Gå til innhold

Jeg har vært alkoholfri siden nyttårsaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

ikke rørt alkohol siden nyttårsaften, så har vært alkoholfri i 15 dager😊😊 Kan ikke huske sist jeg har vært edru en hel helg engang. Det sklei helt ut de to siste årene og spesielt på slutten der… Grøss, har rett og slett skremt meg selv. Hadde en del dager med angst osv etter jeg kuttet. Det har bedret seg. Er småkvalm til tider… Svimmel. Drømmer mye rart. Men det jeg lurer mest på er at jeg er SÅ trøtt? Sover og sover og sover… Er det vanlig? 
Forstår at dette er en prosess og ikke minst en overgang for kroppen. At ting må falle litt på plass. Men noen med lignende erfaringer eller tips? 

Anonymkode: 38bfc...ca6

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

G4U.

Tviler på at noe av det du opplever er bieffekt av å kutte alkohol. 

Anonymkode: 095de...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stadig hvite måneder, merker ingen forskjell for å være ærlig.. Men nå har jeg aldri drukket mye. 

Men du bør tydeligvis fortsette med dette. Det du forteller om i fjor er problematisk 

Anonymkode: a2beb...006

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei,

ikke rørt alkohol siden nyttårsaften, så har vært alkoholfri i 15 dager😊😊 Kan ikke huske sist jeg har vært edru en hel helg engang. Det sklei helt ut de to siste årene og spesielt på slutten der… Grøss, har rett og slett skremt meg selv. Hadde en del dager med angst osv etter jeg kuttet. Det har bedret seg. Er småkvalm til tider… Svimmel. Drømmer mye rart. Men det jeg lurer mest på er at jeg er SÅ trøtt? Sover og sover og sover… Er det vanlig? 
Forstår at dette er en prosess og ikke minst en overgang for kroppen. At ting må falle litt på plass. Men noen med lignende erfaringer eller tips? 

Altså, hvor mye drakk du FØR nyttårsaften? Var du drita hver kveld liksom?

Anonymkode: 3b860...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært alkoholfri hele 2024. Nå vil jeg ikke si at jeg drakk så mye, men det ble fort en flaske vin i uken, fordelt på et glass 4 dager i uken. Tror neppe det har noen innvikring på helsen min. Sover like urolig nå som før. Nå skal jeg snart på ferie, så da kommer jeg til å nye god vin til maten. Live a little!

Anonymkode: ea445...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bella78

Gratulerer 😊 høres ut som et riktig valg for deg. Dersom du har drukket mye og jevnlig, så er det ikke uvanlig at både kroppen og psyken trenger litt tid for å venne seg til dette. Dersom du føler deg vedvarende uvel kan du prate med legen din, ellers fins det masse støttegrupper for anonym/uforpliktende prat - det er ikke sånn at man må ha vært en ravende alkoholiker for å ha nytte av det, slike utfordringer fins i alle grader. Lykke til hverfall ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk mye på slutten der. Kunne drikke 2-3 sixpack på en dag.. Ikke hver dag men alkohol 3-5 dager i uken. En kartong vin varte ikke en helg engang. Så jeg er ferdig med dette.. Kvinne i tillegg. Jeg har skremt meg selv mtp hva jeg har drevet med, hvor mye tid dette har tatt fra meg og hvordan jeg ikke har levd på ekte men i rus. 

Leste litt om «sobriety fatigue”. Mulig det er noe sånt jeg har… 

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei,

Gratulerer, så flink du er!! Supert at du tar tak i helsen din! Kan det være du har brukt alkohol til å dekke over/håndtere noen utfordringer som har vært der hele tiden og som du nå kjenner på? Nå som du ikke er ruset?

Anonymkode: a1e46...0ff

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gratulerer, så flink du er!! Supert at du tar tak i helsen din! Kan det være du har brukt alkohol til å dekke over/håndtere noen utfordringer som har vært der hele tiden og som du nå kjenner på? Nå som du ikke er ruset?

Anonymkode: a1e46...0ff

Takk! Ja, det har jeg uten tvil. Jeg stod i en forferdelig livskrise for et par år siden og prater nå om dette med en profesjonell. Har ikke hatt lyst å utlevere alkoholbruken min, vil ikke ha det i journalen. Så har pakket det litt inn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella78 skrev (7 minutter siden):

Gratulerer 😊 høres ut som et riktig valg for deg. Dersom du har drukket mye og jevnlig, så er det ikke uvanlig at både kroppen og psyken trenger litt tid for å venne seg til dette. Dersom du føler deg vedvarende uvel kan du prate med legen din, ellers fins det masse støttegrupper for anonym/uforpliktende prat - det er ikke sånn at man må ha vært en ravende alkoholiker for å ha nytte av det, slike utfordringer fins i alle grader. Lykke til hverfall ❤️

Tusen takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk! Ja, det har jeg uten tvil. Jeg stod i en forferdelig livskrise for et par år siden og prater nå om dette med en profesjonell. Har ikke hatt lyst å utlevere alkoholbruken min, vil ikke ha det i journalen. Så har pakket det litt inn.. 

Jeg tror jeg ville fortalt det.

Alkohol gjør at terapi ofte ikke virker så godt. Det er mulig terapeuten ville brukt en annen tilnærming hvis hun visste at du unngår følelser med alkohol 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med 15 dager uten alkohol 🥳 Det er godt du så faresignalene og stoppet i tide. Jeg kan ingenting om dette med abstinenser, men Helsedirektoratet har en del informasjon. Legger ved utklipp under, i tillegg til lenken. 

image.thumb.png.e94f0f04afe1bc34edc873497a97ebcb.png

Anonymkode: 55c18...230

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg ville fortalt det.

Alkohol gjør at terapi ofte ikke virker så godt. Det er mulig terapeuten ville brukt en annen tilnærming hvis hun visste at du unngår følelser med alkohol 

Jeg begynte forrige uke, har fortalt at jeg nok har brukt alkohol for å slappe av og ta «pause» fra følelser. Men har ikke sagt akkurat hvor mye. Han sa det var vanlig og er mer opptatt av veien vi går opp nå. Hvilket passer meg bra. Jeg vet jeg har dritt meg ut med alkoholbruken og har på ingen måte lyst å fortsette i det sporet. Så nå prøver jeg, utenom terapi og jobb, å fokusere på søvn, få sosiale avtaler sånn at jeg kan slappe av og godt kosthold. Har i grunn alltid hatt godt kosthold men supplerer med litt b-vit nå. Leser at alkohol drar ut mye b-vit fra kroppen… 

Huff, alt man kan havne i. Veldig gråte-behov også. Garantert pga alt jeg har bedøvd med alkohol + omstilling.. Håper jeg får mer overskudd snart og slutter å være så sinnsykt trøtt.. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg drakk mye på slutten der. Kunne drikke 2-3 sixpack på en dag.. Ikke hver dag men alkohol 3-5 dager i uken. En kartong vin varte ikke en helg engang. Så jeg er ferdig med dette.. Kvinne i tillegg. Jeg har skremt meg selv mtp hva jeg har drevet med, hvor mye tid dette har tatt fra meg og hvordan jeg ikke har levd på ekte men i rus. 

Leste litt om «sobriety fatigue”. Mulig det er noe sånt jeg har… 

Har du en langtidsplan for å ikke falle tilbake til å å søke trøst i alkohol nå som du har klart de første to ukene og sansynligvis er over den verste abstinensen? 
👍bra jobba å komme hit, men du må fortsette jobben videre også og leve et liv uten rus vil nok være krevende men garantert godt.. 

Anonymkode: cd5f0...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nok hatt det veldig likt deg. Drakk hver dag frem til dagen før nyttår og har vært edru siden. Jeg opplever også en enorm trøtthet. Kan sove i 10-11 timer og fremdeles trenge en powernap utover dagen... 

Anonymkode: 06b59...1c1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du en langtidsplan for å ikke falle tilbake til å å søke trøst i alkohol nå som du har klart de første to ukene og sansynligvis er over den verste abstinensen? 
👍bra jobba å komme hit, men du må fortsette jobben videre også og leve et liv uten rus vil nok være krevende men garantert godt.. 

Anonymkode: cd5f0...290

Jeg har lest mye om det og lagd meg en plan. Også hvordan være med på sosiale samlinger uren å drikke. Har alliert meg med et par av de nærmeste i livet mitt som støtte. Så tar jeg en dag om gangen 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 minutter siden):

Du har rett og slett vanlige abstinenser. De går snart over. 

Takk, det var utrolig godt å høre!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nok hatt det veldig likt deg. Drakk hver dag frem til dagen før nyttår og har vært edru siden. Jeg opplever også en enorm trøtthet. Kan sove i 10-11 timer og fremdeles trenge en powernap utover dagen... 

Anonymkode: 06b59...1c1

Ikke at jeg unner noen andre dette, men godt å høre at jeg ikke er eneste. Samme søvnbehov som meg! Helt vanvittig trøtt.. Heier masse på deg - godt jobba!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...