AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 Først ønsker jeg å si: ikke døm meg. Alt har en forklaring uten at jeg går i detaljer her. Jeg har kommet i en veldig vanskelig situasjon. Alenemor, uten jobb har fått brev fra Namsmannen om utkastelse... i morgen. Jeg så brevet for to dager siden. Dessverre ikke vært flink nok til å sjekke posten. Første jeg gjorde var å sende en søknad til nav. Så spurt Namsmannen og huseier om utsettelse, men det kunne ikke utsettes. Nav er stille. Fikk innkalling til møte i morgen. Men i morgen er det jo selve dagen da jeg ikke har fysisk noe sted å være. Hva gjør Nav i slike tilfeller? Hva skjer egentlig i morgen... Anonymkode: bdc23...931 8
Topsi Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 Nav har plikt til å gi deg et sted å bo med barnet ditt imorgen, men du kan desverre ikke regne med noe passende sted sånn på dagen. Er det noen venner eller familie du kan bo hos midlertidig? Til du får f eks kommunal bolig? 11 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Skrevet 16. januar 2024 I morgen kommer de og setter lås på døren din, det du har pakket og tatt ut av leiligheten som er ditt får du med, det andre kan du risikere blir kastet. Nav gjør ikke noe annet enn at de om de har kan tilby deg og barnet krisehjelp til evt bolig, men de fleste kommuner har ikke slikt tilgjengelig så du må selv skaffe deg tak over hodet. Jeg klarer ikke se for meg hvilken forklaring som kan rettferdiggjøre at du er i denne situasjonen som mamma da en slik begjæring er en lang prosess som mests sansynlig har hatt mange advarsler på veien om hva som kommer. Jeg beklager at du står i det nå, det kan ikke være enkelt men du må rett og slett be noen om å huse deg og barn og lagre det du eier - du har til i morgen å pakke på.. Anonymkode: a4258...051 21 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Har ingen erfaring med dette, men tenker at den boligen du nå bor i er tapt. Det viktige for deg nå må jo være å fa pakket så mye du kan og frakte tingene et annet sted fram til Namsmannen kommer. Så må du begynne prosessen med å finne ny bolig - noe som sikkert ikke kan være helt enkelt mtp referanse. Du må også ringe Nav og si ifra om at du og barnet er bostedsløse, men du må også være klar over at Nav i enkelte tilfeller kontakter BV hvis de mener at foreldre har tatt ukloke valg og ikke tenkt på barnets beste. Ikke for å skremme, men realitetsorientere. Anonymkode: 2722b...12e 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 Dette skulle du sett komme og gjort noe med for lenge lenge siden. Ring venner eller familie og forklar situasjonen. Du må tenke på ungens beste nå Anonymkode: b0584...0c0 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 Uff. Brutale greier. Men her har NAV et klart ansvar siden det er et barn inne i bildet. Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye ts. Barnet ditt er ditt gullkort. Pga det blir du prioritert først av NAV. Anonymkode: 75093...94c 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 Pakk tingene du skal ha med deg nå. Har du familie eller venner du og barnet ditt kan bo hos noen dager, til noe annet har ordnet seg? Har du en plass du kan lagre tingene dine? Utrolig kjip og vond situasjonen, men det du kan gjøre nå er å ta lærdom av den så du ikke havner i samme situasjon igjen. Du får snakke med NAV i morgen, så du har heldigvis fått samtale der raskt. Anonymkode: 2bb02...b47 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 At du uvitende har ventet helt til dagen før biter jeg ikke på. En utkastelse krever flere advarsler og at du ikke har kontaktet Nav før i siste liten mener jeg grenser til omsorgssvikt. Inntil du får hjelp fra Nav ser jeg ingen annen utvei enn å ta inn på hotell (evt campinghytte e.l) dersom du ikke kan overnatte hos venner eller familie. Anonymkode: afda0...071 16 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 Etterhvert må du skaffe deg hjelp. Og få hjelp til å jobbe med deg selv. Ser de du er villig til det så er det også lettere å få hjelp til annet, bl a bolig. Alle her forstår det ligger mer til grunn enn at du har vært dårlig til å hente posten. Man blir ikke kastet ut på grunn av det. Her er det enten snakk om at du ikke har betalt husleie, vanskjøtet boligen eller vært bråkete og ugrei. Så vær rask med å skaffe deg hjelp Anonymkode: a82ec...3c9 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Skrevet 16. januar 2024 I morgen kommer Namsmann, låsesmed og huseier. De setter inn ny lås på døra di. Du må ha pakket og være klar for å dra. Hvis de vet at du har barn, så er muligens barnevernet også kontaktet, hvis ikke blir de kontaktet når de får vite at du ikke har et sted å bo. Anonymkode: 732b5...8f8 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #11 Skrevet 16. januar 2024 Stakkars barn. Dette er omsorgssvikt. Håper barnevernet blir involvert Anonymkode: 27f8e...51e 23
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Skrevet 16. januar 2024 Tusen hjertelig takk for gode svar ❤ Setter stor pris på det. Jeg har dessverre hverken familie eller venner (så nære at jeg kan flytte inn med barn og katt). Men, jeg har funnet ny bolig. Og kan flytte inn på dagen. Men der er det krav om 3 mnd depositum + første husleie. Og det har jeg ikke råd til... Anonymkode: bdc23...931 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen hjertelig takk for gode svar ❤ Setter stor pris på det. Jeg har dessverre hverken familie eller venner (så nære at jeg kan flytte inn med barn og katt). Men, jeg har funnet ny bolig. Og kan flytte inn på dagen. Men der er det krav om 3 mnd depositum + første husleie. Og det har jeg ikke råd til... Anonymkode: bdc23...931 Så bra at du har funnet leilighet, men dep og husleie kan jo bli en utfordring. Ba de ikke om referanse? Du har kanskje til husleie? Du sier at du ikke har noen i nærheten. Skal du stå for pakking og flytting helt alene samtidig som du skal ta deg av barnet, eller får du hjelp til det? Tenker at flytting jo er en stor og tung prosess - selv for de som har hjelp. Anonymkode: 2722b...12e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men, jeg har funnet ny bolig. Og kan flytte inn på dagen. Men der er det krav om 3 mnd depositum + første husleie. Og det har jeg ikke råd til... Anonymkode: bdc23...931 Fikk deg selv kastet ut av boligen og tror at det bare er å flytte rett inn i en ny uten penger 😂 Anonymkode: b0584...0c0 12 1
Topsi Skrevet 16. januar 2024 #15 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen hjertelig takk for gode svar ❤ Setter stor pris på det. Jeg har dessverre hverken familie eller venner (så nære at jeg kan flytte inn med barn og katt). Men, jeg har funnet ny bolig. Og kan flytte inn på dagen. Men der er det krav om 3 mnd depositum + første husleie. Og det har jeg ikke råd til... Anonymkode: bdc23...931 Kan de akseptere NAV-garanti? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #16 Skrevet 16. januar 2024 men TS, om brevet kom for etpar dager siden er det ikke i tråd med reglene å få utkastelsesfrist som er så kort: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/mottatt-begjaring/ Sitat I brevet du har fått fra namsmannen, finner du informasjon om hva utkastelse har å si for deg. Dette kaller vi en foreleggelse. En kopi av begjæringen fra utleieren ble sendt til deg sammen med brevet. I brevet får du en frist på 14 dager til å komme med innvendinger. Du kan også gi namsmannen opplysninger som kan bety noe for saken. Når fristen er gått ut, sender namsmannen et varsel til deg med datoen for når utkastelsen blir gjennomført. Her er det noe som ikke stemmer.. Anonymkode: a4258...051 10 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #17 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): men TS, om brevet kom for etpar dager siden er det ikke i tråd med reglene å få utkastelsesfrist som er så kort: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/mottatt-begjaring/ Her er det noe som ikke stemmer.. Anonymkode: a4258...051 Hun skriver jo seg at hun ikke henter posten så ofte. Brevet har ligget i postkassen en stund. Anonymkode: 079df...824 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #18 Skrevet 16. januar 2024 Hun skrev at hun ikke har sjekket posten før for to dager siden. Anonymkode: c7f3a...cb1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #19 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): men TS, om brevet kom for etpar dager siden er det ikke i tråd med reglene å få utkastelsesfrist som er så kort: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/mottatt-begjaring/ Her er det noe som ikke stemmer.. Anonymkode: a4258...051 Brevet har nok ligget i postkassen en stund. Vet ikke om sånne brev kanskje også kommer på Digipost? Uansett så har ts problemer, å de har nok pågått en stund. Tipper ts ikke har klart å finne noen løsning å at hun derfor har hatt hodet i sanden. Håper uansett at det løser seg for ts, at hun får hjelp, samt lærer av denne kjipe erfaringen. Anonymkode: 2722b...12e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #20 Skrevet 16. januar 2024 Saken er at du mister boligen i morgen. Mamsmannen er involvert så det betyr at du har misholdt husleie for minst seks måneder. Og jeg skriver minst. Da er de strenge. Du har ett barn, og på en eller annen måte har du fått noe lønn eller trygd. Du har valgt å ikke betale dette. Huseier har satt igang en meget tidskrevende og kan hende økonomisk belastende prosess. Dette har ikke kommet overraskende på deg! Det du kan er å søke Nav om nødbolig. Ikke forvent at dette er en leilighet for deg og ditt barn. Det er det mest trolig ikke. Dette er en nødbolig som kan ett rom på ett hotell, ett hospits, eller ja, en hytte i langtvekkistan. Du kan selvsagt si nei til det tilbudet du får, men... Det kommer til å bli sendt en beskymringsmelding til barnevernet. Mest på grunn av at du har latt deg og ditt barn bli hjemløse og det kommer til å bli store spørsmål anngående din økonomi og hvordan du forvalter den. Anonymkode: 2e2bf...ebf 8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå