AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Min far skal nå flytte inn til oss, han er frisk og rask, men ønsker ikke lenger bo alene. Han skal ha sitt eget rom slik som oss andre, men resten av huset blir felles for oss alle. Hva burde vi tenke på? Hva er gode løsninger? 1. Husleie? (Ps: Han har en del penger han ønsker å bruke til å hjelpe oss å renovere huset. Kan dette settes opp som et lån til oss feks, og husleie trekkes fra dette eller noe?). 2. Matbudsjett og strøm? Hvordan fordele utgiftene på dette når vi spiser fra samme kjøleskap og har felles måltider? 3. Må man melde fra om denne endringen av husstandsmedlemmer til kommunen? 4. Annet det er lurt å tenke på når en forelder skal flytte inn? Vi gleder oss veldig og ser på dette som en positiv utvikling for vårt hjem bare så det er sagt😄 Og vi ser på dette som langvarig, at det er her han skal bo. Men det er jo lurt med noe formelt rundt dette. Anonymkode: 98e8b...8bc 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Har du søsken? I så fall er det ikke så lurt at han investerer i felles hjem med dere i form av lån til oppussing osv, da er ren husleie bedre. Ellers ønsker jeg dere lykke til og håper det blir så bra for alle parter som dere ser for dere. Anonymkode: 4bf5e...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Det er avtalefrihet her til lands, så dere står i utgangspunktet fritt til å avtale husleie og lån. Han må melde ny bostedsadresse til Folkeregisteret. Dere må jo bli enige om strøm/mat, men det er kanskje rimelig at ham betaler tilsvarende sin andel i husholdningen? Anonymkode: b161a...c40
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Hvorfor kan han ikke ha omsorgsbolig? Jeg hadde ikke klart å hatt foreldre boende hos meg 😄 Anonymkode: 4f21d...e0d 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du søsken? I så fall er det ikke så lurt at han investerer i felles hjem med dere i form av lån til oppussing osv, da er ren husleie bedre. Ellers ønsker jeg dere lykke til og håper det blir så bra for alle parter som dere ser for dere. Anonymkode: 4bf5e...bd4 Takk skal du ha🙏 Han har bare meg👨👦 Anonymkode: 98e8b...8bc 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er avtalefrihet her til lands, så dere står i utgangspunktet fritt til å avtale husleie og lån. Han må melde ny bostedsadresse til Folkeregisteret. Dere må jo bli enige om strøm/mat, men det er kanskje rimelig at ham betaler tilsvarende sin andel i husholdningen? Anonymkode: b161a...c40 Takk for svar! Ja, det er noe slikt vi må finne ut av🤔 Anonymkode: 98e8b...8bc
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan han ikke ha omsorgsbolig? Jeg hadde ikke klart å hatt foreldre boende hos meg 😄 Anonymkode: 4f21d...e0d Han er frisk og rask som oss andre, så vidt pensjonist. Vi gleder oss vi😆 Synes det er koselig med litt mer liv i huset. Anonymkode: 98e8b...8bc 4 6
Hundejente Skrevet 13. januar 2024 #8 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor kan han ikke ha omsorgsbolig? Jeg hadde ikke klart å hatt foreldre boende hos meg 😄 Anonymkode: 4f21d...e0d merkelig spørsmål. hvorfor skal han bo i omsorgsbolig når familien hans har lyst til å ham boende hos seg? 27 1 3
n_97 Skrevet 13. januar 2024 #9 Skrevet 13. januar 2024 Få skrevet en juridisk holdbar kontrakt angående husleie og annet dere mener er grunnleggende. Minimum standardkontrakt. Selv om dere er aldri så gode venner og gleder dere masse. Og om han blir dement, har dere noen plan? Fremtidsfullmakt osv. Lykke til med storfamilien, håper det blir berikende for dere alle. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Skrevet 13. januar 2024 Han kan jo betale husleie 1-2 ganger pr år, forskuddsvis. På den måten får dere en større sum penger dere kan bruke til oppussing. Lag en kontrakt på dette. Når det gjelder mat, bruk SIFO sitt budsjett. Anonymkode: bc21f...f00 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #11 Skrevet 13. januar 2024 n_97 skrev (2 timer siden): Få skrevet en juridisk holdbar kontrakt angående husleie og annet dere mener er grunnleggende. Minimum standardkontrakt. Selv om dere er aldri så gode venner og gleder dere masse. Og om han blir dement, har dere noen plan? Fremtidsfullmakt osv. Lykke til med storfamilien, håper det blir berikende for dere alle. Tusen takk😄 Det var lurt med fremtidsfullmakt, takk for tips! Anonymkode: 98e8b...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han kan jo betale husleie 1-2 ganger pr år, forskuddsvis. På den måten får dere en større sum penger dere kan bruke til oppussing. Lag en kontrakt på dette. Når det gjelder mat, bruk SIFO sitt budsjett. Anonymkode: bc21f...f00 Ja, dette var jo en idé med å legge sammen husleia. Og ja, Vi må jo bare ta utgangspunkt i ett budsjett først og så finner vi ut et mer reelt budsjett etterhvert. Vi har jo ulike matvaner også som vi må finne en rutine og fellesnevner i etterhvert😆 Anonymkode: 98e8b...8bc
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #14 Skrevet 13. januar 2024 Dere bør kanskje ha en felleskonto til mat og forbruksartikler (dopapir, tørkerull, lyspærer,vaskemidler til kopper og klær osv). Dere blir vel tre voksne som skal handle inn, så der må det jo være et system. En felles handleliste som ligger på kjøkkenet er kanskje også nødvendig, ellers kan det vel bli fullstendig kaos, hvis alle tre plutselig kommer hjem og har handlet 😃. Og alt husarbeidet skal vel også fordeles rettferdig på 3? Syns det høres litt innviklet ut, så personlig ville jeg ha gått for tomannsbolig 🙂 Anonymkode: 37581...3fa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #15 Skrevet 13. januar 2024 Han burde ha eget kjøleskap. Anonymkode: d99c2...bb9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere bør kanskje ha en felleskonto til mat og forbruksartikler (dopapir, tørkerull, lyspærer,vaskemidler til kopper og klær osv). Dere blir vel tre voksne som skal handle inn, så der må det jo være et system. En felles handleliste som ligger på kjøkkenet er kanskje også nødvendig, ellers kan det vel bli fullstendig kaos, hvis alle tre plutselig kommer hjem og har handlet 😃. Og alt husarbeidet skal vel også fordeles rettferdig på 3? Syns det høres litt innviklet ut, så personlig ville jeg ha gått for tomannsbolig 🙂 Anonymkode: 37581...3fa Felles handleliste kan du ha som app på telefonen Anonymkode: d5655...d22 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #17 Skrevet 13. januar 2024 Ift mat og husholdning bør dere ha en matkonto hvor alle 3 setter inn penger hver mnd, også bruker dere den til handling. Alt utenom (f.eks hvis du og samboer skal ut å spise, eller far kjøper seg en flaske rødvin), tenker jeg bør gå fra egen konto. Skriv handleliste sammen hver søndag, planlegg middager for kommende uke Det har vi alltid gjort i vår familie, både når jeg var barn og bodde hjemme, og nå når vi samles i ferier hele familien så setter vi opp en matplan. Bytter på hvem som lager middag. Se til at fremtidsfullmakt er i orden før han flytter inn, plutselig blir han dement og nekter å flytte på sykehjem… Anonymkode: 02469...fc7 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #18 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han kan jo betale husleie 1-2 ganger pr år, forskuddsvis. På den måten får dere en større sum penger dere kan bruke til oppussing. Lag en kontrakt på dette. Når det gjelder mat, bruk SIFO sitt budsjett. Anonymkode: bc21f...f00 Blir ikke mer penger til oppussing av forskudd. Anonymkode: e4dd0...1b6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han burde ha eget kjøleskap. Anonymkode: d99c2...bb9 😂😂😂oh lord, her er det mye smålighet ute og går. En oppegående frisk pensjonist vil helt sikkert være til stor hjelp og glede i et hjem. Anonymkode: d5655...d22 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #20 Skrevet 13. januar 2024 Har dere mulighet til å bare ha et kjøkkenskap og et kjøleskap på rommet hans? Må være litt hyggelig for han å ha litt eget, og litt mulighet for å trekke seg tilbake ved behov. Anonymkode: d1ce8...282
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå