Gå til innhold

Feiler i småbarnslivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to tette barn, som nå er 2 og 3 og et halvt år. Jeg kjenner at det er en svært krevende og intens periode nå , og har vært det det siste halve året. 

For det første så arbeider samboeren min fra 06.30-17.30 hver dag, noe som gjør at store deler av ansvaret ligger på meg i hverdagen. Jeg har for så vidt ikke noe imot det , men føler at det er veldig mye nå. Jeg arbeider 100% også.  De er i en alder nå hvor de krangler ekstremt mye til tider, og det er veldig slitsomt. Synes morgenene er verst, med stress og mas med å ordne begge , meg selv,lage frokost , kjøre de i bhg og rekke jobb før kvart på 8. Hver dag. 

Jeg har gått mye ned i vekt i løpet av det siste året pga hverdagen er så travel,  og jeg ikke rekker å tenke på meg selv. Det siste halve året har det av og til gått 3-4 mnd mellom hver mensen. Jeg kjenner at jeg tidvis er så sliten at det går utover tålmodigheten min og at jeg ikke alltid er like tålmodig , leken og oppfinnsom med barna som jeg skulle ønske. I dag ringte jeg jobben og sa barna var syke og ble hjemme med de kun fordi jeg ikke orker morgenjaget  , henting , middagslaging osv. 

Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få småbarnslivet til å være enklere?

Anonymkode: 82add...fb3

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du feiler ikke i småbarnslivet, men du fikk vel ikkr barn for å være alenemor? Her tenker jeg far må på banen. Dere må snakke sammen. Er det riktig at han bruker så store deler av tiden på jobb? Det betyr han knapt ser dem før de legger seg. Bare det kan gjøre livet ditt enklere; men det er ingen som kan hjelpe deg med det utenom dere som bor innenfor fire vegger. Hva gjør han i helgene? Ettermiddag? Kveld? Smører matpakker? Forbereder til barnehage? Jeg leser altfor mange tråder om hvor tøft småbarnslivet er, også er det bare en part deltakende i det. 

Anonymkode: 02953...263

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår at du er sliten. Når man er sliten kan det være vanskelig å se løsninger.

Her er løsningen at du må begynne å dele på ting med mannen din. Bytte på levering og henting, få til at dere kommer dere ut av huset uten barna en ettermiddag hver, bytte på å sove lenge i helgene osv. 

Anonymkode: a709e...c1e

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker så lenge han skal jobbe 11 timer om dagen er alt ansvaret på deg. Han burde tatt seg av levering og morgen kaoset, og du hentet. 
Man må bare dele på det. 
Min mann var borte på jobb 12/9 ordning når barna var små. Klarte det, men det kostet mye. Det jeg angrer på nå som de er stor er at jeg ikke krevde at han skulle bytte jobb. For jeg var så og si alenemor i hverdagen, og da han var hjemme var jeg så sliten og han ville ha kjæreste tid etter nesten 2 uker borte. Det var bare å glemme. Jeg ville ha hjelp til barna, være på jobb selv, møte venner og ha litt alene tid når han var hjemme i 9 dager.. og litt kjæreste tid. Frustrerende for han? Ja.. men dette var prisen han måtte betale for å være så mye borte. Skjønner jo at han ville ha familietid og det hadde vi også, men jeg trengte å puste. 

Anonymkode: 2c872...bbc

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forstår at du er sliten. Når man er sliten kan det være vanskelig å se løsninger.

Her er løsningen at du må begynne å dele på ting med mannen din. Bytte på levering og henting, få til at dere kommer dere ut av huset uten barna en ettermiddag hver, bytte på å sove lenge i helgene osv. 

Når mannen starter og slutter på jobb før bhg å åpner og etter stengetid er ikke dette mulig. Han kan ikke jobbe 11 timer hver dag, da må han korte ned  tiden han får deltatt på barna han har laget 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når mannen starter og slutter på jobb før bhg å åpner og etter stengetid er ikke dette mulig. Han kan ikke jobbe 11 timer hver dag, da må han korte ned  tiden han får deltatt på barna han har laget 

Man har rett på redusert stilling når barna er så små også. Det er alle mer tjent med enn en mor som går på veggen og ikke kan bidra lenger. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når mannen starter og slutter på jobb før bhg å åpner og etter stengetid 

Sånn er det nå. Men dette er ikke hugget i stein. Han må gjøre endringer så han kan bidra mer hjemme. Når man har barn kan man ikke være borte 11 timer fem dager i uken, hvis det gjør at mammaen til barna går til grunne.

De kan uansett begynne allerede nå til helgen med at de sover lenge en dag hver, og at begge får dratt ut av huset alene (trening, venner, mm) en av dagene. Det er enkle ting å gjøre, som kan ha stor effekt. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis mannen sin jobber så sykt mye så må han tjene bra? Gå ned til 80% stilling og bruk den fridagen til å forberede resten av uka. Mannen får dekke tapt lønn/pensjon eller finne seg en annen jobb pronto. En dag blir du utbrent og det blir mye verre for dere alle.

Anonymkode: 3edf9...80c

• Liker 5
Skrevet

Gå ned i stilling til 80

Planlegg hver dag, finn fram klær til hver dag, ferdig smurte matpakker

Ukeshandle

Lei inn hjelp til vask

Fast barnevakt i ny og ne

Anonymkode: ae83f...8d0

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå ned i stilling til 80

Ukeshandle

Lei inn hjelp til vask

Tenker du begge? :) 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Gå ned i stilling til 80

Ukeshandle

Lei inn hjelp til vask

Slik at far slipper å bidra hjemme??

Her MÅ far på banen. Det er også hans barn. Han er ikke ungkar som kan leke familie når det passer ham. Han har et ansvar han også og det må han ta 

Anonymkode: e1a57...851

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner at det er krevende. Har 2 små barn selv. Går nå ned til 80% stilling med 1 fridag i uken. Da skal jeg levere barna sent, trene, slappe av og ta unna litt husarbeid. Mannen jobber sånn at han enten kan levere eller hente så jeg har ikke samme jaget som deg, men er her mine tips

Lag en 6-8 ukers middagsplan som går på rullering og følg den.

Ukeshandle med Oda (sparer så mye tid og stress)

Be mannen din ta ungene ett par kvelder i løpet av uken så du kan slappe av, møte venner, trene osv. 

Bytt på å sove ut i helger.

Vurder om noen av dere kan jobbe mindre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Far må snakke med arbeidsgiver og legge opp jobbhverdagen slik at han enten jobber redusert, eller begynner tidligere/senere slik at han kan bidra med barna enten på morningen eller ettermidagen.

Anonymkode: f8ddb...064

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger en sykemelding kroppen din gir tydelig beskjed om at du presser deg for mye. Så ville jeg gått ned i stilling. Eventuel4 nedgrqder på bolig. Health is wealth.

Anonymkode: 5541e...d0e

Dette er å begynne i feil ende! Har stått i det samme selv, og mannen min foreslo også sykmelding. Jeg kunne sparket ham til månen for den uttalelsen. Skal en person virkelig jobbe så masse at den andre blir syk av det?? Han MÅ trappe ned asap. Enten i timer eller antall dager.

Anonymkode: cd266...570

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er å begynne i feil ende! Har stått i det samme selv, og mannen min foreslo også sykmelding. Jeg kunne sparket ham til månen for den uttalelsen. Skal en person virkelig jobbe så masse at den andre blir syk av det?? Han MÅ trappe ned asap. Enten i timer eller antall dager.

Anonymkode: cd266...570

Jeg syns det er så spesielt, for å være helt ærlig, de som foreslår redusert stilling for mor eller sykemelding for å hente seg inn. En ting er å få umiddelbar sykemelding for egen helse, men det hjelper ca ingenting på sikt. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

FAR må ned i stilling. Hvorfor skal mor tape lønn og pensjon fordi far skal jobbe 55 timer/ uken? 

Anonymkode: c289a...322

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er slitsomt å være alenemor for to små barn, og med en 100% jobb. 

Anonymkode: 1fbd2...0f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du feiler ikke i småbarnslivet, men du fikk vel ikkr barn for å være alenemor? Her tenker jeg far må på banen. Dere må snakke sammen. Er det riktig at han bruker så store deler av tiden på jobb? Det betyr han knapt ser dem før de legger seg. Bare det kan gjøre livet ditt enklere; men det er ingen som kan hjelpe deg med det utenom dere som bor innenfor fire vegger. Hva gjør han i helgene? Ettermiddag? Kveld? Smører matpakker? Forbereder til barnehage? Jeg leser altfor mange tråder om hvor tøft småbarnslivet er, også er det bare en part deltakende i det. 

Jeg pleier å smøre matpakker når han kommer hjem fra jobb, da er han sammen med barna. Vi bytter på å sove annen hver dag i helgen, jeg som tar meg av alt som har med barnehage og forberedelse til dette. Barna våkner jo etter at han har dratt, så da må vi ev. vekke han hvis han skal bidra på morgenen. Jeg har egentlig ingenting imot å ha så stort ansvar, og han har en jobb der det ikke fungerer å jobbe mindre- men jeg trodde ikke det kom til å bli så tøft. 

Jeg orker ikke ha sex lenger omtrent - eller vi har det 1-2 ganger i uka , men han synes det er lite. Jeg ser på det litt som et ork , og vil egentlig bare slappe av når kvelden kommer. Har prøvd å si at jeg er sliten, men tror ikke han helt forstår hvor sliten jeg er - han kommer med svar om at han har lange dager på jobb, men fortsatt orker sex osv. Men han slipper jo veldig mye ac logistikken,  og kan bare dra på jobb og komme hjem uten å tenke på rekke å levere/hente , gjøre klart middag , hva de må ha i bhg, hvordan aktivisere de frem mot kveldsmat osv.for å unngå krangling og dårlig stemning. 

Jeg har noen kvelder etter at de har lagt seg hvor jeg kan trene styrke osv. for å prøve og bygge opp kroppen min,  men føler det er litt ork også - siden det er etter leggetid. Men da får jeg i hvert fall alenetid når jeg trener , og vet at kroppen min trenger å bygge opp muskler og styrke. 

Takk for forslag i tråden her om oda, og jeg har ferdige middager i frysa for ekstra travle dager, sånn at ikke middagslaging tar så tid. 

Ts. 

Anonymkode: 82add...fb3

Skrevet

Hvorfor jobber han så mye? 

Man har rett på redusert stilling når barna er under 10 år, med mindre det er til "vesentlig ulempe" for virksomheten. 

Anonymkode: cd10f...107

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor hopper TS glatt over alle tips om at mannen må jobbe mindre? Lukter troll når ts ikke engang kommenterer den mest åpenbare løsningen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...