Gå til innhold

Leieboer til besvær.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å si opp leieboeren vår, som leier en sokkelleil., men vet ikke hvordan.

Føler at leieboerne har så mange krav og er så beskyttet at vi som privatfamilie lider under dette.

Desverre stoler vi ikke på den mannen som leier hos oss denne gang. Vi har måttet purre på leie ved flere anledninger og han behandler oss uten respekt og er frekk. I tillegg har han kommet med uriktige opplysninger i forhold til jobbsituasjon ved leiestart. Jeg føler meg rett og slett ikke trygg med mannen i hus.

Det siste nå er at han har funnet en feil som han krever erstatning for og han mener pga denne feilen har han tapt masse penger og prøver å presse oss for langt over ti tusen.

I tillegg mener han at vi har lovet han råderett over en bod som vi disponerer. I den saken har vi svart ham for over 6 mnd siden at det ikke blir aktuelt, det står også i kontrakten at han kun leier 1 bod. Men for den krever han et beløp på 6000,- i kompesasjon + 500 for hver mnd det går før han får overta boden.

Vi er fortvilte og vet ikke våre arme råd. Det er uutholdelig for oss å leve med denne mannen i huset. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff,det der hørtes ikke noe særlig ut. Har lest og hørt at det er fryktelig vanskelig å få kastet ut leieboere. Nesten uansett hva de gjør. Selv om de ikke betaler husleia når de skal.

Dere får prøve å si til han at han ikke var helt ærlig da han skrev kontrakten og at han ikke betaler husleia i tide,så må han flytte ut. Vet ikke om det går jeg,kanskje han er så slu og sleip at han vet at det er vanskelig å få kastet han ut.

Kanskje gubben din kan være litt skremmende?

Skrevet

Det siste nå er at han har funnet en feil som han krever erstatning for og han mener pga denne feilen har han tapt masse penger og prøver å presse oss for langt over ti tusen.

I tillegg mener han at vi har lovet han råderett over en bod som vi disponerer. I den saken har vi svart ham for over 6 mnd siden at det ikke blir aktuelt, det står også i kontrakten at han kun leier 1 bod. Men for den krever han et beløp på 6000,- i kompesasjon + 500 for hver mnd det går før han får overta boden.

Trikset er å finnen en gyldig og saklig oppsigelsesgrunn!

Hva slags feil er det han har funnet som har kostet han penger? han har vel neppe noe gyldig krav likevel.. Hvis det er konstrusjonsfeil kan dere bare si at leiligheten skal totalrenoveres og at han må flytte. Antyd at dere skal gjøre jobben selv og regner med at det vil ta relativt lang tid.

Annen grunn kan være at dere ønsker å benytte plassen selv og derfor ikke ønsker å leie ut lengre. Så lar dere bare leiligheten stå tom en kort periode før dere "ombestemmer" dere og leier ut igjen.

lykke til!

Skrevet

Husleieloven sier følgende om utleiers adgang til å si opp en leieavtale:

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Rådene fra gjesten over her er således gyldig oppsigelsesgrunn i.h.t. loven, så det er bare å si ham opp med en av disse begrunnelsene. Blir han ubehagelig og truende som en følge av dette, bør dere kontakte politiet.

Skrevet

Meld dere inn i huseiernes landsforbund eller kontakt advokat.

Skrevet

Enig med over, kontakt advokat! Det er vel gratis gjennom huseiernes landsforbund tror jeg. Håper dere har en bra husleiekontrakt, det vil jo advokaten se på.

Skrevet

Jeg ser de andre har svart på det meste, jeg vil bare tilføye at om det ikke står noe i kontrakten om at han skal ha mer enn en bod, vil han ikke vinne frem ved å påstå noe annet. Han kan jo prøve seg på å hevde muntlig avtale, men det er nok dere som vinner om det blir ord mot ord.

Skrevet

Takk for mange gode svar her.

Jo vi har en god leiekontrakt så den bør holde. Og vi har tenkt på det med oppsigelse på grunnlag av oppussing (burde blitt gjort og nå etter 5 1/2 år utleie)

Vå redsel er hvis han ikke betaler i oppsigelse tiden(3 mnd), siden vi er ganske avhengig av inntektene blir det tøft.

Og hva hvis vi pusser opp eller ombestemmer oss på bruk av den selv, kan han da rette krav eller lage vanskeligheter for oss.

Mannen går hjemme og har ikke så mye annet å ta seg til for tiden....

Problemet var med strøm og en koblingsfeil som vi ikke er ansvarlige for. Han har betalt lii for mye i strøm i de mnd han har bodd der (maks 2500,-) og vi har selvfølgelig sagt at vi skal ordne det med en gang og at han skulle få pengene igjen snarest.

Skrevet

Har han ikke betalt depositum da? Som da skal dekke husleia hvis han ikke betaler??

Gjest Isabellas
Skrevet

Bare si han opp. Som grunn: Si at dere har bruk for arealene selv.

Skrevet
Vå redsel er hvis han ikke betaler i oppsigelse tiden(3 mnd), siden vi er ganske avhengig av inntektene blir det tøft.

