Gå til innhold

Bytte ut bilen, bytte dekkdimensjon, eller bare kjøpe nye dekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor et sted med en laang privat, bratt vei som er rett og slett veien fra h***te til tider. I sommer var den lite kjørbar en stund pga den var en del vasket bort, men det er vel ikke så ofte det skjer. Problemet oppstår på høsten og på våren når snøen er råtten og bakken ikke er hard under. Da sliter husverten med å brøyte helt ned, for han er redd for å ta veidekket. Så det ligger tung snø i veien som kan til tider gjør det nærmest umulig å komme opp her (ned kommer man alltids). Husverten selv har både traktor og jeep, så de kommer opp uansett, og jeg kan sitte på med dem. Jeg er ikke avhengig av å kjøre selv heller, siden jeg er uføretrygdet og ikke jobber. Så det er ikke slik at jeg MÅ ha en bil som funker hver dag. De har til og med tilbydt meg å låne en av deres biler så jeg er godt hjulpet her.

Men med min forhjulstrukkede bil så sliter jeg jo litt når det er våt snø, så jeg lurer på å bytte den ut med 4X4. Jeg har veldig dårlig råd, og den eneste måten jeg kan ha bil på, er å kjøpe en til under 20 000 som er EU-godkjent i to år. Denne som jeg har nå kjøpte jeg i 2020 for 17 000, og den kan gå i flere år enda, noe som er GULL for meg. Så det å gamble på en ny bil er ikke det jeg har mest lyst til.

Dekkene jeg har er 205/55/16, så jeg har lurt på om det kunne være lurt å bytte felger slik at jeg kan ha 195/60/15 eller 185/65/15 på den. Vil den breddeforskjellen gjøre en forskjell på fremkommeligheten? Jeg vet den dimensjonen går på denne bilen.

Om jeg ikke gjør noe av dette må jeg uansett ha flunkende nye dekk, så det blir nye Hakka med pigg til våren...usikker på hvor mye forskjell det gjør? Nå er det Hakka fra 2017 på dem med ca 7mm. Jeg har også snøkjettinger som jeg bruker, så jeg kommer et stykke med dem også.

Hjelp? Hva skal jeg gjøre? Jeg må bare tenke høyt med noen.

Anonymkode: 9b453...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smalere dekk og mer profil gir høyere marktrykk og bedre grep på dårlig føre så ja det kan hjelpe, men du må undersøke om 15" felger passer siden det kan være at de er for små for bremser og slikt.

Har du prøvd å rygge opp bakken?, da vil tyngdepunktet komme nærmere drivhjulene og det kan hjelpe mye.

Anonymkode: e9d75...deb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Smalere dekk og mer profil gir høyere marktrykk og bedre grep på dårlig føre så ja det kan hjelpe, men du må undersøke om 15" felger passer siden det kan være at de er for små for bremser og slikt.

Har du prøvd å rygge opp bakken?, da vil tyngdepunktet komme nærmere drivhjulene og det kan hjelpe mye.

Anonymkode: e9d75...deb

Ja selvsagt forutsatt at de passer...de går på eldre modeller har jeg set, men jeg må undersøke det nærmere.

Jeg klarer ikke rygge rundt en 90 graders sving i veldig bratt oppoverbakke der jeg kan møte på biler som skal ned, det overgår mine ryggeferdigheter. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja selvsagt forutsatt at de passer...de går på eldre modeller har jeg set, men jeg må undersøke det nærmere.

Jeg klarer ikke rygge rundt en 90 graders sving i veldig bratt oppoverbakke der jeg kan møte på biler som skal ned, det overgår mine ryggeferdigheter. TS

Øv på å rygge opp når føret er OK, om jeg får stopp og må ned igjen vil jeg heller ha fronten i nedoverretningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

Øv på å rygge opp når føret er OK, om jeg får stopp og må ned igjen vil jeg heller ha fronten i nedoverretningen. 

Ville du heller gjort det enn å kjøpe en 4x4 i mitt tilfelle? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er veien? Går det evt an å parkere ved starten av veien når det er så mye snø som nå?  

Om det er veldig lang vei, kanskje du kan låne deres bil ned til din bil?

Anonymkode: ac593...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville du heller gjort det enn å kjøpe en 4x4 i mitt tilfelle? TS

Ikke om jeg hadde muligheten til å kjøpe en 4x4. Men har du 20k til en 4x4 som er godkjent, så har du ikke allverdens muligheter. 

Hvor lang er bakken, kan du bare gå opp de dagene det er veldig glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (15 minutter siden):

Ikke om jeg hadde muligheten til å kjøpe en 4x4. Men har du 20k til en 4x4 som er godkjent, så har du ikke allverdens muligheter. 

Hvor lang er bakken, kan du bare gå opp de dagene det er veldig glatt?

Nei kan ikke gå opp. Det er vel 2 km fra den svingen og opp, og så må jeg rygge ned 500m for å få parkert bilen. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...