Gå til innhold

Forskjellige størrelser bildekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg søker på bil modell så kommer forskjellige størrelser på bildekk opp. Hva skal jeg gå etter? 

Screenshot_20240115_223110_Messages.jpg

Anonymkode: 0cd51...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ha i bakhodet at dekkene ikke blir for store for hjulbuene når du skal svinge osv. Tallene sier noe om bredde og høyde på dekkene. Din referanse må jo nødvendigvis bli de gamle dekkene.

Endret av ThereGoesBob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (Akkurat nå):

Du bør ha i bakhodet at dekkene ikke blir for store for hjulbuene når du skal svinge osv. Tallene sier noe om bredde og høyde på dekkene. 

Men hvordan vite hvordan størrelse jeg trenger? Må innom etter verksted eller bare kjøpe en av størrelsen på listen over? 

Anonymkode: 0cd51...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan vite hvordan størrelse jeg trenger? Må innom etter verksted eller bare kjøpe en av størrelsen på listen over? 

Anonymkode: 0cd51...52a

Hva er dine nåværende dekkmål da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på bilen nå da? Det er jo det du må gå etter. 

Anonymkode: 42b12...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når jeg søker på bil modell så kommer forskjellige størrelser på bildekk opp. Hva skal jeg gå etter? 

Screenshot_20240115_223110_Messages.jpg

Anonymkode: 0cd51...52a

Du må finne ut om det er 16 17 eller 18 til slutt, det er størrelsen på felgen du har nå i tommer. Det står på siden av dekket du har nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr at du har flere størrelser som er lovlig å bruke på din bil. Du vil også kunne finne det igjen i vognkortet. 

Hvis du skal kjøpe hos dekkforhandler, så ordner de  dette for deg. Du kan også se på de dekkene som står på bilen.

Ofte kan det være forskjell på sommer og vinterdekk, sommerdekkene er som regel større og bredere enn vinterdekk. 

Jeg har foreksempel 16" sommerdekk og 15" vinterdekk orginalt på min bil. Men jeg kjører på 17" på sommer, da det også er godkjent å bruke på min bil. 

Anonymkode: 70e02...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på dekkene i dag hvilke dimensjoner de er. Ingen av disse størrelsene passer om hverandre, for her må størrelse på både dekk og felg (den metallgreia i midten av hjulet, vet du - den som dekket sitter fast i) gå overens, så det beste er å se på hva du har i dag. Viktig å ha i bakhodet at det ofte er forskjell i størrelse på sommer- og vinterhjul også, så om du skal ha sommerdekk og ser på vinterhjul for å finne størrelse vil dette også sannsynligvis bli feil. 

Anonymkode: a808e...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan vite hvordan størrelse jeg trenger? Må innom etter verksted eller bare kjøpe en av størrelsen på listen over? 

Anonymkode: 0cd51...52a

Har noen stjålet alle dekka på bilen din? Hvis ikke, så står dimensjonen på gummidekka du har nå, både størrelse og bredde. 

Skal du bare bytte gummi, eller skal du ha ny felg også? Billigste er stort sett å bare bytte gummi, med mindre du har noen svære sære dekk med ekstrem lavprofil. Da kan det over tid lønne seg å gå tilbake til kjipe 16" eller 17" felger med smalere dekk

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...