Gå til innhold

Tok barnet hardt i armen :(

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Toåringen dro meg i håret etter at jeg sa hun ikke fikk klatre i bokhylla. Jeg er hårsår og sliter med hårtap (har skallede flekker i hodebunnen, er livredd for at det skal utvikle seg), så det er veldig triggende for meg. Jeg tok tak i armen hennes, kanskje litt hardere enn nødvendig for å få henne til å slutte.

Hun gråt allerede fra før, ettersom hun ikke fikk klatre, så det er vanskelig å si om hun gråt for at jeg gjorde det. Men jeg føler meg syk av dårlig samvittighet.

Jeg sa unnskyld og at det ikke var meningen og prøvde å reparere, men hun var ikke helt tilgjengelig for det. Hun bare løp videre til puslespillet sitt og begynte å leke med det. Hun har droppet duppen i dag og er overtrøtt, alltid vanskelig å få kontakt med henne da.

Huff, jeg føler meg så elendig og klarer ikke å slutte å gråte :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går helt fint. Vi har alle mistet tålmodighet en gang. 

• Liker 8
Skrevet

Det går helt fint. At hun gikk videre til puslespillet sitt er jo bare helt greit. Jeg forstår du ville hun skulle se deg, og motta en unnskyldning, men hun var ferdig. :) 

Anonymkode: 83921...5e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn har godt av naturlige reaksjoner iblant, ikke bare det pedagogiske fjaset. Snakket jo om det etterpå. Ble vel mest skremt tenker jeg 

Anonymkode: a3d3b...7d7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Går fint! Sånn gjorde de fleste mødre på 80- og 90- tallet😅

Anonymkode: 87ff9...cd5

Gjest Chicchi
Skrevet

Takk for svar til alle ❤️ Det er godt å skrive fra seg iblant for å avdramatisere det hele. Men jeg vil ikke være en sånn som mister besinnelsen, men akkurat håret er jeg veldig sår på. 

Skrevet

Skulle du latt henne dra deg videre i håret mens du håpet på en slutt med pedagogstemmen: "Hør her, vennen. Nå får mamma veldig vondt"?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt i orden av deg. 

Gjest Chicchi
Skrevet
visp skrev (4 minutter siden):

Skulle du latt henne dra deg videre i håret mens du håpet på en slutt med pedagogstemmen: "Hør her, vennen. Nå får mamma veldig vondt"?

Ja, det er målet mitt... Nei, men i ærlighetens navn, jeg blir veldig påvirket av alle disse gentle parenting-metodene som florerer på SOME og blir skuffet over meg selv hver gang jeg ikke klarer å beholde roen. 

Jeg vet ikke helt hvordan det er meningen at jeg skal reagere, alt jeg vet er at jeg er større og sterkere enn henne og vil ikke at hun skal bli skremt av meg. Men jeg ser jo at jeg  blir overkjørt. 

Jeg skulle vel ønske jeg kunne reagert litt roligere, tatt armen hennes litt mer forsiktig enn jeg gjorde.  

Skrevet

Det beste du kan gjøre er som du gjorde. Tenk at hun så at selv mamma har grenser, selv mamma kan bli frustrert, men hun sier unnskyld, og vi ordner opp. 

Anonymkode: a4c95...984

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Chicchi skrev (4 minutter siden):

Ja, det er målet mitt... Nei, men i ærlighetens navn, jeg blir veldig påvirket av alle disse gentle parenting-metodene som florerer på SOME og blir skuffet over meg selv hver gang jeg ikke klarer å beholde roen. 

Jeg vet ikke helt hvordan det er meningen at jeg skal reagere, alt jeg vet er at jeg er større og sterkere enn henne og vil ikke at hun skal bli skremt av meg. Men jeg ser jo at jeg  blir overkjørt. 

Jeg skulle vel ønske jeg kunne reagert litt roligere, tatt armen hennes litt mer forsiktig enn jeg gjorde.  

Hun opplever nok mye verre reaksjoner blant de andre barna i barnehagen. Slapp helt av; det var en helt naturlig reaksjon. Du hadde gjort henne en bjørnetjeneste om hun hadde fått holde på videre. 

• Liker 1
Gjest Chicchi
Skrevet

Takk, KG. I dag stilte dere opp :)❤️ Jeg er høygravid, proppfull av hormoner, så takk for fin trøst.

Skrevet
Chicchi skrev (2 minutter siden):

Takk, KG. I dag stilte dere opp :)❤️ Jeg er høygravid, proppfull av hormoner, så takk for fin trøst.

Gratulerer så mye med den lille på vei, at du bryr deg om å være et tillitsvekkende forbilde er utgangspunktet for en trygg og omsorgsfull oppvekst. Du kommer til å klare deg fint. ❤️ 

Anonymkode: ae7d1...352

• Liker 2
Skrevet
Chicchi skrev (11 minutter siden):

Det er sånn man oppfostrer snowflakes.

Anonymkode: 35c51...bbe

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Chicchi skrev (1 time siden):

Mange av de der er jo helt ekstreme.. "i dont feel safe if you do that and i need you to respect my boundaries". 

Synes det er helt okay å si ifra strengt og tydelig, man kan faktisk ta et barn bestemt i armen også. Å skremme eller gjøre vondt med vilje er jo noe helt annet. 

Har dessverre tatt seksåringen min hardt i armen også, men det bygger seg gjerne opp, så det er ofte man glemmer å ta en skritt ut av stien for å se hvor man selv er.. særlig de med barn som ikke hører etter...

Sånt skjer ❤️ og du reparerte jo..

Anonymkode: 10e78...b4b

• Liker 1
Skrevet

Du lærer barnet ditt at det ikke bare vil møte pedagogiske folk, heldigvis!!! Du er et menneske, du setter grenser for deg selv, og det skal du fortsette med! Å ta et barn i armen for å stoppe noe som gjør vondt er på ingen måte over streken! Mye heller det enn "dilleprat" som ikke har effekt. Hvis du selv syntes det ble litt for voldsomt, så forklarte du helt riktig i ettertid, men ikke lag det til en større sak enn det er.

Du kommer garantert til å gjøre flere ting hvor du tenker "æsj, det var kanskje litt i overkant".... Å bli litt for sint i en stresset eller masete situasjon tror jeg de aller, aller fleste foreldre kjenner seg igjen i. Barna tåler det helt fint så lenge foreldrene ellers er trygge og forutsigbare, så har ikke barn vondt av å forstå at de faktisk har gått over grensa.

Dette går fint!

• Liker 1
Skrevet

Noen av oss tar faktisk hardt i barna våre hver eneste dag, flere ganger om dagen. Jeg har en aktiv gutt som er i den verste trassalderen og slår og spreller vilt om seg, så jeg må stadig ta hardt i han for å hindre han i å ødelegge noe eller skade noen.

Anonymkode: 4b928...c80

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen av oss tar faktisk hardt i barna våre hver eneste dag, flere ganger om dagen. Jeg har en aktiv gutt som er i den verste trassalderen og slår og spreller vilt om seg, så jeg må stadig ta hardt i han for å hindre han i å ødelegge noe eller skade noen.

Hvis du tar hardt i han til stadighet er det noe galt. Det er IKKE greit. 

Anonymkode: 6cef0...7b8

• Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det går helt fint å miste tålmodigheten en gang i blant. Ungene har godt av å lære at foreldrene er mennesker som også kan bli sinte og lei seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis du tar hardt i han til stadighet er det noe galt. Det er IKKE greit. 

Anonymkode: 6cef0...7b8

Nei, da er det vel bedre at han knuser noe eller får fortsette å slå da...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...