Gjest jegerrinne Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Ser oftere og oftere hets mot uføre. At de er belastning for samfunnet. At de ikke burde ha barn osv For meg virker det ikke som folk må mangle rimlig mye empati og hjerneceller. For jeg lurer på om folk kan se inn i sin egen fremtid slik de uttaler seg til tider. Selv hadde jeg fast jobb som jeg trivdes i og 2 små barn når livet ble snudd opp ned. Jeg ble påkjørt bakfra av en trailer som føreren ikke hadde sett at trafikken hadde stoppet opp. Han traff meg i en hastighet på 80+ i 90 sone. Bagasjerom var brettet inn i barnesetene som var i baksetet. Førersetet var knekt. Hodet midt smalt inn i frontruta. Skulle jeg alt vite da når jeg fikk barn at når yngste var 3 år Skulle jeg bli skaddet for livet? På mange virker det sluk med hetsen som er til tider at alle uføre kan for det selv og at de ønsker å være det. Selv er min drøm å kunne leve uten smerter og å kunne klart å jobbe. Nå består gode dager i å følge opp ungdommene i huset og bruke gode dager med de i skogen osv. Men ved å være med de på ting tapper mye krefter og gir også mye smerter.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Norge har usannsynlig mange uføre. Jeg jobber blant mange fastleger og de er oppgitt over hvor mange nordmenn som bruker all sin tid på trumfe igjennom uføretrygd. I skrivende stund har jeg en venn som bare er for lat til å jobbe og prøver ulike diagnoser for å komme seg dit. Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til mange uføre. Anonymkode: df6d0...c2e 19 3 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 jegerrinne skrev (17 minutter siden): Ser oftere og oftere hets mot uføre. At de er belastning for samfunnet. At de ikke burde ha barn osv For meg virker det ikke som folk må mangle rimlig mye empati og hjerneceller. For jeg lurer på om folk kan se inn i sin egen fremtid slik de uttaler seg til tider. Selv hadde jeg fast jobb som jeg trivdes i og 2 små barn når livet ble snudd opp ned. Jeg ble påkjørt bakfra av en trailer som føreren ikke hadde sett at trafikken hadde stoppet opp. Han traff meg i en hastighet på 80+ i 90 sone. Bagasjerom var brettet inn i barnesetene som var i baksetet. Førersetet var knekt. Hodet midt smalt inn i frontruta. Skulle jeg alt vite da når jeg fikk barn at når yngste var 3 år Skulle jeg bli skaddet for livet? På mange virker det sluk med hetsen som er til tider at alle uføre kan for det selv og at de ønsker å være det. Selv er min drøm å kunne leve uten smerter og å kunne klart å jobbe. Nå består gode dager i å følge opp ungdommene i huset og bruke gode dager med de i skogen osv. Men ved å være med de på ting tapper mye krefter og gir også mye smerter. Nå vil du får svar som" du er en reell uføretrygdet, men de andre derimot er bare " noen svindlere "...) ". Lettere å se fyskiske skader enn de psykiske. Anonymkode: 040fe...833 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Jeg er uføretrygdet og har aldri opplevd, bare hørt om, at det skal eksistere utbredt hets mot uføre. Det er svært vanskelig å få uføretrygd, det er ikke noe noen som kan livnære seg ved eget arbeid vil ha, og heller ikke noe noen får uten å ha blitt undersøkt i huet og ræva og rævkjørt gjennom arbeidsutprøvinger i mange år. Jeg tror det er litt sånn "hvor forferdlig". Men det plager ikke meg, det heller. Anonymkode: 8adbc...a50 12
Sofakona Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Norge har usannsynlig mange uføre. Jeg jobber blant mange fastleger og de er oppgitt over hvor mange nordmenn som bruker all sin tid på trumfe igjennom uføretrygd. I skrivende stund har jeg en venn som bare er for lat til å jobbe og prøver ulike diagnoser for å komme seg dit. Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til mange uføre. Anonymkode: df6d0...c2e Husk at hun kan ha 100 diagnoser..men det kommer an på arbeidsevne..hun må igjennom aap og masse tiltak. Hjelper ikke at legen skriver at hun har 8 diagnosen..hun får ikke uføretrygd fordet 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 Det er mulig noen hetser dem, men det er mange som bare stiller helt ok spørsmål og uføre kaller det for "hets". Anonymkode: 21101...e79 10 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 Sofakona skrev (7 minutter siden): Husk at hun kan ha 100 diagnoser..men det kommer an på arbeidsevne..hun må igjennom aap og masse tiltak. Hjelper ikke at legen skriver at hun har 8 diagnosen..hun får ikke uføretrygd fordet Og hvis hun fortsetter å fortelle til legen "jeg kan ikke...jeg klarer ikke..." i årevis? Anonymkode: 21101...e79 5 1
Gjest jegerrinne Skrevet 13. januar 2024 #8 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nå vil du får svar som" du er en reell uføretrygdet, men de andre derimot er bare " noen svindlere "...) ". Lettere å se fyskiske skader enn de psykiske. Anonymkode: 040fe...833 Hos meg ser en ikke direkte skaddene når jeg er ute. En ser ikke skruer i nakke, rygg og plater i panna. Ser kansje jeg virker litt stiv
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Skrevet 13. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mulig noen hetser dem, men det er mange som bare stiller helt ok spørsmål og uføre kaller det for "hets". Anonymkode: 21101...e79 Men så er det også mange av de helt ok spørsmålene som stilles med en unødvendig spiss tone, eller er unødvendig generaliserende. Anonymkode: f0cf9...554 6 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men så er det også mange av de helt ok spørsmålene som stilles med en unødvendig spiss tone, eller er unødvendig generaliserende. Anonymkode: f0cf9...554 Jeg mener de spørsmålene som stilles med en helt ok tone. Anonymkode: 21101...e79 2
Gjest jegerrinne Skrevet 13. januar 2024 #11 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvis hun fortsetter å fortelle til legen "jeg kan ikke...jeg klarer ikke..." i årevis? Anonymkode: 21101...e79 Tviler Her så var det jobbutprøving i 6 år. Mange behandling steder som både lege og nav henviste til. Måtte prøve det som var foreslått for å se hva som kunne fungere eller ikke fungere
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Skrevet 13. januar 2024 Jeg er 100% ufør å sier ikke det til noen, skjemmes av det, pga fordommer, jeg har flere diagnoser som sier at jeg bør være ufør men jeg takler ikke å gå hjemme å jeg føler meg mindre verdig. Men jeg jobber også 100% å har gjort det i se siste 3 årene, jeg har fryst uføre trygden. Skulle ønske det var mer tilrettelagt for syke på jobb, skulle ønske at jobben slapp å møte betale sykemeldingen min de gangene( få ganger) jeg har blitt syk pga mine diagnoser. ( jeg er absolutt ikke åpen på min arbeidsplass ) Å bli sett ned på pga at du er syk er en forferdelig følelse å de som hele tiden sier folk snylter å slik, burde gå litt inn i seg selv. Det er et helvete å være syk, økonomisk, sosial å psykisk. Anonymkode: 27238...4b9 2 6
Gjest jegerrinne Skrevet 13. januar 2024 #13 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er mulig noen hetser dem, men det er mange som bare stiller helt ok spørsmål og uføre kaller det for "hets". Anonymkode: 21101...e79 Vil jo delvis kalle hets når de sitter å skriver -uføre bør ikke ha barn -uføre bare lyver for å sitte på romma -uføre er bare late Mange andre eksempler er der hvis en leser rundt
Stor pike Skrevet 13. januar 2024 #14 Skrevet 13. januar 2024 Jeg gikk på AAP. Plutselig var det endrer til 100% ufør. Men jeg klarer ikke helt å ta det innover meg, at jeg skulle bli "en av dem. Jeg har hjernekreft, vil aldri bli kreftfri, jeg har ikke tatt det innover meg heller... 25
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #15 Skrevet 13. januar 2024 jegerrinne skrev (7 minutter siden): Tviler Her så var det jobbutprøving i 6 år. Mange behandling steder som både lege og nav henviste til. Måtte prøve det som var foreslått for å se hva som kunne fungere eller ikke fungere Ok, jobbutprøving i 6 år. Vedkommende kan jo bare fortsette å si "Jeg kan ikke...jeg klarer ikke..." selv om h*n egentlig klarer. Hva skjer til slutt? Legen skriver at vedkommende ikke klarer å jobbe. Anonymkode: 21101...e79 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Skrevet 13. januar 2024 jegerrinne skrev (7 minutter siden): Vil jo delvis kalle hets når de sitter å skriver -uføre bør ikke ha barn -uføre bare lyver for å sitte på romma -uføre er bare late Mange andre eksempler er der hvis en leser rundt Eksemplene du kommer med er hets uten tvil. Jeg er enig med deg. Jeg snakker om når folk skriver "ikke alle uføre er syke" eller "noen uføre kunne jobbet deltid". Det er ikke hets. Det er sant. Anonymkode: 21101...e79 6 2
Fountaine Skrevet 13. januar 2024 #17 Skrevet 13. januar 2024 Norge har en veldig høy andel av befolkningen i arbeid sammenlignet med andre land. 12 6
Sofakona Skrevet 13. januar 2024 #18 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og hvis hun fortsetter å fortelle til legen "jeg kan ikke...jeg klarer ikke..." i årevis? Anonymkode: 21101...e79 Nei..holder ikke med jeg klare ikkje..om hun har masse diagnose nå hun prøve eventuelt medesiner... tiltak og operasjon..om alt dette ikke virker da vil kanskje nav åpne..men da er du tett i nøtta om du går igjennom alt dette unødig og ikke syk 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Skrevet 13. januar 2024 jegerrinne skrev (54 minutter siden): Ser oftere og oftere hets mot uføre. At de er belastning for samfunnet. At de ikke burde ha barn osv For meg virker det ikke som folk må mangle rimlig mye empati og hjerneceller. For jeg lurer på om folk kan se inn i sin egen fremtid slik de uttaler seg til tider. Selv hadde jeg fast jobb som jeg trivdes i og 2 små barn når livet ble snudd opp ned. Jeg ble påkjørt bakfra av en trailer som føreren ikke hadde sett at trafikken hadde stoppet opp. Han traff meg i en hastighet på 80+ i 90 sone. Bagasjerom var brettet inn i barnesetene som var i baksetet. Førersetet var knekt. Hodet midt smalt inn i frontruta. Skulle jeg alt vite da når jeg fikk barn at når yngste var 3 år Skulle jeg bli skaddet for livet? På mange virker det sluk med hetsen som er til tider at alle uføre kan for det selv og at de ønsker å være det. Selv er min drøm å kunne leve uten smerter og å kunne klart å jobbe. Nå består gode dager i å følge opp ungdommene i huset og bruke gode dager med de i skogen osv. Men ved å være med de på ting tapper mye krefter og gir også mye smerter. Det som gjør at folk ikke har empati med uføre er at det virker som om de fleste klarer å få til det de VIL klare. Folk som er ufør og samtidig tar på seg "svarte" jobber finnes i fleng, og noen som er innvilget trygd prøver i ettertid å få ordnet slik at de kan jobbe 50% ved siden av trygd. Da lurer jeg på om de er akkurat 50% uføre, eller kunne de faktisk jobbet 100% hvis viljen hadde vært der? Noen er selvsagt berettiget uten noe å diskutere, men norge har verdens beste trygdeordninger samtidig som vi har blitt det landet med mest uføre, så at mange utnytter dette er det ingen tvil om. Anonymkode: 748f1...faa 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #20 Skrevet 13. januar 2024 Fountaine skrev (2 minutter siden): Norge har en veldig høy andel av befolkningen i arbeid sammenlignet med andre land. Tullprat, hvor har du funnet den statistikken??? Ikke kom med vås uten kilde,det fremstår bare dumt. Anonymkode: 748f1...faa 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå