Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tipper fysio har sagt seg enig med lege når de har snakket sammen fordi fysioen har respekt for legespesialister, men når fysio neste gang snakker med deg øker selvtilliten igjen og den medisinske diagnosegjettingen blir fastholdt. 
Ingen lyver.

Endret av Hareena
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde jeg spurt om å bli vurdert av en annen lege/psykolog ved en annen institusjon. 

Skrevet

Du skriver at «smertene ikke passer til å være psykiske»? Hva vet du egentlig om det?

Jeg synes det virker som at du har bestemt deg, og bare lytter på argumenter som er enige i det du har bestemt deg for.

Du kan selfølgelig gå privat og høre fra flere spesialister. Men å bare nekte å gjennomføre anbefalt behandling for barnet ditt tror jeg du skal være veldig forsiktig med. Og… det høres litt ut som du kanskje har et syn på verden som ikke er helt i takt, og da bør du også være litt varsom med å gå for hardt ut.

Anonymkode: ca4f3...651

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke fysioterapeut bare en bachelorgrad? Har de kompetanse til å stille slike diagnoser? 

Uavhengig av det ville jeg startet på nytt, privat. Få nye fysio øyne og ny legevurdering. Feks volvat har vel både fysio og barnelege, der kunne de samarbeidet om utredningen og behandlingen feks..

Anonymkode: 01db0...13b

Norge er kravet for å bli autorisert fysioterapeut bachelorgrad (3 år) i fysioterapi og ett år veiledet turnustjeneste. For å praktisere som fysioterapeut i Norge med utenlandsk utdanning, må du ha autorisasjon fra Helsedirektoratet.

De kan stille diagnoser. 

• Liker 1
Skrevet
KraKriAm skrev (1 minutt siden):

Norge er kravet for å bli autorisert fysioterapeut bachelorgrad (3 år) i fysioterapi og ett år veiledet turnustjeneste. For å praktisere som fysioterapeut i Norge med utenlandsk utdanning, må du ha autorisasjon fra Helsedirektoratet.

De kan stille diagnoser. 

Hvor står det at de kan stille diagnoser? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, Anonym35 said:

Jeg er uenig i dette, da smertene ikke passer til å være psykiske.

Hvilket faglig grunnlag bruker du når du tar vurderingen her? Som trumfer både psykolog, lege og medisinske undersøkelser som MR.

I denne saken så har du to parter hvor den ene er: en privat-tjeneste fysioterapeut med verken kompetanse eller autorisasjon til å gi medisinske diagnoser og den andre siden er helsetjenesten med både lege, psykolog og medisinske undersøkelser.

Hvis man ser dette utenifra så er det absolutt null grunn til å tro at det er fysioterapeuten som stiller sterkt her. Men det er naturlig å gjøre likevel, en gruppe sier de vil hjelpe datteren din leve i smerter, den andre sier de kan fikse det (for penger).

Anonymkode: de645...735

• Nyttig 2
Gjest Gjærbakst
Skrevet

Fikk en dårlig følelse og tok en titt på TS sine andre innlegg.. Og ganske riktig, fullt av innlegg hvor TS mener datteren har en sjelden sykdom mens alt av helsepersonell og barnets far mener hun sykeliggjør et frisk barn. TS, det er vel ikke noe jeg kan si som endrer verdensbildet ditt, men jeg håper inderlig du til slutt skjønner at dette ikke hjelper barnet ditt, tvert imot. Uff.

Skrevet

Jeg gikk til legen min med smerter og synlige hevelser. Da det ikke ga svar på blodprøver eller hos spesialister så ble jeg sendt til psykolog. Legen min skrev de groveste ting tatt helt ut av intet i henvisningen, for å få meg kjapt inn. Psykologen så bilder av mine hevelser og forsto at her er det noe som ikke stemmer. Jeg fulgte opp 10 timer hos psykologen og var ærlig hele veien. 

Psykologen sa at jeg ikke hadde noen problemer, faktisk var jeg helt motsatt av alt min lege hadde beskrevet. Han sa at det er første gang han har opplevd at en henvisning stemmer så lite. Tilbake til legen min skrev han om sine funn, som var intet. 

Videre sjekket ikke legen mer med meg, det var kun blodprøver og vitamintilskudd. Så jeg gikk privat, men osteopat og kiropraktor mente at dette var medisinsk så jeg burde komme meg til legen.

Jeg har fått legeangst og lever heller med smerter. Jeg kunne ønske jeg var sterk nok til å melde den legen jeg hadde. 

Anonymkode: 0af23...a4d

• Liker 1
Skrevet
Gjærbakst skrev (Akkurat nå):

Fikk en dårlig følelse og tok en titt på TS sine andre innlegg.. Og ganske riktig, fullt av innlegg hvor TS mener datteren har en sjelden sykdom mens alt av helsepersonell og barnets far mener hun sykeliggjør et frisk barn. TS, det er vel ikke noe jeg kan si som endrer verdensbildet ditt, men jeg håper inderlig du til slutt skjønner at dette ikke hjelper barnet ditt, tvert imot. Uff.

