver dag, kan være glad i 1 time og neste time hater jeg alt. Kan vel ikke bruke ssri om jeg har det? Hvis jeg begynner på antidepressiva, og får disse bivirkningene, forsvinner de med en gang om jeg stopper da? Vil høre aldre sine erfaringer. Jeg snakker uansett med legen om det først kan en få så sterke bivirkninger at en blir lagt inn? er det noen her som har positive erfaringer med fontex? Endret 19. januar 2024 av Aanonym1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Del Skrevet 19. januar 2024 Forhold deg til det som står i pakningsvedlegget. De vanlige bivirkningene, som 1 av 10 personer får, er diare, kvalme, fatigue, hodepine, insomni. Resten av bivirkningene er det færre enn 1 av 100 som får, det vil si 1% sjanse eller mye mindre for at du skal oppleve dette. De kan du bare glemme. Hvis du skulle oppleve å bli syk på en eller annen måte utenom dette så tar du det når det kommer. Husk på det at du er voksen, kan greie de fleste utfordringer og du vet hva du skal gjøre dersom et helseproblem oppstår (ta kontakt med helsepersonell). Ikke overtenk dette, bare gå i gang så du kan få det bedre. Lykke til! Anonymkode: bca63...33f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 19. januar 2024 #3 Del Skrevet 19. januar 2024 Jeg har ikke prøvd Fontex (eller noen andre slike preparater), men du må ikke la deg skremme av pakningsvedlegget. Bivirkningene der er obligatorisk sammenfattet fra mange titalls tusen eller hundretusenvis av pasienter, og mange pasienter hadde nok også andre underliggende årsaker eller andre medikamenter i kombinasjon til Fontex som skapte bivirkningene. Så de mer sjeldne bivirkningene kan du ofte se helt bort ifra. Du blir garantert ikke rammet av mange bivirkninger. Faktisk blir du ofte bare rammet av en håndfull, og da gjerne de aller vanligste. Mange opplever ikke engang bivirkningene, eventuelt at bivirkningene ikke er særlig plagsomme. Fastlegen er tilgjengelig på ukedagene. Du kan gjerne booke deg en time hos fastlegen i neste uke, slik at du vet at du har timen hvis ting blir ubehagelig. Husk at du alltid har legevakt tilgjengelig på tlf. 116 117, samt Mental Helse på 116 123, hvis noe skulle bli skummelt eller uutholdelig. Et annet alternativ er at du kan varsle en venn eller et familiemedlem om medisinstarten, slik at vedkommende er i litt "beredskap" for deg hvis noe ekkelt skulle skje. Dette for trygghetens del. For det er vel den du føler du mangler, ikke sant? Du er ikke helt "alene", så ikke føl det. Lykke til, og god bedring 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Del Skrevet 19. januar 2024 Bombasi skrev (47 minutter siden): Jeg har ikke prøvd Fontex (eller noen andre slike preparater), men du må ikke la deg skremme av pakningsvedlegget. Bivirkningene der er obligatorisk sammenfattet fra mange titalls tusen eller hundretusenvis av pasienter, og mange pasienter hadde nok også andre underliggende årsaker eller andre medikamenter i kombinasjon til Fontex som skapte bivirkningene. Så de mer sjeldne bivirkningene kan du ofte se helt bort ifra. Du blir garantert ikke rammet av mange bivirkninger. Faktisk blir du ofte bare rammet av en håndfull, og da gjerne de aller vanligste. Mange opplever ikke engang bivirkningene, eventuelt at bivirkningene ikke er særlig plagsomme. Fastlegen er tilgjengelig på ukedagene. Du kan gjerne booke deg en time hos fastlegen i neste uke, slik at du vet at du har timen hvis ting blir ubehagelig. Husk at du alltid har legevakt tilgjengelig på tlf. 116 117, samt Mental Helse på 116 123, hvis noe skulle bli skummelt eller uutholdelig. Et annet alternativ er at du kan varsle en venn eller et familiemedlem om medisinstarten, slik at vedkommende er i litt "beredskap" for deg hvis noe ekkelt skulle skje. Dette for trygghetens del. For det er vel den du føler du mangler, ikke sant? Du er ikke helt "alene", så ikke føl det. Lykke til, og god bedring Tusen takk❤️❤️ det hjelper litt. er ikke bare pga pakningsvedlegget jeg tenker på, men lest og hørt andre som Har fått skumle bivirkninger. Så står der at en ikke skal bruke det om en har bipolar eller noe, jeg er ikke 100% sikker på at jeg har det, men tenker alltid men «hvis». Siden mye stemmer. jeg har et lite barn som er hjemme med meg, så syns det er ekstra skummelt da. Tenk om Jeg får psykose eller blir gal. Teite tanker, men har alltid vært redd for nye medisiner. Kan jo ikke be mannen min være hjemme fra jobb pga jeg skal begynne på medisin..Men samtidig så har jeg lyst å bruke det for å se om jeg kan få det bedre❤️ Anonymkode: 4cea5...7d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Del Skrevet 20. januar 2024 Ville heller gått på fontex enn mye annet. Gikk på det tidligere, går nå på efexor, den har så kort halveringstid at man merker kjapt om man har glemt medisinen. Fontex har lang halveringstid og lettere å evt trappe ned på. Hadde ingen spesielle bivirkninger på den. Anonymkode: 40b5f...