Og hva hvis vi pusser opp eller ombestemmer oss på bruk av den selv, kan han da rette krav eller lage vanskeligheter for oss.

Mannen går hjemme og har ikke så mye annet å ta seg til for tiden....

Problemet var med strøm og en koblingsfeil som vi ikke er ansvarlige for. Han har betalt lii for mye i strøm i de mnd han har bodd der (maks 2500,-) og vi har selvfølgelig sagt at vi skal ordne det med en gang og at han skulle få pengene igjen snarest.

Altså oppsigelse fordi dere skal pusse opp eller benytte arealet selv er gyldig oppsigelsesgrunn og kan han kan ikke nekte å betale husleie av den grunn. Om dere ombestemmer dere etter at han har flyttet har han heller ingen rett på erstatning av noe slag.

Egentlig høres det ut som han er typen til å klage og kreve erstatning for alt bare for å se om han får det som han vil! Er du ikke erstatningsplikt bør du heller ikke tilby penger. Hvis feil på strømmen skyldes at strømlevrandør har gjort feil, så skal de dekke eventuelle krav som strømabomenten må rette selv.

Vær tøff, les huseleieloven og neste gang leieboeren prøver seg vet du hvilken rettigheter og plikter du har overfor leieboer!

Skrevet

Jo han er nok typen til å klage på alt.

Han mener at denne feilen har satt ham i en veldig stram økonomisk situasjon og truer med advokat osv.

Vi mener at 200,- mnd. umulig kan ødelegge ham økonomisk. Men skal selvfølgelig dekke det tapte såfremt det er vårt ansvar. (Kommer nok til å gjøre det uansett) Ellers kan vi ikke si at vi har gjort noen annen feil enn å overse en mangel.

Men det er ekkelt med truingen og utpressingen. Det er ingen god situasjon å være i. Ut skal han ivertfall, men det bor en kjenning av ham like rundt hjørnet så det kan være litt riski å leie ut igjen med det første.

Når det gjelder depositum, var vi kjempe teite. Vi fikk oss rett og slett ikke til å kreve det av ham, glemte det vel en liten stund og, og på kontrakten kom det ikke med, det punktet står åpent. Det er vår tabbe som vi får svi for nå er jeg redd for. Det går vel ikke ann å kreve depositum i ettertid regner jeg med?? :sur:

Det er helt sikkert ivertfall at vi aldri kommer til å leie ut med mindre enn 1 mnd depositum en gang til.

Skrevet

Ta kontakt med Huseierenes Landsforbund og/eller skaff dere en advokat. Jeg tror neppe at han kan kreve kompensasjon for disse bod-greiene og det kan være like greit å be ham ta kontakt med advokaten deres for å orden opp i saken.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Dere skal nok klare å få sagt ham opp, men det er visstnok dersom han nekter å flytte ut likevel at problemene kommer. For DET er ikke lett å få gjort noe med...

Skrevet

Dere burde nok forlange ihvertfall forlange 3mnd.depositum. Er vanlig det. I tilfelle mangel av innbetaling av husleie og event.skader.

En ting er å si opp leiekontrakten,men det er utrolig vanskelig å få dem til å flytte. Det skal være en veldig god grunn for det.

Er redd det her blir vanskelig for dere. Men dere får gå frem i litt rolig og vennlige former. Så kanskje han flytter frivillig.

Gjest Twigi ulogget
Skrevet

Dere må sørge for at alt skjer skriftlig. Hvis dere må purre på husleie - gjør det raskt, skriftlig, med betalingsfrist på 14 dager (tror jeg). Hvis ikke kan dere kreve utkastelse via namsmannen.

Det at han krever adgang til bod er "ikke-tema" - deres skriftlige avvisning av dette burde holde i massevis. Pass på å samle alle brev dere har skrevet, slik at dere har skriftlig dokumentasjon.

I min leiekontrakt står det at feil som ikke er påpekt av leieboer i løpet av 14 dager etter innflytting ikke kan kreves utbedret. Har dere noen slik klausul?

Det er sikkert vanskelig å kreve depositum nå, men dere kan jo be om et møte med fyren, si at det er nødvendig for dere som utleiere å sikre dere, og at depositum er nødvendig i deres leieforhold. Foreslå en rimelig sum - 2-3 mmnd huseleie, og gi fyren en måned til å skaffe pengene. Det dere eventuel skylder ham kan jo gå inn i dette beløpet.

Har du nøkkel til leiligheten? Jeg vet ikke hvordan man forholder seg etter oppsigelse, men hvis han ikke vil flytte, så mener jeg at du kan følge noen skriftlige prosedyrer, og en viss tid etter at oppsigelsesfristen er utløpt tror jeg du kan bytte lås og ta over alt som eventuelt står igjen i leiligheten.

Men slik situasjonen din er, så ville jeg nok ha meldt meg inn i huseiernes landsforbund, ja. Dafår du skikkelig hjelp fra noen som har vært borti slike situasjoner før. Og hvis dere blir i beit økonomisk uten leieinntekten, da trenger du skikkelige kontrakter for neste leieforhold.

Det at du trenger leiligheten til eget bruk - det kan jo bare være at familien din kommer på besøk i påsken og at dere ønsker å ha plass til dem! Når påsken er over, kan du jo leie ut til noen andre....... Det er vel ingen som har noe med hvor lenge du trenger å disponere dette selv, er det vel?

Lykke til, ihvertfall! Situasjonen din er pyton, jeg føler med deg!

Skrevet

Tenkte jeg bare skulle legge inn siste nytt i saken her.

Vi regnet på leieboers tap pga feilen på strømmen og ga ham tilbud om tilbakebetaling idag (har tatt godt i beregningen) pr brev.

Men nei han står på sitt. Kravet er nede i 12000,- nå da, fordi han har innsett at spørsmålet om boden kommer han ingen vei med, siden kontrakten som han har skrevet under på er uten denne boden.

Vi har snakket med advokat pr tlf og han lo da han hørte hva mannen krever, han rådet oss til å gi ham tilbud om akkurat det han har krav verken mer eller mindre.

Da min mann snakket med leieboer, truet han igjen med advokat og at han står på sitt. På den skriftlige tilbakemeldingen trekker han spr om bod, men opprettholder krav om de andre pengene pga krenkelse og ulemper påført ham, vi er skyld i hans vanskelige situasjon. (Det er snakk om et par hundrelapper i mnd)

Uff jeg så et håp om at saken skulle være fort over da vi hadde snakket med advokaten, men er redd at det kanskje er en blodigle av en advokat som vil ta på seg denne utpressingen og kjøre sak.

Det eneste lyspunktet i tunnelen er at vi har fått greie på at han ser seg om etter ny leilighet i nærheten.

Ja, ja, han skal ha et svar i morgen og går vi ikke med på hans krav vil vi høre videre fra hans advokat, skriver han så fint. IDIOT AV ET KRYP.

Skrevet

Sjekk om husforsikringen deres dekker rettshjelp. Hos oss hadde vi en egenandel på 4000 + 20% av det overskytende. Problemer med leietaker gikk greit under det da vi trengte hjelp med utkastelse osv.

Selv om dere ikke har depositum, så er han ansvarlig for skader han gjør på leiligheten og manglende husleiebetaling. Men dersom han har dårlig råd, så kan det selvsagt være vanskelig å få dem.

Ser noen anbefaler 3 måneders depositum. Vi har også hatt det, men vi ser at en del flytter fordi de har bruk for pengene. Selv hadde jeg syntes det hadde vært greit med en slik sparekonto, men det er visst ikke alle som tenker som meg. Det gode med å ha så høyt depositum er at du får silt ut noen av de verste leieboerene. Advokaten vår har også anbefalt oss minst tre måneders depositum, men vi har nå gått ned til en måned.

Håper det går bra for dere og at han flytter ut snart!

Skrevet

Vi har snakket med advokat pr tlf og han lo da han hørte hva mannen krever, han rådet oss til å gi ham tilbud om akkurat det han har krav verken mer eller mindre.

Da min mann snakket med leieboer, truet han igjen med advokat og at han står på sitt. På den skriftlige tilbakemeldingen trekker han spr om bod, men opprettholder krav om de andre pengene pga krenkelse og ulemper påført ham, vi er skyld i hans vanskelige situasjon. (Det er snakk om et par hundrelapper i mnd)

Uff jeg så et håp om at saken skulle være fort over da vi hadde snakket med advokaten, men er redd at det kanskje er en blodigle av en advokat som vil ta på seg denne utpressingen og kjøre sak.

Du trenger ikke bekymre deg! Det finnes ingen neppe noen advokat som vil ta på seg en så useriøs sak som din leieboer har. Advokater jobber ikke gratis og her i Norge har vi ingen amerikanse tilstander ennå. ;) Jeg tror nok leieboeren din bare prøver å bløffe og han har neppe kontaktet noen advokat. Neste gang kan det være lurt å si at dere faktisk har kontaktet advokat, og at denne bare ler av hele søksmåltrusselen! I tillegg kan du nevne til din leieboer at advokater faktisk skal ha honorar om de vinner eller ikke, og at han ved eventuelt tap risikerer å måtte betale alle saksomkostninger inklusive din advokat...

Bare si han opp du og ikke vær bekymret! Er du heldig blir du fort kvitt han siden han allerede leter etter annen leilighet.

Skrevet

Det er helt sikkert ivertfall at vi aldri kommer til å leie ut med mindre enn 1 mnd depositum en gang til.

Det er bare å innse at dere gjorde en kjempetabbe ved å ikke kreve depositum. Nå er det for sent.

I de aller fleste tilfeller så kreves det 3 mnd. depositum. Loven sier vel maks i forhold til 6 mnd leie. Jeg er selv utleier og valgte depositum i forhold til oppsigelsestid. Jeg valgte en oppsigelsetid på 2 mnd. Det gir meg relativ grei tilgang på leiligheten og leieboer rimelig tid til å finne seg et nytt sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...