AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Jeg har noen allergier og en av dem er mot hasselnøtter. Nougattsjokolade er blant annet laget av hasselnøtter. Da mannen min og jeg traff hverandre var jeg ikke så allergisk, men har blitt verre i forbindelse med svangerskap. I dag kjøpte han en smågodtpose, bare med sjokolade. Jeg tittet oppi og der var det masse sjokolade med nougat, en del jeg ikke aner hva inneholder og noen jeg tror er uten hasselnøtter (før de ble blandet sammen i en stor pose med masse nougatsjokolade). Jeg har ikke så lyst til å spise av denne sjokoladen og nå er mannen min dritsur på meg. Han mener jeg overdriver og må utfordre meg på å spise ting som mest sannsynlig er uten nøtter. Ja, jeg er redd for allerfisk reaksjon. Jeg er ikke hyperallergisk, men de andre allergiene mine blir verre når jeg eksponeres for noe jeg reagerer på. Det oppleves unødvendig å bruke resten av kvelden/natta på å være snørrete, tett i nesa og kanskje klø i munnen. Er det jeg eller mannen som er urimelig? Anonymkode: 75111...d93 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Kjøpte han godteri til deg, eller til seg selv? Klagde du over at det var bare sjokolade? Jeg føler vi må vite litt mer for hvem som er urimelig. Om han kjøpte godteri til deg, og du reagerte på det, så er han urimelig. Om han kjøpte godteri til seg, og du furtet, så forstår jeg at han reagerte slik. Anonymkode: 788d4...2f5 1 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Legger du innlegg her for å få støtte eller fordi du oppriktig lurer? Jeg har selv skalldyrallergi og jeg kan ikke sitte ved siden av noen som skreller skalldyr siden det ofte spruter bort på min tallerken og jeg da blir alvorlig syk. Andre kan synes jeg er dør som ikke deltar på skalldyrkvelder, men for meg er det en viktig forhåndsregel for å ikke bli alvorlig syk. Jeg bryr meg ikke om hva andre mener om det valget. Anonymkode: f35af...78a 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legger du innlegg her for å få støtte eller fordi du oppriktig lurer? Jeg har selv skalldyrallergi og jeg kan ikke sitte ved siden av noen som skreller skalldyr siden det ofte spruter bort på min tallerken og jeg da blir alvorlig syk. Andre kan synes jeg er sær som ikke deltar på skalldyrkvelder, men for meg er det en viktig forhåndsregel for å ikke bli alvorlig syk. Jeg bryr meg ikke om hva andre mener om det valget. Anonymkode: f35af...78a Sær ikke dør Anonymkode: f35af...78a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): nå er mannen min dritsur på meg. Han mener jeg overdriver og må utfordre meg på å spise ting som mest sannsynlig er uten nøtter. Ja, jeg er redd for allerfisk reaksjon. Hva i alle dager?! Du får si til ham at han bør hoppe ut av et fly uten å vite om han har fallskjerm eller bare en tom sekk. Anonymkode: f2084...fbc 4 3
Gjest theTitanic Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 Det handler jo slett ikke om å utfordre seg selv, men å velge vekk plagsomme symptomer når man kan slippe. Det er ingen gevinst i "å utfordre" seg selv på en slik måte.
Nysådd Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva i alle dager?! Du får si til ham at han bør hoppe ut av et fly uten å vite om han har fallskjerm eller bare en tom sekk. Anonymkode: f2084...fbc Litt forskjell på å klø i munnen og å dø i en fallulykke kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 7 minutter siden, Nysådd said: Litt forskjell på å klø i munnen og å dø i en fallulykke kanskje? Vil si begge deler er like idiotiske. Anonymkode: 94e3f...e0e 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 54 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke så lyst til å spise av denne sjokoladen og nå er mannen min dritsur på meg. Han mener jeg overdriver og må utfordre meg på å spise ting som mest sannsynlig er uten nøtter. Er det jeg eller mannen som er urimelig? Anonymkode: 75111...d93 "Utfordre deg selv" til å ta sjansen på å få i deg noe du er allergisk mot? Er du sammen med en idiot? Anonymkode: fdd6d...f97 8
Gjest jegerrinne Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 Nysådd skrev (10 minutter siden): Litt forskjell på å klø i munnen og å dø i en fallulykke kanskje? For enkelte blir det ikke bare kløe i munn. Noen så blir luftveier så hoven at de ikke får puste
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 Jeg har allergier selv og har det samme problemet med folk som ikke forstår. Blir nok sett på som sær som holder meg unna visse situasjoner og steder pga allergi. Har fått høre flere ganger at litt må man da tåle. Sånne folk forstår ikke hva allergi er dessverre. Ikke noe å gjøre med det. Du må bare ta dine forholdsregler og så får han mene hva han vil. Men skjønner godt det er provoserende Anonymkode: e492c...438 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 En annen ting er at akkurat nøtteallergi kan jo bli veldig alvorlig. Stadig eksponering for det man er allergisk mot forverrer allergien, sånn at du en dag risikerer å få allergisk sjokk. Den dagen kan det stå om livet på få minutter. Du får be han lese seg opp på nøtteallergi Anonymkode: e492c...438 7 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 Nysådd skrev (13 minutter siden): Litt forskjell på å klø i munnen og å dø i en fallulykke kanskje? Du er klar over risikoen for at en «ubetydelig» allergi plutselig en dag gir alvorlig reaksjon? For hver gang allergien trigges øker sjansen for at neste gang kan det bli fatalt. Anonymkode: f2084...fbc 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En annen ting er at akkurat nøtteallergi kan jo bli veldig alvorlig. Stadig eksponering for det man er allergisk mot forverrer allergien, sånn at du en dag risikerer å få allergisk sjokk. Den dagen kan det stå om livet på få minutter. Du får be han lese seg opp på nøtteallergi Anonymkode: e492c...438 Det er dette jeg forsøker å forklare han, men han mener jeg er hysterisk (holder meg unna hasselnøtter og alt som har vært i kontakt med det). Legen har sagt det beste er å holde meg helt unna. Han er en sånn person som ikke aner når man ringer lege eller ambulanse. Han blir sint hvis jeg må på legevakta og mener jeg overdriver 🤷🏻♀️ Så jeg føler ikke akkurat at han kommer til å ta hånd om situasjonen dersom jeg plutselig får en alvorlig allergisk reaksjon. Anonymkode: 75111...d93 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han blir sint hvis jeg må på legevakta og mener jeg overdriver 🤷🏻♀️ S Anonymkode: 75111...d93 Det er jo faktisk ikke trygt å være sammen med denne personen. Anonymkode: fdd6d...f97 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpte han godteri til deg, eller til seg selv? Klagde du over at det var bare sjokolade? Jeg føler vi må vite litt mer for hvem som er urimelig. Om han kjøpte godteri til deg, og du reagerte på det, så er han urimelig. Om han kjøpte godteri til seg, og du furtet, så forstår jeg at han reagerte slik. Anonymkode: 788d4...2f5 Han kjøpte det til meg, jeg forklarte at han kunne heller spise det selv. Jeg hadde nok en ganske sur og irritert tone da han ikke klarer å huske (bryr seg) om hva jeg er allergisk mot Anonymkode: 75111...d93 2 1
Ullvott Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 Herregud, han fyren der må jo forklares med enkle ord og store bokstaver at eksponeringsterapi er noe man driver med (i kontrollerte former) i forbindelse med fobier, ikke i forbindelse med allergier. 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det jeg eller mannen som er urimelig? Er du virkelig så kuet at du ikke vet selv at mannen din er ekstremt urimelig her? Anonymkode: be17b...008 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 Mannen din virker dessverre mindre intelligent. Man ber ikke mennesker med allergier om å «utfordre seg litt» ved å innta allergener 🤦🏻♀️ Hadde droppet å få barn med han der. Anonymkode: 407e7...d6d 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han kjøpte det til meg, jeg forklarte at han kunne heller spise det selv. Jeg hadde nok en ganske sur og irritert tone da han ikke klarer å huske (bryr seg) om hva jeg er allergisk mot Anonymkode: 75111...d93 Neste gang kjøper du ditt eget godteri. Mannen har tydeligvis ikke forståelse for allergi eller vet hva som inneholder hasselnøtter. Anonymkode: f35af...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå