Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så nettopp en reprise av ett NRK program om surrogati, og eggdonasjon. "Håpets marked"

Føler jeg er litt for og litt imot... Hva syns du?

• Liker 2
Skrevet

Kanskje det er en mening å ikke kunne få barn? I en så fucked up world. 

Anonymkode: 1dc8d...0f9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

For surrogati så lenge det ikke er betalt på noen måte. 

Det burde også være forbudt å gjennomføre betalt surrogati i utlandet.

Verken barn eller livmor skal være en handelsvare.

• Liker 7
Skrevet

Mot. Med noen få unntak (type bære frem et barn til datter uten livmor) er det utnytting av fattige kvinner.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Mot.

Prosttitusjon på stereoider. Kjøpe en annens kropp for egen glede.

Finnes sikkert noen unntak som nevnt over her, men det blir vanskelige grenseganger.

• Liker 8
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)

Jeg er imot om man utnytter fattige og desperate kvinner. Jeg er imot om kjendiskvinner/rike bruker surrogatmor fordi de ikke vil "ødelegge" kroppen sin.

At en kvinne velger å bære fram barnet til søsteren sin, venninnen sin, datteren sin, som ikke kan bære fram barnet selv, ser jeg ikke på det som et problem.

Endret av MissHannigan
Skrevet

For. Men det burde være ekstremt regulert.

Skrevet

Jeg er delt. Jeg synes at kvinner som ønsker å tilby å låne ut livmoren sin f eks for å sikre mat til sine barn skal få lov til det. Så sant der er et informert valg. Jeg ser absolutt ulempene, men det er også fordeler med det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for surrogati der det er strengt håndhevet. For altruistisk surrogati. 

Skrevet

Mot. Også alturistisk. Der er så mange etiske problemstillinger at jeg ikke tror det er mulig å regulere godt nok. 

• Liker 3
Skrevet

100% for hvor surrogatmoren får tilstrekkelig betalt for risikoen hun tar.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Hva slags kvinne klarer å bære frem et barn og ikke passe på at barnet har det godt? Man vet aldri ved adopsjon og surrogatmor. Hadde aldri tørt.

• Liker 1
Skrevet

For. Men det må være regulert og frivillig, selvsagt. 

Skrevet

I mot. Verden er overbefolket som det er

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nettrollet skrev (18 timer siden):

Hva slags kvinne klarer å bære frem et barn og ikke passe på at barnet har det godt? Man vet aldri ved adopsjon og surrogatmor. Hadde aldri tørt.

En kvinne som trenger penger for å oppfylle mål i livet sitt hun kanskje ellers ikke ville hatt mulighet til. Jeg har ikke tenkt å dømme henne 

Det må selvsagt være regler som påbyr bio-foreldrene å betale for "arbeidet" også hvis hun mister, og de må ta ansvar for barnet uavhengig av om noe viser seg å gå galt, de kan ikke bare drite i surrogatmor pg barn slik det har vært eksempler på

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er for. På en måte. Jeg syntes jo egentlig det burde være lov, men Norge er slik et lite land at enkelte forhold kan fort bli kompliserte. Om vi hadde et skandinavisk samarbeid hadde man kanskje sluppet det.

Forstår at man føler seg litt iffy når en baby og penger bytter hender. Men graviditet er ikke bare bare. Risikoer og komplikasjoner kan gjøre en arbeidsufør, i absolutte verste tilfelle dør man i barsel. Da er det forsåvidt kun rett at man kompenseres for den risikoen man løper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...