Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stakkars barn. Dette er omsorgssvikt. Håper barnevernet blir involvert 

Anonymkode: 27f8e...51e

For en dømmende, hoven blei du er. Omsorgssvikt?? Jeg kjenner mange fantastiske foreldre som har havnet i trøbbel, de er ikke dårlig foreldre for det. Jeg har derimot sett foreldre, tilsynelatende i flotte hus og velstand, men som heller dyrker seg selv i stedet for å ta seg av barna. 

Anonymkode: 62ae9...2a9

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
  • I brevet du har fått fra namsmannen, finner du informasjon om hva utkastelse har å si for deg. Dette kaller vi en foreleggelse. En kopi av begjæringen fra utleieren ble sendt til deg sammen med brevet.
  • I brevet får du en frist på 14 dager til å komme med innvendinger. Du kan også gi namsmannen opplysninger som kan bety noe for saken. Når fristen er gått ut, sender namsmannen et varsel til deg med datoen for når utkastelsen blir gjennomført.
  • På dagen for utkastelsen møter to namsfullmektiger, utleieren og en låsesmed på adressen din. Hvis du er hjemme, blir du bedt om å ta med de viktigste eiendelene dine. Dette kan for eksempel være klær, lommebok, pass og medisiner. Deretter må du forlate eiendommen.
  • Namsmannen tar bilder av eiendelene dine på eiendommen. I tillegg blir de registrert skriftlig. Deretter blir låsen skiftet. Du må kontakte utleieren for å avtale når du kan hente resten av eiendelene dine. Du har rett til å hente dem om du gjør det innen fristen.
  • Du vil få et brev av namsfullmektigene. Brevet informerer om at du er kastet ut av eiendommen. Du får i tillegg vite hva som skjer videre i saken din. Navn og telefonnummer til utleieren eller til utleierens kontaktperson står i brevet. Du kan ta med deg brevet til ditt lokale NAV-kontor. Der får du hjelp til å finne en midlertidig bolig.
  • Er du ikke hjemme på dagen for utkastelsen, åpner låsesmeden døren og skifter låsen. Utleieren får de nye nøklene. Namsmannen henger opp et brev i lukket konvolutt på døren din. I brevet finner du informasjon om hva som har skjedd, og hva som skjer videre i saken din.

Anonymkode: 39243...664

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen hjertelig takk for gode svar ❤ Setter stor pris på det.

Jeg har dessverre hverken familie eller venner (så nære at jeg kan flytte inn med barn og katt). 

Men, jeg har funnet ny bolig. Og kan flytte inn på dagen. Men der er det krav om 3 mnd depositum + første husleie. Og det har jeg ikke råd til...

Anonymkode: bdc23...931

Hva med dette:

https://hybel.no/depositumsgaranti/?utm_term=depositumsgaranti&utm_campaign=1.1+-+Depositumsgaranti&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=3532153129&hsa_cam=12751880300&hsa_grp=120157411919&hsa_ad=517915817735&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-342755354605&hsa_kw=depositumsgaranti&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA75itBhA6EiwAkho9ewfXGi06lyil2tT5W0aJg0EVUkWolSSzHIecxtUindIX_a3uLkpNOBoC2MYQAvD_BwE

Eller denne:

https://www.husleie.no/bestill/depositumsgaranti/v2/monthly-cost?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA75itBhA6EiwAkho9e2njg3nOGF-vR1VNc2jknR712S0TkuDUpMcrt-2CP6xq-AIVsPJnERoC-TQQAvD_BwE

Skrevet

Bare så du er klar over det så vil dette mest sannsynlig ende opp med en bekymringsmelding. Sier ikke dette for å skremme deg og det har ingenting med dine økonomiske problemer å gjøre men at du ikke har gjort noe med saken før det er for seint. Ingen som tror en forklaring om at du ikke har sjekket postkassen, det er en merkelig forklaring selv om den er sann. Men så lenge du ellers er en god nok omsorgsperson så kommer de selvsagt ikke til å ta barnet ditt men de vil nok følge litt med og det er nå ille nok.

Når det er sagt så kan du få depositumsgaranti fra NAV. De gir deg ikke penger til depositum og det er få utleiere som tar denne garantien siden den er ubrukelig. Men det må du ta med ny utleier. Eller så kan du jo prøve å få depositum gjennom banken. 

Vet ikke hvor du bor og hvordan de gjør det hos deg, men her i kommunen så har de avtale med et hotell der jeg vet flere har endt opp når de har vært i en krise og har barn, folk uten barn har og fått bo der periodevis. En bekjent som måtte reise fra eksen bodde der ganske lenger før hun fikk en skikkelig bolig. Og hvis det er sånn at du er vanskeligstilt økonomisk så bør du vurdere å søk kommunal bolig og bostøtte. OG så må du følger med på regninger, det er jo noen regninger som kommer hver måned og du må ha kontroll på dette, spesielt når du har barn,

Den dagen de kommer for å kaste deg ut får du en time på å få med deg tingene dine før de låser av leiligheten, i visse tilfeller har de med seg politi. Så den dagen blir ikke bra. Du må bare får pakket sammen det du har og få det vekk. Har du noen som helst rundt deg som kan hjelpe deg så synes jeg du skal spør de for jeg tror du trenger hjelp og de fleste stiller opp. Har hjulpet en gjennom noe lignende før og vi var ikke venner, bare bekjente fra barnehagen.

Anonymkode: 80218...6ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en dømmende, hoven blei du er. Omsorgssvikt?? Jeg kjenner mange fantastiske foreldre som har havnet i trøbbel, de er ikke dårlig foreldre for det. Jeg har derimot sett foreldre, tilsynelatende i flotte hus og velstand, men som heller dyrker seg selv i stedet for å ta seg av barna. 

Det er helt vanlig at Namsmannen sender bekymring til Bvtj når det er snakk om utkastelse. Det har ikke kommet et par varsler til ts vedr dette, det har kommet mange. Vanligvis sjekker Bvtj om familien har fått ny bolig, og det er det. 

Men….. ikke spesielt ansvarlig å dra det så langt at Namsmannen står på døra. 

Anonymkode: 6d421...1ef

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker på deg og barnet idag ts, håper du har fått et midlertidig sted å være ❤️

Husk at det folk skriver her er velment og et forsøk på å hjelpe deg ❤️

Anonymkode: a82ec...3c9

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Uff. Brutale greier. Men her har NAV et klart ansvar siden det er et barn inne i bildet. Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye ts. Barnet ditt er ditt gullkort. Pga det blir du prioritert først av NAV. 

Anonymkode: 75093...94c

Nav har ett klart ansvar? Hva med mor? Har ikke hun ett ansvar for at hun ikke skal havne i en sånn situasjon som omsorgsperson?? Beklager, men seriøst.

Anonymkode: eefc4...c05

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Saken er at du mister boligen i morgen.

Mamsmannen er involvert så det betyr at du har misholdt husleie for minst seks måneder. Og jeg skriver minst. Da er de strenge. Du har ett barn, og på en eller annen måte har du fått noe lønn eller trygd. Du har valgt å ikke betale dette. Huseier har satt igang en meget tidskrevende og kan hende økonomisk belastende prosess.

Dette har ikke kommet overraskende på deg!

Det du kan er å søke Nav om nødbolig. Ikke forvent at dette er en leilighet for deg og ditt barn. Det er det mest trolig ikke. Dette er en nødbolig som kan ett rom på ett hotell, ett hospits, eller ja, en hytte i langtvekkistan. Du kan selvsagt si nei til det tilbudet du får, men... Det kommer til å bli sendt en beskymringsmelding til barnevernet. Mest på grunn av at du har latt deg og ditt barn bli hjemløse og det kommer til å bli store spørsmål anngående din økonomi og hvordan du forvalter den.

Anonymkode: 2e2bf...ebf

Hvor har du fått den infoen? Og Namsmannen er ikke "strenge", som om det er noe de kan velge å være, de følger bare loven.

Situasjonen til TS trenger ikke å bety at TS er 6 måneder på etterskudd. Utkastelsesprosessen kan man starte etter at man har oppfylt krav om purring og frister på å betale purring etter at første husleie uteblir,  en prosess som er atskillig kortere tid enn seks måneder.

Anonymkode: 92d23...7a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor har du fått den infoen? Og Namsmannen er ikke "strenge", som om det er noe de kan velge å være, de følger bare loven.

Situasjonen til TS trenger ikke å bety at TS er 6 måneder på etterskudd. Utkastelsesprosessen kan man starte etter at man har oppfylt krav om purring og frister på å betale purring etter at første husleie uteblir,  en prosess som er atskillig kortere tid enn seks måneder.

Anonymkode: 92d23...7a8

Hei, det er meg du siterte.

Jeg legger meg langflat og innrømmer at jeg har tatt feil.

Jeg tenkte automatisk på det paret som leide under meg, jeg leide også forresten. 

Der kom namnsmannen etter seks måneder, og de hadde ikke betalt husleie på de månedene. Jeg vet jo ikke når huseier satte igang utkastelsen, selvsagt. Jeg bare tok det for god tro at det var etter at de ikke hadde betalt for seks måneder. Nå ser jeg jo heller at utkastelsen kom noe lengre før, og at det tok nok bare namnsmannen tid. Altså papirarbeid, etc, etc.

Beklager. 

Anonymkode: 2e2bf...ebf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tusen hjertelig takk for gode svar ❤ Setter stor pris på det.

Jeg har dessverre hverken familie eller venner (så nære at jeg kan flytte inn med barn og katt). 

Men, jeg har funnet ny bolig. Og kan flytte inn på dagen. Men der er det krav om 3 mnd depositum + første husleie. Og det har jeg ikke råd til...

Anonymkode: bdc23...931

Har du faktisk råd til den leiligheten du har funnet? Er det lavere husleie enn nåværende leilighet? Spør pga du åpenbart ikke har greid å betale leien i nåværende bolig over tid. En utkastelsesprosess tar lang tid og innebærer en Haug med brev til deg. Så at du ikke viste at dette ville skje er tull. 
Bare det at dere nå blir kastet ut viser at du ikke evner å konsekvenstenke og ikke setter barnets beste først. 
Nav blir å gi deg nødbolig, noe som oftes er hotell. Og kan kanskje hjelpe deg med navgaranti for depositum hvis de er enig i at leiligheten du fant er passe. Barnevernet vil også få en bekymringsmelding, noe som jeg tenker vil være bra siden du åpenbart trenger veiledning. 
Du burde også be om frivillig økonomisk verge fra Nav så du faktisk får betalt regningene dine, og dermed gitt barnet en tryggere og mer stabil oppvekst. Du er ikke nødvendigvis en dårlig mor, du har bare tatt noen veldig dårlige valg og trenger hjelp. 

Anonymkode: 78499...d10

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her tipper jeg namsmannen sender bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 5fe60...b46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du faktisk råd til den leiligheten du har funnet? Er det lavere husleie enn nåværende leilighet? Spør pga du åpenbart ikke har greid å betale leien i nåværende bolig over tid. En utkastelsesprosess tar lang tid og innebærer en Haug med brev til deg. Så at du ikke viste at dette ville skje er tull. 
Bare det at dere nå blir kastet ut viser at du ikke evner å konsekvenstenke og ikke setter barnets beste først. 
Nav blir å gi deg nødbolig, noe som oftes er hotell. Og kan kanskje hjelpe deg med navgaranti for depositum hvis de er enig i at leiligheten du fant er passe. Barnevernet vil også få en bekymringsmelding, noe som jeg tenker vil være bra siden du åpenbart trenger veiledning. 
Du burde også be om frivillig økonomisk verge fra Nav så du faktisk får betalt regningene dine, og dermed gitt barnet en tryggere og mer stabil oppvekst. Du er ikke nødvendigvis en dårlig mor, du har bare tatt noen veldig dårlige valg og trenger hjelp. 

Anonymkode: 78499...d10

Her kan vel Nav også ta en avgjørelse om tvungen forvaltning over pengene til ts hvis de mener at hun ikke evner å håndtere pengene på riktig måte. Har lest at dette kan skje hos noen som har søkt om nødhjelp flere ganger etter hverandre. 

Tvungen forvaltning etter folketrygdloven § 22-6 er et tiltak som kan settes i verk overfor personer som ikke er i stand til å disponere egne trygdeytelser «på grunn av sinnslidelse, psykisk utviklingshemning, alvorlig mental svekkelse, hjerneskade eller misbruk av berusende eller bedøvende midler»

Anonymkode: 2722b...12e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her tipper jeg namsmannen sender bekymringsmelding til barnevernet.

Hvorfor? Bekymringsmeldinger skal bare sendes ved alvorlig omsorgssvikt. Først og fremst rus og vold. Denne mora er fullt ut innstilt på å skaffe seg og barnet tak over hodet. Ingenting tyder på at hun ikke vil gjøre det. Ved å sende masse unødvendige meldinger til barnevernet, får de jo ikke tid til å ta tak i de viktige sakene. Nå har regjeringen bestemt at skolevegring ikke skal meldes til barnevernet av samme årsak. 

Skrevet

Jeg tenker det kan være en god ting om barnevernet blir involvert, TS, de kan nok hjelpe med mye praktisk også. Til og med økonomisk dekning av ulike hjelperessurser.

Be heller om nødbolig på nav, ikke flytt inn et nytt sted uten pengene til å dekke alt. Da fortsetter du bare i en ond spiral.

Anonymkode: b369c...a04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor? Bekymringsmeldinger skal bare sendes ved alvorlig omsorgssvikt. Først og fremst rus og vold. Denne mora er fullt ut innstilt på å skaffe seg og barnet tak over hodet. Ingenting tyder på at hun ikke vil gjøre det. Ved å sende masse unødvendige meldinger til barnevernet, får de jo ikke tid til å ta tak i de viktige sakene. Nå har regjeringen bestemt at skolevegring ikke skal meldes til barnevernet av samme årsak. 

Jeg vil si det er alvorlig omsorgssvikt å ikke evne skaffe husly til barnet sitt altså. Du tenker på den "stakkars" moren, som strengt tatt kun har seg selv å skylde på for å være i denne situasjonen. Hva med det stakkars barnet, som må leve med en mor som ikke engang klarer å sørge for at de har et sted å bo, og blir påført dette stresset og potensielle traumet av sin mor?

Jommen sa jeg smør. Det å ha barn er ingen menneskerett, det er et privilegium. Klarer man ikke å håndtere det privilegiet, så må man tåle konsekvensene av det. Barnets menneskerettigheter er langt viktigere enn foreldrenes. Foreldrene har tross alt selvbestemmelsesrett, det har intet barn.

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet

Her er det synd på en person og det er barnet. At mot velger å la det gå så langt som i denne saken er bare skjødesløs. Rett og slett omsorgssvikt og jeg håper bv blir koblet inn og sørger for at barnet får en avveksling fra prosessen mor er i nå med bytte av bolig evt havne på hospits.

Dette har ts visst om lenge og bare gitt blaffen i konsekvensen som lå der fremme. Den konsekvensen var heller ikke ukjent for ts. Ts har bare gitt så faen og det går da utover ett uskyldig barn.

Anonymkode: f3ae4...9ea

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det ikke bekymringsverdig at en mor skakkjører økonomien sin så hardt at ungen blir stående uten et hjem?

Anonymkode: 01400...497

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan går det med deg, TS? 💚

• Liker 1
Skrevet

Til neste gang: 

Husk at regninger ikke blir borte selv om du velger å ikke forholde deg til dem. Betaler du ikke husleie vil huseier kaste deg ut. Det kommer alltid til å skje og det skjer ikke noe mindre av at du ikke sjekker postkassa di. 

Om du derimot har problemer og er litt frampå i situasjonen og kanskje tar inititativ til dialog, i stede for å stenge problemene ute, så kan det jo hende du måter en forståelsesfull huseier som er villig til å finne en løsning. Det er selvsagt ingen garanti, men helt garantert er det at en huseier som ikke får penger og ikke ser noe initiativ til løsning vil komme til å kaste deg ut. 

Anonymkode: 9e6b0...c10

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...