Gå til innhold

Prøver å gå ned i vekt da jeg er meget overvektig. Mat.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går ikke ned i det hele tatt. Jeg spiser kun meg mett en gang om dagen. Resten av dagen spiser jeg ingenting. Jeg er ikke noe glad i å kun spise grønnsaker.

Jeg kan ikke spise kun en brødskive fordi jeg klarer ikke å stoppe og kan fint spise fem. Jeg blir heller ikke mett på en brødskive eller to. Jeg spiser da heller ikke i det hele tatt.

Eneste jeg må gjøre fordi ellers går jeg opp i vekt og jeg skal ikke opp i vekt men ned i vekt da jeg er overvektig.

Jeg synes det er så deilig å kjenne på metthetsfølelse derfor unner jeg meg det en gang om dagen. Ellers sprekker jeg og da spiser jeg masse hele dagen. Jeg kan ikke spise bare litt. Så da faster jeg.

Går det an å spise mere enn 2000 kcal på ett måltid? Klarer magen virkelig å spise så mye? På kun ett måltid? Jeg må jo det siden jeg heller går opp enn ved i vekt.

Jeg har lest at mange faster mange timer om dagen. Men spiser dere da kun ett måltid om dagen?

Jeg kan ikke kun spise ett eple, eller pære og å bli mett. Da dropper jeg det heller. Jeg spiser jo kun for å bli mett ellers er det ikke noe vits i å spise fordi da kan jeg like godt gå sulten når jeg uansett fortsatt er sulten. 

Er dette normalt?

Anonymkode: 4557c...4a2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye spiser du på det ene måltidet du spiser? Gi eksempel på antall osv, og ikke minst hva. Ja det går an å spise 2000 kcal på et måltid så lenge det er usunt nok eller stor nok porsjon.

Anonymkode: 2c034...880

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanlig middagsporsjon. Og etter det gjerne noen brødskiver for å bli mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så spiser jeg mer enn en vanlig middagsporsjon for å bli mett. Blir ikke mett etter kun en middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stadig spiser deg stappmett, vil magevolumet øke og det vil kreve mer og mer for å bli mett.

Min "løsning " var å spise kjedelig mat. Gikk da lei av å spise før jeg hadde spist for mye. Gikk mye i knekkebrød og husmannskost.

Anonymkode: b75e2...581

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstreme situasjoner krever ekstreme løsninger. Har du prøvd for eksempel å bare leve på næringsdrikker eller supper over en periode? Viktig at du får vitaminer og proteiner nok.

Anonymkode: af799...4a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser meg ikke stappmett men kun mett. Men jeg må spise mye for å kjenne metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg spiser vanlig middagsporsjon. Og etter det gjerne noen brødskiver for å bli mett. 

Da spiser du jo fort det samme som jeg spiser på en hel dag, og du spiser alt i ett måltid. Magesekken din er sikkert utvidet og det er nok derfor du klarer å spise så mye på en gang. Det er også en vanesak tenker jeg å ikke spise til man er helt mett. Det å lære seg å stoppe etter en skive eller to til lunsj liksom. 

Anonymkode: d490e...5b3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du må spesifisere mer. Mange definisjoner på en vanlig middagsporsjon. Fisk, kjøtt, olje, saus, grønnsaker osv? Brødskiver, hvor mange, smør, majones, pålegg osv? 

Anonymkode: 12bf6...554

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du helt konkret? Det er fullt mulig å spise nok til å gå opp i vekt på 1 måltid. Har du trent deg til å kjenne på sultskalaen? Eller the hunger scale på engelsk. Om du prøver å stoppe å spise på 6-7 og heller legge til 1 måltid kan det hende det hjelper. Vanskelig å gi råd når du gir så lite info.

Anonymkode: 8baf8...8a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva definerer du som en vanlig middagsporsjon da? 

Anonymkode: 1237f...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til kostholdsrådene fra melk.no. Rydd bort all mat etter at du har laget måltidet ferdig. Dra rett ut etter at du har spist, sånn at du ikke får mulighet til å fråtse.

Be fastlegen henvise deg til livsstils kurs i regi av sykehus/kommune. 

Hilsen tidligere feit person med overspisingslidelse som begynner å komme under kontroll. 

Anonymkode: c8324...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som de slanke mennesker i Asia, spis frokost, lunsj, middag, mye ris , grønnsaker allways , noe kjøtt, fisk, eller kylling.  Spis deg alltid 80% mett som dem sier å lev lenge💪. Når du spise deg 80% mett, så oppnådd du mange ting:

1. stresser ikke fordøyelse systemet 

2. raskere klar for ytelse 

3. inntar mindre kalorier 

4. kroppen kan bruke energi på andre ting en å fordøye mat

5. ettersom du er mindre tung kroppen så går gjerne det generelle aktivitetsnivå opp 

Anonymkode: 20051...32a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut hvor mye kcal du får i deg på det ene måltidet. Og hvor mye kcal du må ligge i underskudd per dag for å gå ned i vekt og så legge det ene måltidet til den mengden.

Fokuser på protein, sunt fett, grove karbohydrater og masse grønnsaker til det måltidet. Det øker metthetsfølelsen.

Anonymkode: 937ab...32a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig og sagt i verdens beste mening: du har ikke et sunt forhold til mat. Ta kontakt med fastlegen din og bli henvist til overvektsklinikken. Der kan du få hjelp til å sette opp matplan, opplæring og hjelp til å ordne din overspisingslidelse ❤️ 

Anonymkode: 8f4ac...46b

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du ikke trenger å faktisk kjenne at du er mett, da har man som regel spist for mye. Selv om kaloritelling er helt ut ville jeg allikevel anbefalt at du veier all maten du spiser et par dager og fører det inn i en app som teller for deg. Da ser du akkurat hva du spiser og hvor du enkelt kan kutte ned. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være så komplisert å gå ned i vekt. I ditt tilfelle kan det å kutte ut brødskivene være nok til å gå ned flere kilo. Evt. start med å redusere brødinntaket. 

Anonymkode: b0d1d...7ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du spiser til magen er som en tromme og metthetsfølelsen ruver inn overspiser du. Det spiller ingen rolle hva du spiser da. Da kan du overspise på hva det skal være.. Du må rett og slett starte med to ting:

planlegg maten og vei den - ikke spis mer! og ha faste måltider. 

sjekk gjerne Velkommen til Spis deg fri – oppskriften på et lettere liv! det er ikke en slankekur men en livstilsendring med foklus på næringsinnhold

Anonymkode: 35751...5dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er noe grådig og vulgært ved å mene at man hele tiden skal spise seg mett. Det er fråtsing - spesielt om du er allerede er overvektig.

Anonymkode: 419f6...9bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...