Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ferdig. 

Endret av TMI123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Jeg var der for PPD, veldig glad for den hjelpen jeg fikk! Kjempeflinke folk :) Du kan vel gå på time og høre hva de evt ser for seg at de kan hjelpe deg med?

Anonymkode: e5853...223

Skrevet
TMI123 skrev (50 minutter siden):

Jeg har blitt henvist til bup - sped og småbarnsteam fordi jeg har en angst diagnose og har mye fysiske plager (ME lignende sykdom) som gjør at mannen min må være hjemme og hjelpe meg i småbarnstiden. Angsten er mild og det er de fysiske plagene som egentlig er hele problemet. 

Selv skjønner jeg ikke akkurat hva de skal hjelpe meg med ettersom jeg ikke tror jeg kommer til å ha noe slags problemer med tilknytning til barnet, depresjon, eller egentlig å ta meg av barnet heller mesteparten av tiden (og når jeg er veldig dårlig så er mannen min hjemme). 

Hva kommer de egentlig til å gjøre på bup når jeg ikke har problemer med barnet? 

Kan noe med NAV osv å gjøre dersom du må bli typ "sykemeldt" fra permisjonen din så han kan tre inn uten å måtte ta fri uten lønn? Vet ikke, men kan være lurt å ha litt dokumentasjon på situasjonen, kan gi rettigheter som lønner seg :)  Evt om det bare nettopp skal beskrives at det ikke er noe de får gjort for at du skal ha bedre muligheter til å ta deg av barnet enn du allerede har. Hender det ser slik, at eventuelle tiltak må vurderes for at den andre skal kunne overta din permisjon osv.

Anonymkode: 54993...98f

Skrevet
2 hours ago, TMI123 said:

Jeg har blitt henvist til bup - sped og småbarnsteam fordi jeg har en angst diagnose og har mye fysiske plager (ME lignende sykdom) som gjør at mannen min må være hjemme og hjelpe meg i småbarnstiden. Angsten er mild og det er de fysiske plagene som egentlig er hele problemet. 

Selv skjønner jeg ikke akkurat hva de skal hjelpe meg med ettersom jeg ikke tror jeg kommer til å ha noe slags problemer med tilknytning til barnet, depresjon, eller egentlig å ta meg av barnet heller mesteparten av tiden (og når jeg er veldig dårlig så er mannen min hjemme). 

Hva kommer de egentlig til å gjøre på bup når jeg ikke har problemer med barnet? 

Jeg ville antatt at de ønsker følge deg opp så angsten din ikke øker og sørge for at du er stabil :) Ofte følger de opp foreldre med psykiske lidelser for å vite de har det greit, for da har barna det greit. 

Anonymkode: ecf55...ff9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ferdig. 

Endret av TMI123
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

.

.

.

Endret av TMI123
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

.

.

Endret av TMI123
Skrevet

Fordi tilknytning og samspill kan bli påvirket av psykisk lidelse og utmattet forelder. Viktig å hindre skjevutvikling hos barn. Tidlig innsats viktig

Anonymkode: 1b1f8...990

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

.

.

Endret av TMI123
Skrevet
5 minutter siden, TMI123 said:

Ja jeg tenker jo at jeg kan dra for å høre hva de sier, men syntes det er dumt at jeg må gå dit i stedenfor min vanlige behandling når det er litt mindre relevant. Men jeg vet jo ikke, kanskje de kan hjelpe med noe. 

Jeg tenker du tar en time, også finner dere ut av det. Kan være de vil bare ha en samtale for å høre at du har alt du trenger, presentere tilbudet de har og det er det. :) Tenker det er fint å ta imot alt man kan og høre!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

.

.

Endret av TMI123
Skrevet (endret)

.

.

Endret av TMI123
Skrevet
TMI123 skrev (7 minutter siden):

Barnet mitt blir ikke skjevutviklet fordi jeg har et par dager i måneden der mannen min må gjøre litt mer av stellet (han blir jo hjemme også). Tilknytning og samspill utover dette blir jo som med alle andre "friske" folk, jeg er jo helt vanlig ellers. 

Men spørsmålet var mer hva de kommer til å gjøre der? Kan jeg fortsette vanlig behandling som på dps? Eller er fokuset hvordan jeg er med barnet?  

Hvis du går til DPS, så har du jo sannsynligvis en psykisk lidelse som gir et type funksjonsfall, og det sammen med en utslitt mor, kan påvirke samspill og barnets utvikling. Dersom du har et helt normalt funksjonsnivå 28-29 av 30-31 dager per måned, og mannen tar et par dager, så vil barnet selvsagt ikke bli skjevutvikling. 
Vil anta at behandler på DPS har vurdert deg i risiko for disse faktorene ettersom de har henvist. Dersom det ikke er behov, kan du jo sammen BUP vurdere om dette er noe dere skal fortsette med.

Fokus i svangerskapet er på deg, partner og barnet i magen. Etter fødselen, på barn, samspill, barnets signaler, tilknytning. Gjennom samtaler og observasjon, evt veiledning. Ikke vanlig behandlingssamtale med fokus på angst 

Anonymkode: 1b1f8...990

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, TMI123 said:

Barnet mitt blir ikke skjevutviklet fordi jeg har et par dager i måneden der mannen min må gjøre litt mer av stellet (han blir jo hjemme også). Tilknytning og samspill utover dette blir jo som med alle andre "friske" folk, jeg er jo helt vanlig ellers. 

Men spørsmålet var mer hva de kommer til å gjøre der? Kan jeg fortsette vanlig behandling som på dps? Eller er fokuset hvordan jeg er med barnet?  

1 hour ago, TMI123 said:

Ja jeg sier alltid ja til de tingene jordmor foreslår fordi det ikke skader å prøve, men bare skjønte ikke helt hva de skal kunne hjelpe med. Når jeg leste på nettsiden så virket det mest som de bare pratet om tilknytning og ppd og sånt, som jeg som sagt ikke er veldig bekymret for. Så lurte på om noen andre visste mer hva de kan gjøre i min situasjon? 

Men det er egentlig ikke du som skal vurdere tilknytning og påvirkning på ditt barn. De ønsker å evaluere deg. Se deg. Snakke med deg. Du har angst. Det er en psykisk lidelse. Selv om du føler den er mildt, så er den der. Angst har potensiale for å utvikle seg. At du går til DPS er vel mest sannsynlig ikke kun «mild angst»? Har psykologen i DPS nevnt noe rundt dette? Kanskje de føler de kan behandle deg, men de trenger og ønsker vil ha mer støtte i møte med deg og barnet. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

.

.

Endret av TMI123
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

.

.

Endret av TMI123
Skrevet

Jeg ble henvist dit på bakgrunn av PTSD. Hadde ikke gått i behandling på flere år, men regulerte det fint selv. Legen som henviste meg hadde egentlig ingen bekymringer, men hadde rutine for å gjøre det fordi risikoen for barseldepresjon er forhøyet. Opplevde ingen vansker, og etter tre samtaler sa BUP at de ikke følte det var behov for videre oppfølging.

Det var ikke noe skummelt. Opplevde at de to damene på BUP (ene var sosionom og andre var psykolog, om jeg husker rett) hadde mange gode tips og triks, og de var veldig opptatte av å trekke frem alt jeg gjorde og tenkte riktig. Selv om jeg ikke hadde noen vansker, gikk jeg likevel ut med mye bedre selvtillit og bekreftelse på at jeg faktisk gjorde ting riktig rundt babyen selv om andre mammaer mente ditt og datt.

Jeg synes helt ærlig at alle nye mammaer burde få noen timer hos BUP. Det å få bekreftelse fra noen totalt utenforstående var veldig godt, selv om jeg i utgangspunktet ikke strevde med noe.

Anonymkode: 53352...e78

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

.

.

Endret av TMI123
Skrevet
TMI123 skrev (47 minutter siden):

De psykiske problemene mine påvirker meg ikke hjemme, det er bare i jobb/skole sammenheng det er et problem, og jeg går til dps fordi legen syntes jeg bør prate angående hvordan jeg skal håndtere hverdagen med utmattelsen, ikke fordi jeg er så intenst påvirket av angst. Før jeg ble fysisk syk så fungerte jeg som normalt, så angsten er ikke noe jeg bekymrer meg for i denne sammenhengen. 

Om fokuset etter fødselen bare blir på tilknytning og samspill med barnet så virker dette tilbudet for meg helt uhensiktsmessig, da det eneste jeg trenger å prate om er hvordan jeg skal jobbe med å få levd bedre med utmattelsen, så om de ikke kan være behjelpelige med dette så er det et helt unødvendig tiltak.

Men i alle dager, du vet da ingenting nå om hvordan det vil gå ifbm tilknytning. Jeg slet led tilknytningen selv, mange gjør det. Det er et tabu som bør opplyses om for det er så utrolig viktig å få raskt hjelp for å få på plass den viktige tilknytningen mellom mor og barn.

Med ME er det ikke til å stille under en stol at å hoppe hver gang barnet knyr (og de knyr OFTE) i et par år vil kunne være en slitasje på både det ene og det andre.

Ta imot hjelp heller før enn senere. Det skader da ingen å ta en time og høre med de. 

Anonymkode: e5853...223

Skrevet

Jeg og ungen ble henvist til BUP. De var mest opptatt av at jeg måtte fortelle om min dårlige barndom og så viste det seg at de for det meste samlet dokumentasjon til barnevernet. De mente også at det var tilknyttningsproblemer hos ungen fordi de mente jeg var gal. Henvisningsgrunnen var opprinnelig adferdsvansker hos ungen. Verste opplevelsen jeg har til dags dato på manglende proffesjonalitet og dårlig kommunikasjon. Hadde jeg hatt krefter til det hadde jeg klaget.

BUP pressiserte at de ikke foretar voksenbehandling. Jeg ville ikke møtt til en slik time igjen.

Anonymkode: f59e7...ed6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...