Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Anonym35
Jeg angrer på publisering. Skulle ønske det går å slette innlegg helt.
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du stoler mer på en fysioterapeut enn barnelege som har mr bilder? 

Anonymkode: 82dd4...aa9

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Du sier at du ikke får det til å stemme at fysioterapeuten sier en ting, men at legen påstår noe annet. Det kan være mange grunner til at ting ikke stemmer. Det kan for eksempel bero på en misforståelse. At legen og fysioterapeuten misforstår hverandre eller at du misforstår en av dem. Eller at fysioterapeuten ikke ønsker å gå i diskusjon med deg. Flere ting kan være sanne på en gang uten at det må bety at noen lyver for deg. Og så videre. 

Å lyve er å fortelle noe som er usant med vilje.

Hvilken motivasjon skulle en lege og psykolog ha for å fortelle usannheter til deg med vilje? Hva er det de vil oppnå med lyvingen?

Anonymkode: 26b23...24a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Du har rett på å få en ny lege til å vurdere situasjon 

Anonymkode: e590d...385

• Liker 2
Skrevet

Dersom det er en missforståelse er det vel vanlig å avklare denne. Men i denne saken var det åpenbart at dem var svært glade for at fysioterapeuten hadde skiftet mening og gått bort fra det han først trodde. MR-bilder kan ikke alltid vise alt eller utelukke noe 100%, det har også fysio bekreftet. Så det jeg ble utsatt for var nok lyving. Hva gjør jeg? 

Skrevet

Det høres ut som at du vil ha denne diagnosen, selv om MR viser noe annet. Så du klamrer deg til fysioterapeutens utsagn, og forkaster barnelege/MR/psykolog. Tror fysioterapeuten bare ikke vil krangle med deg.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Dessverre ikke noe som overrasker meg med helsevesenet lenger...

Jeg anbefaler deg å få en skriftlig uttalelse fra fysioterapeuten, hvor denne gjør en ordentlig beskrivelse av sin erfaring med undersøkelse/behandling av barnet og mistanke om diagnose (ev. også påpeke at det er mulig å ha den diagnosen selv om det ikke vises på MR nå - hvis det altså er mulig), samt fysioterapeutens vurdering av om dette er smerte som kommer av fysiske eller psykiske årsaker.

Når du har fått et slikt skriv fra fysioteapeuten, da ville jeg ha kontaktet Pasientombudet, om jeg var deg, bedt om et møte med dem, tatt med kopi av samtalen hvor lege/psykolog lyver, og så bedt om hjelp for å komme videre i saken.

I klagen bør det også understrekes at det som klages på er at lege/psykolog velger å lyve til pårørende til jenta på 7 år, og at du forventer at jenta vil få ny utredning hos annen spesialist, siden de som nå uttaler seg tydeligvis ikke ønsker å forholde seg til fakta, men lyver bevisst, og kommer med løgnaktige påstander om hva fysioterapeutens faglige oppfatning i saken er - noe som også er alvorlig.

Dessverre er det stor sjanse for at nevnte lege/psykolog har gjort en journalføring som gjør at ny spesialist ikke starter utredning med åpne øyne. Det er også stor sjanse for at lege/psykolog som får klage på seg vil snakke med kollegaer og gjøre at ev. ny spesialist starter med en fordom før denne i det hele tatt har møtt din datter.

Få Pasientombudet til å hjelpe deg videre. Men få også en skriftlig bekreftelse fra fysioterapeuten som kan legges ved klagen, sammen med lydopptaket - da vil faktum rundt lydopptaket komme langt bedre frem. Så lenge du var en del av samtalen med lege/psykolog, så har du jo rett til å ta opp det som ble sagt.

Anonymkode: b2c36...c60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde bedt om ny vurdering av en annen lege.

Jeg har erfart at leger ikke snakker sant, eller at de mener det hele beror på en misforståelse eller svikt i kommunikasjonen. Jeg sendte uansett min opplevelse til Statsforvalteren. 

Anonymkode: df4e6...0ec

• Liker 5
Skrevet

Det opptaket kan du ikke bruke. Bare det at du tok opptak av samtalen sier også mye om deg og dine utfordringer..

Anonymkode: 4b4de...441

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym35 skrev (1 minutt siden):

Dersom det er en missforståelse er det vel vanlig å avklare denne. Men i denne saken var det åpenbart at dem var svært glade for at fysioterapeuten hadde skiftet mening og gått bort fra det han først trodde. MR-bilder kan ikke alltid vise alt eller utelukke noe 100%, det har også fysio bekreftet. Så det jeg ble utsatt for var nok lyving. Hva gjør jeg? 

Men hvorfor lyver de? Hva vil de oppnå? Ønsker de en 7 år gammel jente vondt, tenker du, at det dreier seg om to sadister i helsevesenet som har funnet hverandre?

Anonymkode: 26b23...24a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

En fysioterapeut kan vel ikke stille diagnoser?

Anonymkode: 31ba5...c4a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Snakker vi om komplekst regionalt smertesyndrom her? I såfall vil det ikke alltid vises på mr, men det kan i en del tilfeller oppdages på andre måter. Hvem som har rett og feil blir umulig å si. Det kan hende fysioterapeuten har hatt en del mennesker med den aktuelle tilstanden tidligere og dermed har et større erfaringsgrunnlag enn barnelegen, men man må også være åpen for at vedkommende tar feil

Hva slags behandling er det evt snakk om at barnet kan få dersom fysio har rett?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fysioterapeut er ingen lege. Tviler du på legen og sykehuset så konferer med en privat legespesialist. Kanskje allerhelst privat psykiater som har kompetanse og  kan ta en helhetlig vurdering. En fysioterapeut har ikke medisinsk bakgrunn men kan gjøre antagelser og komme med forslag. 

Anonymkode: 526f9...dbd

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det opptaket kan du ikke bruke. Bare det at du tok opptak av samtalen sier også mye om deg og dine utfordringer..

Herregud. Rull inn. 

Anonymkode: 13804...71a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud. Rull inn. 

Anonymkode: 13804...71a

Nettopp! 

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan man samtidig strebe etter å finne ut av hva smertene skyldes, men det er da slettes ingen ulempe å lære å mestre smerter gjennom KBT.

Anonymkode: 88314...d9d

Gjest theTitanic
Skrevet

Leger tar av og til feil men det er inget komplott. De ønsker så klart det beste for pasienten. Så nei, jeg tror ikke de lyver til deg. De sier det de tror er riktig. De tror at fysioterapeuten har feil. Og en fysioterapeut har ingen medisinsk bakgrunn. Få en vurdering av psykiater om du ikke tror det er psykosomatisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan man samtidig strebe etter å finne ut av hva smertene skyldes, men det er da slettes ingen ulempe å lære å mestre smerter gjennom KBT.

Anonymkode: 88314...d9d

Utredning av smerter hos en 7-åring skal ikke stoppe opp selv om man ev. gir hjelp til å håndtere smerter.

Lege/psykolog skal heller ikke lyve om tilstander eller påstå at annet helsepersonell mener noe helt annet enn det de faktisk mener!

Anonymkode: b2c36...c60

• Liker 1
Skrevet

Er ikke fysioterapeut bare en bachelorgrad? Har de kompetanse til å stille slike diagnoser? 

Uavhengig av det ville jeg startet på nytt, privat. Få nye fysio øyne og ny legevurdering. Feks volvat har vel både fysio og barnelege, der kunne de samarbeidet om utredningen og behandlingen feks..

Anonymkode: 01db0...13b

• Liker 2
Skrevet

Tviler ikke på at de lyger å styrer på, men leger og psykologer har og veldig mye makt. Her høres det ut som de har bestemt seg for at du tar feil og er ett problem. Tror du er best tjent med å bruke klagerettigheter i det videre  fremfor å ha diskusjoner med dem, der begge parter bare står på sitt. Hvis de bestemmer seg for å ta deg har de og midler som å vifte med Munchhausen by proxy-diagnose, kontakte barnevern osv. Skrekkscenarier ja, men det fine med klage-instanser som fylkeslege er at det gir en objektiv vurdering av saker. Det fordrer og at du åpner for muligheten om du kan ta feil, som er bare sunt.

Anonymkode: 76df0...244

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...