Gå til innhold

Dieselbil og småkjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fortsatt sånn at det frarådes å kjøpe dieselbil til småkjøring? Jeg skal kjøpe ny bil, med et budsjett på maks 170.000kr. Får ikke ladet så lett her jeg bor, så elbil utgår. Hybrid er jeg usikker på.. det er få bensinbiler til salgs i området her med automatgir og ikke eldre enn 2015 (to ønsker jeg har), og da står jeg igjen med diesel. Men jeg kjører mest småturer.. er dette fortsatt et problem med dieselbiler?

Anonymkode: 780ed...b7f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg kjører mest småturer.. er dette fortsatt et problem med dieselbiler?

Hva legger du i problem? Diesel er seigere på vinteren om det er nok kuldegrader men har du garasje som er noenlunde varm og vedlikeholder batteriet er det ikke noe problemer.

Anonymkode: b1245...fce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva legger du i problem? Diesel er seigere på vinteren om det er nok kuldegrader men har du garasje som er noenlunde varm og vedlikeholder batteriet er det ikke noe problemer.

Anonymkode: b1245...fce

Jeg tenker på at en dieselbil må kjøres lengre turer og kjøres litt hardt iblant? For å unngå trøbbel med partikkelfilteret? Usikker på om jeg får til månedlige lengre turer på 7-8 mil, sånn jeg har lest noen skrive🤔 Jeg har ikke varm garasje, men åpen carport.

Skrevet

Nye dieselbiler er ikke egnet til småkjøring og det er ikke bare p.ga. partikkelfilteret, de soter og det blir problemer med alt mulig rart som EGR og turbo.

Skal bilen brukes til småkjøring så er det mye bedre å kjøpe bensinbil.

Anonymkode: b7e18...c25

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nye dieselbiler er ikke egnet til småkjøring og det er ikke bare p.ga. partikkelfilteret, de soter og det blir problemer med alt mulig rart som EGR og turbo.

Hva anser du som nye dieselbiler? Jeg vurderer 2016/2017- modeller🤔 Det er få bensinbiler å få tak i her til den prisen jeg kan betale, som er nyere enn 2015 og som har automatgir. Ville du vurdert hybrid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det fortsatt sånn at det frarådes å kjøpe dieselbil til småkjøring? Jeg skal kjøpe ny bil, med et budsjett på maks 170.000kr. Får ikke ladet så lett her jeg bor, så elbil utgår. Hybrid er jeg usikker på.. det er få bensinbiler til salgs i området her med automatgir og ikke eldre enn 2015 (to ønsker jeg har), og da står jeg igjen med diesel. Men jeg kjører mest småturer.. er dette fortsatt et problem med dieselbiler?

Utfordringen med dieselbiler er partikkelfilteret som renser eksosen. Det trenger høy temperatur for å fungere. Ved mange småturer hvor motor og eksosanlegg ikke blir skikkelig varmt, kan dette filteret tette seg, og det kan være dyrt å fikse.

Jeg synes ikke du skal være redd for hybridbiler. Jeg har kjørt hybridbiler fra Toyota i 15 år og flere hundre tusen kilometer, og makan til driftssikre biler skal du lete lenge etter. De bare går og går. Nesten aldri noe som ryker, annet enn typiske slitedeler som dekk, bremser og startbatteri, som jo er likt for alle biler. Til ditt bruk tror jeg en hybridbil med bensinmotor kan være et veldig godt alternativ. Ja, kanskje det beste alternativet, faktisk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva anser du som nye dieselbiler? Jeg vurderer 2016/2017- modeller🤔 Det er få bensinbiler å få tak i her til den prisen jeg kan betale, som er nyere enn 2015 og som har automatgir. Ville du vurdert hybrid?

Stort sett det meste som er produsert etter 1990/2000 når det ble strengere krav til utslipp og da spesielt småbiler med turbodiesel. Motorene ble mindre, det ble vanlig med turbo, effekten skulle være den samme eller bedre og kravene til utslipp ble strengere.

Småkjøring fører til at motoren og turboen sjeldent oppnår driftstemperatur over tid, da oppstår det soting og bilen forbrenner ikke optimalt.

Bilprodusentene har også kommet på at "long life olje" er lurt så serviceintervallene har økt betraktelig, før så var det vanlig med service på 10.000-15.000 km men nå er det ikke uvanlig med service på 30.000 km eller mer. Det er selvfølgelig alt for lang for biler som brukes til småkjøring, spesielt i land som har norsk klima. Når bilene i tillegg har eiere som ikke har snevet av mekanisk sympati eller kunnskap så sier det seg selv at veldig mange biler har problemer selv om de er relativt nye.

