Gå til innhold

Flere med samme anonymkode (3 siste)


Gjest aninumus

Anbefalte innlegg

Trodde tidligere at de 3 siste bokstaver/tall var unike for enhver som skriver i en tråd.

Men har til tider sett at flere har samme anonymkode på slutten. Feks: ...f73.

TS har anonymkode 12345g...f73. Og så er det plusselig en som svarer med anonymkode 13245g...f73. Blir litt vanskelig å følge med på når TS svarer til tider.

Kunne dere sett på om dere kan gjøre de 3 siste bokstavene/tallene unike for hver bruker som skriver i en tråd. Det hadde gjort det mye enklere å følge med på hvem som skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei 

De 3 siste bokstavene og siffer i en anonymkode er unike for hver enkelt, så hvis det er flere innlegg med samme anonymkode i én tråd, så er det innlegg fra samme bruker. 

Matas, mod. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (1 time siden):

De 3 siste bokstavene og siffer i en anonymkode er unike for hver enkelt, så hvis det er flere innlegg med samme anonymkode i én tråd, så er det innlegg fra samme bruker. 

Matas, mod. 

🙄

Sitat

12345g...f73
13245g...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (2 timer siden):

🙄

Beklager, jeg leste litt fort. 

Har du eksempel på en tråd hvor dette forekommer @Gjest aninumus

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (27 minutter siden):

Beklager, jeg leste litt fort. 

Har du eksempel på en tråd hvor dette forekommer @Gjest aninumus

Matas, mod. 

Det er svært sjeldent det skjer, men det er vel ca 1 tråd i måneden jeg ser at 2 brukere har samme tall/bokstaver på de 3 siste. Men ulike tall/bokstaver fremfor ...***. Så det skjer. Kan linke til en tråd neste gang jeg ser det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aninumus skrev (1 minutt siden):

Det er svært sjeldent det skjer, men det er vel ca 1 tråd i måneden jeg ser at 2 brukere har samme tall/bokstaver på de 3 siste. Men ulike tall/bokstaver fremfor ...***. Så det skjer. Kan linke til en tråd neste gang jeg ser det.

Det er flott!😊 Jeg har ikke lagt merke til det selv, så det skjer nok veldig sjeldent som du sier. Takk for at du gjør oss oppmerksom på det. 

Matas, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Så dere skrev litt om anonym kode her, som fersk og ikke så veldig aktiv deltager her så har jeg undret meg litt over hvorfor så mange brukere her er anonyme. Er dette noe de slår på selv? Er det noen nivåer i bruken på forumet eller hva skyldes dette? Fikk meg en opplevelse der en anonym fredstid som kvinne men det var helt tydelig å lese at det var en mann jeg tekstet med. Lett i enkelte sammenhenger å se at det er en mann sin penn som svinger.. 

Som undrende så takker jeg for gode forklaringer så jeg forstår forumet bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakelitt skrev (21 timer siden):

Så dere skrev litt om anonym kode her, som fersk og ikke så veldig aktiv deltager her så har jeg undret meg litt over hvorfor så mange brukere her er anonyme. Er dette noe de slår på selv? Er det noen nivåer i bruken på forumet eller hva skyldes dette? Fikk meg en opplevelse der en anonym fredstid som kvinne men det var helt tydelig å lese at det var en mann jeg tekstet med. Lett i enkelte sammenhenger å se at det er en mann sin penn som svinger.. 

Som undrende så takker jeg for gode forklaringer så jeg forstår forumet bedre 😊

Du velger det selv om du vil være anonym eller ikke. Merk at noen underforum ikke har valget for AB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (37 minutter siden):

Du velger det selv om du vil være anonym eller ikke. Merk at noen underforum ikke har valget for AB.

Skjønner. Takk 😊

Ikke det at jeg ønsker å gjøre det, synes bare det var utrolig mange anonyme her, nesten litt påfallende.

Er det i profil innstillingene det velges eller i forbindelse med innleggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakelitt skrev (1 time siden):

Skjønner. Takk 😊

Ikke det at jeg ønsker å gjøre det, synes bare det var utrolig mange anonyme her, nesten litt påfallende.

Er det i profil innstillingene det velges eller i forbindelse med innleggene?

Hei. 

Jeg har lagt inn en forklaring i en annen tråd, håper den hjelper! 

 

Matas, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (20 minutter siden):

Hei. 

Jeg har lagt inn en forklaring i en annen tråd, håper den hjelper! 

 

Matas, mod. 

Matas skrev (20 minutter siden):

Hei. 

Jeg har lagt inn en forklaring i en annen tråd, håper den hjelper! 

 

Matas, mod. 

Takk.

Matas skrev (18 minutter siden):

Hei. 

Jeg har lagt inn en forklaring i en annen tråd, håper den hjelper! 

 

Matas, mod. 

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Du velger det selv om du vil være anonym eller ikke. Merk at noen underforum ikke har valget for AB.

Skjønner. Takk 😊

Ikke det at jeg ønsker å gjøre det, synes bare det var utrolig mange anonyme her, nesten litt påfallende.

Er det i profil innstillingene det velges eller i forbindelse med innleggene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakelitt skrev (10 minutter siden):

Er det i profil innstillingene det velges eller i forbindelse med innleggene?

Det er forklart i linken, Matas la ut

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Matas skrev (På 14.1.2024 den 17.23):

Det er flott!😊 Jeg har ikke lagt merke til det selv, så det skjer nok veldig sjeldent som du sier. Takk for at du gjør oss oppmerksom på det. 

Matas, mod. 

 

Tok sin tid før jeg så det igjen, men her har TS og en annen de samme 3 siste tall/bokstaver. Er bare å skrolle litt lengere ned så er det en annen anonymbruker som har det.

TS - Anonymkode: f96c7...db3

nr2 - Anonymkode: f61c7...db3

Endret av Gjest aninumus
La til a-kode
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest aninumus skrev (5 timer siden):

 

Tok sin tid før jeg så det igjen, men her har TS og en annen de samme 3 siste tall/bokstaver. Er bare å skrolle litt lengere ned så er det en annen anonymbruker som har det.

TS - Anonymkode: f96c7...db3

nr2 - Anonymkode: f61c7...db3

Takk for at du husket på dette! Jeg tagger @TSP for å se om det er en logisk løsning på det nå som vi har et eksempel hvor det forekommer😊

Matas, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med et innspill. Anonymkodene er høyst sannsynlig bare en UUID i versjon 4. Man kan se en hel slik her:

https://www.uuidgenerator.net/version4

Eksempel: 4f8955e1-93d0-4d89-8528-c4d80b43b07f

Den genereres sannsynligvis opp slik at den er unik per bruker per tråd, slik at man ikke skal kunne følge brukere på tvers av tråder om en bruker er uheldig og poster som anonym i en tråd for senere å skrive at "Oi, det var meg.". Da vil ikke denne brukeren få samme UUID i en annen tråd.

Så kappes bare midten vekk slik at brukere ikke skal se hele UUID-en til alle, men den lagres nok i klartekst i databasen.

En full UUID er nesten garantert å ikke kollidere. Du kan generere milliarder av disse hvert eneste sekund i 100 år og fortsatt ha en sannsynlighet for kollisjon nær null. Likevel er det nok lagt inn en sjekk på dette så en ny UUID genereres om den kolliderer i en gitt tråd, eller brukerkontoen brukes som en salt for å hindre kollisjoner.

Det betyr likevel ikke at f96c7...db3 slik den vises i forumet, der mesteparten er borte, ikke kan kollidere.

Da har man jo i praksis bare f96c7db3 å spille på, som gir en sannsynlighet for kollisjon på ca. 50 % for hele delen av ID-en som vises for hver 65 000-ende ID. Tar vi kun de tre siste er vi nede i 50 % sannsynlighet per 91 genererte ID-er.

Så det er nok forklaringen. Hele den unike ID-en er høyst sannsynlig, tilnærmet garantert, forskjellig for absolutt alle brukere i absolutt alle historiske innlegg og alle kommende innlegg i hele forumets og jordas levetid. Men akkurat de tre siste der vil nok kræsje ganske ofte, og hele den viste delen av ID-en vil også komme til å kræsje i ny og ne.

Endret av Sandum.PT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her skjedde det igjen i en tråd: 

Skjermbilde 2024-04-09 kl. 20.37.42.png

Skjermbilde 2024-04-09 kl. 20.37.17.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gogglebox skrev (På 9.4.2024 den 20.40):

Her skjedde det igjen i en tråd: 

Skjermbilde 2024-04-09 kl. 20.37.42.png

Skjermbilde 2024-04-09 kl. 20.37.17.png

Er jo forskjellig utenom de siste 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...