AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #21 Skrevet 14. januar 2024 Nei, vet om familier som skulle detaljstyre det. Det har lite venner / sosial kompetanse idag Anonymkode: 079e1...904 1
Rosa Dartle Skrevet 14. januar 2024 #22 Skrevet 14. januar 2024 Nei, aldri. Men jeg skal ikke si at jeg aldri har hatt lyst til det 😅 Samtidig tenker jeg at dette barnet kanskje vil være en som trenger vennskap ekstra masse, og andre foreldre som «ser» ham. 1
Rotemor Skrevet 14. januar 2024 #23 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan godt være dramatisk for de barna det gjelder. Anonymkode: bcdda...245 Usaklig.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #24 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Som skrevet over, jeg vet ikke. Muligens stort alkohol- eller stofforbruk. Tenker da barn 12-18 år. Mest relevant for de yngste. Medlemmer av kriminelle gjenger. Anonymkode: f15d5...ec5 Kanskje ikke nekte, men absolutt fraråde og ha mange andre forslag om bedre personer og ting å bruke tiden på. Man må følge med og bidra til at barna ikke blir dratt inn i et dårlig miljø. Hvor mange har vel ikke ramlet utpå på grunn av netopp feil venner og feil miljø? Å nekte = barn i opposisjon får mer lyst til det de blir nektet. Å fremme gode relasjoner og å dysse ned negative relasjoner kan gjøres med kroppspråk, tilrettelegging , tonefall, foreslå annet. Umerkelig har man bidratt Anonymkode: 65e28...f7a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #25 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har sagt ting som jeg vil helst ikke ha besøk av x, jeg ønsker ikke at du spiller med x, x sine valg er ikke bra fordi.. Mitt barn blir engstelig og nervøs av x. X lærer bort dårlig oppførsel, ordbruk og snakker stygt om og til andre. Anonymkode: 65e28...f7a
Forvirret23 Skrevet 14. januar 2024 #26 Skrevet 14. januar 2024 Om mitt barn kommer hjem dag etter dag å forteller om en venn som sier masse stygge ting, da forklarer jeg barnet mitt at det er ikke vennskap, venner er gode med hverandre. Min eldste kuttet da til slutt en venn pga dette, jeg nektet ikke, men var ærlig på at en venn sier og gjør ikke slemme ting
Gladikaffe Skrevet 14. januar 2024 #27 Skrevet 14. januar 2024 Aldri. vennskap er viktig for barn og unge, og jeg har alltid oppmuntre datteren min å tilbringe tid med andre. ❤️
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #28 Skrevet 14. januar 2024 Ja, jeg har i noen grad gjort det. Min datter er tidlig i tenårene og har ei venninne vi prøver å begrense kontakt med. Hun bor 100% hos sin far som jeg vet flere har anmeldt for voldtekt. Blant annet en kollega av meg. Faren har tre barn med tre damer, og han har besøksforbud mot to av de. Datteren min kan være med venninnen på skolen og hjemme hos oss. Men får ikke henge ute med henne eller være hjemme hos henne. Det er vanskelig for jeg kan jo ikke fortelle sannheten til datteren min. Jeg vet ikke om det er riktig avgjørelse, men som pappa er førstepri å beskytte henne 🤷♂️ Anonymkode: 78e2b...652 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #29 Skrevet 14. januar 2024 Nei. Men jeg gar begrenset muligheter for å møtes på fritid. Ene ungen var venn med noen som begynte med selvskading, noe som smittet over på vårt barn. Å nekte kontakt, hadde nok bare blitt en stor konflikt med oss, og medført mer selvskading. Heldigvis oppdaget vi det tidlig. Så vi gjorde bare kontakt på fritiden veldig vanskelig, eller hadde besøket her, slik at vi kunne være littforstyrrende. Det medførte at gjesten ikke ønsket å komme hit. Den andre var venn med en som begynte å ruse seg tidig. Så gjorde det svært vanskelig å møtes. Frem til jeg hadde litt kontroll på min egen unge. La opp til henting ol, så det ville bli svært vanskelig å begynne å ruse seg uten at vi fant det ut. Anonymkode: 39965...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #30 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, jeg har i noen grad gjort det. Min datter er tidlig i tenårene og har ei venninne vi prøver å begrense kontakt med. Hun bor 100% hos sin far som jeg vet flere har anmeldt for voldtekt. Blant annet en kollega av meg. Faren har tre barn med tre damer, og han har besøksforbud mot to av de. Datteren min kan være med venninnen på skolen og hjemme hos oss. Men får ikke henge ute med henne eller være hjemme hos henne. Det er vanskelig for jeg kan jo ikke fortelle sannheten til datteren min. Jeg vet ikke om det er riktig avgjørelse, men som pappa er førstepri å beskytte henne 🤷♂️ Anonymkode: 78e2b...652 Helt riktig Anonymkode: 39965...1aa
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #31 Skrevet 14. januar 2024 Nei, men hadde lyst når gutten var rundt 10 år. Merket at ene kompisen ikke var bra for han. Men han trakk seg unna selv heldigvis. Er glad for det nå. Denne gutten er 16 år nå og har havnet i ett tøft miljø Anonymkode: ec527...57c 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #32 Skrevet 14. januar 2024 Nei, men ett barn har foreldre jeg helst ikke vil involveres med. De er fæle. Jeg kommer ikke til å si nei om barnet deres insisterer på å komme hit, men jeg har ikke tenkt å anstrenge meg heller….. Anonymkode: 07c14...777
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #33 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje ikke nekte, men absolutt fraråde og ha mange andre forslag om bedre personer og ting å bruke tiden på. Man må følge med og bidra til at barna ikke blir dratt inn i et dårlig miljø. Hvor mange har vel ikke ramlet utpå på grunn av netopp feil venner og feil miljø? Å nekte = barn i opposisjon får mer lyst til det de blir nektet. Å fremme gode relasjoner og å dysse ned negative relasjoner kan gjøres med kroppspråk, tilrettelegging , tonefall, foreslå annet. Umerkelig har man bidratt Anonymkode: 65e28...f7a Det du siterer var svaret mitt på hva som skulle til før jeg nektet et vennskap. Som det står, jeg vet ikke. Et forsøk på svar, uten at det betyr at forbud mot vennskap hadde vært resultatet. Jeg har rett og slett ikke sansen for å nekte barn, uansett alder, vennskap med noen. Anonymkode: f15d5...ec5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #34 Skrevet 14. januar 2024 Yes, det er noen min 15 åring ikke får være med, og det med god grunn. Anonymkode: 8cb8e...e54
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #35 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hadde aldri nektet barnet mitt venner, men jeg hadde veiledet barnet til å sette grenser for seg selv. Anonymkode: 301e0...392 Høres lurt ut. Kan du gi noen eksempler på hvordan man best mulig veileder barn i det? Anonymkode: 5b17e...f99
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #36 Skrevet 15. januar 2024 I utganspunktet nei. Men om de søker feil venner som er i rusmiljø eller er kriminelle ville jeg gjort mye for å få de inn i et bedre miljø, nettopp fordi ungdommer er lett påvirkelig og søker til folk de identifiserer seg med. Så ha hadde jeg blitt bekymret. Ellers tenker jeg de skal få velge venner selv Anonymkode: 7a0f6...a80
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #37 Skrevet 15. januar 2024 Min mor merket i 11-12 årsalderen at jeg hadde et giftig vennskap. Hun var rett og slett ikke snill mot meg. Styrte og kontrollerte. Løy og stjal. Så moren min nektet meg ikke, men frarådet meg ofte å være med henne. Etterhvert ble det så gale at hun mistenkte noe mer måtte stå bak. Og riktognok. Det viste seg at jenta hadde en alkoholisert far og det var grunnen til at hun oppførte seg sånn i perioder og hun ikke så ofte kunne ha besøk. Min mor tok seg dermed litt av henne og det endte med at hun var veldig mye hos oss i perioder. Det var egentlig nokså tøft. Fordi hun var så utfordrende og jeg måtte finne meg i mye. Det var også vondt å være vitne til alt det triste venninna mi måtte igjennom. Hun delte alt med meg. At far slo mor og tok kvelertak på henne. At faren brukte opp alle pengene hennes. Hun ble også seksuelt misbrukt av en hun kjente, men følte hun løy om hvem det var. Hun sa en venn av faren, men jeg mistenkte det var faren😞 Tror barnevernet var inni bilde, men de gjorde tydeligvis en sløv jobb her. Ingen tiltak som vi la merke til. Faren fortsatte å drikke og hun bodde hjemme med begge foreldrene de neste 7 årene… Anonymkode: ca8a0...fbd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå