AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Del Skrevet 15. januar 2024 En på jobb har gått fra å være hun til ?? Når jeg spurte om hvilket pronomen jeg nå skulle bruke siden vedkommende har fått kjønnsnøytralt navn. Fikk jeg tydelig beskjed om at sånt spørr man ikke om, senere når jeg brukte feil pronomen fikk jeg kjeft for det og.. så hvordan i @&kr&& skal jeg vite hva jeg skal si, er jo ren gjetning på dette tidspunktet. Jeg er så lei av dette, prøver virkelig men virker så det er så lett å bli krenket nå.. Anonymkode: c88d4...ac7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #2 Del Skrevet 15. januar 2024 Hadde bare oversett sånne oppmerksomhetssyke og kjønnsforvirra tullinger. Ikke mat tullet deres! Anonymkode: dc649...2f5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Del Skrevet 15. januar 2024 Du får vel konsekvent tiltale og omtale vedkommende med navn, da? Anonymkode: 6f126...fe2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Del Skrevet 15. januar 2024 Kall vedkommende: Det eller den...... AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når jeg spurte om hvilket pronomen jeg nå skulle bruke siden vedkommende har fått kjønnsnøytralt navn. Fikk jeg tydelig beskjed om at sånt spørr man ikke om, senere når jeg brukte feil pronomen fikk jeg kjeft for det og.. Men sa du ikke noe da du fikk kjeft? Og spurte om hvordan du skulle vite når vedkommende nektet å fortelle hva som er rett. Anonymkode: bec00...882 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Del Skrevet 15. januar 2024 «De» Litt enklere på engelsk da det er «They». Anonymkode: 6b74a...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Del Skrevet 15. januar 2024 Det høres rart ut å få kjeft for å spørre. Det er jo mye bedre å spørre for å gjøre det riktig enn å gjette og ta feil. Høres sært ut. Jeg ville brukt hen eller de/dem. Eller forsøkt å kun bruke navnet så jeg slapp å bruke pronomen. Anonymkode: 1ce0d...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 15. januar 2024 #7 Del Skrevet 15. januar 2024 Nå er tiden inne for å stå fast og solidarisk imot dette pronomen-tullet. Når man snakker om folk i tredje person, er de vanligvis ikke engang tilstede. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): «De» Litt enklere på engelsk da det er «They». Anonymkode: 6b74a...10b Hva gjør det enklere på engelsk? Fortsatt en flertallsform som for meg er rart å bruke på et enkeltmenneske. Unngår problemet med å bruke navn, og ord som vedkommende, denne, den ansatte/besøkende/tiltalte osv, ulike andre substantiver, pluss endel andre muligheter. Anonymkode: be63f...d84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Del Skrevet 15. januar 2024 Bare å si "du" hele tiden. "Hei du", "du der", "hva skal du i helgen", "så koselig, hvem var du sammen med?" Eller så kan du statuere et eksempel å si at du identifiserer deg med en glassmanet og be vedkommende om å titulere deg med "den". Anonymkode: d9c19...1dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 15. januar 2024 #10 Del Skrevet 15. januar 2024 Ryddet for krenkende innlegg. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Del Skrevet 15. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva gjør det enklere på engelsk? Fortsatt en flertallsform som for meg er rart å bruke på et enkeltmenneske. Unngår problemet med å bruke navn, og ord som vedkommende, denne, den ansatte/besøkende/tiltalte osv, ulike andre substantiver, pluss endel andre muligheter. Anonymkode: be63f...d84 Fordi De på norsk føles ut som en veldig formell tiltale. Som om snakker til kongen. Det er mitt morsmål, så de river litt i ørene. They tenker jeg ikke særlig på engelsk. Man snakker oftere i flertallsform og hører det mindre. Men det var nå bare min tanke Anonymkode: 6b74a...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Del Skrevet 15. januar 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Bare å si "du" hele tiden. "Hei du", "du der", "hva skal du i helgen", "så koselig, hvem var du sammen med?" Eller så kan du statuere et eksempel å si at du identifiserer deg med en glassmanet og be vedkommende om å titulere deg med "den". Anonymkode: d9c19...1dc Det er jo mest i omtale til andre man bruker det. Hvor ofte sier man «Hei hun» «Hva skal hun i helgen?» til en person…? Anonymkode: 6b74a...10b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Del Skrevet 15. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hadde bare oversett sånne oppmerksomhetssyke og kjønnsforvirra tullinger. Ikke mat tullet deres! Anonymkode: dc649...2f5 1 hour ago, _popcorn_ said: Ryddet for krenkende innlegg. _popcorn_, adm Hehe, mitt innlegg var tydeligvis mer krenkende enn å kalle folk oppmerksomhetssyke og kjønnsforvirra tullinger. Mitt forsvant i hvert fall i dragsuget, men får gjenta at jeg i størst mulig grad ville unngått å bruke pronomen. Anonymkode: 1e65a...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Del Skrevet 15. januar 2024 Når hun ikke gidder å kommunisere sitt ønske tydelig, så hadde jeg holdt meg til «hun». Dette er hennes problem, så det er 100% hennes ansvar. Anonymkode: c79b2...e36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnekkeBørre Skrevet 15. januar 2024 #15 Del Skrevet 15. januar 2024 (endret) En gammel bekjent av meg gikk nylig ut offentlig som transsexuell og identifiserer seg heretter som en kvinne.. Jeg tiltaler vedkommende som "Den idioten som fortsatt skylder meg 500,- spenn"... Innafor? Endret 15. januar 2024 av KnekkeBørre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Del Skrevet 15. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: En på jobb har gått fra å være hun til ?? Når jeg spurte om hvilket pronomen jeg nå skulle bruke siden vedkommende har fått kjønnsnøytralt navn. Fikk jeg tydelig beskjed om at sånt spørr man ikke om, senere når jeg brukte feil pronomen fikk jeg kjeft for det og.. så hvordan i @&kr&& skal jeg vite hva jeg skal si, er jo ren gjetning på dette tidspunktet. Jeg er så lei av dette, prøver virkelig men virker så det er så lett å bli krenket nå.. Anonymkode: c88d4...ac7 Og så skjønner de ikke hvorfor det er vanskeligere for dem å få jobb. Anonymkode: d0152...939 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 15. januar 2024 #17 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi De på norsk føles ut som en veldig formell tiltale. Som om snakker til kongen. Det er mitt morsmål, så de river litt i ørene. They tenker jeg ikke særlig på engelsk. Man snakker oftere i flertallsform og hører det mindre. Men det var nå bare min tanke Anonymkode: 6b74a...10b Den høflige tiltaleformen (2. person) "De" skrives med stor forbokstav - omtaleformen (hvis det er et ord, det er ihvertfall 3. person) "de" skrives med bare små bokstaver, om det ikke er i begynnelsen av en setning. "De er neste taler, herr ordfører": Man snakker TIL EN person. "De satt hele dagen og gomlet på et tørt stykke brød": Man snakker OM FLERE personer. Hele saken høres ut som en dårlig vits - det påstås at noen vil tiltales med ord man bruker for omtale. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Del Skrevet 15. januar 2024 Hvordan vet folk hvilke pronomen andre bruker om seg selv? Jeg hører aldri noen si «hun» eller «han» om meg. Men hvis jeg overhørte noen snakke om meg i flertallsform så hadde jeg blitt litt engestelig. Anonymkode: d36a5...440 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 15. januar 2024 #19 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan vet folk hvilke pronomen andre bruker om seg selv? Jeg hører aldri noen si «hun» eller «han» om meg. Men hvis jeg overhørte noen snakke om meg i flertallsform så hadde jeg blitt litt engestelig. Anonymkode: d36a5...440 Skjønner deg godt. Det er kort vei fra "stor personlighet" til "mange personligheter" 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Del Skrevet 15. januar 2024 Hvis personen ikke informerer og bare er respektløs når jeg prøver å forstå og imøtekomme, så er det ihvertfall ikke min skyld at jeg omtaler vedkommende med feil pronomen. Når ble pronomen en privatsak egentlig? "Ikke si DU til meg, din jævla idiot" "Men hva skal jeg si da" "Det spør du ikke om din frekke faen" Gir jo null mening... Anonymkode: e2488...764 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå