Gå til innhold

Partnerdrapene i Norge


kat-e

Anbefalte innlegg

Det har vært mye oppmerksomhet om kvinner som har blitt drept av sine tidligere partnere, politiet har fått kritikk for å ikke benytte omvendt voldsalarm og å håndheve besøksforbud.  Mediene spør forskere som er forundret og som ikke har noen spesiell forklaring på økningen. Hvorfor er tør de ikke å si at flertallet av mennene kommer fra kulturer med et meget negativt kvinnesyn? Prøver norske medier å oppføre seg som svensken gjorde på 2000-tallet? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at tilnærmet alle drap der det er en ex/bekjent som tidligere har truet med vold og overgrep kunne vært hindret om  ALLE politikere hadde ønsket å hindre det. Jeg har kontaktet ALLE partiene på stortinget, noen personlig men alle i parti gruppene på tinget + alle landsdekkende politiske partier.
Problemet er at de ikke svarer og ikke gjør noe. Dette må vi innse at det eneste etniske ved dette er at det er flest med norsk bakgrunn som ikke ønsker å hindre drap og annen vold.

F.eks. bør omvendt voldsalarm fungere annerledes enn idag. Det vil være nærmest gratis i forhold til det sosialøkonomiske kostnadene.

Idag sender voldsalarmen en melding om voldsutøver er innenfor et forhåndsdefinert område. Isteden bør den manuelt (med aktivering  politiet) eller automatisk fortelle den som er utsatt at voldsutøver er innenfor en radius på f.eks. 1000 meter. Ved å laste ned en app på telefonen der GPS er aktivert til den som er utsatt er det en enkel sak å få et slikt varsel. Den voldsutsatte får en kode av politiet der hun/han bare får beskjed om en spesifikk person er i nærheten. Den utsatte kan slå av denne om hun/han er ukomfortabel med at hun/han kan spores til enhver tid (om hun/han f.eks. er hjemme hos seg selv eller hos venner og føler seg trygg. Jeg vet ikke eksakt pris men det er snakk om  mindre enn kostnadene til 1 kaffekopp pr mnd til ansatte i stat/kommune.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i omvendt voldsalarm og andre tiltak, men i det fylke  jeg vokste opp i hadde vi 3 partner drap i 2021 og 2022, etter hvert kom det fram at i to av tilfellene var gjerningspersonen fra Syria og i det andre tilfelle fra Afghanistan. Så etter det jeg kan tyde, er flere av de nye sakene også utført av personer som har en kulturbakgrunn hvor man har et svært negativt kvinnesyn. Så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor en del forskere er overrasket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 20.1.2024 den 11.48):

Jeg er helt enig i omvendt voldsalarm og andre tiltak, men i det fylke  jeg vokste opp i hadde vi 3 partner drap i 2021 og 2022, etter hvert kom det fram at i to av tilfellene var gjerningspersonen fra Syria og i det andre tilfelle fra Afghanistan. Så etter det jeg kan tyde, er flere av de nye sakene også utført av personer som har en kulturbakgrunn hvor man har et svært negativt kvinnesyn. Så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor en del forskere er overrasket.

Jeg tror det som overasker forskerene er at det er såpasss mange NÅ. 

At interkulturelle samliv har egne utfordringer er forskere og stort sett alle klar over, men innen vi blir et fullt diktatur der staten bestemmer hvem som får gifte seg med hverandre for å opprettholde rasehygiene (min morfars store drøm), så er det noe vi må leve med. 

Det forskerene nok sliter med å fortelle journalistene, er hvorfor vi plutselig får en ekplosiv økning  denne jula. 

JEG har i utgangspunktet teorien om økonomi; at den svekkede privatøkonomien påvirker folks livsmestringsoppfatning, og dermed trigger ekstrem oppførsel.  Og som sagt , siden interkulturelle situasjoner er det som er presset i utgangspunktet, er det der flest eksplosjoner vil skje. 

Men det er hobbypsykolog teorier, og forskere liker å ha noe fornuftig tallmateriale å legge til grunn for synsingen sin, og jeg tror ikke vi egentlig har gode, etterettelige forskningtall på dette.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (På 17.1.2024 den 13.33):

Idag sender voldsalarmen en melding om voldsutøver er innenfor et forhåndsdefinert område. Isteden bør den manuelt (med aktivering  politiet) eller automatisk fortelle den som er utsatt at voldsutøver er innenfor en radius på f.eks. 1000 meter.

Dette legger da byrden på den voldsutsatte, som hele tiden må følge med og passe på. Slik det fungerer i dag ligger byrden på voldsutøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (16 timer siden):

Dette legger da byrden på den voldsutsatte, som hele tiden må følge med og passe på. Slik det fungerer i dag ligger byrden på voldsutøver.

Nei.
Dette betyr at de
a) enten får en automatisk alarm på tlf
eller
b) politiet alarmerer på tlf.

Selv om du synes å være uenig tror jeg de som er truet er enig at dette er mye bedre enn å bli drept slik som Elverums drapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ett tilfeller der en mann har besøksforbud. Den fornærmede bor ved en hovedferdselsåre, ett knutepunkt.. Om han skal kjøre ut av byen, må han kjøre forbi der hun bor, (snakk om 50 meter unna) ellers må han om en haug med småveier, noe som er helt ulogisk der de bor.  
Er helt for omvendt voldsalarm (helst med strøm) men i et slikt tilfelle vil det være veldig stressende for fornærmede. Så det er ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (5 timer siden):

Nei.
Dette betyr at de
a) enten får en automatisk alarm på tlf
eller
b) politiet alarmerer på tlf.

Selv om du synes å være uenig tror jeg de som er truet er enig at dette er mye bedre enn å bli drept slik som Elverums drapet.

Ja nettopp, byrden blir liggende på den voldsutsatte. Løsningen som brukes for omvend voldsalarm nå fjerner det meste av byrden fra den voldsutsatte. Hvorfor vil du legge mer av byrden på den voldutsatte igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (12 minutter siden):

Kjenner ett tilfeller der en mann har besøksforbud. Den fornærmede bor ved en hovedferdselsåre, ett knutepunkt.. Om han skal kjøre ut av byen, må han kjøre forbi der hun bor, (snakk om 50 meter unna) ellers må han om en haug med småveier, noe som er helt ulogisk der de bor.  
Er helt for omvendt voldsalarm (helst med strøm) men i et slikt tilfelle vil det være veldig stressende for fornærmede. Så det er ikke så enkelt.

Å kjøre forbi uten det formål å kontakte den besøksforbudet er overfor er selvsagt ikke et brudd. Til og med det å befinne seg i samme bygning (eller rom?) er ikke nødvendigvis et brudd. Jeg mener det var en dom på dette fra Høyesterett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😑

Endret av Glufseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

delias skrev (4 minutter siden):

Dette var ikke partner. Dette var en flyktning avdøde hjalp i mange år. 

Takk for oppklaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...