Gå til innhold

Norge bak fasaden og hunder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ny sesong ute nå og første episode handlet om avl og hunder. 
jeg har nesten ikke ord. Hvorfor er det om og gjøre å avle frem hunder uten snute og en ryggsøyle som er helt skjev? Hundene lider. Jeg ble så sint og sjokkert 

Anonymkode: 69a02...7a3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Så programmet akkurat nå. Var jo klar over det men det var likevel rystende å se hos vetrinæren på rønken og bilder hvor ikke det faktisk er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK sank betraktelig i mine øyne etter dette programmet…. NKK er helt tydelig ikke et kvalitetsstempel…..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at noen endelig tar tak i problemet. Dette kunne faktisk vært en serie fordi det er flere raser som er ødelagt ! Som feks Schaefer - eller Bananshaefer som den også blir kalt. På 70 tallet bestemte utstillingsmafiaen at ryggen skulle svaie/helle nedover !!!  Derfor sliter de med rygg og hofteproblemer mm.

Anonymkode: d226f...d20

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig bra at noen endelig tar tak i problemet. Dette kunne faktisk vært en serie fordi det er flere raser som er ødelagt ! Som feks Schaefer - eller Bananshaefer som den også blir kalt. På 70 tallet bestemte utstillingsmafiaen at ryggen skulle svaie/helle nedover !!!  Derfor sliter de med rygg og hofteproblemer mm.

Helt grusomt…. Er mange hunderaser man burde tatt tak i…..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette, vi fikk vår første hund som var scheafer...vakker gutt..men ryggen og beina var jo helt ødelagt...han måtte avlives når han var 8 år da han ble lam i begge bakbeina. Så skjev i ryggen og når han gikk så han full ut...og slik var hans mor og far og kull...

De skal jo se "pene" ut...huff 🥺

( På den tiden viste vi ikke så mye om feil stilling, avl etc, vi bare forelsket oss i rasen ( og vi var unge)

Vi sier om det skulle bli denne rasen på nytt skal vi importere fra Tyskland en skikkelig hund

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Dette, vi fikk vår første hund som var scheafer...vakker gutt..men ryggen og beina var jo helt ødelagt...han måtte avlives når han var 8 år da han ble lam i begge bakbeina. Så skjev i ryggen og når han gikk så han full ut...og slik var hans mor og far og kull...

De skal jo se "pene" ut...huff 🥺

( På den tiden viste vi ikke så mye om feil stilling, avl etc, vi bare forelsket oss i rasen ( og vi var unge)

Vi sier om det skulle bli denne rasen på nytt skal vi importere fra Tyskland en skikkelig hund

Veldig trist å høre. De er virkelig fine hunder - men ble dessverre ødelagt av Utstillingsmafiaen. Alle hadde rette rygger før 70 tallet. Både politiet og Forsvaret har sluttet med denne rasen pga alle problemene. Det finnes en bruksshaeferlinje som ikke ble rammet. Og white swiss sheperd som ble tatt ut av tyskernes avl på 1930 tallet. Heldigvis ble noen eksemplar tatt med til US ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har den hannhunden de viser mest av, avlssperre hos NKK, noe som ikke blir nevnt med et ord i dokumentaren. 

Generelt syns jeg den går altfor lite inn på disse DNA-prøvene og hva det egentlig betyr. 

Så egentlig en dokumentar som viser veldige lite nytt, og jeg skulle ønske at den hadde gått så mye mer i dybden. 

Anonymkode: cf728...185

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå har den hannhunden de viser mest av, avlssperre hos NKK, noe som ikke blir nevnt med et ord i dokumentaren

Generelt syns jeg den går altfor lite inn på disse DNA-prøvene og hva det egentlig betyr. 

Så egentlig en dokumentar som viser veldige lite nytt, og jeg skulle ønske at den hadde gått så mye mer i dybden. 

Anonymkode: cf728...185

Hvis det er den pomeranianen, så hadde jo den 30 avkom allerede da de filmet, så da er det jo litt seint å sette avlssperre. Og faren hans igjen hadde 70 avkom! Er det ikke noen regler mot matadoravl på pomeranian?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik avl kan fortsette fordi det er etterspørsel etter utseendet som avles frem. Se bare hvor populær Cavalier er, på tross av at vi vet at alle har store helseutfordringer. Møter du en cavalier-eier, så er de alltid helt bestemt på at akkurat deres hund ikke sliter med selvmordshodepine og alt det andre. Folk vil vel helst ikke tenke på at hunden har smerter, og hunder er flinke til å kamuflere. Å vise smerte kan jo bety døden ute i naturen, og dette ligger i instinktene deres.

Samme med chihuahua. Jeg kjenner til flere hunder med løse ledd i beina og de får veldig lett beinbrudd. Men folk vil ha de minste eksemplarene, for de er så søte. Drit i om tennene ikke får plass og hjernen er for stor til skallen.

Jeg har en bekjent som driver oppdrett på engelsk bulldog. Hun mener at ingen andre raser har så fin personlighet, men sannheten er at hundene hennes ikke er sjarmerende og egenrådige når de nekter å gå tur, for eksempel. De får bare ikke puste... Men hun mener at rasen er friskmeldt fordi 40% av tispene nå kan føde naturlig.

Labradoren er også i ferd med å ødelegges. At utstillingsvekt er 40 kg er helt vanvittig, men dessverre lett å oppnå, da hundene er kronisk sultne.

Jeg tror dessverre de fleste raser er i ferd med å ødelegges, og det er forbrukerne sin feil...

Anonymkode: d4501...937

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror dessverre de fleste raser er i ferd med å ødelegges, og det er forbrukerne sin feil...

Jeg syns det er for enkelt å skylde på forbrukeren. Dyrebeskyttelsen har jo kjørt noen kampanjer så de fleste er klar over problemene til de kortsnutede hundene nå, men det er ikke så lett for en nybegynner å vite alt som er galt med de ulike rasene. 

Labrador som du nevner finner man jo nesten bare gode ting om hvis man søker. Og for eksempel dansk svensk gårdshund sies jo å være en veldig frisk rase, men "alle" som driver med hund profesjonelt vet at det er veldig mye dårlig gemytt på de. 

De som selger hundene er jo også kjempeflinke til å være overbevisende. Sånn som han pomeranian-opdretteren i programmet. Han hadde jo hunder med masse premier, lang erfaring med rasen og alle hundene registrert i NKK. Og så sier han sånn at alle hundene hans er bra ved 8md alder (uten å opplyse at problemene kommer senere). Det er ikke rart at en valpekjøper tror at dette er bra, det virler jo seriøst. De blir jo lurt.

Anonymkode: 657c9...40e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er først og fremst kennelklubbene, raseklubbene, utstillings-dommerene og oppdretterne sin feil at flere av hunderasene har blitt ødelagt. Men dette er ikke noe nytt, dette har vi jo visst om i flere tiår.

I år 2000 laget NRK brennpunkt-dokumentaren «Et Hundeliv». Pedigree Dogs Exposed som kom i 2009 avslørte hvor mye enkelte hunderaser lider uten at det ble gjort noen store forandringer i avlen.

Og til tross for advarsler om dårlig helse på enkelte raser, er det dessverre noen som velger de hunderasene likevel. 

Anonymkode: c2552...b8c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så veldig imponert over den dokumentaren, verken vinkel eller dybde.

Anonymkode: 6d51a...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde være obligatorisk å se for alle hundekjøpere. 
Mistet all respekt for NKK og det var flere brikker som plutselig falt på plass her i forhold til min egen hund. 
bare trist

Anonymkode: b7896...1af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som startet oppdrett på Cavalier etter første rettssak. Det deles i hytt og gevær på Facebook på artikler om hvor feil dette er, hvor friske hundene er og så videre. Det mangler totalt gangsyn hos flere av disse forkjemperne for de syke rasene. At mange fagfolk går ut og forklarer inngående hvorfor rasen ikke kan reddes bør være grunn god nok til å stoppe, samme hvor søt man synes hunden er. 

Anonymkode: b02e3...803

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund. Men katt. Jeg komner aldri til å kjøpe rasekatt av netopp samme problem. Seriøs oppdretter har totalt mistet sin betydning, og oppdrettere har mistet sin troverdighet. Dessuten syntes jeg også opodrettere har mye rare krav, jeg aldri hadde akseptert. 

Å få en forepørsel om kull osv etter jeg har kjøpt dyret, kan vurderes iht kriteriene på det. Men krav om det hed kjøp, er et stort nei fra min side. Fordi kattens ve og vel betyr mer enn at noen skal kreve kull på mitt dyr, om jeg skulle hatt en grunn til å si nei på det. 

Det ka være  vurdering iht personlighet på katten, eget behov for sterilisering, feks om en han katt begynner å markere seg inne, da skal ikke jeg vente i år på å få sterilisere, evnt om katten begynner med slåssing ute osv. Sykdommer osv. Da vil jeg ha lov til å si nei. Dessuten så gidder jeg ikke å kjøpe en katt som mest sannsynlig blir syk pga uforsvarlig oppdrett eller kjøpe et dyr av en mor som blir satt på for mange kull for penger.  Jeg har alltid hatt bastard puser, og de har nesten aldri blitt syke, og blitt gamle. Samt opplever at psyken også generelt er bedre

Anonymkode: d89ba...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ei som startet oppdrett på Cavalier etter første rettssak. Det deles i hytt og gevær på Facebook på artikler om hvor feil dette er, hvor friske hundene er og så videre. Det mangler totalt gangsyn hos flere av disse forkjemperne for de syke rasene. At mange fagfolk går ut og forklarer inngående hvorfor rasen ikke kan reddes bør være grunn god nok til å stoppe, samme hvor søt man synes hunden er. 

Anonymkode: b02e3...803

Det er sjokkerende å se hvordan en del av disse raseforkjemperne fornekter fakta. Har sett alle slags konspirasjonsteorier om at dyrebeskyttelsen ikke egentlig er opptatt av dyrevelferd, og de er helt blinde for lidelsene dyrene deres går gjennom. I flere tiår har vetrinærforeningen og forskere ropt varsko om dette. 

Når det skal sies så tror jeg bestemt at en del valpekjøpere har falt fra etter hvert som det har blitt økt kunnskap om temaet. Har selv en venn som kjøpte seg cavalier for over 10 år siden. Hun sier hun føler seg lurt, da oppdretter var veldig overbevisende på at hans hunder var friske og han importerte friske dyr fra utlandet for å sikre seg gode hunder. Min venn trodde dessverre på dette og fikk en syk hund som døde av hjertesvikt i for ung alder. Hun forteller alle hun kjenner at hun aldri vil kjøpe Cavalier igjen og fraråder alle å kjøpe rasen. 

Anonymkode: 657c9...40e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder av god, gammel gatemiks er de aller friskeste og lengstlevende hundene jeg har kjent.

Anonymkode: 64b2f...4d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke NKK eller seriøse oppdrettere som er den stygge ulven her - 

Rasene som er nevnt, er de som det smugles mest valper inn fra valpefabrikker , samt masse produseres her hjemme av folk som ser det som en fin måte å tjene gode penger.

Anonymkode: 0102a...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Blandingshunder av god, gammel gatemiks er de aller friskeste og lengstlevende hundene jeg har kjent.

Anonymkode: 64b2f...4d1

Nå har det jo kommet frem forskning på at rase hunder lever lengst! 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0Q5g9G/forskere-har-funnet-svaret-disse-hundene-lever-lengst

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...