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Del Skrevet 20. januar 2024 Vær obs på at det tar litt tid før kroppen har blitt vant til tablettene, ca 2 uker. Da har evt bivirkninger også fått tid til å forsvinne. Anonymkode: a0604...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Del Skrevet 20. januar 2024 Forstår at du er nervøs. Det er helt umulig å vite hvordan man reagerer på medisiner. Det er dessverre slik at man bare må "tøffe seg litt" og prøve. Jeg har prøvd Fontex, og fikk ganske raskt god virkning. Jeg ble veldig avslappet og fikk mye mindre angst. Jeg måtte likevel slutte på dem fordi jeg fikk altfor store problemer med magen (jeg har sykdom i magen, så dette skjer nok ikke for de fleste). Men veldig positiv effekt på psyken for min del. Jeg syns det er betryggende å høre at du ikke bor alene. Da kan både du og mannen din følge med fra dag til dag hvordan det går med deg. Det skal mye til at du går rett inn i en psykose, hvis man merker tendenser til det etter hvert så ringer du selvsagt lege/legevakt. Ta en dag om gangen du, det er helt greit å slutte hvis disse medisinene ikke passer for deg. Men det er lurt å ha oppfølging av lege når man starter opp (at du f eks har en time du skal på den uken du begynner, da kan du får pratet om hvordan det går med deg, og så kan dere sette opp en ringeavtale f.eks til uka etter). Lykke til! Anonymkode: 2ea5f...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Del Skrevet 20. januar 2024 Fikk Fontex pga lett depresjon og spiseforstyrrelse. Merket ingen forskjell. Altså ingen virkning. Kun 1 bivirkning dog, og det var nedsatt sexlyst/mistet evnen til å få orgasme. Det var nok til at jeg sluttet etter noen måneder. Anonymkode: b2c43...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Del Skrevet 20. januar 2024 Aanonym1 skrev (19 timer siden): Jeg har fått antidepressiva hos legen for å prøve om det kan hjelpe på depresjon / ocd. Men jeg er livredd for å begynne. Lest så mye bivirkninger hos andre. Er livredd for å bli verre, eller bli gal / psykose! Eller få mani. Jeg har lenge tenkt at jeg har bipolar, men har ikke fått sjekket det. Har gått til psykolog i mange år tidligere men fikk bare diagnosen angst og depresjon, men jeg tror det er noe mer. Humøret mitt svinger hver dag, kan være glad i 1 time og neste time hater jeg alt. Kan vel ikke bruke ssri om jeg har det? Hvis jeg begynner på antidepressiva, og får disse bivirkningene, forsvinner de med en gang om jeg stopper da? Vil høre aldre sine erfaringer. Jeg snakker uansett med legen om det først kan en få så sterke bivirkninger at en blir lagt inn? er det noen her som har positive erfaringer med fontex? Det er så mange som vegrer seg for å begynne på medisin som skal hjelpe for psyken. Men ville du vegret deg for ta medisin for høyt blodtrykk, kolesterol eller diabetismedisin? Anonymkode: 44be8...afd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 7.27): Det er så mange som vegrer seg for å begynne på medisin som skal hjelpe for psyken. Men ville du vegret deg for ta medisin for høyt blodtrykk, kolesterol eller diabetismedisin? Anonymkode: 44be8...afd Huff, ja, faktiskt. Jeg er liker ikke å ta noe som helst pga bivirkninger 😅 men får prøve meg på fontex da! andre som har erfaringer med den?:) Anonymkode: 4cea5...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 6.44): Fikk Fontex pga lett depresjon og spiseforstyrrelse. Merket ingen forskjell. Altså ingen virkning. Kun 1 bivirkning dog, og det var nedsatt sexlyst/mistet evnen til å få orgasme. Det var nok til at jeg sluttet etter noen måneder. Anonymkode: b2c43...fd2 Jeg har ikke sexlyst eller noe akkurat nå, så gjør ingenting om det blir den eneste bivirkninger her 😆 Anonymkode: 4cea5...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 2.02): Forstår at du er nervøs. Det er helt umulig å vite hvordan man reagerer på medisiner. Det er dessverre slik at man bare må "tøffe seg litt" og prøve. Jeg har prøvd Fontex, og fikk ganske raskt god virkning. Jeg ble veldig avslappet og fikk mye mindre angst. Jeg måtte likevel slutte på dem fordi jeg fikk altfor store problemer med magen (jeg har sykdom i magen, så dette skjer nok ikke for de fleste). Men veldig positiv effekt på psyken for min del. Jeg syns det er betryggende å høre at du ikke bor alene. Da kan både du og mannen din følge med fra dag til dag hvordan det går med deg. Det skal mye til at du går rett inn i en psykose, hvis man merker tendenser til det etter hvert så ringer du selvsagt lege/legevakt. Ta en dag om gangen du, det er helt greit å slutte hvis disse medisinene ikke passer for deg. Men det er lurt å ha oppfølging av lege når man starter opp (at du f eks har en time du skal på den uken du begynner, da kan du får pratet om hvordan det går med deg, og så kan dere sette opp en ringeavtale f.eks til uka etter). Lykke til! Anonymkode: 2ea5f...f8e Tusen takk!!❤️ Anonymkode: 4cea5...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Del Skrevet 22. januar 2024 Det står at fontex har en halveringstid på 8-9 dager? Om jeg får mye bivirkninger og velger å slutte, vil jeg ha bivirkninger i 8 dager etter siste pillen?😅 Anonymkode: 4cea5...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det står at fontex har en halveringstid på 8-9 dager? Om jeg får mye bivirkninger og velger å slutte, vil jeg ha bivirkninger i 8 dager etter siste pillen?😅 Anonymkode: 4cea5...7d1 Det kan være greit å ta en ting om gangen. Om ditt og om datt og hvisomatte blir til slutt et ganske usannsynlig scenario. Lite å bruke energien sin på og naturlig nok vanskelig å gi noe godt svar. Hvis du skulle bli veldig plaget av bivirkninger så kontakter du fastlegen din og så finner dere ut av det sammen. Det er mye man kan gjøre for å lindre plagsomme bivirkninger, så det kommer til å ordne seg. Anonymkode: bca63...33f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Del Skrevet 22. januar 2024 Legen har vurdert det trygt, så du må nesten bare prøve. Hvis du hadde lest bivirkningsoppslaget i vedlegget til Paracet hadde du blitt livredd. Anonymkode: bb30e...75d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Del Skrevet 22. januar 2024 Bombasi skrev (På 19.1.2024 den 22.08): Mange opplever ikke engang bivirkningene, eventuelt at bivirkningene ikke er særlig plagsomme. Kjenner bare en som ikke fikk bivirkninger. Fikk selv så store at jeg måtte slutte etter en stund. Hadde prøvd flere. Studiene rundt antidepressiva er også dårlige og dessverre tyder mye på at antidepressiva har lite effekt. Nyeste studier kan du finne på nett. Anonymkode: e67e6...a85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 7.27): Det er så mange som vegrer seg for å begynne på medisin som skal hjelpe for psyken. Men ville du vegret deg for ta medisin for høyt blodtrykk, kolesterol eller diabetismedisin? Anonymkode: 44be8...afd Ja man skal heller prøve å endre livsstilen fra man tyr til medisiner. Men etter min og veldig mange andres erfaringer er bivirkningene fra SSRI, sovemedisiner osv heftige. Ikke undervurder hva de gjør med kjemien i hjernen. Tror du diabetesmedsiner endrer kjemien i hjernen? Nei. Der har du svaret. Anonymkode: e67e6...a85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Del Skrevet 22. januar 2024 Fontex er et veldig mildt legemiddel, og bivirkninger er sjeldne. Om det hadde vært viktige bivirkninger som sannsynligvis oppstår hadde legen informert deg om dette. Men det er det altså ikke. Ikke la deg skremme av det som står i pakningen. Av juridiske årsaker er produsenten nødt til å opplyse om absolutt alle bivirkninger som kan oppstå, selv om det er ekstremt sjelden. Har gått Fontex av og på i årevis, og det er ingenting å være redd for. Anonymkode: 7c17e...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #19 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja man skal heller prøve å endre livsstilen fra man tyr til medisiner. Men etter min og veldig mange andres erfaringer er bivirkningene fra SSRI, sovemedisiner osv heftige. Ikke undervurder hva de gjør med kjemien i hjernen. Tror du diabetesmedsiner endrer kjemien i hjernen? Nei. Der har du svaret. Anonymkode: e67e6...a85 En av ti kan oppleve å få forbigående diare, kvalme, fatigue, hodepine og/eller insomni. Skjønner at du har hatt en veldig negativ erfaring, men da har du hatt ganske uflaks. Dumt å overdrive og skremme andre bort fra medisiner de har fått foreskrevet av sin lege, som kjenner både dem, problemstillingen og medikamentet bedre enn deg. Anonymkode: bca63...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #20 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner bare en som ikke fikk bivirkninger. Fikk selv så store at jeg måtte slutte etter en stund. Hadde prøvd flere. Studiene rundt antidepressiva er også dårlige og dessverre tyder mye på at antidepressiva har lite effekt. Nyeste studier kan du finne på nett. Anonymkode: e67e6...a85 Kan du dele link?:) jeg har gått på antidepressiva for mange år siden, og det hjalp meg da:) da var jeg ikke redd bivirkninger sånn som jeg er nå😆men sluttet da jeg ikke trengte det mer. Men fikk forferdelig bivirkninger da jeg sluttet. Det skremte meg 😅 Anonymkode: 4cea5...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå