Gå til innhold

Gluten og melkefri mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har kjørt meg fast i et spor, pga mageplager må jeg unngå gluten og melk, og spiser særdeles ensidig. Har aldri vært flink(eller interessert) i matlaging, men nå må det endringer til. Maten min er smakløs, ofte tørr og kjedelig. Og den mest avanserte dressing/sausen er ketchup eller chilisaus🥹Har sett på noen blogger, men hvis jeg prøver noe blir det stort sett mislykket, og jeg ender med min vanlige”trygge” mat.

Tar gjerne imot inspirasjon til blogger, kokebøker mm. Og gjerne enkle oppskrifter, særlig på lunsj og middagsretter. Digger kylling og laks, magen tåler litt kjøtt en gang i uka. Jeg har ME og lite energi, og foretrekker å ikke bruke timevis eller mange ingredienser. Mat som “lager seg selv” er helt topp. Trenger å lære å lage en del sauser. Saus til spagetti, kjøttretter, kylling osv. Håper på litt inspo her🥰😄

Anonymkode: 1661d...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå trenger ikke jeg å ta hensyn til glutenfri eller melkefrie retter, bortsett hvis jeg inviterer noen som må ha glutenfritt/ melkefritt.

Men jeg ser mye inspirasjon til spennende retter på Instagram og facebook. Kan tenke meg at det finnes grupper eller personer på disse sidene for dine behov. 

Jeg er heller ikke så veldig glad i å lage mat, spesielt ikke om jeg må tilbringe mange timer på kjøkkenet, men på en annen side så  synes jeg det er moro når jeg lykkes med noen nye retter. Synes forresten det er moro å prøve noe nytt.

Var nylig i bursdag, å der var alt glutenfritt - fra middag til kakene, og det var kjempegodt alt sammen. 

Anonymkode: a3579...928

Skrevet

Du kan du bruke kokosmelk.  Ha litt red curry paste, 1 ts og kokosmelk.  Kok dette inn.  Nydelig til kylling,  ris,  pasta etc

Skrevet

Her er en blogg med mat uten gluten og melk. 

Du kunne helt sikkert funnet mye inspirasjon og oppskrifter hvis du hadde googlet selv, men her kan du ihvertfall starte.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har kjørt meg fast i et spor, pga mageplager må jeg unngå gluten og melk, og spiser særdeles ensidig. Har aldri vært flink(eller interessert) i matlaging, men nå må det endringer til. Maten min er smakløs, ofte tørr og kjedelig. Og den mest avanserte dressing/sausen er ketchup eller chilisaus🥹Har sett på noen blogger, men hvis jeg prøver noe blir det stort sett mislykket, og jeg ender med min vanlige”trygge” mat.

Tar gjerne imot inspirasjon til blogger, kokebøker mm. Og gjerne enkle oppskrifter, særlig på lunsj og middagsretter. Digger kylling og laks, magen tåler litt kjøtt en gang i uka. Jeg har ME og lite energi, og foretrekker å ikke bruke timevis eller mange ingredienser. Mat som “lager seg selv” er helt topp. Trenger å lære å lage en del sauser. Saus til spagetti, kjøttretter, kylling osv. Håper på litt inspo her🥰😄

Anonymkode: 1661d...82f

Jeg kjenner meg igjen i det å ha sykdom og ikke har så mye energi til matlaging og jeg spiser heller ikke melk og gluten faktisk spiser jeg helt plantebasert og det fungerer best for meg. Legger ved noen oppskrifter på ting jeg pleier å lage. Jeg lager også litt større porsjoner når jeg er i gang og fryser ned sånn at det bare er å ta det opp av fryseren og varme opp.

Pastasaus med linser.

2 fedd hvitløk
2 gulrøtter 
2 løk
2 bokser hakkede tomater 
2 bokser linser (skylles før bruk)
2 ts tørket oregano
2 ts tørket basilikum
vann
Olje til steking

Finhakk grønnsakene og stek på middels varme og tilsett krydder. Når det har fått en gylden farge tilsetter du tomater og rører godt. 

Ha i vann, og eventuelt litt salt og pepper. La koke ½-times tid, før du tilsetter linsene og koker videre ½ time til. 

Dressing  

75 g rå cashewnøtter
150 ml kokende vann
2 ss sitronsaft
2 fedd hvitløk, bruk fersk eller syltet hvitløk
urtesalt etter smak
litt chilipulver, om du vil.finklippet gressløk

Kjør cashewnøttene til fint pulver i blender. Ha i resten av ingrediensene unntatt gressløk og kjør til det blir en kremete og fyldig dressing. Rør inn gressløk, smak til med salt og pepper, 

Ostesaus 
1,2 dl rå cashewnøtter
6 dl vann
6 ss næringsgjær
2 ss maizenna 
2 ss hvetemel
2 ts hvitløkspulver
2 ts løkpulver
1,5 ts røkt paprikakrydder
1 ts vanlig paprikapulver
1,5 – 2 ts havsalt
3 ss eldorado margarin

•Ha vann og cashewnøttervi en food processor/blender og kjør alt til det er så kremete som mulig, 4-5 minutter.
•Tilsett resten av ingrediensene og kjør en stund til alt er blandet. Ha det over i en liten kjele og la det såvidt koke opp på middels varme mens du rører hele tiden.
•La sausen småkoke i 3-4 minutter under konstant omrøring.
•Ta kjelen av platen og rør inn smøret. Ha evt. i litt vann om den er for tykk.

Gulrot og ingefær suppe med linser
5 stk  gulrøtter, middels store
1 stk  purreløk
2 hvitløksfedd  
2 cm  ingefær
6 dl  vann
1 terning grønnsaksbuljong  
1 boks  kokosmelk
1 boks linser
salt og pepper

•Skrell gulrøtter og kutt dem i biter. Grovhakk purreløk,knus hvitløk og hakk ingefær. Surr gulrøtter, purreløk, hvitløk og ingefær i litt olivenolje i en romslig kasserolle. 

•Tøm på vann og kokosmelk og la det hele koke i ca 15 min
Ha i linser og kok 5 min til
•Bland suppen med stavmikser og smak til salt og pepper

Jeg spiser den med byggryn og/eller brød

https://www.vegetarbloggen.no/2019/04/20/one-pot-quinoa/ (Denne dobler jeg og fryser ned i porsjoner)

http://www.veganmisjonen.com/2010/02/chana-masala.html?m=1

Til lunsj bruker jeg noen ganger denne som en base, men jeg kutter ut mandler og tilsetter agurk, tomat, rødløk, oliven og kikerter

https://www.vegetarbloggen.no/2013/08/05/quinoasalat-med-sotpotet-og-avokado/

Anonymkode: fbcec...5c1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunhilde skrev (3 timer siden):

Her er en blogg med mat uten gluten og melk. 

Du kunne helt sikkert funnet mye inspirasjon og oppskrifter hvis du hadde googlet selv, men her kan du ihvertfall starte.

Tenkte på akkurat samme. Hun har også side på Facebook, og gruppe der, så det er mulig å få masse inspirasjon fra hun her 🤩

Skrevet

Daal er jo veldig godt, og kan ha mye smak. Der bruker du bare kokosmelk, om det står et alternativ med melk i oppskriften istedenfor. Her er en oppskrift https://www.vegetarbloggen.no/2017/05/15/kremet-daal/ Det kan du servere med feks ris og granateple.

Og hva med indisk? https://anetteracer.no/enkel-tikka-masala-fri-for-melk/ Har du lyst på dressing til, kan du lage raita med melkefri yoghurt naturell (som feks yokos). Jeg syns denne oppskriften er et godt utgangspunkt https://www.tine.no/oppskrifter/sauser-og-dressinger/kalde-sauser-og-dressinger/raita

Chimichurri saus er kjempegodt til masse forskjellig stekt/grillet kjøtt og fisk. Det samme gjelder hjemmelagd aioli, som passer til det meste. 

Anonymkode: 8f990...95a

Skrevet

Hanne Lene Dahlgren sine kokebøker er vegetariske, veganske og har mange glutenfrie oppskrifter. "En skikkelig digg kokebok #2" omtaler erstatningsprodukter i de oppskriftene der det er gluten, mener jeg å huske (Sjekk boka i nærmeste bokhandel.) Nr 3 har jeg ikke, men det er sikkert tilpasset glutenfritt der også, for hun skriver at det er flere i hennes familie som ikke tåler gluten. 

Hvis du ikke ønsker å spise kjøttfritt er det heller ingen ting i veien for å tilsette rødt kjøtt, kylling eller fisk til mange av de klassiske vegetargrytene. Det er for eksempel veldig godt med kyllingbiter i daal. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...