Gå til innhold

Hva er den biologiske årsaken til at menn faller for de samme attraktive kvinnene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samt manglende konsekvenstenkning når det kommer til sex o.l. Syns dette er litt interessant. Menn tiltrekkes jo av og ligger med kvinner som de syns er pene, og ofte skjer sex lenge før de kjenner kvinnen godt. Ofte er de dårlige på å bruke kondom og de glemmer tilsynelatende at sex fører til graviditet. 

Hvorfor er det slik at de kun vektlegger utseende? Er ikke nødvendigvis interessert i synsing men faktiske fakta. Jeg tror ikke det var så annerledes før i tiden. 

Finnes det faglitteratur på området? 

Anonymkode: e41ed...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ny tråd som setter menn i samme bås?

Anonymkode: 14876...e28

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

En ny tråd som setter menn i samme bås?

Anonymkode: 14876...e28

Dette er et kjent fenomen. Det finnes alltid unntak av regler, men det betyr ikke at man kan diskutere den faktiske regelen. De fleste menn har gjennom sin levetid en god del tilfeldige ligg, unntaket er de som ikke liker dette og de som ikke har mulighet. 

Tenk også på sexkjøp, hvordan mange menn ser på sex og kvinnekroppen som en vare. 

Det er interessant, og jeg vil lære hvorfor det er slik. Jeg ser ikke helt problemet med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overrasket over at det er så lite svar fra mennene her inne? Er det fordi jeg ber om fakta og ikke deres egne tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Interessang å se at attraktivitet er viktigere enn åpenhet og tillit. Takk for dette! 😁 Er også interessert i bøker omkring temaet. 

Mhm.

Det var nytt for meg. Jeg ser mange forhold hvor mannen er den heldigste part rent utseendemessig. I motsatt fall er det kun når mannen er rik, god jobb, høy status.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samt manglende konsekvenstenkning når det kommer til sex o.l. Syns dette er litt interessant. Menn tiltrekkes jo av og ligger med kvinner som de syns er pene, og ofte skjer sex lenge før de kjenner kvinnen godt. Ofte er de dårlige på å bruke kondom og de glemmer tilsynelatende at sex fører til graviditet. 

Hvorfor er det slik at de kun vektlegger utseende? Er ikke nødvendigvis interessert i synsing men faktiske fakta. Jeg tror ikke det var så annerledes før i tiden. 

Du må skille mellom manglende konsekvenstenking og villighet til å ta mulige konsekvenser.

Objektivisering er ord som ikke har noen mening i seg selv.  Vi er i den sammenheng alle bare objekt eller varer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 time siden):

Det var nytt for meg. Jeg ser mange forhold hvor mannen er den heldigste part rent utseendemessig. I motsatt fall er det kun når mannen er rik, god jobb, høy status.

Ja, og hva vet du om hvem disse mennene er utro med for eksempel? Nemlig, du vet ikke noe om det. Sjansen er stor for at de er det. 

Gregarious skrev (1 time siden):

Du må skille mellom manglende konsekvenstenking og villighet til å ta mulige konsekvenser.

Objektivisering er ord som ikke har noen mening i seg selv.  Vi er i den sammenheng alle bare objekt eller varer. 

De færreste er villige til å ta konsekvensene. Kjør en spørrerunde blant menn i Norge angående hvem som er mot og for juridisk abort. De fleste er for, åpenbart fordi de ikke vil stå til ansvar for konsekvensene et eventuelt samleie kan medføre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Både for menn og kvinner gjelder det vel at vi rent evolusjonært får endel fordeler ved å følge saueflokken. Hvis jeg prøver å få barn med en dame som «alle» prøver å få barn med, så bidrar hun med gener som gjør at våre felles barn har større sjanse for å appellere til alle.

Hvis genene mine «ønsker» å spres vidt og bredt så er det noen fordeler ved å finne en populær partner.

Etter min erfaring er både kvinner og menn opptatt av utseende. Å ha symmetriske ansiktstrekk og en ungdommelig kropp er vel indikatorer på god helse, fravær av større skader, «gode gener» (hva enn det er…). Hvorfor store tindrende øyne og struttepupper skal være rasjonelt partnervalg har jeg litt vanskelig for å sette fingeren på.

Anonymkode: 92bac...76c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Både for menn og kvinner gjelder det vel at vi rent evolusjonært får endel fordeler ved å følge saueflokken. Hvis jeg prøver å få barn med en dame som «alle» prøver å få barn med, så bidrar hun med gener som gjør at våre felles barn har større sjanse for å appellere til alle.

Hvis genene mine «ønsker» å spres vidt og bredt så er det noen fordeler ved å finne en populær partner.

Etter min erfaring er både kvinner og menn opptatt av utseende. Å ha symmetriske ansiktstrekk og en ungdommelig kropp er vel indikatorer på god helse, fravær av større skader, «gode gener» (hva enn det er…). Hvorfor store tindrende øyne og struttepupper skal være rasjonelt partnervalg har jeg litt vanskelig for å sette fingeren på.

Anonymkode: 92bac...76c

Det gir mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er overrasket over at det er så lite svar fra mennene her inne? Er det fordi jeg ber om fakta og ikke deres egne tanker? 

Jeg tror kanskje dette kommer av at tråden primært er en rekke relativt upresise påstander med tvilsom sannhetsgehalt. Det blir dermed utfordrende å finne kilder til deg på ting du tror men som i varierende grad stemmer, eksempelvis at menn kun bryr seg om utseende. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke nødvendigvis interessert i synsing men faktiske fakta.

Likevel synser du svært mye selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nødvendigvis om jeg godtar påstanden. Det er vel ofte mye enklere for kvinner å finne seg en mann enn motsatt.

Jeg anbefaler denne boka av Sissel Gran om begjær: https://frifagbevegelse.no/bok-film-og-musikk/begjar-til-besvar-6.158.806507.490b8b81a3

Den er litt rotete skrevet, men den kommer med mange eksempler fra hennes samtaler om terapeut. Synes også den får fram at utseende kanskje ikke er så relevant, men kanskje bare det at man får oppmerksomhet, blir sett, flørtet med osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DelvisPresley skrev (15 timer siden):

Liker menn hvis ego matcher deres ferdigheter. Ego uten grunnlag, not so much. 

Anonymkode: 39cf7...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (6 timer siden):

Jeg tror kanskje dette kommer av at tråden primært er en rekke relativt upresise påstander med tvilsom sannhetsgehalt. Det blir dermed utfordrende å finne kilder til deg på ting du tror men som i varierende grad stemmer, eksempelvis at menn kun bryr seg om utseende. 

Nå er jo dette påstander som også blir slengt rundt av menn på forumet. Utseende, alder og underdanighet er det som menn tiltrekkes mest av. Se også på grafen over her, hvordan utseende trumfer det meste. Det ville vært interessant å vite hvorfor, for jeg tenker at for mange mange år siden, så lang tilbake i tid som mulig, så er det litt rart at utseende skulle være den faktoren som gjorde at mennesker formerte seg. Eller kan det tenkes at fokuset på utseende har blitt sterkere i mer moderne tid da menn blir eksponert for mange vakre kvinner verden over, og blir "bortskjemt" med dette og ikke klarer å falle for kvinner som ikke faller innenfor en viss "mal"? 

Det er jo litt spesielt at mennene ikke vektlegger større kvaliteter hos kvinnene de har sex med, med tanke på konsekvensen som kan være et barn. Kan det være at menn egentlig ikke har så mye å si i denne prosessen? At det ikke betyr så mye for de? Jeg vet ikke. 

Rosa Dartle skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke nødvendigvis om jeg godtar påstanden. Det er vel ofte mye enklere for kvinner å finne seg en mann enn motsatt.

Jeg anbefaler denne boka av Sissel Gran om begjær: https://frifagbevegelse.no/bok-film-og-musikk/begjar-til-besvar-6.158.806507.490b8b81a3

Den er litt rotete skrevet, men den kommer med mange eksempler fra hennes samtaler om terapeut. Synes også den får fram at utseende kanskje ikke er så relevant, men kanskje bare det at man får oppmerksomhet, blir sett, flørtet med osv. 

Denne har jeg på leselista. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er jo dette påstander som også blir slengt rundt av menn på forumet. Utseende, alder og underdanighet er det som menn tiltrekkes mest av. Se også på grafen over her, hvordan utseende trumfer det meste. Det ville vært interessant å vite hvorfor, for jeg tenker at for mange mange år siden, så lang tilbake i tid som mulig, så er det litt rart at utseende skulle være den faktoren som gjorde at mennesker formerte seg. Eller kan det tenkes at fokuset på utseende har blitt sterkere i mer moderne tid da menn blir eksponert for mange vakre kvinner verden over, og blir "bortskjemt" med dette og ikke klarer å falle for kvinner som ikke faller innenfor en viss "mal"? 

Det er jo litt spesielt at mennene ikke vektlegger større kvaliteter hos kvinnene de har sex med, med tanke på konsekvensen som kan være et barn. Kan det være at menn egentlig ikke har så mye å si i denne prosessen? At det ikke betyr så mye for de? Jeg vet ikke. 

Denne har jeg på leselista. :) 

Nå er det ingenting jeg kan se at tilsier at menn kun vektlegger utseende, som du påstod. Tvert imot tilsier grafene du nevner (som ikke har noen kildehenvisning) at det ikke er tilfelle. Spørsmålene dine hviler dermed på noen feilaktige premisser, og kan dermed vanskelig besvares. Om en tar dette innover seg og spør seg hvorfor utseende er viktig (for begge kjønn) kan en fint komme til evolusjonære/biologiske forklaringer på dette, som fruktbarhet, evne til å overleve osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Nå er det ingenting jeg kan se at tilsier at menn kun vektlegger utseende, som du påstod. Tvert imot tilsier grafene du nevner (som ikke har noen kildehenvisning) at det ikke er tilfelle. Spørsmålene dine hviler dermed på noen feilaktige premisser, og kan dermed vanskelig besvares. Om en tar dette innover seg og spør seg hvorfor utseende er viktig (for begge kjønn) kan en fint komme til evolusjonære/biologiske forklaringer på dette, som fruktbarhet, evne til å overleve osv. 

Men hva har det å si for overlevelse at man er pen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva har det å si for overlevelse at man er pen? 

Det vi finner pent er i mange tilfeller, og var i større grad før, tegn på fruktbarhet, god helse eller andre egenskaper som gav økt sjanse for overlevelse. Det er i stor grad derfor vi har de preferansene for hva vi synes er "pent" som vi har. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 minutt siden):

Det vi finner pent er i mange tilfeller, og var i større grad før, tegn på fruktbarhet, god helse eller andre egenskaper som gav økt sjanse for overlevelse. Det er i stor grad derfor vi har de preferansene for hva vi synes er "pent" som vi har. 

Men pene mennesker kan ha et dårlig kosthold, røyke og snuse, innta for eksempel mye ultraprosessert mat og energidrikker, og ikke ha særlig god helse. Likevel så er de fruktbare, og de blir sett på som pene fordi fasaden sier dette. 

Dette har jo vi mer kunnskap om i dag, men... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at det vi synes er vakkert, har noe med tiden vi lever i, og kulturen vi tilhører. Mennesker tiltrekkes av det attraktive. Men det skal mer enn bare utseende til, for å elske noen. 

Anonymkode: c8449...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...