Gå til innhold

Arbeiderklasse eller middelklasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er jeg? Arbeiderklasse eller middelklasse? 
Har sjefsstilling med tittel og tjener 1,2 mill i året. Har formue på 7 000 000, hytte, leilighet i byen, hus, to biler til ca 800 000 hver.

 

Anonymkode: 1bbf8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skulle tro du vet selv at med slik inntekt og formue tilhører du ikke arbeiderklassen...?

Øvre middelklasse ville jeg sagt.

Anonymkode: e679f...194

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du virkelig på det? Ikke veldig utdannet middelklasse i så fall…

Anonymkode: 7318a...935

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er jeg? Arbeiderklasse eller middelklasse? 
Har sjefsstilling med tittel og tjener 1,2 mill i året. Har formue på 7 000 000, hytte, leilighet i byen, hus, to biler til ca 800 000 hver.

 

Anonymkode: 1bbf8...003

Hvilket klassebegrep ønsker du tilbakemelding på? Såkalt "klasse" er mangfoldig, og består av forskjellige faktorer, alt ettersom hvem man spør, og hva man spør om.

For norske forhold, hvor "klasse" med Ap har blitt et ikke-begrep, defineres det oftest ut fra økonomi. Da handler det om å være, eller ikke være, "rik". Og snakker man om øknonomi, og ikke har arvet, har alder betydning. Er du 20 år og i en posisjon du er i, uten å ha arvet, er du innenfor begrepet - om man ser bort fra milliardærbarna. Litt avhengig av hvilken "by" du snakker om. Oslo eller Porsgrunn? Hus og leilighet i Oslo ved fylte 20 kvalifiserer i disse dager til rik, særlig om man har 7 millioner i tillegg. Hus og leilighet i distriktene derimot, kanskje ikke helt sikkert. Er du derimot 58 med samme eiendeler og formue, er det ikke så uvanlig, selv i Oslo.

Siden du spør om forumets mening om din "klasse", antar jeg at du kanskje mener mer enn ren økonomi? I så fall: har du bokhyller som inneholder mange bøker? Eller er det nips eller bøker av Jo Nesbø der? Har du basiskunnskaper om histore, kulturhistore, kunsthistorie samt behersker gammelgresk og latin? Basiskunnskaper om politikk, internasjonalt? Alt dette teller i klassevurderingene, særlig utenfor Norge. Kan du kastes inn i et coctail-party og snakke ubesværet med nordmenn, franskmenn, portugisere og russere, uten å bli synlig irritert over den polske servitøren som veltet kanapeer på deg så det ble vlekker på kjolen din? Kan du klare deg uten skandaler på et intarnasjonalt coctailparty ute  å danse naken på bordet for å få kortvarig oppmerksomhet, krysse av på gammelgresk og kunsthistorie, og vise frem et hjem som ikke er stylet av interiørdesignere, men som likevel er vakkert og innbydende, kan du sannsynligvis falle innenfor et høyrere klassebegrep i de fleste europeiske elitesalonger. Har du bare mye penger og ellers et dyrt hus med store tv-skjermer og iblant strever med å stave eget etternavn, vil du falle utenfor noe annet enn "nyrik arbeiderklasse" i andre europeiske land, men sannsynligvis regnes som "rik" i Norge.

 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man skulle tro du vet selv at med slik inntekt og formue tilhører du ikke arbeiderklassen...?

Øvre middelklasse ville jeg sagt.

Anonymkode: e679f...194

Hvordan skiller man på dette? Selv har jeg mer enn ts både i inntekt og formue, men føler jeg tilhører med arbeiderklassen. 

Anonymkode: 6c962...af7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår der er du ansatt, men det er noen andre som gjør jobben mens du bestemmer hva og hvordan det skal gjøres eventuelt via mellomledere. 

Da vil jeg si middelklasse 

Så spørs det litt på om det du har kaster noe av seg eller er noe du har til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man skulle tro du vet selv at med slik inntekt og formue tilhører du ikke arbeiderklassen...?

Øvre middelklasse ville jeg sagt.

Anonymkode: e679f...194

Vel, det finnes vel avisbud som tjener like mye, det er 16 år siden jeg var avisbud og allerede da var det noen som tjente over 1 mill., jeg var fersk og hadde ikke de beste rutene, tjente over 156K på de 3 månedene jeg holdt ut.

Endret av bvp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (28 minutter siden):

Hvilket klassebegrep ønsker du tilbakemelding på? Såkalt "klasse" er mangfoldig, og består av forskjellige faktorer, alt ettersom hvem man spør, og hva man spør om.

For norske forhold, hvor "klasse" med Ap har blitt et ikke-begrep, defineres det oftest ut fra økonomi. Da handler det om å være, eller ikke være, "rik". Og snakker man om øknonomi, og ikke har arvet, har alder betydning. Er du 20 år og i en posisjon du er i, uten å ha arvet, er du innenfor begrepet - om man ser bort fra milliardærbarna. Litt avhengig av hvilken "by" du snakker om. Oslo eller Porsgrunn? Hus og leilighet i Oslo ved fylte 20 kvalifiserer i disse dager til rik, særlig om man har 7 millioner i tillegg. Hus og leilighet i distriktene derimot, kanskje ikke helt sikkert. Er du derimot 58 med samme eiendeler og formue, er det ikke så uvanlig, selv i Oslo.

Siden du spør om forumets mening om din "klasse", antar jeg at du kanskje mener mer enn ren økonomi? I så fall: har du bokhyller som inneholder mange bøker? Eller er det nips eller bøker av Jo Nesbø der? Har du basiskunnskaper om histore, kulturhistore, kunsthistorie samt behersker gammelgresk og latin? Basiskunnskaper om politikk, internasjonalt? Alt dette teller i klassevurderingene, særlig utenfor Norge. Kan du kastes inn i et coctail-party og snakke ubesværet med nordmenn, franskmenn, portugisere og russere, uten å bli synlig irritert over den polske servitøren som veltet kanapeer på deg så det ble vlekker på kjolen din? Kan du klare deg uten skandaler på et intarnasjonalt coctailparty ute  å danse naken på bordet for å få kortvarig oppmerksomhet, krysse av på gammelgresk og kunsthistorie, og vise frem et hjem som ikke er stylet av interiørdesignere, men som likevel er vakkert og innbydende, kan du sannsynligvis falle innenfor et høyrere klassebegrep i de fleste europeiske elitesalonger. Har du bare mye penger og ellers et dyrt hus med store tv-skjermer og iblant strever med å stave eget etternavn, vil du falle utenfor noe annet enn "nyrik arbeiderklasse" i andre europeiske land, men sannsynligvis regnes som "rik" i Norge.

 

 

Leiligheten ligger i Oslo på majorstuen

Anonymkode: 1bbf8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leiligheten ligger i Oslo på majorstuen

Anonymkode: 1bbf8...003

Ligger huset også på Majorstuen? Det utgjør større forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (Akkurat nå):

Ligger huset også på Majorstuen? Det utgjør større forskjell.

For å si det slik: Hvis du har en 34 m2 leilighet på Majorstuen og et 450 m2 hus i Andebu, og 7 mill i banken, er du ikke fattig, men heller ikke rik, hvis du er over 60 år. Men du spurte ikke oss om vi synes du er rik: du spurte om klassetilørighet, og oppga intet annet enn hva du eier. Det i seg selv kvalifiserer til rik eller ikke-rik i Norge, avhengig av hvor dine eiendommer ligger. Men antyder intet om klasse, som handler om rikdom kombinert med faktorer du ikke sier noe om. Selve spørsmålet, med manglende informasjon om annet enn eiendeler, tilsier "nyrik", som det ikke er noenting i veien med. Klasse er noe annet, og kanskje heller ikke nødvendig i Norge. Er du opptatt av dette begrepet, kan det være lurt å fokusere på annet enn eiendeler, som pleier være en forutsetning for de som er opptatt av klasse, men vulgært om man ikke har noe annet å vise til.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassetilhørighet handler ikke bare om kroner og øre, det handler også om kultur, hvordan man ter seg osv.

Anonymkode: 4830d...6f8

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (10 timer siden):

For å si det slik: Hvis du har en 34 m2 leilighet på Majorstuen og et 450 m2 hus i Andebu, og 7 mill i banken, er du ikke fattig, men heller ikke rik, hvis du er over 60 år. Men du spurte ikke oss om vi synes du er rik: du spurte om klassetilørighet, og oppga intet annet enn hva du eier. Det i seg selv kvalifiserer til rik eller ikke-rik i Norge, avhengig av hvor dine eiendommer ligger. Men antyder intet om klasse, som handler om rikdom kombinert med faktorer du ikke sier noe om. Selve spørsmålet, med manglende informasjon om annet enn eiendeler, tilsier "nyrik", som det ikke er noenting i veien med. Klasse er noe annet, og kanskje heller ikke nødvendig i Norge. Er du opptatt av dette begrepet, kan det være lurt å fokusere på annet enn eiendeler, som pleier være en forutsetning for de som er opptatt av klasse, men vulgært om man ikke har noe annet å vise til.

Jeg har hus i smedstad

Anonymkode: 1bbf8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er jeg? Arbeiderklasse eller middelklasse? 
Har sjefsstilling med tittel og tjener 1,2 mill i året. Har formue på 7 000 000, hytte, leilighet i byen, hus, to biler til ca 800 000 hver.

 

Anonymkode: 1bbf8...003

Kommer an på. En ting er hva man objektivt har i egenkapital ol, en annen ting er hva man identifiserer seg som.

Det er folk som objektivt er i middelklassekategorien, men som identifiserer seg som arbeiderklasse også motsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Middelklasse 

Anonymkode: 7f771...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klassetilhørighet handler ikke bare om kroner og øre, det handler også om kultur, hvordan man ter seg osv.

Anonymkode: 4830d...6f8

Ja, definitivt. Men her er det snakk om såpass økonomisk kapital at man uansett kan styre sitt eget liv mye, selv om man har en industriarbeiderstilling i olja eller Nammo.

Hva får deg til å tro at du tilhører arbeiderklassen, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er middelklasse/øvre middelklasse.

Anonymkode: d3f40...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er jeg? Arbeiderklasse eller middelklasse? 
Har sjefsstilling med tittel og tjener 1,2 mill i året. Har formue på 7 000 000, hytte, leilighet i byen, hus, to biler til ca 800 000 hver.

 

Anonymkode: 1bbf8...003

Det du eier, øvre middelklasse.

Har du bøker? Øvre middelklasse.

At du spør? INGEN klasse. 

Anonymkode: 6a1f1...0a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hus i smedstad

Anonymkode: 1bbf8...003

Og der avslørte du deg som troll. Alle som har minste kunnskap om Smedstad vet at det heter PÅ smedstad

Anonymkode: 09e3a...6d3

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan skiller man på dette? Selv har jeg mer enn ts både i inntekt og formue, men føler jeg tilhører med arbeiderklassen. 

Anonymkode: 6c962...af7

Da lever du en livsløgn.

Anonymkode: 24e2c...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeiderklasse hvis du ikke har høy utdanning og kulturell kapital, og foreldrene dine var arbeiderklasse.

Anonymkode: eea30...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...