Hvis det er noe form for revmatisk så er det ikke bestandig det syns på prøver og slikt. Det kan ta 10 år før det dukker opp, det er 10 år med smerter. Så skal barnet få innlært at smertene egentlig ikke er smerter?

Skrevet
JaVel skrev (13 minutter siden):

Hvor står det at de kan stille diagnoser? 

Det sto flere steder, men kan faktisk ikke klare å søke opp under utdannelse etc at de setter diagnoser, så er nok ikke riktig. Men at de ikke har medisinsk bakgrunn blir feil. 

her f.eks står det under fysioterapi

https://brynseng.manuellterapi.no/vart-tilbud/

Skrevet

Men ts sitt poeng er jo ikke at legen er uenig med fysioterapeuten. Det skjer jo hele tiden at helsepersonell er uenige med hverandre, og det er helt greit.

Poenget til ts er at legen hevder at fysioterapeuten har ombestemt seg, og det har han jo ikke. Legen lyver altså om hva fysioterapeuten har sagt.

MEN! Slike muntlige diskusjoner er jo vanskelig å ettergå, vi vet ikke nøyaktig hva som ble sagt mellom lege og fysio. De har kanskje misforstått hverandre.

Uansett kan jo ikke vi vite hvem av dem som har rett i hva smertene skyldes. Det er slett ikke sikkert at fysioterapeuten har rett.

• Liker 2
Gjest Gjærbakst
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det er noe form for revmatisk så er det ikke bestandig det syns på prøver og slikt. Det kan ta 10 år før det dukker opp, det er 10 år med smerter. Så skal barnet få innlært at smertene egentlig ikke er smerter?

TS skriver i andre innlegg at hun ikke blir trodd fordi datteren klarer å skjule smerten sin når hun er på skolen, når hun leker under observasjon av helsepersonell eller er hos faren sin. Ser man det opp mot første innlegg her hvor TS selv skriver at lege og psykolog tror det foreligger psykisk heller enn fysisk sykdom..

Skrevet
Gjærbakst skrev (44 minutter siden):

Helt sykt!

Anonymkode: 1d5fe...a4c

• Nyttig 1
Skrevet

Og der - forsøkt slettet… kan noen hjelpe datteren?  Hun kan ikke ha det greit.. 

Anonymkode: 4b4de...441

• Nyttig 2
Skrevet
Anonym35 skrev (1 time siden):

Slettet

Så dårlig å slette innegget! 

• Liker 1
Skrevet
Anonym35 skrev (1 time siden):

Slettet

Men det at du angrer og ønsker slette hele innlegget når du ikke bare før sympati men også litt motstand- kan du ikke ta det opp i samtale med noen? Så du får ryddet litt opp i egne forståelsesmønstre holdninger og adferd? Både for din egen, datters og andres del.. 

Anonymkode: 4b4de...441

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende, men her var det "bare" fastlegen som sto på sitt og nektet å henvise videre. Da jeg var 46 begynte jeg å få mange merkelige symptomer fra kroppen. Etter egen googling tenkte jeg parkinson, på tross av ung alder. Fastlegen sa han kunne garantere meg at det var det absolutt ikke - og henviste meg til psykomotorisk fysioterapi. Etter bare ett par timer der skrev fysioterapeuten min til fastlegen og sa at hun tenkte at dette var parkinson.

Heldigvis valgte fastlegen da å henvise videre, men det viser bare at leger kan ta grundig feil - og at dyktige fysioterapeuter kan sine saker. Det var dessverre parkinson.

Anonymkode: 2a4d1...c57

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har opplevd noe lignende, men her var det "bare" fastlegen som sto på sitt og nektet å henvise videre. Da jeg var 46 begynte jeg å få mange merkelige symptomer fra kroppen. Etter egen googling tenkte jeg parkinson, på tross av ung alder. Fastlegen sa han kunne garantere meg at det var det absolutt ikke - og henviste meg til psykomotorisk fysioterapi. Etter bare ett par timer der skrev fysioterapeuten min til fastlegen og sa at hun tenkte at dette var parkinson.

Heldigvis valgte fastlegen da å henvise videre, men det viser bare at leger kan ta grundig feil - og at dyktige fysioterapeuter kan sine saker. Det var dessverre parkinson.

Anonymkode: 2a4d1...c57

Alle er mennesker og kan ta feil. Noen ganger er det legen som tar feil og andre ganger er det fysioterapeuten.

Selv om legen din tok feil så tenker jeg likevel at han gjorde riktig hele veien. Man må ha noe mer å gå på hvis man skal henvise på usannsynlige diagnoser. Når fysioterapeuten etter et par timer også synes det liknet på Parkinson fikk legen mer "kjøtt på beinet" og da er henvisningen innafor.

I TS sitt tilfelle er det ikke bare legen som har en mening om en viss diagnose, men også psykologen. De støtter seg på beskrivelser av barnets funksjon bla. på skolen og i tillegg bildediagnostikk. De har altså to bevis som peker mot denne tilstanden. Slik ståa er nå ser det ut som om fysioterapeuten tar feil.

Anonymkode: 26b23...24a

Skrevet

Tråden stenges da TS har slettet tittel og hi. 

Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...