Stor pike Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Vi har en diskusjon her hjemme. Noen mener at brød fint kan oppbevares i kjøleskapet. Jeg gjør nødig det. Jeg mener jeg en gang lærte noe om fibre og frostroser og noe greier. Husker ikke helt og godt mulig jeg tar feil Noen som kan bekrefte/avkrefte?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Sitat Romtemperatur er det beste, mens kjøleskaptemperatur er ikke like optimalt. I motsetning til annen mat, som holder seg lenger i lave temperaturer, tørker brødet lettere i temperaturer mellom 4 og 7 grader. https://brodogkorn.no/fakta/slik-oppbevarer-du-brod-best/ Jeg pleide å ha det i kjøleskap før fordi jeg trodde at det holdt seg fersk lengre da, men så er det rett og slett motsatt. Anonymkode: 8070c...440 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Brødet oppbevares i fryseren her. Tar ut antall skiver jeg skal ha, og har dem i brødristeren. Ikke svinn i det hele tatt. Anonymkode: b5ad4...d9d 5
aksase Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Brød oppbevart i kjøleskap kan raskere føles "tørt". Skjer noe kjemisk, spesielt i kjøpebrød. Ikke så tydelig i hjemmebakt brød. Fordelen med å ha det i kjøleskapet, er at det kan ligge veldig lenge før det mugner. Ofte et par uker og mer. Vi oppbevarer alltid brødet i kjøleskap, og synes det fungerer fint. Pass på at det ligger i en lufttett pose som bevarer fuktighet, og ikke i papirpose, eller perforert originalpose. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 Brødet blir tørt og smakløst. Holder seg bedre på kjøkkenbenken eller i brødboks. Anonymkode: b513f...00e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 aksase skrev (13 timer siden): Brød oppbevart i kjøleskap kan raskere føles "tørt". Skjer noe kjemisk, spesielt i kjøpebrød. Ikke så tydelig i hjemmebakt brød. Fordelen med å ha det i kjøleskapet, er at det kan ligge veldig lenge før det mugner. Ofte et par uker og mer. Vi oppbevarer alltid brødet i kjøleskap, og synes det fungerer fint. Pass på at det ligger i en lufttett pose som bevarer fuktighet, og ikke i papirpose, eller perforert originalpose. Jeg synes alltid kjøleskapskaldt brød virker tørt, selv om det bare er fra dagen før. Men når kjøleskapsbrødet får en tur i brødrister eller airfryer blir det helt gull. Anonymkode: b366b...027
aksase Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes alltid kjøleskapskaldt brød virker tørt, selv om det bare er fra dagen før. Men når kjøleskapsbrødet får en tur i brødrister eller airfryer blir det helt gull. Anonymkode: b366b...027 Det spørs jo hva man er vant til. Jeg lever godt med å spise ukegammelt kjøleskapsbrød uten noe behov for brødristerbruk. Ja, ferskt brød smaker bedre, men kan jo ikke kaste brød bare fordi det ikke lenger smaker nybakt. Jeg tror dessverre at det blir kastet enormt mye brød fordi det mugner og blir "tørt". Allerede i butikken kastes mye brød hver dag, og det fortsetter hjemme hos folk. Jeg tror vi kunne redusert "brødsvinnet" noe helt enormt om folk gjør som deg, oppbevarer brødet i kjøleskapet, og enten vender seg til å spise brød som ikke er helt dagsferskt, eller setter brødskiva noen sekunder i brødristeren. All denne kastingen av spiselig mat, må vi få en slutt på. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 Oppbevarer aldri brød Fryser halve brødet og resten oppbevares i plastpose i romtemperatur. Anonymkode: 4121e...a43
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oppbevarer aldri brød Fryser halve brødet og resten oppbevares i plastpose i romtemperatur. Anonymkode: 4121e...a43 Aldri i kjøleskapet, skulle det stå! Anonymkode: 4121e...a43
skreppamedleppa Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 Jeg tar opp så mange skiver jeg trenger om kvelden fra fryseren. Har aldri tørt brød og veldig lite matsvinn på den måten 2
Arkana Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 Vi har aldri brød i kjøleskap, det blir bare tørt og fælt. Vi deler brød i skiver og fryser ned og om morgenen tar vi opp bare så mange skiver vi trenger den dagen så da er brødet alltid ferskt og godt, og ingenting blir kastet fordi det blir gammelt. 1
Brunhilde Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Jeg baker brød og pleier å dele det i 3-4 biter når det avkjølt og fryser ned. 1 bit er nok brød til 3 dager, så jeg tar opp etter behov. Jeg gidder ikke stå og kutte i skiver lenger, derfor denne løsningen. Jeg spiser egentlig mest knekkebrød, men syns av og til brød er en god avveksling, derfor har jeg alltid brød i fryseboksen og jeg kaster aldri brød. 1
Kniv & gaffel Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 Aldri brød i kjøleskapet. Det blir smakløst, tørt og smuldrer lett. Jeg spiser lite brød til vanlig, men det er godt som en variasjon. Baker selv, og fryser ned i skiver eller som rundstykker. Tiner i mikrobølgeovn eller airfryer når jeg skal ha brød, og oppbevarer det jeg ikke spiser i pose på kjøkkenbenken.
M.H85 Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 Fryseren her. Kjæresten min har brød hos seg selv i kjøleskap,mener de holder lengre🙈 Tror ikke det.... Da hadde de ligget i kjøl i butikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå