Gå til innhold

Idiotspørsmål: Smør i baking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt noldus på baking, så tilgi meg for noe jeg antar er et helt idiotisk spørsmål (herav anonym post....).

Jeg skal prøve meg på disse: https://www.nrk.no/mat/muffins-med-vaniljekrem-og-baer-1.14705955 

Det står miks smør og sukker med en mikser. Skal smøret ikke være smeltet? Det skal være mykt? (Det skulle jeg i så fall tenkt på tidligere, jeg har ikke tatt det ut av kjøleskapet)

Anonymkode: 0c8a4...a62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke smeltet. Du kan skjære det i små terninger og legge utover bakepapir. Blir raskt mykt da

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for svaret 🤩

Anonymkode: 0c8a4...a62

Skrevet

Ikke smeltet.

Om jeg har glemt å ta det ut til romtemperatur så tar jeg det f.eks på en asjett over glohett vann, då blir det raskere mykt. 

Og en gang prøvde jeg det i mikroen i 3 sekunder elns, lenge nok til at det blir mykt, uten å smelte i kantene. 

Kos deg med bakingen! :blomst:

• Liker 1
Skrevet
m00na skrev (12 minutter siden):

Ikke smeltet. Du kan skjære det i små terninger og legge utover bakepapir. Blir raskt mykt da

Eller bruke ostehøvel. Da går det enda raskere.

Anonymkode: 46100...503

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
m00na skrev (26 minutter siden):

Dette. Skal smør piskes sammen skal det alltid være romtemperert, smør går fra hardt til veldig mykt i romtemperatur. Når du vet du skal bake noe eller bruke smør dagen etter så kan det være lurt å sette ut smøret kvelden før. Har du kortere tid gjør du som sitert. 

Legg merke til at det står "lyst og luftig". Smøret er gul i fargen, og om det piskes lenge nok i mikser vil smøret få en hvit farge. Pisk det ikke bare til smøret og sukkeret er blandet, men til fargen går fra gul til nærmest hvit. Det tar ikke så veldig lang tid, men det tar lengre enn 10 sekunder for å si det sånn. Et godt tips om du skal lage smørkrem også. 

Skal smøret smeltes, vil det stå i oppskriften. :) 

Anonymkode: 5b382...89c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...