AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #21 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også påpekt kraftig og tydelig at jeg aldri vil bli like sur for selve svaret som jeg blir når jeg finner ut at han lyver. Og jeg håper virkelig han har forstått det, men han sier selv at han går inn i en slags automatisk svar-modus når han er redd for en reaksjon på ting, og at han også har fornektet endel ting for seg selv (han lyver til seg selv også på den måten), så jeg tror på ingen måte han gjør ting for å såre meg. Han synes det er frustrerende selv å være så konfliktsky. Har aldri noen gang sett han sint feks. Jeg ser på dette mer som et personlighetstrekk som gjør at han velger "røm" automatisk, enn at han er en lystløgner. Han har også hatt noe problemer med egen selvfølelse, og synes feks ikke at han er meg verdig eller fortjener meg. Selv om han aktivt gjør ting for å være en god kjæreste og jobber åpent med seg selv. Han har selv sagt at han skulle ønske han hadde mer erfaring med forhold, for han er uerfaren der, og setter pris på at jeg gir han tydelige tilbakemeldinger på hvordan han kan være en bedre kjæreste. Det er denne godheten og oppriktigheten i han jeg ser som gjør at jeg på ingen måte tror han er en dårlig person til tross for at han har latt være å fortelle sannheten flere ganger. Ts Anonymkode: 63e23...047 Slik var min mann også. Hos ham kom det ikke av mangel på erfaring med forhold, men at han hadde levd i ti år langt forhold med sykelig sjalu kvinne. Det var derfor en del for meg helt tåpelige ting han automatisk løy om, fordi det i hans forrige forhold ville medføre avhør og hysteri. Han prøvde å unngå krangel ved slike "hvite løgner", istedenfor ble det akkurat krangel mellom oss når jeg tok ham i å lyve. Så fullstendig unødvendig også. Her må nok du være litt hard og modig og gi ham konflikt når han lyver. Det var hva som avlærte min mann med slikt. At han ikke unngikk konflikter ved det, men skapte konflikter ved dette. DA ble det krangel, for jeg tåler ikke å bli løyet til. Lenge siden han har sluttet med slikt nå. Anonymkode: fd24f...54e 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #22 Skrevet 19. januar 2024 Hadde det ikke vært for at du har vært sammen med ham i to år, hadde jeg trodd du snakket om eksen min. Hvis du gidder, kan du jo prøve å få ham til å gå i terapi, men vel ... Anonymkode: 5653a...076
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #23 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også påpekt kraftig og tydelig at jeg aldri vil bli like sur for selve svaret som jeg blir når jeg finner ut at han lyver. Og jeg håper virkelig han har forstått det, men han sier selv at han går inn i en slags automatisk svar-modus når han er redd for en reaksjon på ting, og at han også har fornektet endel ting for seg selv (han lyver til seg selv også på den måten), så jeg tror på ingen måte han gjør ting for å såre meg. Han synes det er frustrerende selv å være så konfliktsky. Har aldri noen gang sett han sint feks. Jeg ser på dette mer som et personlighetstrekk som gjør at han velger "røm" automatisk, enn at han er en lystløgner. Han har også hatt noe problemer med egen selvfølelse, og synes feks ikke at han er meg verdig eller fortjener meg. Selv om han aktivt gjør ting for å være en god kjæreste og jobber åpent med seg selv. Han har selv sagt at han skulle ønske han hadde mer erfaring med forhold, for han er uerfaren der, og setter pris på at jeg gir han tydelige tilbakemeldinger på hvordan han kan være en bedre kjæreste. Det er denne godheten og oppriktigheten i han jeg ser som gjør at jeg på ingen måte tror han er en dårlig person til tross for at han har latt være å fortelle sannheten flere ganger. Ts Anonymkode: 63e23...047 Etter hva jeg kan se at HI har dere det jo bra sammen. Dette er nok rotfestet i hans personlighet, på grunn av lav selvfølelse og konfliktskyhet kombinert. Slik var min siste romantiske relasjon og jeg orket ikke, men det var fordi jeg begynte å forakte ham for dette. Det var så åpenbart at han løy og hvorfor. På mange måter var han alltid i forsvarsmodus og på jakt etter å beskytte bildet han ville folk skulle ha av ham, ikke bare meg. Hadde jeg vært deg, hadde jeg anbefalt ham å gå til psykolog og jobbe med selvbildet og å komme seg ut av juge-modus. De har mer greie på hvilke oppgaver som fungerer. Anonymkode: cfbb1...3fd 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #24 Skrevet 19. januar 2024 Tusen takk for alle gode innspill. Jeg har ingenting annet på han å utsette enn dette trekket hos han, og han har virkelig forbedret seg når det gjelder å prate om følelser og åpenhet. Han opplevde mye dårlig stemning i sitt tidligere forhold for mange år siden, der det ofte ble dårlig stemning uten at han engang visste hvorfor. Jeg tror ikke han har hatt noe fælt i barndommen altså, jeg kjenner begge foreldrene hans godt, og de er behagelige rolige mennesker begge to. Hans far er litt samme type da, litt "beklager at jeg er til", ekstremt snill og empatisk, men mangler litt ryggrad. Han er virkelig lei seg for at han har påført meg mistillit. Men selv når vi prater om utfordrende tema så ser jeg han opplever ubehag. Han sier selv han aldri har opplevd noen som meg som tør å prate ordentlig og ta opp ting, og at han synes det er veldig positivt, selv om det er nytt og til tider vanskelig for han. Ts Anonymkode: 63e23...047
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #25 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ser på dette mer som et personlighetstrekk som gjør at han velger "røm" automatisk, enn at han er en lystløgner... Ts Anonymkode: 63e23...047 Spiller jo ingen rolle hva man kaller det. Det koker ned til samme oppførsel uansett, at han unnviker og lyver. Anonymkode: fccf9...343
AnonymBruker 42 Skrevet 19. januar 2024 #26 Skrevet 19. januar 2024 (endret) Altså.... Det finnes mange grunner til å lyve, eller være "konfliktsky", noen er forståelige, og andre er ikke... I ditt tilfellet (slik som du skisserer det) er det lett å tenke seg at det meget sannsynlig ikke er "verdt kampen" for han.... Det er som regel flere sider av en sak, og ett sted i midten er ofte det mest rasjonelle" 😅 Endret 19. januar 2024 av AnonymBruker 42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå