Mr.Anon Skrevet 16. januar #1 Del Skrevet 16. januar Jeg har tatt meg selv i å legge om flere ganger når jeg snakker med andre fra forskjellige steder. Det kommer bare automatisk og jeg tenker ikke over det, heller har jeg ei bodd der og opparbeidet meg dialekten. Legger ikke så mye over til østlandsk av en eller annen grunn, men når jeg snakker og tekster med folk i fra Kristiansand, Bergen og Haugesund så hender det at jeg legger over, kanskje fordi det er nokså likt min egen dialekt. (Er fra Rogaland). Blir dette sett på som mobbing eller humor? Jeg personlig synes det er morsomt når noen prøver seg på min dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #2 Del Skrevet 16. januar Nei, synes dette er veldig rart. Jeg forstår strengt tatt ikke de som legger over til "ny" dialekt, når de har vokst opp med en bestemt dialekt og flytter til en ny landsdel i voksen alder. Anonymkode: 1d9e9...cdf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #3 Del Skrevet 16. januar Jeg gjør det, men jeg har to dialekter. Anonymkode: 6bc4c...59d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #4 Del Skrevet 16. januar Har sunnmørsdialekt. De fleste skal absolutt herme etter dialekten min. Er ærlig talt litt metta på det, men jeg sier ikke noe. Flyttet hjemme ifra for mange år siden men blir konstant gjort narr av hvor enn jeg går. Anonymkode: 00588...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #5 Del Skrevet 16. januar Dialekten min endrer seg delvis alt etter hvem jeg snakker med ja. Har bodd mange steder i landet og der er noen små særegnheter på alle stedene dialektmessig. Men det er små endringer jeg har. Skarrer feks aldri på r'en uansett hvem jeg snakker med i Norge. Anonymkode: 8d4d5...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 16. januar #6 Del Skrevet 16. januar Nei, aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 16. januar #7 Del Skrevet 16. januar Kjenner ei som gjør det. Kjempeirriterende. Finnes ikke sjarmerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #8 Del Skrevet 16. januar Endrer dialekt etter hvem jeg snakker med. Bedre sagt, jeg har en familiedialekt- den foreldrenebmine snakker, en barndomsdialekt som brukes når jeg snakker med barndomsminner, og en tilnærmet oslodialekt - der jeg har bodd siden jeg var 10 år. Skifter automatisk, og er ikke bevisst på at jeg gjør det. Konsekvensen er at jeg kan veksle mellom to dialekter i samme samtale, ut fra hvem jeg snakker med. Andre ganger merker jeg at jeg har startet setningen med feil tonefall, og klarer ikke å ta meg inn igjen. Mye underholdning for de som hører på Anonymkode: fab17...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #9 Del Skrevet 16. januar Stor pike skrev (1 time siden): Kjenner ei som gjør det. Kjempeirriterende. Finnes ikke sjarmerende. Skal hun sjarmere deg støtt da mener du? Anonymkode: e9231...3ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosabanan Skrevet 16. januar #10 Del Skrevet 16. januar Jeg er sånn. Og jeg beklager til de som føler seg støtt eller syns det er irriterende. Underbevisstheten min elsker dialekter og språk og syns det er gøy å etterligne andre dialekter. Jeg har dialekt selv, men bruker den ikke i det daglige. Husk at folk ubevisst "hermer" etter folk de liker; om det er væremåte, talemåte eller annet. Ta det som et kompliment, med mindre de faktisk gjør narr av dialekten din. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #11 Del Skrevet 16. januar Så klart ikke. Synes det er kleint når folk er sånn og får litt sånn pick-me-vibes. Vet om ei som gjør det, blir flau på hennes vegne Anonymkode: 5461c...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 16. januar #12 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Skal hun sjarmere deg støtt da mener du? Anonymkode: e9231...3ff Overhodet ikke! Men selv synes hun at hun er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 16. januar #13 Del Skrevet 16. januar Ikke bevisst, men jeg tar meg selv i å snakke breiere til lokale pensjonister enn til yngre innflyttere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #14 Del Skrevet 16. januar rosabanan skrev (12 minutter siden): Jeg er sånn. Og jeg beklager til de som føler seg støtt eller syns det er irriterende. Underbevisstheten min elsker dialekter og språk og syns det er gøy å etterligne andre dialekter. Jeg har dialekt selv, men bruker den ikke i det daglige. Husk at folk ubevisst "hermer" etter folk de liker; om det er væremåte, talemåte eller annet. Ta det som et kompliment, med mindre de faktisk gjør narr av dialekten din. Du bruker ikke dialekt? Hva vil det si? At du kun uttrykker deg skriftlig? Anonymkode: 57d6b...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #15 Del Skrevet 16. januar Legger da ikke om til Nordlandsk om jeg prater med noen derfra. Er fra Vestlandet, det hadde bare vært frekt! Gjør folk det? Anonymkode: deace...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #16 Del Skrevet 16. januar Nei. Det er cringe. Anonymkode: 13bd4...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosabanan Skrevet 16. januar #17 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bruker ikke dialekt? Hva vil det si? At du kun uttrykker deg skriftlig? Anonymkode: 57d6b...6fe "Jeg bruker ikke dialekten som jeg har i det daglige". Det vil si at min opprinnelige dialekt ikke brukes. Det jeg snakker til daglig er vel nærmere en sosiolekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #18 Del Skrevet 16. januar Jeg har hatt tre dialekter i løpet av livet, finnmarksdialekt, trøndersk og nå østlandsk. Når jeg tekster med folk fra disse stedene skriver jeg på deres dialekt, muntlig gjør jeg det naturligvis ikke. Anonymkode: be3c7...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #19 Del Skrevet 16. januar Mannen skifter dialekt når han passerer grensa til nabofylket, det samme gjør to av hans søsken. I hans tilfelle skyldes det nok at svigermor var fra nabofylket, men hun tviholdt på dialekten sin i de nesten 60 årene hun bodde her. Anonymkode: fd06b...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 16. januar #20 Del Skrevet 16. januar Jeg flytta fra østlandet til sunnmøre da jeg var midt i tenårene, og snakker nå en god blandingsdialekt. Folk fra sunnmøre legger merke til østlendingen i dialekta mi, og og østlendinger legger merke til sunnmøringen. Snakker jeg med østlendinger som har lignende østlandsdialekt som jeg hadde før jeg flytta derifra, så legger jeg litt om. Det er ikke noe jeg går inn for å gjøre bevisst, det bare blir sånn 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå