Gå til innhold

Min far flytter inn til oss

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du en mann også? Hva om det blir dårlig stemning mellom mann og far eller det blir aktuelt med ny partner i fremtiden? Eller din far bør flytte ut av andre årsaker? Hva da? Da er han kanskje ikke så frisk og rask lenger. Eller villig til å flytte.

Anonymkode: 05e5f...fb9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres fint ut, men jeg ville uansett hatt en prøvetid med retrettmulighet. En ting er at du går fint sammen med faren din, men hva når dagene blir litt vanskelig og man har behov for privatliv i forholdet? Har dere likt verdisyn, faren din, mannen din og du? Hvor mye skal han bidra i barneoppdragelsen? Det er mange hensyn å ta. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere bør kanskje ha en felleskonto til mat og forbruksartikler (dopapir, tørkerull, lyspærer,vaskemidler til kopper og klær osv). Dere blir vel tre voksne som skal handle inn, så der må det jo være et system. En felles handleliste som ligger på kjøkkenet er kanskje også nødvendig, ellers kan det vel bli fullstendig kaos, hvis alle tre plutselig kommer hjem og har handlet 😃. Og alt husarbeidet skal vel også fordeles rettferdig på 3?

Syns det høres litt innviklet ut, så personlig ville jeg ha gått for tomannsbolig 🙂

Anonymkode: 37581...3fa

Felleskonto er nok lurt ja, så alle har kort til den og kan stikke innom butikken. Og ja, vi må nok jobbe inn gode rutiner for fordeling av ansvar i hjemmet. Ser for meg faste husmøter! Men pappa er både handy og flink til å bidra så jeg ser på dette som økt arbeidskraft i hjemmet😆

Anonymkode: 98e8b...8bc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ift mat og husholdning bør dere ha en matkonto hvor alle 3 setter inn penger hver mnd, også bruker dere den til handling. Alt utenom (f.eks hvis du og samboer skal ut å spise, eller far kjøper seg en flaske rødvin), tenker jeg bør gå fra egen konto. 

Skriv handleliste sammen hver søndag, planlegg middager for kommende uke :) Det har vi alltid gjort i vår familie, både når jeg var barn og bodde hjemme, og nå når vi samles i ferier hele familien så setter vi opp en matplan. Bytter på hvem som lager middag. 

Se til at fremtidsfullmakt er i orden før han flytter inn, plutselig blir han dement og nekter å flytte på sykehjem… 

Anonymkode: 02469...fc7

Ja, ser for meg at vi må dedikere mer tid til planlegging sammen hver uke for at alt skal gå fint. Spesielt i starten hvor det er innarbeidet null rutiner. For mannen og meg går det jo bare på automatikk etter mange år sammen😅

• Hjerte 1
Skrevet

Hva gjør dere når den spreke, ferske pensjonisten kommer hjem med kjæreste 😉? Har dere plass til en til? Nok bad osv?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere mulighet til å bare ha et kjøkkenskap og et kjøleskap på rommet hans? Må være litt hyggelig for han å ha litt eget, og litt mulighet for å trekke seg tilbake ved behov. 

Anonymkode: d1ce8...282

Han har typ en hel kjeller på 90kvm som han kan boltre seg på, så vi har snakket om at det kan være fint for han med et kjøleskap med det han ønsker ekstra der nede (og for oss andre om vi ikke gidder gå opp fra kjellerstua😆)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør dere når den spreke, ferske pensjonisten kommer hjem med kjæreste 😉? Har dere plass til en til? Nok bad osv?

Haha😆 Ja det er jo noe vi må snakke om da i så fall. Det er ikke egen inngang til kjelleren så da må vi diskutere hva vi alle mener om damebesøk🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du en mann også? Hva om det blir dårlig stemning mellom mann og far eller det blir aktuelt med ny partner i fremtiden? Eller din far bør flytte ut av andre årsaker? Hva da? Da er han kanskje ikke så frisk og rask lenger. Eller villig til å flytte.

Anonymkode: 05e5f...fb9

De har likt hverandre godt i 15 år og ingen av dem er ugreie, men selvfølgelig- om det blir uenigheter må vi snakke skikkelig sammen🤷‍♀️

Alt dette kan jo skje, men jeg tenker alt dette du nevner finner vi gode løsninger på med åpen kommunikasjon. 

• Hjerte 2
Skrevet
Violetta skrev (1 time siden):

Det høres fint ut, men jeg ville uansett hatt en prøvetid med retrettmulighet. En ting er at du går fint sammen med faren din, men hva når dagene blir litt vanskelig og man har behov for privatliv i forholdet? Har dere likt verdisyn, faren din, mannen din og du? Hvor mye skal han bidra i barneoppdragelsen? Det er mange hensyn å ta. 

Pappa er veldig snill og har aldri ønsket annet enn at jeg, med mann og barn, skal ha det godt. Og vi har stort nok hus til det privatlivet vi ønsker. Jeg ser faktisk frem til mindre privatliv siden mannen liker å drive med hobbyer og jeg ofte savner noen å se en film eller spille kort med. Og det vil pappa🤣

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pappa er veldig snill og har aldri ønsket annet enn at jeg, med mann og barn, skal ha det godt. Og vi har stort nok hus til det privatlivet vi ønsker. Jeg ser faktisk frem til mindre privatliv siden mannen liker å drive med hobbyer og jeg ofte savner noen å se en film eller spille kort med. Og det vil pappa🤣

Så herlig familie du har, ønsker dere lykke til🥰 Pappaen din er heldig som har deg❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis han kan disponere 90 kvm er jo det et bra utgangspunkt, men jeg ville tenkt godt gjennom om boligen er egnet for å gi dere tilstrekkelig privatliv. Det kan forandre relasjonen deres hvis kommunikasjon får preg av at det ofte er en 3. person tilstede.

90 kvm kan jo gjøres om til leilighet og evt egen inngang.

Han kan være kognitivt og fysisk frisk hele sitt liv, men hvis han får kognitiv svikt har det gjerne en snikende debut med et langt intervall fra normal fungering via å miste full selvstendighet og til hjelpebehov er så stort at samtykkekompetanse kan fratas. 

En dame jeg kjenner hadde tatt inn sin forelder, som utviklet frontallappsdemens. Personen ble ukritisk, verbalt ufin og slem, og rett og slett en dag slo til ett av barna hennes. Siden de ikke var kjent med disse demenstegnene var det lenge de ikke skjønte at det var sykdom, og relasjonen ble skadet.

Anonymkode: 3e9dd...a41

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor kan han ikke ha omsorgsbolig? Jeg hadde ikke klart å hatt foreldre boende hos meg 😄

Anonymkode: 4f21d...e0d

Tror ikke du får omsorgsbolig om du er frisk rask og problemet er at man ikke vil bo alene tror det skal mere til 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres veldig koselig håper dere får det fint sammen ♥️☺️

Skrevet

Ååå, så hyggelig! Jeg skulle ønske pappa kunne bo hos oss også ❤️ Men vi har dessverre for liten plass og huset er ikke tilpasset helsen hans (han kan ikke gå trapper). 

Kos dere sammen ❤️

Anonymkode: 06c3c...5dc

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ser ikke alle problemene andre ser. Jeg tenker det er viktig at dere alle har et sted å trekke dere tilbake, noe som dere har.

Det burde være enkelt å bli enige om hva han skal betale i husleie/mat. Vi har aldri hatt felles matkonto som mange nevner her. Hvis dere mener det er nødvendig, opprett det, hvis ikke, dropp det. Jeg regner med at dere handler det meste. Hvis han i tillegg handler noe, har han nok økonomi til å betale det.

Siden du ikke har søsken ser heg heller ikke noe problem med å motta et større beløp til oppgradering av huset. Du kan vurdere å få takst på huset før og etter, for på den måten sikre eierandel for skjevdeling ved en eventuell skilsmisse. 

Go for it! Hygg dere sammen!

Anonymkode: a15fc...02a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor kan han ikke ha omsorgsbolig? Jeg hadde ikke klart å hatt foreldre boende hos meg 😄

Anonymkode: 4f21d...e0d

Flaks det ikke er deg det er snakk om da.

Anonymkode: ee942...2d5

Skrevet

Tenker husarbeid- vask (av hans rom og ellers, klesvask), matlaging osv er lurt å ha tenkt gjennom;

Og privatliv. Hva hvis mannen eller du har venner på besøk, vil han ha tv og en god stol på rommet sitt slik at det er naturlig å oppholde seg der? Hva når han har besøk? Er han invitert på deres vennemiddager? 
-Ferier? 

Anonymkode: 83fef...053

Skrevet

Skulle en av mine foreldre/svigerforeldre ha bodd i samme hus som meg hadde det vært en forutsetning at de hadde egen leilighet/hybel.

Noen viktige momenter for meg:

Privatliv- går du naken/i undertøy fra soverom til bad eller ellers rundt i huset, er du/mannen komfortabel med at din far plutselig står der, og vise versa?

-den intime relasjonen mellom deg og din mann - hvor går grensen deres for kjærtegn/kos i din fars påsyn/hørevidde.

-har dere planer om barn?

-besøk: skal din far være femte hjul på vognen når du/dere har besøk? Vil han skjønne selv når han skal trekke seg tilbake. Om huset skal sees på like mye hans som deres - er det da greit «å sende han på rommet»? Vil det da gå begge veier - om din far vil ha gjester hvor skal dere være?

arbeidsfordeling; skal han «bo på hotell» eller delta i den daglige driften av en husholdning med vasking, matlaging, klesvask? Hvordan skal dere fordele arbeidet - lister? Holder han samme standard som deg/dere der han bor nå?

Skal dere ha felles måltider? Når skal dere spise, hvem skal bestemme hva? Kan dere impulsivt stikke ut å spise etter jobb og far må klare seg selv? Har dere samme kosthold? Min svigerfar spiser tradisjonell norsk husmannskost og er ikke fan av «den eksotiske» maten vi spiser (taco, lasagne, gratinert fisk etc)

Utgiftsfordeling - skal dere dele faste utgifter på tre, skal han betale husleie?

Potensielt ny partner for din far - hvordan kan hans privatliv ivaretas her?

Helse-når hans helse skranter, hvilke pleieoppgaver forventer han at du skal bidra med? Ivaretakelse av personlig hygiene? Vask av klær/rom? Styring av økonomi? Kjøring til lege/tannlege/frisør/fritidstilbud? Siden han bor hjemme hos deg vil du i praksis få oppleve at han vil få mindre hjelp fra kommunen, det vil bli forventet at du skal bidra svært mye.

Fallgruvene er mange og selv med klare regler er  mulighetene mange for at en av dere på et eller annet tidspunkt ikke lengre er fornøyde med tingenes tilstand.

Anonymkode: f57df...a10

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...