Gå til innhold

Kjendiser og influenser om UV-beskyttelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gregarious skrev (6 minutter siden):

Tallene viser at hudkreft var bortimot ukjent i Norge frem til vi startet med romferd på 1960tallet.
Derfor er det helt klart at romferd er årsaken til hudkreft.

Det er en bitteliten forskjell: Romferder påvirker ikke cellebiologien i huden, slik solkrem og frøoljer gjør.

Men biokjemi er kanskje mer i retning av konspirasjonsteorier i dine kretser? 

Anonymkode: 73f3e...cd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en bitteliten forskjell: Romferder påvirker ikke cellebiologien i huden, slik solkrem og frøoljer gjør.

Men biokjemi er kanskje mer i retning av konspirasjonsteorier i dine kretser? 

Nei, i mine kretser så spyr en ikke ut pseudoscience som en har fått servert på tiktok som seriøs medisinsk vitenskap.
Det er både uansvarlig og farlig.

- "Don't be fooled by the popular TikToks telling you sunscreen is toxic and oil-free diets will protect your skin"

No, Eating Seed Oils Won't Make You More Likely to Get Sunburned (businessinsider.com)

- "Evidence shows sun exposure, not diet, causes skin cancers"

Evidence shows sun exposure, not diet, causes skin cancers | Reuters

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nordmenn er jo ikke akkurat laget for å tåle masse solarium og overdreven soling. Tipper det heller er det vi gjør galt + at vi er dårlig med solkrem, heller enn sukker og frøoljer. 

Anonymkode: c3df1...eae

Hvis det er sydenturer og solarium som er problemet, trenger ikke jeg bekymre meg i alle fall. Men vi anbefales å ikke bli solbrent, og som sagt har jeg (og veldig mange andre) opplevd å tåle sol mye bedre med et mer naturlig kosthold.

Noe av forklaringen kan også være at vi er inne mesteparten av tiden, og så bråsoler oss når vi kan.

Ozonlaget er vel blitt ganske tett igjen, i alle fall her nord?

Det gir i alle fall ingen mening at vi ikke er tilpasset å tåle mye sol fra naturens side.

Anonymkode: 25814...aa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det gir i alle fall ingen mening at vi ikke er tilpasset å tåle mye sol fra naturens side.

Hvorfor gir dette ingen mening? Ser vi at naturen har tilpasset vår biologi til dagens samfunn på andre områder?
Er det ikke vesentlig mer sannsynlig at endret atferd de siste tiårene er årsaken?

Når likbleke ungdommer enten hiver seg på stranden eller i solarium i timevis så er det ikke veldig vanskelig å se sammenheng med økt hudkreft. Særlig siden denne adferden ikke fantes før i tiden. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Gregarious said:

Hvorfor gir dette ingen mening? Ser vi at naturen har tilpasset vår biologi til dagens samfunn på andre områder?
Er det ikke vesentlig mer sannsynlig at endret atferd de siste tiårene er årsaken?

Når likbleke ungdommer enten hiver seg på stranden eller i solarium i timevis så er det ikke veldig vanskelig å se sammenheng med økt hudkreft. Særlig siden denne adferden ikke fantes før i tiden. 

Det er nettopp det jeg mener, at det ikke er naturlig å bli syk av å være ute i solen. Altså at vi er ment å tåle det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

57 nordmenn døde av hudkreft i 2021, ifølge Kreftregisteret. Medianalderen for å få hudkreft i Norge er 79 år, som betyr at halvparten av alle som får hudkreft i Norge er over 79 år. 

Er det ikke litt hysteri rundt dette med hudkreft? 

Kilde: https://www.kreftregisteret.no/Temasider/kreftformer/hudkreft/

Ja, hysteri! De fikk ikke kreft fordi de lot være å bruke solkrem midt på svarte vinteren i 20 minus når vi er innendørs 99% av tiden. Ingen trenger solkrem nå! 

Endret av Djungelvrål
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Første bud når det kommer til generell hudpleie er jo å bruke solfaktor, året rundt. 

Anonymkode: 1ab20...563

Helt unødvendig på vinteren! 

Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Helt unødvendig på vinteren! 

Da har du aldri gått på ski på fjellet i påskesola. Eller vært i solveggen på café i byen en solrik marsdag. 

Anonymkode: 83d83...988

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har du aldri gått på ski på fjellet i påskesola. Eller vært i solveggen på café i byen en solrik marsdag. 

Anonymkode: 83d83...988

Det er vel unntakene…å faktisk bruke solkrem når man ER ute i sola.  Det er vel en selvfølge.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror det er kjemisk solkrem som gir hudkreft. Bruker kun naturlig selv eller ingen.

Anonymkode: 0a6b2...d40

Jeg blir helt slått i bakken av anti-logikk som dette. Samme som at noen påstår at vaksiner er mer skadelig enn sykdommen den skal beskytte mot. Hvordan er det mulig? Bor enkelte i bakvendtland?

Anonymkode: 3d374...3c5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det jeg mener, at det ikke er naturlig å bli syk av å være ute i solen. Altså at vi er ment å tåle det.

Hva mener du med "ikke naturlig"?

Vi er ikke ment å tåle stor UV-belasting på hvitblek hud. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
44 minutter siden, Gregarious said:

Hva mener du med "ikke naturlig"?

Vi er ikke ment å tåle stor UV-belasting på hvitblek hud. 

Det jeg mener er at hvis vi hadde levd slik vi er ment å leve fra naturens side, så ville vi unngått mange moderne sykdommer og plager. Søvnproblemer, hull i tennene, diabetes 2, sannsynligvis mange kreftformer, solbrenthet, lumbago, nærsynthet osv. Vi er selvsagt ikke laget slik fra naturens side at vi må unngå sol eller smøre oss inn med noe for å ikke bli syk av den, like lite som vi er skapt for å trenge vitamintilskudd eller innleggssåler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det jeg mener er at hvis vi hadde levd slik vi er ment å leve fra naturens side, så ville vi unngått mange moderne sykdommer og plager. Søvnproblemer, hull i tennene, diabetes 2, sannsynligvis mange kreftformer, solbrenthet, lumbago, nærsynthet osv. Vi er selvsagt ikke laget slik fra naturens side at vi må unngå sol eller smøre oss inn med noe for å ikke bli syk av den, like lite som vi er skapt for å trenge vitamintilskudd eller innleggssåler.

Dette gir ingen mening. 
Hva menes med ment å leve fra naturens side? Hvordan vi optimalt bør leve vil endre seg totalt fra hvor vi lever å hvilket samfunn vi har rundt oss. Det finnes ingen "naturlig" fasit, det er ikke som vi er laget som en perfekt organisme som ikke har svakheter om en lever på en spesifikk måte.  
Det er ikke "naturlig" å leve til alderen vi lever til nå.

Vi er ikke ment å leve på noen som helst måte, vi er ikke ment for å ta statiner, men hjertepasienter er nok svært glade for se er mulig. 

Om du mener vi har en atferd som gir hudkreft så er det nettopp det, adferd.  Naturlig/Unaturlig er irrelevant. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
8 hours ago, Gregarious said:

Dette gir ingen mening. 
Hva menes med ment å leve fra naturens side? Hvordan vi optimalt bør leve vil endre seg totalt fra hvor vi lever å hvilket samfunn vi har rundt oss. Det finnes ingen "naturlig" fasit, det er ikke som vi er laget som en perfekt organisme som ikke har svakheter om en lever på en spesifikk måte.  
Det er ikke "naturlig" å leve til alderen vi lever til nå.

Vi er ikke ment å leve på noen som helst måte, vi er ikke ment for å ta statiner, men hjertepasienter er nok svært glade for se er mulig. 

Om du mener vi har en atferd som gir hudkreft så er det nettopp det, adferd.  Naturlig/Unaturlig er irrelevant. 

Jeg formulerte meg kanskje upresist. Vår atferd er ikke naturlig. For eksempel er vi mye mer innendørs enn vi er ment å være fra naturens side. Vi er er ment å sove om natten og være våkne om dagen, å spise mat slik den forekommer i naturen, å være mye ute i sola osv. Når atferden vår avviker fra det, blir vi ofte syke. Vi er ekstremt godt tilpasset å leve i naturen, på de premisser naturen gir. Vi har endret premissene ved å spise annerledes, sove annerledes, bevege oss annerledes etc. Men fysiologien vår i bunn og grunn er den samme som i steinalderen. Urfolk klarer seg fortsatt helt fint uten solkrem.

Så hvis vi blir syke av å være i solen er det fordi vi ikke lever slik evolusjonen har tilpasset oss å leve. Når folk blir solbrent kan de ha flere årsaker. F.eks plutselig soling etter lang tid i skyggen. For mye omega 6 og sukker spiller sannsynligvis en rolle i betennelsestilstander, og som nevnt er vi mange som opplever mindre av det når vi legger om kostholdet. Så om jeg blir solbrent eller får vitaminmangel, tenker jeg først og fremst at jeg må justere hvordan jeg lever, heller enn å kjøpe tilskudd og smøre kroppen med alskens kjemikalier.

Forøvrig er det naturlig å bli rundt 80 år, minst. Her i det moderne Vesten blir vi gamle sannsynligvis mer på tross av dårlig livsstil enn på grunn av god livsstil. Vi har medisiner og behandling som bremser konsekvensene av vår ofte dårlige livsstil, som fedme, åreforkalkning, benskjørhet osv.

Skrevet
Djungelvrål skrev (12 timer siden):

Ja, hysteri! De fikk ikke kreft fordi de lot være å bruke solkrem midt på svarte vinteren i 20 minus når vi er innendørs 99% av tiden. Ingen trenger solkrem nå! 

Du vet at uv stråling går gjennom skylag.  De treffer oss altså selv når det er overskyet.  

Uv stråling er usynlig, du kan ikke se det. 

Så solkrem hele året er viktig. Om du går 10 minutter til og fra jobb hver dag hele året utgjør dette faktisk ganske mye eksponering.  

Anonymkode: 5bcaa...13e

Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke disse unge influencere tenker på hudkreft men på rynker.

De er livredde rynker og det å bli eldre og da er faktor 50 på konstant hos de.

Anonymkode: 06d4c...b45

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi hadde dødd før vi ble 35, slik mennesker gjorde i da vi levde i ett med naturen.

Anonymkode: a3913...a7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke disse unge influencere tenker på hudkreft men på rynker.

De er livredde rynker og det å bli eldre og da er faktor 50 på konstant hos de.

Anonymkode: 06d4c...b45

Det har du nok helt rett i. Hvis du går rundt konstant innsmurt med solfaktor 50, er du garantert IKKE spesielt redd for hudkreft! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det helt tilfeldig at 

Ifølge statistikken fra Kreftregisteret, kan du være inne på noe. Tallene viser at hudkreft var bortimot ukjent i Norge frem til vi begynte å spise frøoljer på 1960tallet. Før det fantes ikke verken frøoljer eller solkrem i butikkhyllene. 

Screenshot_20230511-100821_Chrome.thumb.jpg.ddf7b104a9b5419c13d1648b6d5ab253.jpg

Eller var det sola som plutselig ble kreftfremkallende på 1960tallet?

Oisann… Forekomst av hudkreft har økt samtidig som biler og tv’er har blott mer og mer vanlig 😳 der er BILENE som fører til hudkreft ser du vel 🤭🫨

Anonymkode: e9b13...468

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Di vet hvorfor folk er mest mørkhudet rundt ecvator, eller? Spesielt i Afrika som er opprinnelsesstedet til alle mennesker?  Og du vet hvorfor man er lysere i huden i det motsatte tilfellet? Og du vet hvorfor mørkhudede er mer utsatt for vitamin-D mangel her i landet enn de med lys hud? Alt det har med tilpasning til sola å gjøre.

Anonymkode: e9b13...468

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...