Gå til innhold

Starthjelp bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen min har måttet ha starthjelp to ganger på en uke. Nå står bilen tom igjen. Er dette normalt? Det har blitt varmere i været i dag men alikevell vil ikke bilen min starte. Må jeg ringe etter starthjelp for tredje gang i morra? Æsj. Hater biler.

Anonymkode: c88f0...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...


Hvor langt/lenge kjørte du etter du hadde starthjelp?

Fikk bilen lang kjøretur for å lade opp? 

Bytte batteri?

Anonymkode: 13506...69a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

Hvor mye kjører du når du kjører? Korte kjøreturer med setevarmer og bakrutevarmer på tapper batteriet mer enn det lader det. Om batteriet er flatt må du kjøre minst en time mener jeg. Man må kjøre tilstrekkelig når man kjører om vinteren for å ha et oppladet batteri. Og så er det lurt å kjøpe en lader for å vedlikeholde det og vedlikeholde ladingen, f.ex. en sånn: https://www.ctek.com/no/batteriladere-12v-24v/kjøretøytype/motorsykkel/mxs-5-0-eu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel batteriet da som begynner og synge på siste verset bør lades noen ganger i året :) 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilverkstedet sjekka batteriet og de sa det ikke var noe galt.

Jeg kjører kun får å kjøre. Ofte en halv time eller en time hver dag når det er kaldt. Kjører bare rundt for å lade batteriet.

Anonymkode: c88f0...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet er i orden, så er det noe i bilen som tapper det for strøm.

Anonymkode: 422bb...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bilverkstedet sjekka batteriet og de sa det ikke var noe galt.

Jeg kjører kun får å kjøre. Ofte en halv time eller en time hver dag når det er kaldt. Kjører bare rundt for å lade batteriet.

Anonymkode: c88f0...1c3

Skaff en slik lader som jeg linket til og sett den på "recond". Da rekondisjonerer den batteriet og lader det helt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bilverkstedet sjekka batteriet og de sa det ikke var noe galt.

Jeg kjører kun får å kjøre. Ofte en halv time eller en time hver dag når det er kaldt. Kjører bare rundt for å lade batteriet.

Anonymkode: c88f0...1c3

Prøv å bytte. Kan være en død celle, det fremstår som ok ved en enkel sjekk, også er det ikke det. 
Når byttet du sist? 

Anonymkode: a4115...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøv å bytte. Kan være en død celle, det fremstår som ok ved en enkel sjekk, også er det ikke det. 
Når byttet du sist? 

Anonymkode: a4115...27c

Vet ikke da jeg kjøpte bilen brukt for ett halvt år siden.

Anonymkode: c88f0...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vet ikke da jeg kjøpte bilen brukt for ett halvt år siden.

Anonymkode: c88f0...1c3

Hvor gammel er den da? 

Anonymkode: a4115...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min var det dynamoen som var gåen, siden bilen min ikke ladet godt nok under kjøring. Har verkstedet sjekket denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bilverkstedet sjekka batteriet og de sa det ikke var noe galt.

Jeg kjører kun får å kjøre. Ofte en halv time eller en time hver dag når det er kaldt. Kjører bare rundt for å lade batteriet.

Anonymkode: c88f0...1c3

Å kjøre rundt en halvtime eller mer hver dag uten annet formål enn å lade batteriet, det må bli en ekstremt kostbar og forurensende måte å lade batteriet på?

Anbefaler heller en batterilader.

Og som flere sier, en grundigere kontroll av startbatteriet, og en utskiftning av startbatteriet dersom det er dårlig. Slike batterier har typisk en levetid på 5-7 år. Noen lenger, noen kortere. At batteriet smister strøm veldig raskt, er et typisk tegn på at batteriet er modent for utskiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bilverkstedet sjekka batteriet og de sa det ikke var noe galt.

Jeg kjører kun får å kjøre. Ofte en halv time eller en time hver dag når det er kaldt. Kjører bare rundt for å lade batteriet.

Anonymkode: c88f0...1c3

Men sjekket de dynamoen i samme slengen. For hvis den er defekt vil ikke batteriet lade uansett hvor bra det er eller hvor langt du kjørere. 

Men å kjøre en halvtime eller time etter at et batteri har gått tom er altfor lite. Det tar 24 timer lade det fullstendig, så skal du lade et tomt batteri ved å bare kjøre bør du kjøre i noen timer av gangen.

Anonymkode: b2156...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du bilen på verksted for å lade batteri?? Billigere å kjøpte et nytt batteri på biltema.

Anonymkode: 5eccf...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt/lånt en batterilader. Å lade batteriet mens det er kaldt er ikke like effektivt som når det er varmt. Kan godt ta en evighet.

En startbooster er heller ikke dyrt, og da slipper du å vente på starthjelp. 

Har vedlikeholdsladere montert på mine biler. Sparer meg fra mye styr.

 

https://bilxtra.no/bilelektro/startbooster/start-booster-cdc-gb40 - denne funker bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier å stå en lapp med dato på batteriet om det har vært byttet tidligere. Som nevnt ovenfor, så har det en levetid på ca. 5-7 år. Det er ikke uvanlig med startproblemer om batteriet begynner å bli gammelt og temperaturen ute synker. 

Verksted tar mye penger for å gjøre lite. Bytt heller batteri, relativt billig og enkel løsning som sparer deg for unødvendig kost m/feilsøking. Om du fortsatt har problemer etter, da er det antagelig en slitt dynamo.

Anonymkode: eab7b...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror alt er vel etter at de har fått starthjelp og deretter har kjørt bilen i 15-20 min. Dette stemmer ikke – du må i så fall kjøre rimelig langt (timer) for at det egentlig skal monne.

Har du kjørt det så flatt må det normalt sette til lading etterpå. En helt grei lader koster fra 350 kr.

Denne til 250 kr på Jula duger helt fint, men er litt treg pga lav ampere. Har brukt en slik på biler og MC i flere år. De har også en identisk med høyere amp.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-021120/

Problemet TS opplever kan rett og slett være at batteriet ikke er ladet godt nok opp etter hver "runde". I kulda vi opplever nå fungerer ikke batteriene optimalt i utgangspunktet, og batteriet har det helt klart sunnest og best når det er skikkelig oppladet. Dårlig oppladet batteri "forfaller" ytterligere i kulda, og dette er som oftest irreversibelt.

Biler, og spesielt dieselbiler, trenger høy amp for å starte i kulda. Et par tre mislykkede startforsøk tapper batteriet kjapt og effektivt, og blir det stående tilnærmet tomt i mange kuldegrader er det slett ikke bra.

Småkjøring til og fra butikken er ikke snilt mot batteriene.

En enkel batterilader er en god investering. Jeg vedlikeholdslader bilene et par ganger hver vinter.

Anonymkode: 9b9a6...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...