AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #41 Skrevet 17. januar 2024 Det har gått fryktelig langt om det har gått til namsmannen. Jeg var i samme situasjon som din huseier, og det tok 12 mnd uten husleie før namsmannen gjorde noe. Leietaker skyldte meg i underkant av 200 000 kroner. Det er helt vilt at ingen gjorde noe med min udugelige leietaker før, men fordi hun hadde barn, kunne ingen kaste henne ut. med andre ord, du har masse rettigheter på din side. Ungen din er også din gullgås. til sist: vær så snill å tenke på huseier som antagelig er i økonomisk uføre pga din manglende vilje til å betale. Ja, det er viljen det står på. Du kunne valgt et rimeligere sted, du kunne kontaktet nav tidligere etc. du har ført noen andre i økonomiske vanskeligheter, og du bør bære konsekvensene av det, men fordi du har barn, så kan du i grunnen holde på som du har gjort frem til du ikke lenger har forsørgelsesrett. Anonymkode: bc16a...64e 14 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #42 Skrevet 17. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Det har gått fryktelig langt om det har gått til namsmannen. Jeg var i samme situasjon som din huseier, og det tok 12 mnd uten husleie før namsmannen gjorde noe. Leietaker skyldte meg i underkant av 200 000 kroner. Det er helt vilt at ingen gjorde noe med min udugelige leietaker før, men fordi hun hadde barn, kunne ingen kaste henne ut. Anonymkode: bc16a...64e Men det tok vel ikke 12 mnd fra du satte i gang utkastelsesprosessen? Anonymkode: 9e6b0...c10
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #43 Skrevet 17. januar 2024 Ville bare understreke at huseier plikter å gi deg rimelig tid til å få ut eiendelene dine, så selv om du ikke lenger får fri tilgang til husrommet du har leid, så har du normalt 1-2 måneder der du kan avtale med huseier hvilke dager du skal komme og rydde deg ut (og vaske, om du har tenkt å være så snill). Og så husker jeg ikke om TS har sagt noe om det, men hun MÅ ikke ha blitt kastet ut pga. manglende husleie. Jeg har selv assistert en person med et lignende ikke-forholde-seg-til-realitetene-problem som ble kastet ut, og han hadde betalt husleien hver måned - men hadde fått varsel om at huseier ønsket å bruke leiligheten selv, med utflytting 6 måneder frem i tid, og bare utsatt og utsatt å gjøre noe med det, til namsmannen sto på døra. Det var ca 2 måneder etter utkastelsesdatoen. Anonymkode: 489d6...c33 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #44 Skrevet 17. januar 2024 Drømmeleieboer dette. Anonymkode: 81c88...a39 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #45 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ville bare understreke at huseier plikter å gi deg rimelig tid til å få ut eiendelene dine, så selv om du ikke lenger får fri tilgang til husrommet du har leid, så har du normalt 1-2 måneder der du kan avtale med huseier hvilke dager du skal komme og rydde deg ut (og vaske, om du har tenkt å være så snill). Og så husker jeg ikke om TS har sagt noe om det, men hun MÅ ikke ha blitt kastet ut pga. manglende husleie. Jeg har selv assistert en person med et lignende ikke-forholde-seg-til-realitetene-problem som ble kastet ut, og han hadde betalt husleien hver måned - men hadde fått varsel om at huseier ønsket å bruke leiligheten selv, med utflytting 6 måneder frem i tid, og bare utsatt og utsatt å gjøre noe med det, til namsmannen sto på døra. Det var ca 2 måneder etter utkastelsesdatoen. Anonymkode: 489d6...c33 Så huseier skal tape inntil 2 mnd ekstra husleie for at leietager skal få hentet tingene sine 😮 Helt bak mål spør du meg. Ts har ikke sagt at grunnen er manglende husleie, men i HI skriver hun at hun er enslig mor uten jobb, så det er ganske nærliggende å tro at økonomi er grunnen til utkastelse her. Anonymkode: 2722b...12e 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #46 Skrevet 17. januar 2024 41 minutter siden, AnonymBruker said: Ville bare understreke at huseier plikter å gi deg rimelig tid til å få ut eiendelene dine, så selv om du ikke lenger får fri tilgang til husrommet du har leid, så har du normalt 1-2 måneder der du kan avtale med huseier hvilke dager du skal komme og rydde deg ut (og vaske, om du har tenkt å være så snill). Og så husker jeg ikke om TS har sagt noe om det, men hun MÅ ikke ha blitt kastet ut pga. manglende husleie. Jeg har selv assistert en person med et lignende ikke-forholde-seg-til-realitetene-problem som ble kastet ut, og han hadde betalt husleien hver måned - men hadde fått varsel om at huseier ønsket å bruke leiligheten selv, med utflytting 6 måneder frem i tid, og bare utsatt og utsatt å gjøre noe med det, til namsmannen sto på døra. Det var ca 2 måneder etter utkastelsesdatoen. Anonymkode: 489d6...c33 Det første høres veldig rart ut. Er utleier selv og har kan ikke huske å ha sett lignende bestemmelser noe sted. Veldig fint om sånne påstander dokumenteres med kilde. Anonymkode: 9e6b0...c10 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #47 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville bare understreke at huseier plikter å gi deg rimelig tid til å få ut eiendelene dine, så selv om du ikke lenger får fri tilgang til husrommet du har leid, så har du normalt 1-2 måneder der du kan avtale med huseier hvilke dager du skal komme og rydde deg ut (og vaske, om du har tenkt å være så snill). Og så husker jeg ikke om TS har sagt noe om det, men hun MÅ ikke ha blitt kastet ut pga. manglende husleie. Jeg har selv assistert en person med et lignende ikke-forholde-seg-til-realitetene-problem som ble kastet ut, og han hadde betalt husleien hver måned - men hadde fått varsel om at huseier ønsket å bruke leiligheten selv, med utflytting 6 måneder frem i tid, og bare utsatt og utsatt å gjøre noe med det, til namsmannen sto på døra. Det var ca 2 måneder etter utkastelsesdatoen. Anonymkode: 489d6...c33 Dette er helt feil. Man har krav på tilgang til eiendelene sine i fjorten dager. Hvis man ikke henter tingene innen fjorten dager så vil man få varsel fra namsmannen med nye fjorten dagers frist. Deretter vurderes namsmannen om alt skal kastes. Etter de første fjorten dagene kan utleier flytte alt til eksternt lager, og sende regningen til leietaker. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/mottatt-begjaring/#dette-skjer-etter-utkastelsen-button Anonymkode: a4ac4...c71 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #48 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har gått fryktelig langt om det har gått til namsmannen. Jeg var i samme situasjon som din huseier, og det tok 12 mnd uten husleie før namsmannen gjorde noe. Leietaker skyldte meg i underkant av 200 000 kroner. Det er helt vilt at ingen gjorde noe med min udugelige leietaker før, men fordi hun hadde barn, kunne ingen kaste henne ut. med andre ord, du har masse rettigheter på din side. Ungen din er også din gullgås. til sist: vær så snill å tenke på huseier som antagelig er i økonomisk uføre pga din manglende vilje til å betale. Ja, det er viljen det står på. Du kunne valgt et rimeligere sted, du kunne kontaktet nav tidligere etc. du har ført noen andre i økonomiske vanskeligheter, og du bør bære konsekvensene av det, men fordi du har barn, så kan du i grunnen holde på som du har gjort frem til du ikke lenger har forsørgelsesrett. Anonymkode: bc16a...64e Dette tror jeg ikke noe på. Namsmannen sitter ikke å venter i 12 mnd fordi noen har barn, det er helt likegyldig om leietaker har barn eller ikke, eneste forskjellen er at barnevernet blir kontaktet. Det er en myte at folk med barn ikke blir kastet ut med en gang. Anonymkode: 732b5...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #49 Skrevet 17. januar 2024 Det går lang tid og mange purringer, inkassokrav og advarsler før namsmannen kommer. Du har forsømt økonomien i minst et år. Anonymkode: 78d62...d5f 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #50 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette tror jeg ikke noe på. Namsmannen sitter ikke å venter i 12 mnd fordi noen har barn, det er helt likegyldig om leietaker har barn eller ikke, eneste forskjellen er at barnevernet blir kontaktet. Det er en myte at folk med barn ikke blir kastet ut med en gang. Anonymkode: 732b5...8f8 Nei, det er ikke en myte. En dame i vår bekjentskapskrets sluttet å betale husleie, og det tok nesten et år å få henne ut pga ungene. Den saken skremte oss såpass at vi kun leier ut til folk som ikke har barn (og sannsynligvis ikke får noen heller) Anonymkode: ca760...05d 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #51 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke en myte. En dame i vår bekjentskapskrets sluttet å betale husleie, og det tok nesten et år å få henne ut pga ungene. Den saken skremte oss såpass at vi kun leier ut til folk som ikke har barn (og sannsynligvis ikke får noen heller) Anonymkode: ca760...05d Når det er sagt, så ble ikke denne dama kastet ut fordi hun hele tiden hadde innsigelser. At de måtte ta hensyn til barna. Det virker ikke som om TS åpner posten sin, så hun har neppe kranglet så mye på den utkastelsen heller... Anonymkode: ca760...05d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #52 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er ikke en myte. En dame i vår bekjentskapskrets sluttet å betale husleie, og det tok nesten et år å få henne ut pga ungene. Den saken skremte oss såpass at vi kun leier ut til folk som ikke har barn (og sannsynligvis ikke får noen heller) Anonymkode: ca760...05d Vår nabo (og god venn) måtte også kaste ut en alenemor med to barn, det tok 8 uker og var ikke noe problem i det hele tatt. Han har fortsatt ikke fått pengene hun skylder (5 år siden), men kravet «står i kø» hvis hun noen gang skulle begynne å tjene penger. Men han fikk heldigvis folka ut raskt. Hvis det fortsatt er mulig å se serien Insider med episoden Namsfogden, så blir det godt forklart hvordan det gjøres og seerne får være med Namsfogden på jobb. Der sies det også at det spiller ingen rolle om du har barn eller ikke, ut må du. Anonymkode: 732b5...8f8 1 1
Olsen Skrevet 17. januar 2024 #53 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville bare understreke at huseier plikter å gi deg rimelig tid til å få ut eiendelene dine, så selv om du ikke lenger får fri tilgang til husrommet du har leid, så har du normalt 1-2 måneder der du kan avtale med huseier hvilke dager du skal komme og rydde deg ut (og vaske, om du har tenkt å være så snill). 1-2 måneder? Er det "rimelig tid"? Regner med at du mener 1-2 uker. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #54 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det tok vel ikke 12 mnd fra du satte i gang utkastelsesprosessen? Anonymkode: 9e6b0...c10 Jo, det gjorde det. Vi begynte å varsle om utkastelse etter tre mnd ikke betalt husleie (som ble dekket gjennom navgaranti). Etter disse tre månedene uten betaling varslet vi om utkastelse. Det gikk da 12 mnd før namsmannen kom med låsesmed. tro meg, vi gjorde ALT for å få henne ut, men ingen kunne gjøre noe fordi hun hadde barn. i mellomtiden hadde hun forskanset seg i kjellerleiligheten med en tre år gammel datter som ikke gikk i barnehage. De var inne hele døgnet, kun innimellom hørte vi henne gå ut midt på natten for å kjøpe mat. Helt innlysende en barnevernssak. Hun virket hyggelig og oppegående da vi tok henne inn, selvfølgelig på en anbefaling som viste seg å være hennes far. jeg leier gjerne ut til alenemødre igjen, men jeg vil ikke godta navgaranti. 12 fuckings måneder bodde hun i vår leilighet «gratis». Kravet står i kø hos namsmannen, men de er ærlige og sier at vi antagelig aldri får de pengene tilbake. Nesten 200 000 kroner, der altså, på grunn av tiltaksløshet Anonymkode: bc16a...64e 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #55 Skrevet 17. januar 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er helt feil. Man har krav på tilgang til eiendelene sine i fjorten dager. Hvis man ikke henter tingene innen fjorten dager så vil man få varsel fra namsmannen med nye fjorten dagers frist. Deretter vurderes namsmannen om alt skal kastes. Etter de første fjorten dagene kan utleier flytte alt til eksternt lager, og sende regningen til leietaker. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/mottatt-begjaring/#dette-skjer-etter-utkastelsen-button Anonymkode: a4ac4...c71 Takk, dette hørtes mer riktig ut. Også med kilde. Det liker jeg. Jeg nekter forøvrig å tro at det tar 12 mnd å bli kvitt en leieboer hvis du sender varsel om utkastelse så fort en leie uteblir. Det har jeg aldri hørt om før. Om det var slik så vill vel de fleste krevd 12 mnd depositum. Anonymkode: 9e6b0...c10 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #56 Skrevet 17. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, det gjorde det. Vi begynte å varsle om utkastelse etter tre mnd ikke betalt husleie (som ble dekket gjennom navgaranti). Etter disse tre månedene uten betaling varslet vi om utkastelse. Det gikk da 12 mnd før namsmannen kom med låsesmed. tro meg, vi gjorde ALT for å få henne ut, men ingen kunne gjøre noe fordi hun hadde barn. i mellomtiden hadde hun forskanset seg i kjellerleiligheten med en tre år gammel datter som ikke gikk i barnehage. De var inne hele døgnet, kun innimellom hørte vi henne gå ut midt på natten for å kjøpe mat. Helt innlysende en barnevernssak. Hun virket hyggelig og oppegående da vi tok henne inn, selvfølgelig på en anbefaling som viste seg å være hennes far. jeg leier gjerne ut til alenemødre igjen, men jeg vil ikke godta navgaranti. 12 fuckings måneder bodde hun i vår leilighet «gratis». Kravet står i kø hos namsmannen, men de er ærlige og sier at vi antagelig aldri får de pengene tilbake. Nesten 200 000 kroner, der altså, på grunn av tiltaksløshet Anonymkode: bc16a...64e Det høres usannsynlig ut. Det første som slår meg er at tvangsgrunnlaget ikke har vært helt i orden. F.eks at punktet om utkastelse mangler i kontrakten. Anonymkode: 9e6b0...c10
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #57 Skrevet 17. januar 2024 Jeg har har jobbet med dette før, måtte slutte. Fordi jeg synes det er feil at man skal kaste ut folk på den måten det skjer. Alt dette handler om økonomi, det er flere grunner til at noen ikke klarer dette. Da må NAV inn å hjelpe til med det økonomiske som har blitt krav hos namsmannen i stedet, dette er lite penger for samfunnet samfunnsøkonomisk. Så må den enkelte få hjelpen de trenger med livet sitt. Vi bor i Norge, er unødvendig å holde på slik. I stedet kan man sende klimapakker til utlandet for 10-15 milliarder i stedet. Kanskje noe annet grønt til milliarder. Patetisk hvordan man behandler mennesket. Nå noen er på bunnen, er det få som klarer å bygge seg opp igjen. Derfor bør man aldri ta alt fra et menneske, pengene er dessverre makten MOT mennesket. Dette fungerer dårlig, det ser vi nå i 2024. Burde stoppet for lengesiden! Penger ER ondskap! Største problemet i verden. Alt måles i pengene. Anonymkode: 07344...44c 1 3 2
Melus Skrevet 17. januar 2024 #58 Skrevet 17. januar 2024 Håper det går bra med dere, ts. Har dere fått et sted å sove? Hvis ikke, og hvis du er i Bergen, send gjerne en pm. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #59 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor? Bekymringsmeldinger skal bare sendes ved alvorlig omsorgssvikt. Først og fremst rus og vold. Denne mora er fullt ut innstilt på å skaffe seg og barnet tak over hodet. Ingenting tyder på at hun ikke vil gjøre det. Ved å sende masse unødvendige meldinger til barnevernet, får de jo ikke tid til å ta tak i de viktige sakene. Nå har regjeringen bestemt at skolevegring ikke skal meldes til barnevernet av samme årsak. Anonymkode: 62ae9...2a9 Nei, bekymringsmeldinger blir meldt når man er alvorlig bekymret, det trenger ikke å "bare" være vold, rus og overgrep. Det kan og være på grunn at mor har dårlig økonomisk styring og ender opp med å stå uten bolig uten at noe har blitt gjort fra hennes side før dagen de kommer på døra. Når det er sagt så betyr ikke det at jeg mener ts er en dårlig omsorgsperson men det er tydelig at hun trenger hjelp når hun har klart å sette seg i denne situasjonen. Om barnevernet er de rette til å hjelpe vet ikke jeg, håper hun treffer på forståelsesfylte mennesker som klarer å skille at man kan være en god forelder men tabbe seg ut på økonomi. Anonymkode: 80218...6ad
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #60 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, dette hørtes mer riktig ut. Også med kilde. Det liker jeg. Jeg nekter forøvrig å tro at det tar 12 mnd å bli kvitt en leieboer hvis du sender varsel om utkastelse så fort en leie uteblir. Det har jeg aldri hørt om før. Om det var slik så vill vel de fleste krevd 12 mnd depositum. Anonymkode: 9e6b0...c10 Joda, det stemmer at det kan ta veldig lang tid. Min nabo brukte nesten et år på å få ut en narkoman dame. Han vant rettsak mot henne, men han kommer nok aldri til å se de pengene. Han henger fortsatt etter økonomisk på grunn av henne. Anonymkode: 68a9b...74c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå