Gå til innhold

KPTSD og lyd - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kompleks ptsd og blir enormt trigget av lyder. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror det handler om at jeg ikke kan kontrollere det, at noen tvinger meg til å høre noe jeg ikke vil høre, tråkker over grensene mine. 

Det kan være andre grunner også, jeg vet ikke. Noen minner direkte om traumene. De verste lydene er musikk, bass, skriking, høye mannestemmer, motorsag, skudd/smell, men jeg blir også urolig og redd om jeg hører ukjente biler feks. 

Dette er så utrolig hemmende. Jeg har konstant vondt i kroppen og hodet og veldig redd. Så spørsmålet er: Hva kan jeg gjøre med dette? Kan jeg lære meg å holde det ut? Hvordan? For slik det er nå går jeg i frys/flukt og det ødelegger livet mitt. Jeg må bruke ørepropper med støydempende headset utenpå for å ikke høre. Ikke minst fordi naboen er veldig glad i mye og høy lyd hele tiden. 

Hjelp?

Og ja jeg går i traumebehandling og har gjort det i over et år. 

Anonymkode: 06595...bbe

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger! Samme her. Hører lyder - puls på 180 og skjelver 

Anonymkode: b007d...db7

• Hjerte 1
Skrevet

Å reagere sterkt på lyder er vanlig når nervesystemet er overbelastet. Det kommer til et punkt hvor nesten alt av lyder er traumatisk, selv om lyden i seg selv ikke nødvendigvis har noe med traumet i seg selv å gjøre. Og når kroppen først har lært seg at lyder er skummelt, så er man i beredskap og bruker opp kreftene sine på det. For man vet at det vil komme lyder, så kroppen har allerede begynt å forberede seg på det den oppfatter som fare. 

Jeg vet ikke hva du har prøvd før i form av terapi og teknikker, jeg vet det er mange veier til Rom. Å jobbe forebyggende er veldig viktig. Pusteøvelser er noe av det viktigste, selv når du skulle ha veldig gode øyeblikk bør du gjøre det. Hvis du ikke vet hvordan du gjør det på en god måte, så gå gjerne til en terapeut som lærer deg. Pusten er ekstremt undervurdert. Kognitiv terapi er også virkningsfullt, hvis dette ikke er noe du bruker i hverdagen så anbefaler jeg veldig det. Tankefeltterapi når det man oppfatter som fare oppstår. 

Jeg kan ikke gå gjennom alle vidoene for å finne den riktige for akkurat dette, men jeg anbefaler å lytte til denne dama. 

https://www.youtube.com/results?search_query=crappy+childhood+fairy+fight+flight

Sjekk også evnt ut flere:

https://www.youtube.com/results?search_query=complex+ptsd+fight+flight+freeze

Anonymkode: 50e29...dd3

Skrevet

Jeg holder ikke ut, har prøvd i mange jævla år, har til slutt innsett at jeg kan ikke bo tett på folk eller noe, jeg leter etter rimelige steder å leie der ingen skulle tru at nokon kunne bu for å si det sånn. Kanskje man skal slutte å prøve å jobbe så hardt med seg selv, og bare gi seg selv den roen? Jeg fikk låne en hytte alene på fjellet i 10 dager en gang, ingen lyder annet enn litt fugler og sånn, følte jeg kom hjem til meg selv i kroppen min rett og slett. 

Anonymkode: 17762...b96

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å reagere sterkt på lyder er vanlig når nervesystemet er overbelastet. Det kommer til et punkt hvor nesten alt av lyder er traumatisk, selv om lyden i seg selv ikke nødvendigvis har noe med traumet i seg selv å gjøre. Og når kroppen først har lært seg at lyder er skummelt, så er man i beredskap og bruker opp kreftene sine på det. For man vet at det vil komme lyder, så kroppen har allerede begynt å forberede seg på det den oppfatter som fare. 

Jeg vet ikke hva du har prøvd før i form av terapi og teknikker, jeg vet det er mange veier til Rom. Å jobbe forebyggende er veldig viktig. Pusteøvelser er noe av det viktigste, selv når du skulle ha veldig gode øyeblikk bør du gjøre det. Hvis du ikke vet hvordan du gjør det på en god måte, så gå gjerne til en terapeut som lærer deg. Pusten er ekstremt undervurdert. Kognitiv terapi er også virkningsfullt, hvis dette ikke er noe du bruker i hverdagen så anbefaler jeg veldig det. Tankefeltterapi når det man oppfatter som fare oppstår. 

Jeg kan ikke gå gjennom alle vidoene for å finne den riktige for akkurat dette, men jeg anbefaler å lytte til denne dama. 

https://www.youtube.com/results?search_query=crappy+childhood+fairy+fight+flight

Sjekk også evnt ut flere:

https://www.youtube.com/results?search_query=complex+ptsd+fight+flight+freeze

Tusen tusen takk!!!! ♥️ Ja, alt overbelaster, jeg klarer ikke jobbe lenger, føles som hele meg bare lytter og leter etter fare (gjennom lyd). 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg holder ikke ut, har prøvd i mange jævla år, har til slutt innsett at jeg kan ikke bo tett på folk eller noe, jeg leter etter rimelige steder å leie der ingen skulle tru at nokon kunne bu for å si det sånn. Kanskje man skal slutte å prøve å jobbe så hardt med seg selv, og bare gi seg selv den roen? Jeg fikk låne en hytte alene på fjellet i 10 dager en gang, ingen lyder annet enn litt fugler og sånn, følte jeg kom hjem til meg selv i kroppen min rett og slett. 

Anonymkode: 17762...b96

Ja, har tenkt litt samme. Problemet er at jeg har en voldelig eks så om jeg flytter uti gokk aleine ville jeg ikke følt meg så veldig trygg om han plutselig fant ut at han ville besøke meg 😟 Håper du finner en løsning som fungerer for deg, for å ha det sånn er ikke noe jeg unner noen! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Følger! Samme her. Hører lyder - puls på 180 og skjelver 

♥️

Skrevet

Jeg fikk beskjed av psykologen at det er en del av ptsd. Ikke direkte traumene. Høye lyder gjorde meg stresset og ga angst. Jeg turte ikke å bruke viften over komfyren, måtte forlate leiligheten under sentrifugeringen til vaskemaskinen m.m. Lyder knyttet til spesifikke traumer blir noe annet. 

Det forsvant med årene. Er langt ifra frisk, faktisk sykere nå enn før. Jeg har gått fra alvorlig overaktivering til lammende underaktivering. Fra daglig panikkanfall og angstanfall til 0 angst, bare depresjon og nummenhet. 

Gått fra evig fight og flight til fullstendig kollaps/freeze. Det er som om kropp og hode har gitt opp å lete etter farer og trygghet, for jeg vil aldri bli trygg allikevel. 

Anonymkode: de399...a2a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med en mor som har kptsd og hun har mildt sagt vært ustabil og det har helt klart påvirket meg mye. Jeg er også veldig overfølsom for lyder, spesielt skarpe/brå/høye lyder (kasseroller som braser sammen, noe som faller i gulvet, dører som smeller osv). Min første reaksjon er alltid sinne og det er først i mine voksne år at jeg har reflektert rundt at det kanskje ikke er en normal reaksjon. Jeg har derfor prøvd å tenke på hvorfor jeg reagerer som jeg gjør og jeg tror det har med at jeg blir redd. Jeg har dessverre ikke noen gode tips da jeg ikke har klart å komme ut av det selv, men jeg synes det hjelper å være oppmerksom på eget reaksjonsmønster. Jeg prøver alltid å stoppe meg selv i å reagere å heller ta meg et dypt pust. Generelt sett har det blitt litt bedre, men det hender fortsatt at jeg blir sint når ungene kaster en pose med lego i gulvet eller noe rives ned brått. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har også en høy lydsensivitet med forbinder den ikke med fare. Får en brå, sterk irrasjonell reaksjon, et sinne men innser raskt at det ikke er noe å være sint for,  slags intenst stress og lyden må bort. Lyder som er brå eller gjentagende.

Lyder som er svake men konstante gir langsommere reaksjon men likevel en konstant beredskap. Lyden må bort for å få fred eller for å få sove. 

Det er veldig slitsomt å ha det sånn. Det virker som om andre mennesker ikke reagerer på støy og innfinner seg raskt med den. 

Anonymkode: 28905...abc

Skrevet

Dette er skikkelig krevende! Du har min medfølelse. ❤️ 

Jeg tror grunnen til at du reagerer er dette med hyperårvåkenhet, når man er på vakt er det å lytte etter lyder svært viktig, tenk urmenneske som lyttet etter farlige dyr f.eks, så man føler seg ikke trygg og kobler derfor ikke av. Derfor er man ekstra sensitiv for det også, når det er sånn store deler av dagen. Og alle lyder oppleves ekstra høye, og jo mer anspent, jo mer smertefulle blir lydene. 

Jeg har det mye bedre med dette nå når jeg har greid å regulere nervesystemet mitt bedre. Jeg har ikke noen bedre råd enn å fortsette med traumebehandling. Fokusere på å roe nervesystemet ditt, særlig med somatiske modaliteter. Få deg inn i toleransevinduet og gi slipp på spenninger i kroppen. For meg manglet dette litt, snakket kanskje litt mye, og fokuserte lite på å slappe av i kroppen. 

Håper du får mulighet til å gjøre det du trenger for å få det bedre, og vit at dette ikke skal være sånn for alltid. Om du greier å komme deg ut av å alltid være på hyperalterten så vil lydene etter hvert oppleves lavere, og du vil kunne glemme dem. Sånn er det for meg nå med mye, har en vei igjen å gå, men det er mulig å få det bedre. 

Og ja, angående nabo, jeg endte med å flytte da jeg bodde ved siden av en som spilte mye musikk og det var særleg de lavfrekvente basslydene som gjorde meg syk, jeg ble suicidal av at jeg følte meg fanget av den lyden i hjemmet mitt. Som en slags klaustrofobisk følelse. Vet ikke om det er mulig for deg, men noe å tenke på, i hvor stor grad dette med støyen påvirker deg og om livet ville blitt annerledes uten så mye støy og potensielle "skjelv" av bassen. Jeg følte det som at selve hjertet mitt ristet. Grøss. 

Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg mer, for dette er virkelig fælt. 

• Hjerte 1
Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (5 timer siden):

Dette er skikkelig krevende! Du har min medfølelse. ❤️ 

Jeg tror grunnen til at du reagerer er dette med hyperårvåkenhet, når man er på vakt er det å lytte etter lyder svært viktig, tenk urmenneske som lyttet etter farlige dyr f.eks, så man føler seg ikke trygg og kobler derfor ikke av. Derfor er man ekstra sensitiv for det også, når det er sånn store deler av dagen. Og alle lyder oppleves ekstra høye, og jo mer anspent, jo mer smertefulle blir lydene. 

Jeg har det mye bedre med dette nå når jeg har greid å regulere nervesystemet mitt bedre. Jeg har ikke noen bedre råd enn å fortsette med traumebehandling. Fokusere på å roe nervesystemet ditt, særlig med somatiske modaliteter. Få deg inn i toleransevinduet og gi slipp på spenninger i kroppen. For meg manglet dette litt, snakket kanskje litt mye, og fokuserte lite på å slappe av i kroppen. 

Håper du får mulighet til å gjøre det du trenger for å få det bedre, og vit at dette ikke skal være sånn for alltid. Om du greier å komme deg ut av å alltid være på hyperalterten så vil lydene etter hvert oppleves lavere, og du vil kunne glemme dem. Sånn er det for meg nå med mye, har en vei igjen å gå, men det er mulig å få det bedre. 

Og ja, angående nabo, jeg endte med å flytte da jeg bodde ved siden av en som spilte mye musikk og det var særleg de lavfrekvente basslydene som gjorde meg syk, jeg ble suicidal av at jeg følte meg fanget av den lyden i hjemmet mitt. Som en slags klaustrofobisk følelse. Vet ikke om det er mulig for deg, men noe å tenke på, i hvor stor grad dette med støyen påvirker deg og om livet ville blitt annerledes uten så mye støy og potensielle "skjelv" av bassen. Jeg følte det som at selve hjertet mitt ristet. Grøss. 

Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg mer, for dette er virkelig fælt. 

Takk for innlegget ditt. Jeg ser at du kjenner og har kjent det på samme måte som meg. Jeg kjenner meg veldig igjen i slik du beskriver følelsene dine rundt naboens musikk. Akkurat sånn er det her også. Noen ganger får jeg lyst til å brenne ned huset eller bare skrike hysterisk, men jeg gjør det ikke. Jeg tror jeg må flytte, men den «fanget»-følelsen sier meg at jeg kommer ikke til å finne et trygt bra sted noen gang :( 

Jeg tror å roe ned nervesystemet hadde vært lurt, men vet ikke hvordan. Jeg har øvd på ulike pusteteknikker (men kanskje de er feil eller jeg gjør de feil) og synes ikke det hjelper. 

Du skriver:»Fokusere på å roe nervesystemet ditt, særlig med somatiske modaliteter.» Hva betyr det? 

Selv når det er stille, venter jeg anspent på at det skal komme en lyd. Så jeg slapper aldri av. Og kroppen min gjør så vondt. 

Skrevet

Hvilken traumebehandling går du i da? Sånn bare snakke om hvordan du har det, eller er det noe forlenget eksponeringsterapi involvert i det også? Det kan hjelpe deg å bli noe desensetivert. 

Anonymkode: 1ef71...53f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken traumebehandling går du i da? Sånn bare snakke om hvordan du har det, eller er det noe forlenget eksponeringsterapi involvert i det også? Det kan hjelpe deg å bli noe desensetivert. 

Vi bare snakker. Kan du forklare hva du mener med forlenget eksponeringsterapi?

Skrevet

Audiopedagog! 

Anonymkode: 64c1a...828

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Audiopedagog! 

Hvor finner man sånne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor finner man sånne?

https://www.audiopedagog.no/kart-over-audiopedagoger.html

Hos de som har avtale med HELFO betaler man bare egenandel/ frikort. Man må ha henvisning fra lege, fysioterapeut eller liknende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.audiopedagog.no/kart-over-audiopedagoger.html

Hos de som har avtale med HELFO betaler man bare egenandel/ frikort. Man må ha henvisning fra lege, fysioterapeut eller liknende.

Eller forresten, jeg tror faktisk det er gratis hos de med avtale. Det finnes også privatpraktiserende, vet ikke hva de koster.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I denne videoen snakker hun om at det ligger lenker og verktøy under videoen, men jeg finner ikke det. Kan du/noen hjelpe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I denne videoen snakker hun om at det ligger lenker og verktøy under videoen, men jeg finner ikke det. Kan du/noen hjelpe?

Anbefaler også denne dama! Hun har fantastiske videoer! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler også denne dama! Hun har fantastiske videoer! 

Ja men jeg finner ikke verktøyene hun snakker om. Vet du hvor de er?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bare snakker. Kan du forklare hva du mener med forlenget eksponeringsterapi?

Les om det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...