Gå til innhold

Ujevn puls og "sug" i brystet, andre som har dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

La meg først presisere at jeg skal til legen i morgen for å snakke om dette. Dette er ikke akutt og jeg spør ikke etter helseråd, det spør jeg legen min om!

Nå. det siste halvåret opplever jeg oftere noe som er ubehagelig. Jeg kan sitte helt i ro på stua mi og plutselig kjenne at pulsen slår raskt (90-100) og ujevnt. Kjenner jeg på den kan den dunke for eksempel 10 slag, så ha en pause på 2-3 sekunder, så slå fort igjen, så pause. Pulsen er tydelig ujevn. Dette suget jeg kjenner er veldig vanskelig å forklare, men det er som et sug i mellomgulvet/midten på brystet. Det er ikke vondt, det er bare rart og ubehagelig. Når pulsen er ujevn kommer det med ujevne mellomrom. 

Dette varer ikke lenge. Det kan vare i maks 20 minutter. Det skjer ikke hver dag. Det skjer når jeg sitter i ro og slapper av her foran pc-en, har skjedd et par ganger i bilen og i senga. Fellestrekkene er at det skjer mens jeg er helt rolig og i godt humør. Det er uavhengig av om jeg har hatt en travel dag eller rolig dag. Ingen smerter, ikke problemer med pusten, heller ikke svimmel. 

Noen som har hatt dette før og vet hva det er? Skal som sagt til legen av andre grunner og skal da også ta opp dette. 

Anonymkode: f71cf...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som ekstra systoler, altså ekstraslag på hjertet, som i de aller fleste tilfeller er ufarlig. Jeg har hatt myyye av dette, i perioder nesten hele tiden. Er godt utredet, en hjertelege registrerte nesten 7000 ekstraslag på et døgn, men sa de var ufarlige. Det som skjer er at hjertet slår et ekstra, litt svakt slag, og dermed tar det litt tid før hjertet fylles med blod igjen, også blir det neste slaget litt kraftigere enn de andre. (Dårlig forklart). Godt at du får snakket med legen om dette, og kanskje får fanget det som skjer på et EKG, sånn at du blir beroliget. Om du har de såpass sjelden som du beskriver, så er det forsåvidt vanskelig å klare å fange det på EKG da.. men snakk med legen, så blir du nok roligere😊

Anonymkode: 4d40c...537

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres ut som ekstra systoler, altså ekstraslag på hjertet, som i de aller fleste tilfeller er ufarlig. Jeg har hatt myyye av dette, i perioder nesten hele tiden. Er godt utredet, en hjertelege registrerte nesten 7000 ekstraslag på et døgn, men sa de var ufarlige. Det som skjer er at hjertet slår et ekstra, litt svakt slag, og dermed tar det litt tid før hjertet fylles med blod igjen, også blir det neste slaget litt kraftigere enn de andre. (Dårlig forklart). Godt at du får snakket med legen om dette, og kanskje får fanget det som skjer på et EKG, sånn at du blir beroliget. Om du har de såpass sjelden som du beskriver, så er det forsåvidt vanskelig å klare å fange det på EKG da.. men snakk med legen, så blir du nok roligere😊

Takk for svar. Jeg er egentlig ikke bekymret skal jeg innrømme (jeg er deprimert, og det er derfor jeg skal til legen, har gitt opp terapi og skal prøve medisin igjen), men det er jo ubehagelig å kjenne på og tenker det kan være greit å vite hva det er for noe. 

Siden du har blitt utredet for dette, vil legen ta EKG på meg under timen? Tar dette lang tid? :) Tusen takk for utfyllende svar! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Jeg er egentlig ikke bekymret skal jeg innrømme (jeg er deprimert, og det er derfor jeg skal til legen, har gitt opp terapi og skal prøve medisin igjen), men det er jo ubehagelig å kjenne på og tenker det kan være greit å vite hva det er for noe. 

Siden du har blitt utredet for dette, vil legen ta EKG på meg under timen? Tar dette lang tid? :) Tusen takk for utfyllende svar! 

Ja de vil ta EKG. Finner de ikke noe vil de vurdere døgnkontinuerlig ekg der du blir overvåket hjemme. Men mest sannsynlig blir du sendt hjem om de ikke finner noe og ber deg ta kontakt igjen om det fortsetter å plage deg.

Alder og helsesituasjon forøvrig avgjør nok om de vil følge opp fin EKG. Om plagene fortsetter og de ikke finner noe på,EKG, så blir du nok henvist til ultralyd av hjerte i neste omgang. 

Sånn du beskriver symptomene syns jeg det kan høres ut som ekstra hjerteslag eller hjerterytmeforstyrrelse (hjertearytmier). Det er ikke uvanlig å ha innimellom med korte episoder. Kroppen stabiliserer det seg som regel av seg selv. Det er derimot  farlig over lang tid og uten behandling.

Anonymkode: e5f2c...381

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke sikkert legen sender deg til EKG, men kanskje? Det er isåfall helsesøstrene der som gjør det, på labben. Og det er veldig fort gjort, null stress😊 De fester på noe teiplignende på enkelte punkter på overkroppen og nede ved pulsårene ved hendene, så fester de elektroder i disse, og setter på opptak. Du kjenner det ikke på noen måte😊 Ofte lar de opptaket bare gå i 10-15 sekunder. Sist jeg gjorde det, sa jeg «nei nei, dere kan ikke stoppe det allerede, dere må la det gå litt sånn at dere får fanget opp noen ekstraslag» 😅 Så de lot det gå noen minutter ekstra da, haha. Men poenget er at dette ikke er noe å gru seg for, hvis du skulle måtte gjøre det❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert legen sender deg til EKG, men kanskje? Det er isåfall helsesøstrene der som gjør det, på labben. Og det er veldig fort gjort, null stress😊 De fester på noe teiplignende på enkelte punkter på overkroppen og nede ved pulsårene ved hendene, så fester de elektroder i disse, og setter på opptak. Du kjenner det ikke på noen måte😊 Ofte lar de opptaket bare gå i 10-15 sekunder. Sist jeg gjorde det, sa jeg «nei nei, dere kan ikke stoppe det allerede, dere må la det gå litt sånn at dere får fanget opp noen ekstraslag» 😅 Så de lot det gå noen minutter ekstra da, haha. Men poenget er at dette ikke er noe å gru seg for, hvis du skulle måtte gjøre det❤️

- og jeg har også hatt 24-timers ekg, noe som heller ikke er noe stress.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De tar garantert ekg. Nettopp fordi det er såpass enkelt og takst gjort og kan fortelle det meste om alvorlighetsgraden på symptomer fra hjertet.

Anonymkode: e5f2c...381

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Det ble tatt ekg og holter registrering og resultatet viste ufarlige ekstraslag. Alt startet da jeg ble deprimert og fikk mye angst for 5 år siden. 
Det er verre i perioder og når jeg er nervøs og stresset. Jeg liker og trene og da mener fastlegen at et sykt hjerte ikke hadde håndtert det. Men angsten kommer tilbake med jevne mellomrom og tanken om at det ikke kan være normalt.. 

Jeg kan sitte i sofaen, kjøre bil eller hva som helst og få puls opp i 115-120. Og vanlig hvilepuls er 50-60. Så jeg er så lei og oppgitt. Har forsøkt betablokker uten effekt, men det var det jeg ble tilbudt. Verdt å prøve ☺️

Anonymkode: f11e1...ff0

Skrevet

Høyt stoffskifte?

Anonymkode: 14b35...31a

Skrevet

Hvordan gikk det hos legen, ts?0

Anonymkode: 3b495...8a1

Skrevet

Jeg pleide å ha noe lignende en del i en periode da jeg var undermedisinert for stoffskiftet.

Anonymkode: b962f...56a

• Liker 1
Skrevet

Hatt det samme selv i mange år. Sånn sett ufarlig ja. Har funnet ut hva som trigger det for min del. For lite søvn, bli skremt, stå i en ubehagelig situasjon, stress. Så det er ting jeg jobber for å unngå.  Skrekkfilmer er med andre ord ikke noe for meg 😆

Skrevet

Jeg har også dette og har hatt det i mange år. Visstnok ikke noe skummelt.

Anonymkode: ea3b3...6e4

Skrevet

Overgangsalder og/eller valsineskade av injeksjon av mrna. (Corona)

Anonymkode: c0e07...348

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Overgangsalder og/eller valsineskade av injeksjon av mrna. (Corona)

Anonymkode: c0e07...348

Vaksineskade er det nok ikke, nei. Hvis det har noe med korona å gjøre så er det kun sannsynlig at det er relatert til sykdommen.

Anonymkode: 72014...9a9

Skrevet

Jeg har slitt med dette i 4 år og dessverre utviklet angst pga det. Mine ekstraslag er få, men kraftige, men helt ufarlig i følge kardiolog. Jeg jobber med å tørre å trene hardt og få høy puls, veldig slitsomt å være redd for hjertet sitt.

Håper du får beroligende svar hos legen TS, og kan slå deg til ro med det.

Anonymkode: 1a5e1...c16

Skrevet

Jeg har det slik, men det er trolig på grunn av angst. Ikke funnet noe annet galt. Men det burde undersøkes.

Anonymkode: 1cada...1af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...