Gå til innhold

Hvor lenge på sfo?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en 2. klassing som er på SFO til 15.30-16.15 hver dag. Vi henter han i forbindelse med at vi henter lillebror i barnehagen. Henter på vei hjem fra jobb. Leverer de mellom 7.15-7.45. Det er en stor SFO og alltid barn igjen. 2. klassingen trives godt på SFO og vil heller være der enn alene hjemme.

Anonymkode: 4419e...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 15.09):

Hvor lenge er det vanlig å være på sfo hver dag? 

Har en i 1 og en i 2. klasse. De er kun på sfo på ettermiddagen. Noen ganger hentes de rett etter skolen. De fleste er de der til 15.15. 

En sjelden gang har jeg måttet hente 16.15. Da er det nesten ikke barn igjen. Hva er det vanlige? Har dårlig samvittighet for at de er der for mye, har dårlig samvittighet for at jeg henter for tidlig (avbryter leken). Men tenker de trenger også tid hjemme. Det er fritidsaktiviteter og lekser etc. 

Usikker på hva som er rett. Vil de skal være der for det sosiale, men heller ikke for lenge så de blir utslitte. 

Og ja, jeg jobber 100% men har dager jeg slutter tidlig (begynner også tidlig da..). 

Anonymkode: a5ab7...4a8

Her henter vi ca. 15.50 til vanlig pga. arbeidstidene våre. Har jeg fri henter jeg senest 15.00 alt etter hva jeg skal den dagen. Var vikar en stund på Sfo, og de fleste blir henter mellom 15.30 og 16.00 her. De 2 barna som blir hentet senere er ikke mye lenger enn 16 heller (stenger 16.30).

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

På vår SFO fikk vi beskjed i høst om at gratis 12 timer måtte tas 2 dager den ene uken og 3 dagen den andre uken. Vi kunne ikke fordele de 12 timene over 5 dager. Hva stemmer? Vi har veldig behov for å ha barnet på SFO hver dag frem til kl 15.00, trenger ikke på morgenen. Så har vi egentlig ikke råd til å betale, så barnet har vært hjemme alene de dagene vi ikke har hatt gratis. 
 

Har vi fått feil beskjed av vår SFO?

Anonymkode: 3f528...4f1

Det er som andre nevner opp til kommunen hvordan de fordeler gratis timene. Her er det gratis morgen sfo og frem til kl 15 (14 på fredager) da kommunen har konkludert med at det er da flest bruker sfo. Så vi betaler for full plass da det totalt blir rimeligere enn dagsats/timesats + ferier for å ha barnet der den ene timen over hver dag. Føles selfølgelig litt kjipt da vi bruker morgen sfo maks 2-3 dager i mnd, men slik er det nå bare. Full plass koster forøvrig bare ca 1000 kr i mnd her + kostpenger, så fremdeles billigere enn barnehage. 

Anonymkode: 8337a...f58

Skrevet

Minst mulig på sfo, aldri lenger enn til 15.45, sluttet halvveis i 2. klasse

Anonymkode: b54ad...361

Skrevet

De begynner på SFO 13.25 og tar bussen hjem 14.25. Første og tredjeklassing. En dag i uka går det ikke buss, så da henter far så tidlig han kan, men blir som regel 15.30-16.00. 

Anonymkode: 639ec...140

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 19.55):

Vi har kjernetid til kl 1530, så de er der til da. Har en kjempebra SFO med masse aktiviteter, og barna stortrives. Er ikke på morgen-SFO. 

Anonymkode: 3723e...8b7

Kjernetid på sfo etter skolen?

De er jo der til foreldrene slutter på jobb eller når de kan hente, å ha kjernetid på sfo etter skolen er bare rart. Folk som slutter kl 14 på jobb må vente 1 1/2 time på å hente, det er sært.

Anonymkode: 3a8d4...90f

Skrevet
On 1/15/2024 at 4:44 PM, Fru Uperfekt said:

Mine går/busser hjem når de vil fra dag 1

Så de kan bare gå fra sfo "når de vil"?

Hos oss er det kun foreldrene som kan si når barnet skal hjem.. barnet kan ikke bestemme dette.

Anonymkode: 36112...809

  • Liker 1
Skrevet

Mine barn blir hentet mellom 15.00-15.30 hver dag stort sett. Da er det veldig mange barn igjen. Har en sjelden gang måtte hente etter 16.30, da er det omtrent ingen barn der. De er ikke på SFO på morgenen. 

Anonymkode: 4a2fa...b9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så de kan bare gå fra sfo "når de vil"?

Hos oss er det kun foreldrene som kan si når barnet skal hjem.. barnet kan ikke bestemme dette.

Anonymkode: 36112...809

Ja, de gir beskjed til kryssevakten og går hjem.

Dette gir barna mulighet til å velge selv og ta selvstendige valg. 

Vet ikke hvor i landet du holder hus men er innenfor normen på mine barns skole.

Skrevet
22 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Ja, de gir beskjed til kryssevakten og går hjem.

Dette gir barna mulighet til å velge selv og ta selvstendige valg. 

Vet ikke hvor i landet du holder hus men er innenfor normen på mine barns skole.

Barne kan bare dra når det er lei, med andre ord? Eller si "I dag skal jeg ikke på sfo". At barn kan velge selv er sikkert fint i noen tilfeller, men hva hvis foreldrene ikke er hjemme? 

Holder til i Stavanger. Her er det veldig streng kontroll, barna kan ikke velge når de vil dra. Dette må gis beskjed om fra foreldrene. Barn er noen luringer, så har ikke noe problem med at det er strengt. Forutsigbart for de ansatte på sfo også, tenker jeg.

Å kunne gå hjem alene men også forholde seg til avtaler og klokkeslett er også en god ting å lære seg. 

Anonymkode: 36112...809

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barne kan bare dra når det er lei, med andre ord? Eller si "I dag skal jeg ikke på sfo". At barn kan velge selv er sikkert fint i noen tilfeller, men hva hvis foreldrene ikke er hjemme? 

Holder til i Stavanger. Her er det veldig streng kontroll, barna kan ikke velge når de vil dra. Dette må gis beskjed om fra foreldrene. Barn er noen luringer, så har ikke noe problem med at det er strengt. Forutsigbart for de ansatte på sfo også, tenker jeg.

Å kunne gå hjem alene men også forholde seg til avtaler og klokkeslett er også en god ting å lære seg. 

Anonymkode: 36112...809

Ja, alle barn liker ikke å være på SFO hver dag.

Barn klarer fint å være litt alene hjemme.

Ville faktisk ikke funnet meg i at ikke hver fam kan velge selv hvordan de organiserer seg.

Når det kommer til å forholde seg til avtaler og klokkeslett så er det noe vi øver på fra bhg alder siden de begynte å gå alene til og  fra bhg selv fra siste året. Vi møtte opp og gjorde de klar fulgte de til porten så ventet vi 5 min før vi gikk etter, samme med til turen.

Om de kommer hjem til tomt hus så bruker de koden sin på døren (vi voksne får da sms) så ringer de en av oss og gir beskjed om at de er hjemme.

De klarer fint å bussen alene og fra 1klasse siden det er noe vi og trener på.

Jeg ønsker selvstendige og trygge barn og agerer deretter. Så med mindre det de skal på en aktivitet som krever flere bussbytter så kommer de seg til og fra selv.

 

Skrevet

Jeg gikk hjem alene etter skolen i 2002. Henter foreldre i dag fra skolen?

Anonymkode: b3266...7de

Skrevet
11 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Ja, alle barn liker ikke å være på SFO hver dag.

Barn klarer fint å være litt alene hjemme.

Ville faktisk ikke funnet meg i at ikke hver fam kan velge selv hvordan de organiserer seg.

Når det kommer til å forholde seg til avtaler og klokkeslett så er det noe vi øver på fra bhg alder siden de begynte å gå alene til og  fra bhg selv fra siste året. Vi møtte opp og gjorde de klar fulgte de til porten så ventet vi 5 min før vi gikk etter, samme med til turen.

Om de kommer hjem til tomt hus så bruker de koden sin på døren (vi voksne får da sms) så ringer de en av oss og gir beskjed om at de er hjemme.

De klarer fint å bussen alene og fra 1klasse siden det er noe vi og trener på.

Jeg ønsker selvstendige og trygge barn og agerer deretter. Så med mindre det de skal på en aktivitet som krever flere bussbytter så kommer de seg til og fra selv.

 

Hver familie kan vel organisere seg akkurat hvordan de vil. Men sfo har ansvaret for barnet og jeg skjønner godt at de vil ha litt kontroll og ikke bare la barna komme og gå som de vil.  Om det er kjedelig på sfo en dag, så må barnet mitt faktisk bare stå i det. Sånn er livet, noen ganger. Hun har fri to (faste!) dager på sfo og går hjem alene da. Forutsigbart for alle parter.

Å gå alene til og fra bhg er vel heller ikke vanlig.. eller nødvendig for å bli selvstendig senere i livet.

Anonymkode: 36112...809

  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk hjem alene etter skolen i 2002. Henter foreldre i dag fra skolen?

Anonymkode: b3266...7de

Det varierer selvsagt.

Anonymkode: 36112...809

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 14.18):

Hver familie kan vel organisere seg akkurat hvordan de vil. Men sfo har ansvaret for barnet og jeg skjønner godt at de vil ha litt kontroll og ikke bare la barna komme og gå som de vil.  Om det er kjedelig på sfo en dag, så må barnet mitt faktisk bare stå i det. Sånn er livet, noen ganger. Hun har fri to (faste!) dager på sfo og går hjem alene da. Forutsigbart for alle parter.

Å gå alene til og fra bhg er vel heller ikke vanlig.. eller nødvendig for å bli selvstendig senere i livet.

Anonymkode: 36112...809

Det er helt vanlig på mine barns SFO å være såkalt stjerne barn. Det eneste uvanlige er at jeg ikke sender de til skolen med mobilen før 5 klasse.

Skoleveien er trygg og det er en liten skole med ca 400 elever, men de eldste gikk på skole i ett mer belastet område og de og gikk hjem selv (og de måtte krysse farlig vei siden ingen gadd å gå den trygge)

Om det er nødvendig nei men det er en byggestein i muren

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 20.56):

På vår SFO fikk vi beskjed i høst om at gratis 12 timer måtte tas 2 dager den ene uken og 3 dagen den andre uken. Vi kunne ikke fordele de 12 timene over 5 dager. Hva stemmer? Vi har veldig behov for å ha barnet på SFO hver dag frem til kl 15.00, trenger ikke på morgenen. Så har vi egentlig ikke råd til å betale, så barnet har vært hjemme alene de dagene vi ikke har hatt gratis. 
 

Har vi fått feil beskjed av vår SFO?

Anonymkode: 3f528...4f1

Ulikt fra sted til sted. Da vi bodde i Oslo hadde man 12 timer fritt disponert, og man passet på det selv.

flyttet ut av Oslo og her er det 5 dager fordelt på 2 uker, og man må si fra hver uke hvilke dager man skal benytte. Men jeg opplever dem som veldig fleksible likevel altså, fungerer greit.

Anonymkode: a80e9...d8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...