Jeg ville ikke vurdert diesel-hybrid men bensin-hybrid er greit, men for minst mulig tekniske problemer med alt mulig rar elektronikk så ville jeg kjøpt bensinbil.

• Nyttig 1
Skrevet

Hva mener du med små-kjøring? Blir bilen helt varm? Da går det helt fint, og så kan man ta seg en tur i helger en gang i blandt. Biler er til for å brukes, går sikkert bra

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Må du ha diesel, så for guds skyld styr unna de med parikkelfilter. Alt etter ca.2010 har nettopp det. Og da er spørsmålet hvor gammel bil du ønsker? Da er det vesentlig bedre utvalg av bensinbiler, som takler småkjøring bedre inntil batteriet er tomt for strøm, om ikke kjøreturene er lange nok når det er kaldt. Hybrid hadde vert mer midt i blinken tipper jeg.

Skrevet

Ja, men det er jo ikke noe problem å ta en lengre tur med dieselbilen i ny og ne heller!? Ikke lage problemer av ting som ikke behøver være det! 

Anonymkode: 22c1e...9d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men det er jo ikke noe problem å ta en lengre tur med dieselbilen i ny og ne heller!? Ikke lage problemer av ting som ikke behøver være det! 

Anonymkode: 22c1e...9d2

Hvor lang bør den turen evt være? Og hvor ofte må man ta den turen? Jeg kjenner det blir et styr hvis man føler man må ta den 7-8 mil- lange turen iblant når man egentlig ikke har tid og kapasitet.

Skrevet
tdm900 skrev (7 timer siden):

Må du ha diesel, så for guds skyld styr unna de med parikkelfilter. Alt etter ca.2010 har nettopp det. Og da er spørsmålet hvor gammel bil du ønsker? Da er det vesentlig bedre utvalg av bensinbiler, som takler småkjøring bedre inntil batteriet er tomt for strøm, om ikke kjøreturene er lange nok når det er kaldt. Hybrid hadde vert mer midt i blinken tipper jeg.

Det jeg tenker på med hybrid, er at det er dyrere service på de, pga to drivlinjer. Men om jeg likevel skulle valgt hybrid; hva bør jeg tenke på når jeg velger? 

Skrevet
Ubulu skrev (10 timer siden):

Hva mener du med små-kjøring? Blir bilen helt varm? Da går det helt fint, og så kan man ta seg en tur i helger en gang i blandt. Biler er til for å brukes, går sikkert bra

Bilen blir jo noen ganger helt varm, men for det meste er det maks 1 mil. Noen ganger står bilen flere dager uten å være i bruk, noen ganger kjøres den bare et par km til/fra butikken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Bytt ut partikkelfilterey mer en downpipe, chip med cat/egr/dpf delete og blend egr. Ta vare på partikkelfilteret og sett det inn kun når du skal ta EU, fjern igjen når EU er tatt - Problem nesten borte😌

Anonymkode: a2c35...072

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bytt ut partikkelfilterey mer en downpipe, chip med cat/egr/dpf delete og blend egr. Ta vare på partikkelfilteret og sett det inn kun når du skal ta EU, fjern igjen når EU er tatt - Problem nesten borte😌

Partikkelfilteret* med*, begynner å bli litt trøtt, beklager🥹

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bilen blir jo noen ganger helt varm, men for det meste er det maks 1 mil. Noen ganger står bilen flere dager uten å være i bruk, noen ganger kjøres den bare et par km til/fra butikken.

Er ikke bare at den må bli varm, den må bli såppass varm at motoren regenerer og brenner bort sotet for eksempel, derfor det anbefales lengre turer

Skrevet
On 1/15/2024 at 2:37 AM, AnonymBruker said:

Å skifte rense disel partikkelfiltre er drit dyrt. De er problemet med småkjøring. 

Anonymkode: 376f8...6b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 2.37):

Moderne diesler tåler ikke småkjøring fordi dieselpartikkelfilteret går tett...Bor du i en jordgamme på finnmarksvidda siden du ikke får lagt ut en ledning med 220 volt i?

Skrevet

Mange biler går i nødmodus uten dpf..dårlig løsning..Skrot dritten og kjøp elbil.

Skrevet

Å kjøpe dieselbil nå er som å kjøpe en kullfyrt dampbåt.. Velkommen til 2023!

Anonymkode: 11c75...ed4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...