Gå til innhold

KPTSD og lyd - hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja men jeg finner ikke verktøyene hun snakker om. Vet du hvor de er?

Anonymkode: 06595...bbe

Jeg vil tro de ligger øverst i kommentarfeltet, altså under videoen. 

Anonymkode: 50e29...dd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Les om det 

Anonymkode: 1ef71...53f

Har gjort det. Jeg synes det virker som øvelser for å gjøre praktiske ting man ikke tør, og det er jo ikke det jeg sliter med. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil tro de ligger øverst i kommentarfeltet, altså under videoen. 

Nei, der lå bare masse kommentarer fra andre brukere. 

Skrevet

crappy childhood fairy er meldt inn for å bedrive terapeutisk arbeid uten å ha terapi-bakgrunn... just saying. Husk at det hun anbefaler funker for henne, andre kan trenge andre løsninger. Og ikke kast bort penger på "programmet" hennes - det er stort sett bare ting man kan lese om på egenhånd.

Anonymkode: 995a8...8c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

crappy childhood fairy er meldt inn for å bedrive terapeutisk arbeid uten å ha terapi-bakgrunn... just saying. Husk at det hun anbefaler funker for henne, andre kan trenge andre løsninger. Og ikke kast bort penger på "programmet" hennes - det er stort sett bare ting man kan lese om på egenhånd.

De fleste betaler jo ikke og bare ser hennes videoer på YouTube. Jeg synes at måten hun forteller ting på er veldig bra og da driter jeg egentlig i om hun har terapibakgrunn. De som hadde terapibakgrunn (mine to psykologer) hjalp meg ikke, så...

Anonymkode: b007d...db7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Meldt inn» - hvor da? Hun er ekstremt tydelig på at hun ikke er terapeut og kommer med råd som virket for henne, så det synes jeg høres merkelig ut. 

Og greit nok å si «man kan lese på egenhånd», men med kognitive problemer som KPTSD fører til, har i alle fall jeg vanskeligheter med å finne HVOR jeg skal lese på egenhånd og HVA som er viktig og relevant. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De fleste betaler jo ikke og bare ser hennes videoer på YouTube. Jeg synes at måten hun forteller ting på er veldig bra og da driter jeg egentlig i om hun har terapibakgrunn. De som hadde terapibakgrunn (mine to psykologer) hjalp meg ikke, så...

Anonymkode: b007d...db7

Så bra du syns det hjelper! Ville bare advare de som måtte vurdere å betale for programmet hennes. Jeg syns ikke måten hun forklarer på er bra så jeg holder meg unna. En kompis ble lurt til å melde seg inn i programmet hennes, så YMMV..

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

«Meldt inn» - hvor da? Hun er ekstremt tydelig på at hun ikke er terapeut og kommer med råd som virket for henne, så det synes jeg høres merkelig ut. 

Og greit nok å si «man kan lese på egenhånd», men med kognitive problemer som KPTSD fører til, har i alle fall jeg vanskeligheter med å finne HVOR jeg skal lese på egenhånd og HVA som er viktig og relevant. 

Meldt inn i USA. Staten sin. Hvis du syns hun hjelper deg så fortsetter du med det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg virkelig anbefaler Janina Fisher. Hun har skrevet en arbeidsbok som er lettlest, med enkle bilder, diagrammer og øvelser som er spesifikt beregnet på traume-kognitiv-svikt. OG hun er en dønn seriøs fagperson.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gjort det. Jeg synes det virker som øvelser for å gjøre praktiske ting man ikke tør, og det er jo ikke det jeg sliter med. 

Nei, der lå bare masse kommentarer fra andre brukere. 

Send meg link til videoen så skal jeg se

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

"Alle" vet vel at hun ikke er terapeut? Hun har lov til å coache andre for det, og hun har jo førstehånds erfaring rundt temaet, og dermed veldig godt egnet. Å lytte gjennom videoene hennes er bare nyttig. 

Skrevet

Send meg link til videoen så skal jeg se

Den ligger på forrige side. Takk

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg virkelig anbefaler Janina Fisher. Hun har skrevet en arbeidsbok som er lettlest, med enkle bilder, diagrammer og øvelser som er spesifikt beregnet på traume-kognitiv-svikt. OG hun er en dønn seriøs fagperson.

Jeg har den boken, synes ikke den hjalp. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den ligger på forrige side. Takk

Lenkene ligger i feltet over kommentarfeltet, du må klikke på det så utvider det seg med info. Men dette er altså kurs som koster penger. Jeg anbefaler deg å heller lytte på mye av det hun sier i videoene, for det er noe med å forstå som er viktig for prosessen. Verktøy for å roe ned nervesystemet i seg selv, finnes det mye info om og enkle teknikker i andre videoer.

https://www.youtube.com/results?search_query=reset+nervous+system+after+trauma

Skrevet

Lenkene ligger i feltet over kommentarfeltet, du må klikke på det så utvider det seg med info. Men dette er altså kurs som koster penger. Jeg anbefaler deg å heller lytte på mye av det hun sier i videoene, for det er noe med å forstå som er viktig for prosessen. Verktøy for å roe ned nervesystemet i seg selv, finnes det mye info om og enkle teknikker i andre videoer.

https://www.youtube.com/results?search_query=reset+nervous+system+after+trauma

Ah, skjønner. Takk! Ja, da skal jeg gjøre det. Ikke vant til å bruke YouTube, synes det er vanskelig å manøvrere og finne fram. Finner mest videoer som handler om forhold, og det er helt uaktuelt for meg. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ah, skjønner. Takk! Ja, da skal jeg gjøre det. Ikke vant til å bruke YouTube, synes det er vanskelig å manøvrere og finne fram. Finner mest videoer som handler om forhold, og det er helt uaktuelt for meg. 

Du må bruke søkemotoren for å finne videoer som er relevant for deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må bruke søkemotoren for å finne videoer som er relevant for deg. 

Altså Google?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså Google?

Nei, søkefunksjonen i Youtube..

Du har et felt øverst på siden med forstørrelsesglass, der skriver du inn det du ønsker å se. HElst da på engelsk, for majoriteten av videoene er på engelsk. 

"reset nervous system" f.eks
"cute puppies"

osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for innlegget ditt. Jeg ser at du kjenner og har kjent det på samme måte som meg. Jeg kjenner meg veldig igjen i slik du beskriver følelsene dine rundt naboens musikk. Akkurat sånn er det her også. Noen ganger får jeg lyst til å brenne ned huset eller bare skrike hysterisk, men jeg gjør det ikke. Jeg tror jeg må flytte, men den «fanget»-følelsen sier meg at jeg kommer ikke til å finne et trygt bra sted noen gang :( 

Jeg tror å roe ned nervesystemet hadde vært lurt, men vet ikke hvordan. Jeg har øvd på ulike pusteteknikker (men kanskje de er feil eller jeg gjør de feil) og synes ikke det hjelper. 

Du skriver:»Fokusere på å roe nervesystemet ditt, særlig med somatiske modaliteter.» Hva betyr det? 

Selv når det er stille, venter jeg anspent på at det skal komme en lyd. Så jeg slapper aldri av. Og kroppen min gjør så vondt. 

Så bra at du spør. 

Det jeg mener da er å ikke bare fokusere på det ut fra tankene eller emosjonene, men med fokus i kroppen. Jeg fikk en del samtaleterapi og tanketerapi, men å få det bedre fra traumene, og alle de medfølgende lidelsene, skjedde med store skritt da jeg begynte å fokusere på kroppen min. Dette kan du gjøre f.eks med en psykomotorisk fysioterapeut. 

Ellers så er dette noen somatiske "modaliteter" som jeg kalte det: Somatic experiencing (Waking the Tiger av Peter Levine er en god start) og det er en del på YouTube. Vagusnervestimulering, forskjellige øvelser, lenge siden jeg har gjort det så har dessverre ingen ressurser til deg. Feldenkrais. Hanna Somatics. Eller bare "Somatics", f.eks serien til John Loupos på YouTube. Traumatic release exercises (TRE), denne må de med traumer være veldig forsiktig med, les deg opp på forhånd, og min anbefaling er at du max starter med 5 minutter hvis du prøver. Intuitiv risting og generelt intuitiv bevegelse, gjennom dagen spør kroppen "hva vil du gjøre nå" hvis den vil skrike, skrik, hvis den vil hoppe, hopp. En av grunntankene i Somatic Experiencing er at kroppen vet hva du trenger for å få bort den "ekstra spenningen". 

Ellers er det enkle ting som mindfulness med fokus på sansene, og særlig følesansen i kroppen. For en del som har opplevd traumer er mindfulness og generelt det å "komme tilbake til kroppen" veldig triggende. Så dersom kroppsarbeid er uvant for deg vær bevisst, og vær trygg. Grunningsøvelser med fokus i sanser og kroppen. 4 ting du smaker, lukter, hører, ser, føler, o.l. Du har gjerne vært borti dette med psykologen. 

Jeg flyttet til en gård uti gokk der alt jeg hørte var sauer, måker og en sjelden traktor. Balsam! Forstår at det er urealistisk for manges livsituasjon. 

Lykke til, jeg er takknemlig for at jeg kunne være til hjelp for deg. ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fikk beskjed av psykologen at det er en del av ptsd. Ikke direkte traumene. Høye lyder gjorde meg stresset og ga angst. Jeg turte ikke å bruke viften over komfyren, måtte forlate leiligheten under sentrifugeringen til vaskemaskinen m.m. Lyder knyttet til spesifikke traumer blir noe annet. 

Det forsvant med årene. Er langt ifra frisk, faktisk sykere nå enn før. Jeg har gått fra alvorlig overaktivering til lammende underaktivering. Fra daglig panikkanfall og angstanfall til 0 angst, bare depresjon og nummenhet. 

Gått fra evig fight og flight til fullstendig kollaps/freeze. Det er som om kropp og hode har gitt opp å lete etter farer og trygghet, for jeg vil aldri bli trygg allikevel. 

Anonymkode: de399...a2a

Det høres helt jævlig ut. Skjedde det over natten eller skjedde det gradvis?

Anonymkode: 44451...83f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...