Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men jeg har jo også nevnt lls1 som en bekymring? Så hvorfor det kommenteres som at jeg forventer å gli inn i lls1 på riksen forstår jeg liksom da ikke. 

Jeg har hørt på alle saklige svar og problemer. Dette med og ikke ha lest emneplan er ikke saklig for det har jeg, dette med å gli inn på riksen er ikke saklig for det har jeg aldri sagt. Har faktisk sagt det ganske motsatte. Dere kan ikke komme og skylde på meg for aggressive svar om det er dere som kommer med litt usaklige svar altså. Masse fine svar også de har jeg ikke sagt noe på som du helt sikkert kan se om du leser tråden. Jeg innser at dette med lis1 er vanskelig og det gjør meg veldig i tvil. Vurderer derfor også spesialsykepleie. Ser det ut som jeg har vært noe aggressiv ift de som foreslår det? Nei. For de holder seg til sak.

Anonymkode: b10ea...e7e

Du skrev at du var redd for å ikke få LIS1 i det hele tatt, bekymringen din var ikke å få LIS1 et annet sted. Det er derfor jeg er usikker på om du har skjønt hvor mange «tvangsbaserte flyttinger» et spesialiseringsløp kan innebære. Som sagt: Been there. Det er krevende for hele familien. Og greit nok hvis du ikke ser på det som et problem, men har hele familien skjønt dette? 
Jeg har holdt meg til sak, men du ser ikke ut til å tåle kommentarer som går i en annen retning enn «go for it». 

Anonymkode: 188d3...5c3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grunnlønna er lavere, men hvis man jobber tredelt, har mastertillegg, full ansiennitet og har mulighet til å jobbe et par  forskjøvede vakter i måneden (ikke nødvendigvis overtid, kun f.eks forskyvning fra onsdag til tirsdag) kan man leve veldig romslig med en spesialsykepleierlønn. 

Anonymkode: 01168...a86

For ikke å snakke om, for TS sin del: Seks års tapt arbeidsinntekt vs betalt videreutdanning som spesialsykepleier. Det er verdt å ta det regnestykket når man diskuterer lønnsforskjeller. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er jo et poeng. Men får man mastertillegg? Vet kommunen ofte er rausere med sånt enn sykehuset.  Med master og 16 års ansiennitet er man oppe i ca. 700 tusen i grunnlønn så det er jo ganske greit med tilleggene da. 

På sykehuset jeg jobber får spesialsykepleiere mastertillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du skrev at du var redd for å ikke få LIS1 i det hele tatt, bekymringen din var ikke å få LIS1 et annet sted. Det er derfor jeg er usikker på om du har skjønt hvor mange «tvangsbaserte flyttinger» et spesialiseringsløp kan innebære. Som sagt: Been there. Det er krevende for hele familien. Og greit nok hvis du ikke ser på det som et problem, men har hele familien skjønt dette? 
Jeg har holdt meg til sak, men du ser ikke ut til å tåle kommentarer som går i en annen retning enn «go for it». 

Har du tenkt på at det kan være fordi jeg er villig til å flytte på meg? Å flytte for lis1 er jeg forberedt på. Men og ikke få i det heletatt er jo litt krise. Nei det er ikke saklig å kommentere som om jeg forventer å få lis1 på riksen. Det gjør jeg jo åpenbart ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For ikke å snakke om, for TS sin del: Seks års tapt arbeidsinntekt vs betalt videreutdanning som spesialsykepleier. Det er verdt å ta det regnestykket når man diskuterer lønnsforskjeller. 

Ja det er veldig sant 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er alltid anestesisykepleiere på vakt også på sykehus med fødeavdelinger, hvis det f.eks skulle oppstå akutte keisersnitt eller postpartum-blødninger jobber de i team med anestesilegen. Det kan også være f.eks. store rifter som må sys på operasjonsstua eller graviditet utenfor livmor som mulige akutte gynekologiske tilfeller på natt med behov for både anestesilege og anestesisykepleier. Som sagt i forrige innlegg, så tas bare ø-hjelp på natt, så det er langt færre anestesipersonell på jobb på natt. 

Dagkirurgi (offentlig og privat) blir mer og mer utbredt. Her jeg bor er det ikke vanskelig å få dagstilling som anestesisykepleier, med fri i helger og juleferie, påske etc. Lønna blir jo dere tter. Det er generelt ikke vanskelig å få jobb, mange anestesisykepleiere er i alderen som pensjonerer seg nå. De aller fleste blir nemlig i jobben som anestesisykepleier til pensjonsalder fordi de trives godt. 

Tenkte kanskje det var lege som tok seg av de akutte tilfellene. Men interesant å høre at anestesisykepleier er med på deg også. Det gir jo forsåvidt mening.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er nok bare du som undervurderer sykepleiere. Nei ikke tatt fag hos privatist. Har gode karakterer + ekstra poeng for å ha tatt sykepleien + alderspoeng. 

Du har alltid disse passiv-aggressive svarene dine, som flere her har påpekt i tråden. Jeg forholder meg bare til det som er fakta og det er at så godt som ingen går sykepleier om de kan komme inn på medisin. Det er bare sånn det er, at dette er et ekstremt statistisk avvik, at du har en mulighet til å komme inn på medisin. 

Veldig rart at du ikke trenger å ta fag som privatist. Er dette noe sånn Nord-Norge kvote du har på gang? Men kravet der er vel å måtte holde seg i Nord-Norge et gitt antall år, er det ikke? 

Jeg stiller bare det logiske spørsmålet: om du kan komme på medisin, hvorfor gidder du å jobbe som sykepleier for å så syte nå at du ikke orker mer sykepleier og vurderer å gå for medisin? Det gir ingen logisk mening.

Når det gjelder alderspoeng, så begynner det å nærme seg kveldstid for alderspoeng og andre typer poeng, så hvis du har mulighet til å starte i år eller til neste år, så er det nesten det tidsvinduet du har. Før alderspoeng går inn i historien nå snart, for det kommer helt nye opptakskrav innenfor en viss tid fremover.

Anonymkode: a563d...f43

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har alltid disse passiv-aggressive svarene dine, som flere her har påpekt i tråden. Jeg forholder meg bare til det som er fakta og det er at så godt som ingen går sykepleier om de kan komme inn på medisin. Det er bare sånn det er, at dette er et ekstremt statistisk avvik, at du har en mulighet til å komme inn på medisin. 

Veldig rart at du ikke trenger å ta fag som privatist. Er dette noe sånn Nord-Norge kvote du har på gang? Men kravet der er vel å måtte holde seg i Nord-Norge et gitt antall år, er det ikke? 

Jeg stiller bare det logiske spørsmålet: om du kan komme på medisin, hvorfor gidder du å jobbe som sykepleier for å så syte nå at du ikke orker mer sykepleier og vurderer å gå for medisin? Det gir ingen logisk mening.

Når det gjelder alderspoeng, så begynner det å nærme seg kveldstid for alderspoeng og andre typer poeng, så hvis du har mulighet til å starte i år eller til neste år, så er det nesten det tidsvinduet du har. Før alderspoeng går inn i historien nå snart, for det kommer helt nye opptakskrav innenfor en viss tid fremover.

Anonymkode: a563d...f43

Dette er viktig, TS. Når alderspoengene forsvinner og du må konkurrere på karakterene du fikk fra vgs (minus evt forbedrede karakterer), og du i tillegg må konkurrere mot søkere som gikk ut vgs 10+ år etter deg, da sliter du. Spesielt siden det har vært en betydelig karakterinflasjon. Noe pga covid-kullene som slapp eksamen og nok hadde lavere faglige krav, noe er «generell» karakterinflasjon uavhengig av covid. 

Det blir nok en overgangsordning, så sannsynligvis vil det gå greit. Men vær obs på det. 

• Liker 2
Skrevet

Har du tenkt på at det kan være fordi jeg er villig til å flytte på meg? Å flytte for lis1 er jeg forberedt på. Men og ikke få i det heletatt er jo litt krise. Nei det er ikke saklig å kommentere som om jeg forventer å få lis1 på riksen. Det gjør jeg jo åpenbart ikke. 

Det er ikke én flytting, men vi snakker for mange om 3-4 flyttinger i løpet av få år. Det er meget krevende når man har barn og partner med jobb. Jeg vet det fordi jeg lever dette livet selv. Så bra at det ikke er et problem for deg, da, selv om det er det for de aller fleste andre. Jeg har vært borte i mange mulige fremtidige medisinstudenter med barn er inne som ikke har tatt dette inn over seg, og som tror de skal få LIS1 på universitetssykehuset. Da kan de få en meget ubehagelig overraskelse, og det er jo kjedelig når den kommer etter en 4-5-6 år med studier. 
Du bør forøvrig tenke litt på måten du kommunisere skriflig på. Du svarer frekt og aggressivt, tåler ikke selv den minste provokasjon. Da sporer tråden fort av, og du får ikke spesielt gode svar på spørsmålene dine. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du bør forøvrig tenke litt på måten du kommunisere skriflig på. Du svarer frekt og aggressivt, tåler ikke selv den minste provokasjon. Da sporer tråden fort av, og du får ikke spesielt gode svar på spørsmålene dine. 

Enig i denne.

Anonymkode: 5bf33...ffa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig i denne.

Det var ikke jeg som startet med å være frekk og respektløs det var de som snakket om at jeg ikke hadde lest emneplan, at jeg forventer å valse inn på lis1 på Rikshospitalet. Er strengt talt kvinneguiden som sporer av nesten heletiden. Skulle ønske det fantes en side der folk var mindre snerpete. Man kan ikke komme med slike kommentarer og komme å leke offer i etterkant fordi man får et skarpt og direkte svar tilbake. De som har svart meg med respekt og saklighet har jeg svart med respekt og saklighet tilbake. Tror det er mange kvinner her inne som ikke tåler at man påpeker de er frekke. Hvor får man det uansett fra at jeg ikke tåler provokasjon? Er forskjell på og ikke tåle provokasjon og stå opp for seg selv kjære dere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ikke én flytting, men vi snakker for mange om 3-4 flyttinger i løpet av få år. Det er meget krevende når man har barn og partner med jobb. Jeg vet det fordi jeg lever dette livet selv. Så bra at det ikke er et problem for deg, da, selv om det er det for de aller fleste andre. Jeg har vært borte i mange mulige fremtidige medisinstudenter med barn er inne som ikke har tatt dette inn over seg, og som tror de skal få LIS1 på universitetssykehuset. Da kan de få en meget ubehagelig overraskelse, og det er jo kjedelig når den kommer etter en 4-5-6 år med studier. 

Jeg er fullstendig klar over det. Har ikke sagt noe annet heller? Har ikke påstått man ikke må flytte eller at det ikke blir tøft eller ingen problemer. Dette med lis1 er jo det som gjør meg aller mest skeptisk. 

Skrevet

Tenkte kanskje det var lege som tok seg av de akutte tilfellene. Men interesant å høre at anestesisykepleier er med på deg også. Det gir jo forsåvidt mening.

Anestesisykepleier er alltid med på teamet i akutte kirurgiske tilfeller. Det er noe av det som gjør jobben så spennende. 

TS, du skjønner sikkert at jeg digger jobben min som anestesisykepleier. De gjør de aller fleste av oss. Når det er sagt, synes jeg det er veldig kult at du vurderer medisin. Jeg tror du blir en flink lege!  Men hvis det av en eller annen grunn ikke blir noe av, tror jeg du kan finne mye av variasjonen, selvstendigheten og utfordringene du søker i anestesisykepleie. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anestesisykepleier er alltid med på teamet i akutte kirurgiske tilfeller. Det er noe av det som gjør jobben så spennende. 

TS, du skjønner sikkert at jeg digger jobben min som anestesisykepleier. De gjør de aller fleste av oss. Når det er sagt, synes jeg det er veldig kult at du vurderer medisin. Jeg tror du blir en flink lege!  Men hvis det av en eller annen grunn ikke blir noe av, tror jeg du kan finne mye av variasjonen, selvstendigheten og utfordringene du søker i anestesisykepleie. 

Ja det høres igrunn veldig spennende ut!  Skal absolutt vurdere det. Kortere løp og sikkert en del lettere for familielivet enn å ta et helt medisinstudie. Så definitivt noe å tenke over. Er det slik at dere gir selvstendig anestesi i noen tilfeller? Altså uten lege tilstede (annet enn i oppstart)? Jeg har hørt det men vet jo ikke om det stemmer eller ei. 

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over det. Har ikke sagt noe annet heller? Har ikke påstått man ikke må flytte eller at det ikke blir tøft eller ingen problemer. Dette med lis1 er jo det som gjør meg aller mest skeptisk. 

Du vet jo tydeligvis best selv, så da forstår jeg ikke helt hvorfor du spør om råd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du prøver å drite ut TS, men du driter ikke ut andre enn deg selv med dette totalt irrelevante innlegget. Men du slapp kanskje opp for saklige argumenter. 

Anonymkode: 5bbb0...f32

Det klarer TS fint selv når hun sammenligner det å fullføre VGS med å studere medisin samtidig som du har unger og skal jobbe ved siden av.

Skrevet

Det var ikke jeg som startet med å være frekk og respektløs det var de som snakket om at jeg ikke hadde lest emneplan, at jeg forventer å valse inn på lis1 på Rikshospitalet. Er strengt talt kvinneguiden som sporer av nesten heletiden. Skulle ønske det fantes en side der folk var mindre snerpete. Man kan ikke komme med slike kommentarer og komme å leke offer i etterkant fordi man får et skarpt og direkte svar tilbake. De som har svart meg med respekt og saklighet har jeg svart med respekt og saklighet tilbake. Tror det er mange kvinner her inne som ikke tåler at man påpeker de er frekke. Hvor får man det uansett fra at jeg ikke tåler provokasjon? Er forskjell på og ikke tåle provokasjon og stå opp for seg selv kjære dere. 

Det eneste jeg har skrevet til deg i denne tråden er at jeg var enig i et innlegg som opplevde deg som aggressiv i svarene dine. Jeg leste innlegget om emneplan som informasjon, du leste det som en fornærmelse og gikk i forsvar. Det er mulig å lese ting ulikt, og jeg leser ikke innleggene du mener er aggressive og snerpete som det. Opplever ikke at du står opp for deg selv, opplever at du trykker andre ned. Jeg har som sagt ikke svart tidligere i tråden, då jeg har ikke bidratt til det du mener er aggressive  og snerpete svar. 

• Liker 4
Skrevet

Du vet jo tydeligvis best selv, så da forstår jeg ikke helt hvorfor du spør om råd. 

Nei egentlig ikke jeg bare syns noen av kommentarene var frekke. Jeg lurte mest på hvordan folk hadde løst det med lån og jobb, det fikk jeg svar på, samt lis1. Fått sånn halvveis svar. Det er tydelig at man må flytte. Men fremstår ikke så tydelig for meg om det er rimelig lett å få lis1 hvis man flytter på seg eller om det fortsatt er veldig vanskelig og stor sjanse for å stå uten. Er sistnevnte tilfellet så er det litt uaktuelt. Har og fått litt kunnskap om anestesisykepleie jeg ikke hadde fra før som er interessant å ta med seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det eneste jeg har skrevet til deg i denne tråden er at jeg var enig i et innlegg som opplevde deg som aggressiv i svarene dine. Jeg leste innlegget om emneplan som informasjon, du leste det som en fornærmelse og gikk i forsvar. Det er mulig å lese ting ulikt, og jeg leser ikke innleggene du mener er aggressive og snerpete som det. Opplever ikke at du står opp for deg selv, opplever at du trykker andre ned. Jeg har som sagt ikke svart tidligere i tråden, då jeg har ikke bidratt til det du mener er aggressive  og snerpete svar. 

Det var ikke akkurat informasjon å si "du må lese emneplan". Det er en antakelse om at man ikke har gjort noe. Jeg trykker ikke andre ned annet enn de som kommer med nedlatende kommentarer. Ikke informasjon å anta at man tror man skal valse inn å få lis1 på risksen i en tråd der jeg faktisk skriver at jeg vet det er vanskelig med lis1 i det hele tatt.  Er en ganske dårlig måte å drive kommunikasjon på, men typisk kommunikasjon for norske kvinner her inne på kg. Akkurat passe passiv aggressiv til å late som at det ikke er respektløst ment. 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (25 minutter siden):

Det klarer TS fint selv når hun sammenligner det å fullføre VGS med å studere medisin samtidig som du har unger og skal jobbe ved siden av.

Jeg har jo ikke skrevet det heller? Nå får dere gi dere. Har dere utrolig lav selvtillit slik at dere må sitte og rakke ned på andre hele dagen på nett? Jeg har sagt at jeg har fått til mer enn det alle har trodd jeg skal klare fordi de akkurat som dere er dømmende og antar for mye basert på alt for lite informasjon. Har fåt bare 6 på videregående selv om jeg ble gravid mot slutten. Jeg har fullført sykepleien med 2 barn og gode nok karakterer til å komme inn på alt av videreutdanning/master. Mens jeg jobbet 50% i perioder og frivillige verv. Det er derfor jeg har tro på at jeg skal klare dette også, med hardt arbeid og vilje. Det jeg dog lurer på er om det å ta ut så mye lån i så måte er verd det om man ikke får lis1. Men jeg har visst verken lest emneplan, jeg tror vgs er det samme som medisin, jeg tror jeg kan valse inn på riksen.  Altså hallo, dere kommer jo med helt sære utsagn. Men så er det liksom jeg som er aggressiv når jeg påpeker  dere er frekke. For jeg må visst bare godta alt av "råd" hvis ikke så er jeg bedreviter og hvorfor spør jeg en gang osv 😂  herregud. I'm out. Fått noen nyttige svar 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...